Import av bilar|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Import av bilar
Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 15, 2007 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Är sugen på att veta hur import av bilar görs och vad det kostar. Anledningen till att jag undrar är att bilarna är nu så mycket billigare utomlands. Hur funkar import av bil från USA och tex Tyskland? Vad kostar det för en privatperson, dvs tullar, frakt etc?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1151838
August 15, 2007 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja, vet en som jobbar med importer från usa på heltid. Beror väl lite på vad det är för bil man vill importera med kan jag tänka mig.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1151861
August 15, 2007 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns mycket information på vägverket att hämta om jag inte missminner mig. Annars vet jag att det finns hela artiklar att hitta på google, om att tjäna massa pengar på att importera bilar från just Tyskland.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1151939
August 16, 2007 - 5:20 am
sp_Permalink sp_Print

Såg att det var ett momstillägg på 25% av försäljningspriset som känns sådär, inom ett EU-land. Priserna i Tyskland verkar ligga på 100 papp mindre än i Sverige, för den modellen jag tittar på.

vdlight
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 156
1151969
August 16, 2007 - 9:38 am
sp_Permalink sp_Print

oj, 100 papp skillnad. är det så pass
vad var det för modell du tittar på ?

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1152001
August 16, 2007 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

vdlight wrote: oj, 100 papp skillnad. är det så pass

Nissan 350Z, årsmodell 04-

Prisskillnaden skiljer sig nog från modell till modell.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1152120
August 17, 2007 - 1:38 am
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: [quote=vdlight]oj, 100 papp skillnad. är det så pass

En liten fråga som dyker upp i mitt huvud är vad du ska ha bilen till?

Glida? Bana? Märkesklubb?

-d-himself-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1491
1152121
August 17, 2007 - 3:48 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.autopower.se/import.....efault.asp

där står allt du behöver veta och ska tänka på

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
1152126
August 17, 2007 - 5:07 am
sp_Permalink sp_Print

Om du importerar från Tyskland har du kostnad på 200€ för två veckors trafikförsäkring. Sen har du besiktning på 1800kr. Vad det gäller frakt är upp till dig, antingen kör du hem bilen eller så skickar du hem den på en lastbil.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1152146
August 17, 2007 - 8:31 am
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: [quote=Dani][quote=vdlight]oj, 100 papp skillnad. är det så pass

En liten fråga som dyker upp i mitt huvud är vad du ska ha bilen till?

Glida? Bana? Märkesklubb?

Vill ha en fin sportbil då jag aldrig har haft någon. Pengar har jag ju + jobb så varför inte. Vill dock inte betala ett överpris i Sverige.
Sen ska jag ha bilen till resa på sommaren och då behöver jag en snabb bil.

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1152151
August 17, 2007 - 9:13 am
sp_Permalink sp_Print

blir nog nice det där... mycket nice bil för övrigt... inte funderat på att köpa begagnat, hittade en mycket fint stylad nissan 350z GT -04 på blocket för 289.000:- dock kanske detta är mer än vad nybilspriset blir i tyskland ?

hur som helst, riktigt nice bil.

best regards, pole

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1152681
August 21, 2007 - 4:42 am
sp_Permalink sp_Print

Fick svar från bilannons i Tyskland:

"Hi,
The car is now located in London,England (UK) because I recently moved here.I decided that is better to sell it because I don`t use it anymore (the steering-wheel is on left side and is very difficult for me to drive it in London) and it`s too bad to keep such a car and not to
use it.It`s in perfect condition and never been involved in any kind of accidents. The car has no damages and no need repairs.If you don`t have the possibility to pick it up then I will be glad to arrange a shipping. We will use a third party (a shipping company ) who will deliver the car to you. If you are interested please tell me and I will inform you the how this transaction will be done.

Please also give me your address so I can go to see how much the shipping will cost.

Think about and if you ready for a deal please get back to me to explain you more about the transaction.

