January 8, 2005
Hur stor tror ni att marknaden är för spel "Klienter" ?
Dvs att du kopplar upp dig mot en maskin, likt Citrix eller VNC, och kör spelen via den maskinen..
Du som användare slipper licenser för spelen, du slipper inhandla en dyr och kraftull maskin.. samt du kan spela var du vill i världen, bara du har hyfsad uppkoppling samt vilken dator som helst.
Detta kommer betalas via en månadskostnad.
best regards, pole
January 8, 2005
Yes, att jag nämde VNC eller CITRIX, var att man skulle få en bild på hur det skulle fungera.
VNC kör tex 1920x1080, 48-bit color depth vid 120FPS med 60Mbps
Vilket är på tok för mkt, skalar vi ner det lite så ser vi snabbt att vid 1280*960 i ~60 fps så bör man hamna runt 18Mbps, vilket fortfarande är alldeles för mkt.
utan det kommer isf bli andra program klienter för det.
samt att det inte är tänkt att köra högre upplösning än kanske 1600x1050 eller likande, det är tänkt som en tjänst för de som kanske bara sitter med en laptop hemma eller på resande fot... samt inte vill eller har råd att investera i en maskin som klarar det mesta.. samt att vi då även förser användaren med spelen.
April 13, 2007
Skulle man inte kunna locka personer som bara vill testa ett spel innan de köper det. Då skulle du kunna ha ett sammarbete med en webbutik som du länkar till det spelet. Å så får du får betalt av dem när köparen hänvisar till din sida, eller när de kommer från din sida. Dock är det nog många som inte varit på din sida precis innan de går för att köpa spelet. Därför tänkte jag att de kunde kryssa i en ruta att de spelet hos dig å sett länk till webbutiken där. Eller så kan du ju såklart bara ha vanlig reklam.
Om du ser detta mer som ett komplement än som konkurrens, så skulle kanske även kunna ha med spel som uppkopplingen går lite för sakta för. Bara så att det är tillräckligt för att stå ut med tills de vet om de vill köpa det eller ej. Självklart får såna spel vara tydligt markerade att de kommer gå för sakta.
Men varför nöja dig med spel. Cad-program är tungt att köra, å dyrt att köpa. Photoshop likaså. Säkert skulle du kunna ha många mer program. För tänk alla de som köper bebisdator nu, en jättemarknad ju! Då skulle du kunna ha ett sammarbete med en datorbutik. Så när de säljer en bebisdator få de även med lite reklam för dig. Eller så kan dina tjänster ingå i försäljningsargumenten, vilket skulle gynna båda parter.
January 8, 2005
Det är testa spel och sånt, känns smidigare med den lösning som redan finns, dvs "Demos".
Det kommer krävas registreringar etc samt inloggningar etc... bara för att testa demos blir det lite dyrt för oss som hostar dessa "servrar" etc.
CAD lösningar etc kan vara en ide, dock så använder företag sig av just detta redan, kanske inte just vid CAD, men om de har licenser till ett dyrt program så kör det programmet på en server och låter användarna logga in på maskinen om de behöver använda det, istället för att betala en licens per lokal burk.
men det är en aspekt man skulle kunna titta in i.
August 27, 2003
Cloud-computing är ju redan ett vedertaget begrepp, allt fler företag går över att ha sina "tjänster" i molnet. Har svårt att tro att just spel platsar i molnet nu då dom är extremt krävande och skulle kräva på tok för mycket bandbredd för att folk överhuvudtaget skulle vara intresserade. Inga garantier whatsoever kan ju lämnas på att spelet kommer fungera ordentligt eftersom allt beror på internetuppkopplingen.
January 8, 2005
Stora moln för företags tjänster etc är jag väl medveten om..
det handlar inte riktigt om att skicka spel informationen mellan datorer utan att skicka bilden... så det bör inte vara mkt mer krävande än hur det fungerar idag... problemet är att få ordentlig FPS...
så ser inte riktigt problemet där hugge, kan vara min saknad av kunskap men att visa en skrivbordsbild i 60fps eller ett spel i 60fps borde inte vara någon skillnad i bandbredd.
Citrix är en VM som skapas upp, vilket jag klurar lite på, som du säger så är det väldigt krävande och borde då inte fungera, men som sagt det är att kika vidare på.
VNC kör mer "viewer" style, men där dyker FPS problemen allt mer upp...
men som sagt inte dessa program jag har i tanken, utan bara tog dem som generalla program människor kan relatera till.
best regards, pole
[Edit] En WMWare server med http://www.cs.toronto.edu/~andreslc/xen-gl/ är också nånting jag sneglar åt..
January 8, 2005
se det lite som ett nätverkscafé fast användarna kopplar in sig på datorerna hemifrån, så förstår du lite hur jag tänker.
hehe anser inte att det är en sån "jätte" bra idé, men väl värd att disskutera...
kör jag igång detta kommer det inte bli så stort så att jag kommer ha problem med någon större konkurrens.. vi snackar 10-20 servrar till att börja med isf...
användar gräns på runt 30-40(alla spelar inte konstant) för tunga spel... resten kan vara på virtuella servrar om man inte har kravet på särskilt tunga spel.
sen kan man ju ha det så att man hyr en dator konstant bara för sig etc.
March 27, 2004
Finns en liknande grej som dock kräver att nån du känner eller du själv hostar spelet på en dator som sen streamas vart du vill. http://streammygame.com/smg/index.php
2 Guest(s)