March 10, 2002
Jekyll 3000 wrote: [quote=Dehman]
För de väjer för söndagsbilister? =) Men om nu de flesta dödsolyckor på MC är singelolycker varför klagar ni då? Det är deras liv.
Nu är det ju som tur var inte så illa att alla som kör omkull dör. Väldigt många blir skadade för livet i samma typ av olyckor och kostar en väldig massa lidande för sej själva och anhöriga. Du kanske tycker det är okey?
Det är det som är så unikt med mc-olyckor, väldigt många av dom sker på ödsliga vägar med lite eller ingen trafik så argumentet att man bara gasar då man är ensam på vägen håller inte. Svenska vägar är inte gjorda för att köra 250+ på, i synnerhet inte med mc.
Men det är väl upp till var och en om man vill offra sitt liv? Sålänge de inte skadar andra skiter jag i vad dem gör.
April 18, 2003
Dehman wrote:
Men det är väl upp till var och en om man vill offra sitt liv? Sålänge de inte skadar andra skiter jag i vad dem gör.
Men grejen är ju att dom inte bara spelar med sitt liv som insats, vi kan ju ta den krasst ekonomiska biten. Vad kostar det inte att vårda dom som "bara" skadar sej?
Utvecklingen av motorcyklar har gått överstyr, det är ju i princip rena roadracing cyklar som säljs idag, det skiljer nästan ingenting mot dom som det tävlas med. Visst kan jag se tjusningen i att åka så fort men det ska göras på bana där förutsättningarna för det hela finns.
March 11, 2003
Jekyll 3000 wrote: [quote=Dehman]
Men det är väl upp till var och en om man vill offra sitt liv? Sålänge de inte skadar andra skiter jag i vad dem gör.
Men grejen är ju att dom inte bara spelar med sitt liv som insats, vi kan ju ta den krasst ekonomiska biten. Vad kostar det inte att vårda dom som "bara" skadar sej?
Utvecklingen av motorcyklar har gått överstyr, det är ju i princip rena roadracing cyklar som säljs idag, det skiljer nästan ingenting mot dom som det tävlas med. Visst kan jag se tjusningen i att åka så fort men det ska göras på bana där förutsättningarna för det hela finns.
Det finns minst lika mycket omogna bilförare som det finns MC-förare. Om man kollar lite på statistiken, och synar de bilar som är populära i samma åldersgrupp som de motorcyklar du verkar ha så mycket emot, då kan man också se hur olycksstatestiken är. Ungefär den samma som på vassa motorcyklar. Skillnaden är mest att det inte längre är singelolyckor, utan olyckor där andra trafikanter eller passagerare är inblandade. Skulle det vara bättre?
Men visst, i mitt tycke så kan vi förbjuda den största mordmaskinen i trafiken idag. Det finns ju ingen som helst anledning att man har bilar kvar. De är ju så sövande och tråkiga att folk måste underhålla sig med stereo och mobiltelefoner för att ha en chans att hålla sig vakna.....;)
March 10, 2002
Jekyll 3000 wrote: [quote=Dehman]
Men det är väl upp till var och en om man vill offra sitt liv? Sålänge de inte skadar andra skiter jag i vad dem gör.
Men grejen är ju att dom inte bara spelar med sitt liv som insats, vi kan ju ta den krasst ekonomiska biten. Vad kostar det inte att vårda dom som "bara" skadar sej?
Utvecklingen av motorcyklar har gått överstyr, det är ju i princip rena roadracing cyklar som säljs idag, det skiljer nästan ingenting mot dom som det tävlas med. Visst kan jag se tjusningen i att åka så fort men det ska göras på bana där förutsättningarna för det hela finns.
http://www.sika-institute.se/databas/data/olytab18_01.xls
Tror nog att bilisterna kostar mer. Även mopedisterna, cyklistern och gångtrafikanterna.
February 16, 2005
Dehman wrote:
För de väjer för söndagsbilister? =) Men om nu de flesta dödsolyckor på MC är singelolycker varför klagar ni då? Det är deras liv.
där har vi en sånn där komentar som visar att du inte borde få visa dig i trafiken.. ja det är deras liv men när nån kör i hjäl sig lämnar dom ofta massa sörjande anhöriga efter sig, tänk på dom lite ska dom behöva må dåligt för att du vill köra fort.. sen uppkommer det kostnader för samhället när nån av alla dessa återfallmopedister dör...
April 18, 2003
Sen kan vi ju ta mötesolyckor där mc krockar med bilar. I 90% av dom olyckorna är det mcn som kommit över på fel sida antingen i kurvor eller på raksträckor.
Vid mc olyckor i korsningar så har motorcyklarna kört mer än 30km/h för fort i 60% av olyckorna.
Vid omkörningsolyckor så har mcn kommit över på fel sida vägen (kört om) i 80% av olyckorna.
March 11, 2003
Jekyll 3000 wrote: Sen kan vi ju ta mötesolyckor där mc krockar med bilar. I 90% av dom olyckorna är det mcn som kommit över på fel sida antingen i kurvor eller på raksträckor.
Vid mc olyckor i korsningar så har motorcyklarna kört mer än 30km/h för fort i 60% av olyckorna.
Vid omkörningsolyckor så har mcn kommit över på fel sida vägen (kört om) i 80% av olyckorna.
Och i mötesolyckor mellan bilar då? Jag skulle vilja påstå att det i 100% beror på att en bil har kommit över på fel sida.;)
Och att bilar inblandade i olyckor i korsningar inte ens behöver köra för fort för att de skall bränna in i någon, vad visar det på?
Förresten, när du kör om någon, vilken sida av vägen kör du på?
April 18, 2003
Dehman wrote:
Tror nog att bilisterna kostar mer. Även mopedisterna, cyklistern och gångtrafikanterna.
Men du måste nog jämföra olyckorna med utfört arbete. Titta på antalet motorcyklar kontra bilar, sen tittar du på hur många mil som dom används och under vilken tid på året. Jag är inte ute efter att förbjuda motorcykeln, det ligger inte ens i min makt tyvär 😉 men jag skulle gärna se att dom värsta hojjarna förbjöds. Det är ju trots allt leksaker vi pratar om här...
Mopeder ska vi inte ens tala om... 🙂
March 10, 2002
Jekyll 3000 wrote: [quote=Dehman]
Tror nog att bilisterna kostar mer. Även mopedisterna, cyklistern och gångtrafikanterna.
Men du måste nog jämföra olyckorna med utfört arbete. Titta på antalet motorcyklar kontra bilar, sen tittar du på hur många mil som dom används och under vilken tid på året. Jag är inte ute efter att förbjuda motorcykeln, det ligger inte ens i min makt tyvär 😉 men jag skulle gärna se att dom värsta hojjarna förbjöds. Det är ju trots allt leksaker vi pratar om här...
Mopeder ska vi inte ens tala om... 🙂
Var det inte kostnader vi pratade om?
April 18, 2003
denstore wrote:
Förresten, när du kör om någon, vilken sida av vägen kör du på?
Jag kör så lugnt och snyggt så jag behöver aldrig köra om 😉
Visst med statistik kan man bevisa allt men det verkade som om vissa ville ge sken av att alla dödsolyckor på mc orsakades av bilar. Tittar man på hur olyckorna har gått till så ser man ganska snart att så inte är fallet.
January 12, 2004
Krax wrote: [quote=obelix]det är även helt klart att nollvisionen aldrig kommer att bli verklighet så länge det finns idioter på vägarna...
Jag håller med. Förbjud alla att köra bil på roliga MC-vägar.
Här menade jag egentligen både bil och mc-förare, men jag glömde att skriva det.
Sorry...
Vill även poängtera att det var många mc-förare som vi mötte som körde vettigt.
Och att jag generellt inte har nåt mot sådana.
Men när dom vinglar över hela vägbanan pga att dom kör över både sin egna och vägens förmåga...
March 11, 2003
Jekyll 3000 wrote: [quote=Dehman]
Tror nog att bilisterna kostar mer. Även mopedisterna, cyklistern och gångtrafikanterna.
Men du måste nog jämföra olyckorna med utfört arbete. Titta på antalet motorcyklar kontra bilar, sen tittar du på hur många mil som dom används och under vilken tid på året. Jag är inte ute efter att förbjuda motorcykeln, det ligger inte ens i min makt tyvär 😉 men jag skulle gärna se att dom värsta hojjarna förbjöds. Det är ju trots allt leksaker vi pratar om här...
Mopeder ska vi inte ens tala om... 🙂
Det är ju samma sak med bilar. Varför inte förbjuda alla bilar med mer än en hästkraft per 12-13 kilo bil? De är inblandade i fantastiskt mycket mer olyckor per enhet utfört arbete än de som effektsvagare. Det är väl inget du kan ha något emot då? Låt oss alla börja köra effektsvaga bilar, och sätt hastighetsbegränsare i allihopa. Inte en kilometer över 100 är nog en bra lösning. Det hade sparat fantastiskt mycket mer liv än att förbjuda motorcyklar.
April 18, 2003
Inte mej emot. Men vi måste nog jämföra äpplen med äpplen här. Hur många bilar säljs det idag som klarar av att toppa 250+ och har dryga 1hk/kg torrvikt och närmare 1hk/kg med förare och allt. Och som kostar under 150.000 ny? Och framförallt, hur många såna bilar finns det i trafik idag?
Sen finns det inga siffror som pekar på att bilar med 200 hk är inblandade i fantastiskt mkt fler olyckor än bilar med 100 hk tyvärr.
March 11, 2003
Jekyll 3000 wrote: Inte mej emot. Men vi måste nog jämföra äpplen med äpplen här. Hur många bilar säljs det idag som klarar av att toppa 250+ och har dryga 1hk/kg torrvikt och närmare 1hk/kg med förare och allt. Och som kostar under 150.000 ny? Och framförallt, hur många såna bilar finns det i trafik idag?
Sen finns det inga siffror som pekar på att bilar med 200 hk är inblandade i fantastiskt mkt fler olyckor än bilar med 100 hk tyvärr.
Tja, bara i min umgängeskrets, så finns det ett antal människor som har, eller har haft bilar kapabla uppåt 250+.
När det kommer till vikt/effektförhållandet, så är det sant att det inte finns många bilar som kan slå de stora motorcyklarna på fingrarna, men samtidigt betyder det också att de flesta motorcyklar har kortare bromssträckor än normala bilar.
Det vi borde jämföra här är inte ifall det är OK att folk skall få ha stora snabba motorcyklar eller bilar, utan hur man skall bestraffa de som har dem. Beslagta fordonen är min lösning. Då hade folk inte tagit de chanserna.
October 31, 2003
Johan Nicklasson wrote: satans återfallsmopedister, ska köpa mig en dodge van å prejja varenda j**el av vägen :p :p
ska man ha MC ska det vara en glidare.. inte nån j**la trimmad riskokare "kokal dit lis på bala 2 minutel!"
Ja det är alltid rätt att köpa en dodge, även om den ska användas i olaglia syften. Köp en kort modell så kan du häva lite snyggt med. 😎
2 Guest(s)