October 16, 2004
Tja!
Jag är just nu inneboende och håller på att skaffa mig nån egen stans att bo. Bostadsrätt i all ära men aktuellt för mig är just nu hyresrätt.
Nu är det så att jag arbetar som konsult/tekniker, dvs anställd av ett företag som hyr ut mig till sina kunder för att jag ska lappa och laga deras datorer etc. Fick detta jobb för tre månader sedan och har en provanställning.
Är det OK att hyra en lägenhet eller betraktar bostadsföretagen inte detta som fast jobb? Det går ju över i fast anställning om några månader...
October 16, 2004
hmm. ok...
Jag accepterar era inlägg att sex månders provanställning inte räknas som fast anställning. Skulle dock vilja brodera ut debatten lite. Anställningsformen ändras ju till tillsvidare-anställning efter sex månader.
Finns det några som har praktiska erfarenheter eller känner till fall där man har fått respektive nekats hyreskontrakt vid provanställning?
Tack för svar
September 13, 2004
legacy wrote: hmm. ok...
Jag accepterar era inlägg att sex månders provanställning inte räknas som fast anställning. Skulle dock vilja brodera ut debatten lite. Anställningsformen ändras ju till tillsvidare-anställning efter sex månader.
Finns det några som har praktiska erfarenheter eller känner till fall där man har fått respektive nekats hyreskontrakt vid provanställning?
Tack för svar
Under förutsättning att du inte får sluta ja, men det vet ju inte bostadsbolaget något om.
Men det brukar fixa sig ändå.
Jag fick hyreskontrakt trots provanställning.
September 28, 2005
Det handlar inte om bostadsbolag utan områden, vissa områden listar de endast "tillräcklig inkomst" på, andra områden skriver de "fast anställning" på.
Alla inkomster räknas, allt utom socialbidrag eftersom då räknar de med att man har andra problem.
Men som sagt, det beror på området i första hand och inte vilket bostadsföretag det är.
December 31, 2001
Har fixat mig en lägenhet för ca 1 vecka sedan och citybostäder ( som äger huset) frågade om jag hadde jobb och jag svare ja men jag blir uppsagd om 2 veckor sa jag, de sa bara att de skulle ta en kredit koll på mig så jag inte hadde skulder och nu är kontraktet påskrivet.
Så länge du har a-kassa eller något att falla tebax på så är det lungt.
2 Guest(s)