October 21, 2005
"Vad är Pölsa?"
[Image Can Not Be Found]
"Ingredienserna i maträtten pölsa är oftast malet eller finhackat kokt kött, inälvor av något slag, till exempel lever och hjärta, lök, korngryn samt kryddor som peppar, kryddpeppar, och mejram. Allt detta kokas tillsammans i spadet från köttkoket. Det serveras med fördel med kokt potatis och rödbetor samt ibland även med stekta ägg. Pölsa kallades förr för Lungmos.
Det finns färdig pölsa på burk och på tub under namnet Norrländsk pölsa."
December 27, 2003
Moscow wrote: "Vad är Pölsa?"
"Ingredienserna i maträtten pölsa är oftast malet eller finhackat kokt kött, inälvor av något slag, till exempel lever och hjärta, lök, korngryn samt kryddor som peppar, kryddpeppar, och mejram. Allt detta kokas tillsammans i spadet från köttkoket. Det serveras med fördel med kokt potatis och rödbetor samt ibland även med stekta ägg. Pölsa kallades förr för Lungmos.
Det finns färdig pölsa på burk och på tub under namnet Norrländsk pölsa.
du får det på något sätt det att låta så....äckligt
June 23, 2002
Om nån mot förmodan skulle missat att anteckna allt intressant idag så har jag fixat en txtfil!
Pölsa är ju toppenkäk, och då med kokpärer och rödbetor..
Nu pratar jag riktig hemgjord pölsa, inte klegget på burk som säljs i affärerna.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 12, 2004
skiroy wrote: Häda inte.
Pölsa är kanongott med kokt potatis och därmed punkt.Bortskämda slynglar som glider på räkmacka hela dagarna äger ej rätt att skriva något ont om Pölsa i denna tråd och forumdel. 🙄
verifieras. =DO
Hemma hos mig kallade vi det för hackade koögon.
obelix wrote: [quote=skiroy]Häda inte.
Pölsa är kanongott med kokt potatis och därmed punkt.Bortskämda slynglar som glider på räkmacka hela dagarna äger ej rätt att skriva något ont om Pölsa i denna tråd och forumdel. 🙄
verifieras. =DO
Hemma hos mig kallade vi det för hackade koögon.
Hmm, det var en ny ingrediens..Smakar det gott??
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
wojt wrote: Är det inga "bestämda" inälvor man har i? :cy:
Jo, lever..
May 10, 2002
Hub wrote: Pölsa är helt OK, dock så avskyr min fru den underbara rätten... 🙁
Men hon äter palt numera så kanske det går att övertala med pölsa oxå!
För att fortsätta med ett vinnande koncept: Igår åt jag palt.
gillar att mosa pären tillsammans med pölsan och bara sleva i mig med massa rödbettor :bgrin:
Jag har aldrig ätit stekt ägg till pölsa. Rödbettor och stekt ägg till pyttipanna är ju ett måste.. dräggel.. fan vad gott det skulle vara med stuvad pyttipanna just nu. 😮
1 Guest(s)