Regards"

Bilen är en Nissan 350Z, 08/03, 7900 mil och kostar 8900 Euro. Den är grå i lacken. Nån som tycker jag ska åka och titta på den? Känns lite skumt då den är extremt prisvärd. Han har tagit bort annonsen så har ingen länk till bilen. Ska be honom skicka bilder och information om bilen.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1152693
August 21, 2007 - 6:45 am
sp_Permalink sp_Print

Joni wrote: Om du importerar från Tyskland har du kostnad på 200€ för två veckors trafikförsäkring. Sen har du besiktning på 1800kr. Vad det gäller frakt är upp till dig, antingen kör du hem bilen eller så skickar du hem den på en lastbil.

Enligt en bekant i branschen så är det billigaste alternativet att ta hem per tåg, fast det kanske bara gäller när man tar flera bilar åt gången?
Nackdelen med tåg är att bilarna ibland är rejält skitiga och fula vid framkomsten, lackskador (Typ stenskott) är inte heller ovanligt..
Det bästa är nog att åka ner själv och se objektet före affären, om man inte har någon kontakt man litar på där nere.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1152742
August 21, 2007 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Joni]Om du importerar från Tyskland har du kostnad på 200€ för två veckors trafikförsäkring. Sen har du besiktning på 1800kr. Vad det gäller frakt är upp till dig, antingen kör du hem bilen eller så skickar du hem den på en lastbil.

Enligt en bekant i branschen så är det billigaste alternativet att ta hem per tåg, fast det kanske bara gäller när man tar flera bilar åt gången?
Nackdelen med tåg är att bilarna ibland är rejält skitiga och fula vid framkomsten, lackskador (Typ stenskott) är inte heller ovanligt..
Det bästa är nog att åka ner själv och se objektet före affären, om man inte har någon kontakt man litar på där nere.

Tåg är billigst när man tar hem flera bilar ja Kan vara också när man plockar hem riktiga klassiker typ: McLeren SLR, porsche 968 osv. Sånna man inte vill lägga på mil på mätarn osv.

Well, sist jag reggade in bil var det såhär:

Inreg: 2200 (lr dylikt)
Bes.: 350 (lr dylikt)
Skrotavgift: 1500 (Finns inte längre??)

Tänk på att försäkringar är personliga i england, och kör du utan är det en dag i finkan som gäller!

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1152945
August 23, 2007 - 6:18 am
sp_Permalink sp_Print

8900 euro ??? det låter lite för bra för att vara sant.

men fortfaradne inom rimliga gränser iofs. undersök noga innan du gör det köpet är mitt råd.

naTTen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 90
1153159
August 24, 2007 - 9:31 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker också det låter väldigt billigt. De billigaste på mobile.de kostar det dubbla.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1153200
August 24, 2007 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: Fick svar från bilannons i Tyskland:

"Hi,
The car is now located in London,England (UK) because I recently moved here.I decided that is better to sell it because I don`t use it anymore (the steering-wheel is on left side and is very difficult for me to drive it in London) and it`s too bad to keep such a car and not to
use it.It`s in perfect condition and never been involved in any kind of accidents. The car has no damages and no need repairs.If you don`t have the possibility to pick it up then I will be glad to arrange a shipping. We will use a third party (a shipping company ) who will deliver the car to you. If you are interested please tell me and I will inform you the how this transaction will be done.

Please also give me your address so I can go to see how much the shipping will cost.

Think about and if you ready for a deal please get back to me to explain you more about the transaction.

Regards"

Bilen är en Nissan 350Z, 08/03, 7900 mil och kostar 8900 Euro. Den är grå i lacken. Nån som tycker jag ska åka och titta på den? Känns lite skumt då den är extremt prisvärd. Han har tagit bort annonsen så har ingen länk till bilen. Ska be honom skicka bilder och information om bilen.

Tycker det låter som en scam på lång väg. Skulle aldrig köpa en bil utomlands från någon som inte har ett gott renomé. Priser säger att det är mysko också.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 394
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL