[IDG] SONY installerar rootkits på din dator|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[IDG] SONY installerar rootkits på din dator
Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 1, 2005 - 2:05 pm
sp_Permalink sp_Print

sjukt!
nu vågar man inte köpa CDs längre ...

http://www.idg.se/ArticlePages.....OS.dbp.asp

Skum mediespelare
Sony spionerar med kopieringsskydd

2005-11-01 11:18
Vissa av Sonys kopieringsskyddade musik-cd kräver en speciell musikspelare för att spelas i dator. Installerar du den får du spionprogram på köpet.

Av Tomas Gilså
I sin blogg på Sysinternals skriver Mark Russinovich hur han förra veckan plötsligt upptäckte ett rootkit på sin dator. Det förvånade honom eftersom han är mycket försiktig med vad han installerar och var han surfar. Ett rootkit är ett program för att dölja filer och program från datorns användare och säkerhetsprogram.

Efter en stunds letande kom han fram till att det dolda programmet var knutet till en speciell mediaspelare som kom med en musik-cd han köpt. Det var ett så kallat drm-program, digital rights management, som ska hindra användaren från att göra fler än tre kopior av cd:n för eget bruk. Han upptäckte också att programmet fortsatte att vara aktivt när programmet för att spela Sonys cd stängdes. Programmet låg kvar, dolt, i arbetsminnet och övervakade olika resurser varannan sekund. Bland annat frågade programmet olika filer om deras storlek åtta gånger varje gång det kollade den. Programmet som Sony använder är skrivet av First 4 Internet, Mark Russinovich hittade dock inget om programmet, varför det installerats på hans dator eller hur det avinstalleras, på First 4 Internets webbplats.

Han började ta bort programmets delar för hand och upptäckte att delarna av det lömska programmet var skrivet för att starta även om datorn startas i felsäkert läge. Det gör det svårt att åtgärda problem ifall något av dem skulle krocka med något annat program i datorn. Eller ännu värre, har ett fel som hindrar datorn från att starta.

Mycket tyder på att rootkitet är illa skrivet. När det tagits bort slutade även datorns vanliga cd-spelare att fungera.

Vi har försökt men inte lyckats nå Sonys marknadschef för en kommentar.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
971883
November 1, 2005 - 2:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Sinnesjukt säger jag bara!

Om man fölorar data genom att detta program körs (som crash eller annan bugg) tycker jag ta mig fan att Sony ska betala vart ända öre!

Inte nog med att man inte får ta så många backuper man vill på sin köpta skiva, nu ska dom sabba hela ens system också.
Ska man inte ha tillgång till det man betalar för längre?

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
971897
November 1, 2005 - 2:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaha en process till... Kan inte folk sluta läggat till saker som körs ständigt, la in QT för att kunna se diggnation. Då ligger tre processer och kör vid uppstart. Samma med min SE 910p:s program. Tro fan att man behöver snabbare dator hela tiden. :arg:
(jag rasar)

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
971917
November 1, 2005 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Illa!! hoppas några i usa går ihop och stämmer skiten ur sony.

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
971934
November 1, 2005 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Bara att strunta i att köpa skivorna 🙂
Finns ju som sagt andra lösningar ;).

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
971944
November 1, 2005 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote: Illa!! hoppas några i usa går ihop och stämmer skiten ur sony.

Inte så troligt, Sony behöver bara hänvisa till USA's knäppa DMCA-lag. Däremot kan Sony stämma dig om du försöker att spela skivan utan att installera skiten (i USA alltså).

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
971947
November 1, 2005 - 4:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Ännu en anledning till att inte köpa CD-skivor.

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
971949
November 1, 2005 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: Bara att strunta i att köpa skivorna 🙂
Finns ju som sagt andra lösningar ;).

*Skrattar oerhört elakt*
Skit ska skit ha!

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
972001
November 1, 2005 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Ännu en anledning till att inte köpa CD-skivor.

Finns ju som sagt andra lösningar;)

Coore wrote: Sen så ska man fan ha lite skivor, tänk ifall man får ungar och dom undrar vad man lyssnade på när man var ung, ska man dra fram en gammal ide disk då och hitta en gammal mp3-spelare?

