July 27, 2002
http://peko.se/blogg/2006/05/0.....v-med-ice/
Ett snabbt sÀtt för rÀddnings/sjukvÄrdspersonal att i hÀndelse av olyckshÀndelse/akut sjukdom komma i kontakt med anhöriga Àr att söka i den nödstÀlldes telefonbok. I takt med att telefonböckerna ökar i omfÄng, blir det allt svÄrare för rÀddningspersonalen att snabbt finna rÀtt nummer.
För att underlÀtta sökningen föreslog en frustrerad ambulanssjukvÄrdare i Storbritannien följande enkla lösning: lÀgg in nummer till nÀrmast anhörig i mobiltelefonen under rubriken ICE (In Case of mergency). Förslaget hÄller nu pÄ att bli standard genom att det snabbt sprider sig över vÀrlden.
Anders Klarström, presstalesman pÄ SOS Alarm:
Om du hittas akut sjuk eller skadad kan ett telefonnummer med bokstavskombination ICE i din mobils telefonbok fĂ„ avgörande betydelse. ICE stĂ„r för In case of emergency. IdĂ©n kommer frĂ„n en mbulanssjukvĂ„rdare vid East Anglian Ambulance, som tröttnat pĂ„ att leta efter anhörigas telefonnummer. I telefonboken i sin mobiltelefon lĂ€gger man in kontaktpersonen âICEâ och numret till nĂ„gon nĂ€ra anhörig som behöver nĂ„s nĂ€r man sjĂ€lv rĂ„kat ut för nĂ„got och inte Ă€r kontaktbar.
AnvÀnd utlandsprefix sÄ att det Àven fungerar nÀr du Àr utomlands. Det Àr ocksÄ viktigt att man informerar den eller de personer som lagts in som kontaktpersoner. - PÄ sÄ vis kan rÀddningspersonalen snabbt nÄ nÀrmast anhörig och fÄ viktiga besked om medicinering eller om man lider av nÄgon sjukdom, sÀger Anders Klarström, central presstalesman vid SOS Alarm.
- Numren har sedan dess fÄtt spridning bÄde i Storbritannien och USA, och Klarström tror pÄ ett ökat anvÀndande i Sverige. Det Àr smart och enkelt och kostar ingenting. Se det som att du har en försÀkring som du i bÀsta fall aldrig behöver utnyttja men hÀnder nÄgot allvarligt har du förberett dig för att öka din trygghet, sÀger han.
- Skicka gÀrna informationen vidare till andra sÄ att den sprids i hela Sverige, hÀlsar Anders Klarström, som gör vad han kan för att fÄ ut budskapet via media.
Att informationen Ă€r korrekt och internationellt gĂ„ngbar kan du sjĂ€lv bekrĂ€fta med ett besök pĂ„ bifogade lĂ€nkar (eller med en sökning pĂ„ âIn case of emergencyâ pĂ„ Google)
LĂGG TILL ICE I ERAN TELEFONKATALOG
LĂ€nk fixad.
June 28, 2001
Alex_88_ wrote: skit smart đ
nu har jag foto,namn,postnummer,ort,land,personnummer,och allergier beskrivna (inte för att jag har nÄgra)
plus morsans och farsans nummer med +46XXXXXXXX
Vad bra att ha namn, personnummer, postnummer och adress osv i tellan om du tappar den.
March 9, 2004
Mind wrote: [quote=Alex_88_]skit smart đ
nu har jag foto,namn,postnummer,ort,land,personnummer,och allergier beskrivna (inte för att jag har nÄgra)
Vad bra att ha namn, personnummer, postnummer och adress osv i tellan om du tappar den.
iofs men jag har aldrig tappat nÄgot av vÀrde... men det kan vara nÄgot och tÀnka pÄ.
August 11, 2005
Alex_88_ wrote: [quote=Mind][quote=Alex_88_]skit smart đ
iofs men jag har aldrig tappat nÄgot av vÀrde... men det kan vara nÄgot och tÀnka pÄ.
Den kan ju bli snodd? Personnummer skulle jag rdra mig frÄn att skriva i mobilen.
2 Guest(s)