Identitetsstöld|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Identitetsstöld
OVisK
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 170
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 6, 2006 - 10:18 am
sp_Permalink sp_Print

Identitetsstöld börjar bli rätt vanligt i sverige också, och det är skrämmande lätt i vårat "öppna samhälle":
http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=6

Måste ett öppet samhälle innebära att man ska kunna hämta/ändra vilka uppgifter som helst för en privatperson ? Jag fattar inte det riktigt. Det är ju en sak att alla offentliga uppgifter är öppna, en helt annan att man kan hämta och ändra uppgifter för vilken privatperson som helst.

Tjänster som http://www.smsupplysning.se gör det ju otroligt lätt att hämta personuppgifter, sedan är det bara sätta igång. Tycker det är dags att stänga igen det "öppna samhället" när det gäller privatpersoner, det ska inte vara lätt att hämta ut uppgifter om en privatperson.

Det är ju lite löjligt att vi har en personuppgiftslag som förbjuder publicering av personuppgifter på nätet, men samtidigt är det otroligt lätt att hämta det på andra sätt. Förstår inte skillnaden riktigt.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
1066308
August 6, 2006 - 11:07 am
sp_Permalink sp_Print

"Folkbokföringen gör så gott den kan för att upptäcka anmälningar som ser konstiga ut, men det kommer många hundratals flyttanmälningar varje månad och personalen hinner inte kolla alla."
kan man förstå, det kan ju bli uppemot tio om dagen!!

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1066311
August 6, 2006 - 11:19 am
sp_Permalink sp_Print

Jo lite svårare borde man göra för att få tag på person nr och hela tjafset.. Inte för att jag bryr mig så värst mycke då.. Men skulle ju inte vara så kul om någon ville jävlas med en, för det skulle ju vara rätt så lätt idag med tanke på alla uppgifter man kan ta ut.

*blitz*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1467
1066501
August 6, 2006 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag och en polare satt och diskuterade detta häromdagen, det skulle ju inte vara allt för svårt för mig att skaffa t.ex. ett körkort eller ett pass i hans namn.
Skulle ju inte ta så lång tid alls, det svåraste är ju att de skickar hem allt till hans folkbokföringsadress.

edit: bra att skriva det ord man menar

LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60

"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"

OVisK
Medlem
1066550
August 7, 2006 - 7:38 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, fast nu gick det ju väldigt lätt att ändra addressen eller att begära lagring av posten, skulle tro att det sista är det enklaste att göra.

Dessutom bor ju många så att det är väldigt lätt att stjäla deras post, lägenhet är väl svårare men de flesta hus och radhus har ju en postlåda som är öppen för vem som helst.

I USA finns det fall där personer haft sin identitet stulen i åratal utan att vetat om det, förrän den dag polisen kom och knackade på och skulle arrestera dem för bedrägerier som en annan person utfört.

Om inga pengar stjäls direkt från ens konto, hur skulle man någonsin veta att någon stulit ens identitiet ?

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1066625
August 7, 2006 - 12:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Lagarna är väldigt öppna enligt yttrandefrihetsgrundlandet. Det är bara att ha ett namn (inge person nr) så kan du kolla upp det mesta genom folkbokföringen och alla andra myndigheter.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1066628
August 7, 2006 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Förr var det enklare, själv lärde jag mig att förfalska de gamla passen genom Kalle Anka, ni vet serietidningen :bgrin:

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
1066632
August 7, 2006 - 12:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Lagarna är väldigt öppna enligt yttrandefrihetsgrundlandet. Det är bara att ha ett namn (inge person nr) så kan du kolla upp det mesta genom folkbokföringen och alla andra myndigheter.

Förlåt, men är jag ser inte kopplingen mellan yttrandefrihet och personuppgifter. Så om du skulle vilja hjälpa mig på traven lite skulle jag vara tacksam.

Callister
Member
Medlem
1066667
August 7, 2006 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: [quote=Callister]Lagarna är väldigt öppna enligt yttrandefrihetsgrundlandet. Det är bara att ha ett namn (inge person nr) så kan du kolla upp det mesta genom folkbokföringen och alla andra myndigheter.

Förlåt, men är jag ser inte kopplingen mellan yttrandefrihet och personuppgifter. Så om du skulle vilja hjälpa mig på traven lite skulle jag vara tacksam.

Yttrandefrihetsgrundlagen är väldigt omfattande och där ingår bla. offentlighetsprincipen; som är grundläggande lag när det gäller sådant här. 🙂

OVisK
Medlem
1066669
August 7, 2006 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var väl lite grann det som var poängen, det är för lätt att hämta och till och med ändra uppgifter för privatpersoner. Det är inga som helst problem att behålla offentlighetsprincipen men undanta privatpersoner.

Söker man kredit och dylikt så får man helt enkelt skriva under en fullmakt för att de ska kunna hämta ut uppgifterna.

Callister
Member
Medlem
1066671
August 7, 2006 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker lagarna är lite för milda på den punkten. Som person får man offentliggöra ungefär vad som helst. Även sekretesbelagt, men då får du bara läsa upp det, ej ge på papper. Ex om du är polis. Helt skumt. Har inte så mkt att göra med det här men det är inom samma lagstadgar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 298
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL