February 9, 2002
läste om en artikel på ett annat forum:
http://www.aftonbladet.se/vss/.....34,00.html
Man blir illamående och förbannad, det är dags att hjälpa till! Inga medel är för små.. får fan inte gå till så där. Jag har själv gett bort pengar.
September 12, 2001
Vamp wrote: Saknar ord för hur urusla Sveriges lagar är och alla dom idiotiska gubbarna som styr och ställer.
Ser dom inte att detta är vansinne?
Tycker dom att det ska vara så här?Nej, tänk om och gör rätt för fan!
Saken är den att en ny lag är redan klubbad.
Jag kommer inte ihåg från när den skulle gälla, om det var från första Maj eller första Juni.
May 19, 2003
skiroy wrote: [quote=Vamp]Saknar ord för hur urusla Sveriges lagar är och alla dom idiotiska gubbarna som styr och ställer.
Ser dom inte att detta är vansinne?
Tycker dom att det ska vara så här?Nej, tänk om och gör rätt för fan!
Saken är den att en ny lag är redan klubbad.
Jag kommer inte ihåg från när den skulle gälla, om det var från första Maj eller första Juni.
Oh, låter bra. :blink:
April 30, 2005
October 7, 2002
skiroy wrote: Saken är den att en ny lag är redan klubbad.
Precis, ny lag är redan klubbad, så det kommer inte att hända igen (efter när det nu är). Dock är en väldigt viktig princip inom straffrätten att du endast ska kunna dömas för regler som fanns då brottet genomfördes, och att det alltså inte senare ska kunna dömas efter nyare regler.
(Om det vore tillåtet skulle det vara väldigt enkelt att i efterhand införa en lag som gjorde det olagligt att skriva på NH exempelvis - och eftersom det är lagligt NU skulle polisen bara häkta hela NH. Typexempel på sånt som länder utan fulla mänskliga rättigheter som Kina, Kuba, USA mfl skulle hitta på...)
Enda undantaget till den regeln är om de nya reglerna innebär ett lindrigare straff, i extremfallet ett avskaffat brott. Naturligtvis finns det inte någon anledning att döma någon hårt för ett brott om lagstiftningen har lindrats...
Kort sagt, denna princip gör att det blir galet i fallet i artikeln - man dömer efter gamla regler (eftersom man knappast kan göra annat) - men lagen är redan ändrad åt det håll som behövs - i det här fallet i alla fall.
February 26, 2002
Nulla poeme sina lege - "Intet straff utan lag"
Fick man lära sig i början av Juridikstudierna
Dock så tycker jag att det är dags att inse fakta, de som sittar och beslutar våra lagar är folkrepresentanter, passar det inte gå och rösta och gör det du kan för att påverka.
Jag har full beundran för de som sitter på offentliga poster och hoppas själv göra det en dag.
April 10, 2003
TERdON wrote: [quote=skiroy]Saken är den att en ny lag är redan klubbad.
Precis, ny lag är redan klubbad, så det kommer inte att hända igen (efter när det nu är). Dock är en väldigt viktig princip inom straffrätten att du endast ska kunna dömas för regler som fanns då brottet genomfördes, och att det alltså inte senare ska kunna dömas efter nyare regler.
(Om det vore tillåtet skulle det vara väldigt enkelt att i efterhand införa en lag som gjorde det olagligt att skriva på NH exempelvis - och eftersom det är lagligt NU skulle polisen bara häkta hela NH. Typexempel på sånt som länder utan fulla mänskliga rättigheter som Kina, Kuba, USA mfl skulle hitta på...)
Enda undantaget till den regeln är om de nya reglerna innebär ett lindrigare straff, i extremfallet ett avskaffat brott. Naturligtvis finns det inte någon anledning att döma någon hårt för ett brott om lagstiftningen har lindrats...
Kort sagt, denna princip gör att det blir galet i fallet i artikeln - man dömer efter gamla regler (eftersom man knappast kan göra annat) - men lagen är redan ändrad åt det håll som behövs - i det här fallet i alla fall.
Problemet är fortfarande att männen går fria och inte får det straff dom borde ha.
1 Guest(s)