😉

//Andreas

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
972047
November 1, 2005 - 8:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:
[quote=Coore]Sen så ska man fan ha lite skivor, tänk ifall man får ungar och dom undrar vad man lyssnade på när man var ung, ska man dra fram en gammal ide disk då och hitta en gammal mp3-spelare?

//Andreas

:)R

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
972063
November 1, 2005 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Coore]Sen så ska man fan ha lite skivor, tänk ifall man får ungar och dom undrar vad man lyssnade på när man var ung, ska man dra fram en gammal ide disk då och hitta en gammal mp3-spelare?

😉

//Andreas

Nog bäst att jag slutar prata med folk, det hamnar alltid i någons signatur eller i något inlägg... laugh

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
972065
November 1, 2005 - 9:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=Delph1][quote=Coore]Sen så ska man fan ha lite skivor, tänk ifall man får ungar och dom undrar vad man lyssnade på när man var ung, ska man dra fram en gammal ide disk då och hitta en gammal mp3-spelare?

😉

//Andreas

Nog bäst att jag slutar prata med folk, det hamnar alltid i någons signatur eller i något inlägg... laugh

Mmm...jag har ett gäng citat utav dig sparade. 😉

Hauk
Member
Medlem
972089
November 1, 2005 - 11:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Hauk]Ännu en anledning till att inte köpa CD-skivor.

Coore wrote: Sen så ska man fan ha lite skivor, tänk ifall man får ungar och dom undrar vad man lyssnade på när man var ung, ska man dra fram en gammal ide disk då och hitta en gammal mp3-spelare?

😉

//Andreas

Min vinyl samling kommer garanterat få eventuella ungar att lyfta på ögonen mer än några fjantiga plastbrickor med massa löjliga skydd som man förmodligen garvar åt om några år hursom.

Vinyl är det enda... så rent, så bra... sån känsla... 🙂 Försök baka in DRM på en vinylskiva!

Det är absolut ingen känsla i CD-skivor... att plocka fram en vinyl, lägga på turntable och lyssna är så... högtidligt på något vis :), en helt oslagbar känsla! Ljudet är dessutom extremt svårslaget.

Frud
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
972092
November 1, 2005 - 11:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: [quote=Delph1][quote=Hauk]Ännu en anledning till att inte köpa CD-skivor.

😉

//Andreas

Min vinyl samling kommer garanterat få eventuella ungar att lyfta på ögonen mer än några fjantiga plastbrickor med massa löjliga skydd som man förmodligen garvar åt om några år hursom.

Vinyl är det enda... så rent, så bra... sån känsla... 🙂 Försök baka in DRM på en vinylskiva!

Det är absolut ingen känsla i CD-skivor... att plocka fram en vinyl, lägga på turntable och lyssna är så... högtidligt på något vis :), en helt oslagbar känsla! Ljudet är dessutom extremt svårslaget.

Är det bättre ljud på vinyl??? 😕

Antec P182| Corsair 750W psu | Gigabyte GA EP45-DS3R | Intel Core Duo E8500@3.6GHz | 4 GB Corsair RAM| Sapphire 4870X2 2GB | 24" Samsung 2493HM | Logitech Z-2300 | Soundblaster X-Fi Xtreme Music |

Hauk
Member
Medlem
972094
November 1, 2005 - 11:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Japp

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
972095
November 1, 2005 - 11:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Vinyl suger ju baffe, hur opraktiskt som helst. Vill man köra sina mp3filer i cd spelaren är det ju bara att bränna..

Vad är det som egentligen är bättre med vinyl eller, att man slipper stereo?

Hauk
Member
Medlem
972098
November 1, 2005 - 11:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad ska man med CD spelare till när man har MP3-spelare och / eller soundbridge?

MP3 = kass kvalitet. Sen är det precis som Coore säger inte mkt att ha i hyllan.

Varför behöver allt vara så praktiskt? Jag offrar gärna lite "praktik" för allt det underbara vinyl har att erbjuda. Som sagt, det är en särskild känsla att lägga en skiva på tallriken, på med pickupen och sedan lyssna... att lyssna på en skiva blir mer av ett "moment" och inte bara något som är "praktiskt".

Det är ganska kul att ha en skivsamling. Och det är bra mycket roligare att samla på vinyl än CD. Dessutom släpps inte ens hälften av den musik jag föredrar på CD samt att originalen i fulla versioner alltid är på vinyl.

Omslagen till dem är stora, snygga och dessutom är många releaser picturediscs vilket är ännu trevligare.

Det är mycket trevligare att lägga på en vinyl när man bjuder hem folk än någon lam CD, det blir mer "show" och ger lite fokus åt musiken. Har man dessutom 2 spelare och ett mixerbord finns det ju inget som hindrar en från att lira lite liveset =).

Det är en viss kultur kring formatet och det finns en anledning till att det vägrar dö ut. Att handla i en riktig skivbutik med duktiga pushers gör det "så värt det" att betala för musiken istället för att dra den från nätet.

När du handlade en CD sist t ex, hade du ngn aning om vilket bolag som släppt den och vilket release nummer det var?

Ljudkvaliten är en ren bonus.

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
972099
November 1, 2005 - 11:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan förstå att det är jäkligt kul och ballt att samla på vinylskivor.

Har dock lite svårt att förstå vad det är som är som gör att vinyl ska låta så bra? En MP3 fil låter knappast dåligt om den har hög kvalité. Man behöver ju inte sitta och lyssna på 11khz filer.

Hauk
Member
Medlem
972103
November 2, 2005 - 12:22 am
sp_Permalink sp_Print

Något jag glömde nämna är att vinyl faktiskt har en hållbarhet som är ganska överlägsen CD-skivan. Är du säker att din skivsamling faktiskt fortfarande fungerar när dina barn är 20-30 år? Med alla lågpris CD-R och skivindustrin som vill spara pengar, hur bra är kvaliten på dyes i bränn / köpskivor? Vad tål dem?

Hur länge kommer din hårddisk hålla?

Ok, nu generaliserade jag lite och tänkte på MP3 som 192kbps, men syftet med just MP3 formatet är ju att skala på ljudkvaliten så man kommer ner i storlek. Det finns ju bättre digitala format än MP3 iaf man är ute efter kvaliten.

Att vinyl skulle ha bättre ljudkvalitet idag är väl lite overkill kan vi väl säga, nu när det finns DVD audio etc börjar det komma ikapp :P. MEN, ljudet på vinyl är varmare och det föredrar iaf jag, iaf det är "bättre" eller "sämre" ljud vet jag inte, men det är bra mkt trevligare att lyssna på och de flesta brukar föredra det.

Från början handlade det väl om att vinylen bättre reproducerade analoga inspelningar än CD / digitala format då det ganska lätt lät skrikigt, distade etc.

Sen iaf du kollar på de flesta CD-spelare så designas dem oftast för högre sampling rates (96khz) och ofta även 24 bits "quantization" (Svenska för det?). Man kan ju påstå att det görs för att förbättra något som själva skivan saknar :).

Iaf det spelar någon roll är en annan femma, mer för "sakens skull" :D.

Du behöver en ganska fet audiofil stereo för att höra ngn skillnad. Enda gången jag kan tänka mig ljudkvaliten spelar någon roll är för DJ's som spelar på stora event med tunga anläggningar.

Vinylen gillar ju inte när det kommer mkt damm på den heller, det gör att det låter sämre givetvis och vinyl drar ju damm ganska friskt iaf man säger så :P.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
972142
November 2, 2005 - 8:20 am
sp_Permalink sp_Print

Jag håller med dig Hauk, vinyl är mysigt som fasen och mer framtidssäkert (läs håller längre).
Men hurvida det är bättre ljud eller inte än CD tycker jag är lite inviduellt, vissa föredrar vinyl och vissa CD.

Men sen tror jag inte det finns många som skulle höra skillnad på 192kbps mp3a och en riktig CD ifall man har ett bra ljudkort och bra kablar. Sen beror det självklart också på vilken stereoanläggning man har, svårare att höra skillnad på billigare system.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 250
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL