May 17, 2004
Callister wrote: [quote=hawkie][quote=Vitamin-C]jag är rädd! :cy:
Vad har du gjort som är så hemskt att du måste vara rädd?
Gissa 0.9 gånger
jag är rädd för att folk som jag anser inte har rätt att se vad jag gör på internet gör det :cy:
jag är altså inte rädd för polisen. men för privata organisationer som stirrar över min axel (för det fins en risk att det kommer sådana...) och att informationen används till annat än att bekämpa brott.
September 5, 2001
Vitamin-C wrote: [quote=Callister][quote=hawkie][quote=Vitamin-C]jag är rädd! :cy:
Gissa 0.9 gånger
jag är rädd för att folk som jag anser inte har rätt att se vad jag gör på internet gör det :cy:
jag är altså inte rädd för polisen. men för privata organisationer som stirrar över min axel (för det fins en risk att det kommer sådana...) och att informationen används till annat än att bekämpa brott.
Tror du, att en privat organisation kommer ha rätt till att unyttja denna rätt som denna lag innebär? Tror du APB kommer att logga allt du gör för att sedan gå till domstol för ett brott som ger ringa dagsböter...(domstols kostnaderna är troligtvis högre än boten)
Är du seriös?
August 2, 2001
hawkie wrote: Tror du, att en privat organisation kommer ha rätt till att unyttja denna rätt som denna lag innebär? Tror du APB kommer att logga allt du gör för att sedan gå till domstol för ett brott som ger ringa dagsböter...(domstols kostnaderna är troligtvis högre än boten)
Är du seriös?
http://www.aftonbladet.se/vss/.....67,00.html
http://www.guardian.co.uk/arts.....73,00.html
Informationen som lagras kommer att kunna begäras ut av polisen vid misstankar om brott förutsatt att straffet kan bli fängelse i minst två år.
Fildelning kan komma att höra dit, enligt ett annat parlamentsförslag som vill att alla patentintrång ska kunna straffas med upp till fyra års fängelse.
The music and film industries are demanding that the European parliament extends the scope of proposed anti-terror laws to help them prosecute illegal downloaders. In an open letter to MEPs, companies including Sony BMG, Disney and EMI have asked to be given access to communications data - records of phone calls, emails and internet surfing - in order to take legal action against pirates and filesharers. Current proposals restrict use of such information to cases of terrorism and organised crime.
Det här kommer att missbrukas, det är bara en fråga om när. Ta t.ex. det där internetfiltret som endast skulle användas mot barnporr. Nu vill man införa andra blockeringar på nätet plötsligt. Eller det där medicinska DNA-registret som endast skulle användas i forskningssyfte som polisen nu har hämtat ut information från. Som sagt, finns möjligheten så kommer det att missbrukas.
May 17, 2004
hawkie wrote: [quote=Vitamin-C][quote=Callister][quote=hawkie][quote=Vitamin-C]jag är rädd! :cy:
Gissa 0.9 gånger
Tror du, att en privat organisation kommer ha rätt till att unyttja denna rätt som denna lag innebär? Tror du APB kommer att logga allt du gör för att sedan gå till domstol för ett brott som ger ringa dagsböter...(domstols kostnaderna är troligtvis högre än boten)
Är du seriös?
som sagt, det har inget med antipiratbyrån att göra.
idén är god men det finns en mycket stor risk att det kommer att missbrukas. som en skänk från ovan kom några länkar av våran egen lilla krulltott
June 7, 2005
Ja det röstades igenom, de korrupta och de pantade har visat sin kompetens igen. Idag förverkligar EU det nazisterna ville göra under sin tid, total övervakning av alla. Någon som har en aning om bodströms hem eller mobil nr? Tänkte ringa han och berätta vilka sidor jag besökt idag -.-
Hawkie: Detta har inte längre med om vi tror att en privat organisation kommer att ha rätt att utnyttja informationen, det är snarare en fråga om "när". För idioterna inom eu kan noll om it eller it-relaterat, så mediaindustrin(skivbolagen, filmbolagen) har en ganska enkel väg att lobba igenom ett förslag som ska ge de tillgång till informationen för att "assistera" polisen i jakt på de "fruktansvärda fildelarna".
Vet inte de exakta stegen som mediabolagen planerar för att få igenom det de vill.
Litet utdrag från idg
"Polisen ska använda informationen för att utreda grova brott, sådana som ger minst två år i fängelse. Enligt ytterligare ett förslag i parlamentets rättsliga utskott, ska alla patentintrång räknas som grova brott och ge fängelse i upp till fyra år. Hit räknas till exempel fildelning."
De kommer lobba för att få en luddigare gräns för att få upphovsrättsbrott att räknas till kategorin som patentintrång med argument som ex "att musik/film är en form av patent etc med ensamrätt under begränsad tid och borde då räknas till samma kategori som patentintrång och då borde det också ge samma straff."
När det då sker så kommer dataförslagets gräns om att endast grova brott som ge minst två års fängelse inte hindra att mediabolagen går åt som galningar på varenda svensk som tankat någon form av media, oavsett om man äger originalet eller inte! Detta pga av den reviderade upphovsrättslagen.
Eftersom när mediabolagen då lobbat igenom att upphovsrättsbrott ska klassas som patentintrång så kan det då ge som minst 2 års fängelse och då kan informationen som lagras användas för att få fast fildelare.
Lyckas inte den lobbyingen(vilket jag tvivlar på) så har de andra ideer, listar de i en annan post.
---
Den "smarte" Thomas Blodström har nu gjort det så att det bara är en tidsfråga innan polisen ska behöva lägga ner sin tid på att jaga fildelare istället för att våldtäktsmän, misshandlare, rånare, bankrånare, etc grova våldsbrott eftersom upphovsrättsbrott då kommer klassas som grovt tack vare de pantade politikerna i EU.
En rättsprincip som sverige har är att straffet ska vara i rimlig proportion till brottet.
Minns ni fildelaren som delade ut hip hip hora? 16000kr i böter
Finns attan misshandlare, våldtäktsmän, rattfyllerister som fått mindre!
Är det rimligt att böta 16000kr för att dela ut en film?!?!?
Mediabolagen har hittat sin fogliga häst bland sveriges politiker.
Finns för mycket skit för att skriva allt på en gång.
Glöm inte vilka partier som stödjer detta förslaget. De jädrans S, kd och fp. Visade sig att fp vela lite beroende på förslaget, de var emot det som röstades igenom idag men för ett mildare förslag. Så de var för.
Och igen
Glöm inte vilka partier som stödjer datalagringsförslaget
September 5, 2001
Unit01 wrote:
En massa text
Shit vilken konspirations teori endå, jag gillar den 😉
Well, även om det nu är så att företagen vill stoppa warezandet so what? Dom har väl rätt att skydda sin egendom. Det kommer nya sätt, det gör det alltid, det kommer alltid finnas sätt att piratkopiera.
Även om nu skivbolagen och filmbolagen vill hjälpa polisen så får dom själva inte bryta mot lagen, så att logga all trafik från din dator är nog inte aktuellt. Dessutom finns inte fängelsestraff med i straffskalan för "brott mot upphovsrättslagen". Då kan ingen gripa dig i envar(det arbetssättet APB har).
Det kan lobbas hur mycket som helst, det gör det redan. Kolla bara på USA där denna metod redan är tillåten, det har ju fått motsatt effekt, fler dataintrång, fler mindre grupper som anslutit sig till scenen då DOD greps.
Det är IDIOTISKT att tro att denna lag stiftas enbart för att jaga fildelare när det är så mycket annan kriminallitet som pågår(ex. pedofiler, maffior, yrkeskriminella osv). Så chilla, ta det lungt, ingen kommer göra sig besväret för att sätta dit JUST dig för en ynka piratkopierad film.
August 2, 2001
hawkie:
Vad tror du händer med rättsäkerheten i Sverige när giriga skivbolag m.fl. börjar driva privat polis- och underrättelseverksamhet med vinstintresse? och när dom får ta del av den här informationen?
Men visst, det är inte det största problemet med den här lagen.
May 17, 2004
jag skulle inte ha allt för mycket emot lagen om man hade med en klaus som gjorde det olagligt för andra än myndigheter med tillstånd att ha tillgång till all data som lagras under några som hälst omständigheter(!).
då skulle det väll vara ganska okey med hela saken
förresten så lästa jag nyss att man även ser var persoinen var när sammtalet från mobil telefonen avslutades.
problemet som kvartår om man nu skulle göra det olagligt för de som jag anser inte sak ha rätt till informationen inte har det så är det fortfarande dyrt och (!) luddigt utformat till den mildaste grad (de som kom på förslaget vet knappt vad de pratar om) samt att kringgå det är skitenkelt.
September 5, 2001
nXsty wrote: hawkie:
Vad tror du händer med rättsäkerheten i Sverige när giriga skivbolag m.fl. börjar driva privat polis- och underrättelseverksamhet med vinstintresse? och när dom får ta del av den här informationen?Men visst, det är inte det största problemet med den här lagen.
Varför skulle dom kunna det? Polisen kan redan nu vid misstanke avlyssna en telefon, tror du företagen avlyssnar redan nu? tekniken finns ju. Denna lag tillåter knappast privatägda bolag att göra egna undersökningar, speciellt inte med en lag tillämpad för polismyndigheten.
Hur skulle någon annan än en myndighet kunna använda sig av denna lag för att "avlyssna" någon... någon som troligen har begått ett brott som inte ens ger fängelse.
Jag förstår verkligen inte vad som är problemet.
1 Guest(s)