August 7, 2003
Har funderat länge på att beställa lite saker från USA.
Men har en del frågetecken, tänkte att det kanske finns nån här som har testat det.
Frågatecken 1: Skatten, efter som de ev sakerna inte är skattade,
när man tar in dem så kan jag tänka mig att farbror staten vill ha
en bit av kakan i vanlig ordning. Sant eller falskt eller kan man (blåsa dem) ? :va:
Man vill ju vara en i mängden i skattesmittarnas paradis sverige.
Frågatecken 2: Vad kommer det kosta ? Sakerna som jag ev ska
beställa går på ca 400 $ + lite frakt så nånstans runt 500$. Kursen
ligger på 7.3 nu, så efter en avancerad mattematisk uträkning kom
jag fram till 3650:-. Men är det priset jag kommer få betala? Rör sig
om en visa korts historia där jag får betala allt innan de skickar det.
Det kommer inte till en massa avgifter och annat bös? Vill inte vara
med om att mina 3650:- helt plötsligt har blivit 5000:-
Hoppas det finns nån vänligt sinnad själ med lite insikt i detta ämnet.
May 14, 2001
November 26, 2002
Jag tror det lönar sig att slå en signal till tullen och fråga. Det är säkert importtull på grejerna när du för in dom i EU. Plus att det finns en överhängande risk för moms. Men du lär få dra av den Amerikanska "Momsen", men den brukar vara på 6-8% så det är inte så mkt.
January 21, 2002
Jag beställde lite grejer från USA för ett tag sedan och det blev dyrare än jag hade tänkt mig.
Först är det tullavift på 12% och moms på 25%. Därefter fick jag betala expeditionsavgift på 63 kr 35 kronor i postgiroavgift. :(((
Räknat på 3650 som dina prylar skulle kosta blir det
25% av 3650=912.5
12% av 3650=438
expeditionsavgift=63
postgiro=35
Totalt: 5098.5
January 21, 2002
Blam! wrote: Hmmm okej anders. Men det kom till posten eller ? Mina saker kommer
komma direkt till min dörr. Hur betala du alla extra avgifter? Fick du göra
det direkt på posten eller fick du en räkning hem i brevlådan?*nyfiken*
Jepp,paketet kom på posten.
Grejerna betalade jag med VISA när jag gjorde beställningen och de extra avgifterna betalade jag kontant när jag hämtade ut sakerna på posten.
August 7, 2003
Hmmm då är frågan om jag råkar ut för dem eftersom mina saker
kommer direkt till dörren. Men svenska staten vill väl ha in alla pengar de
kan så det åker jag väl på.
Tack ska ni ha. Får se om jag beställer eller inte. Om jag gör det så kan
jag höra av mig om hur det gick.
August 17, 2003
Jag beställde golfklubbor från USA förut. Jag slapp både ullavgifrt och moms. 😀
En del företag brukar nämligen "glömma" en nolla i värdet som står på förpackningen det skickas i, och dessutom sätte dom på ett klistermärke som det står "gåva" på , så då blir det inte lika intressant för tullen längre. 😀
Tullen går ju inte igenom alla saker, bara de som har högst angivna värde, det dom mest försöker komcentrera sig på är ju att hitta olagligt smugglad narkotika och tobak etc.
Så beroende på hur dyrt det är (och vad företaget värdera det på föpackningen) så kan man ibland slippa tullavgift och moms.
Vad jag vet så begår du ingen olaglig handling eftersom du inte vet om att de kommer att "råka" märka det fel, och dom skyller väl på nåt feltryck om det skulle upptäckas.
December 31, 2002
Jag beställde grejer från DangerDen för ca 350 dollar. De skickade med Fedex. Jag började bli lite pissed när mitt paket legat 5 (!) dygn på Arlanda så idag ringde jag till dem. Tydligen hade en lapp försvunnit på posten så jag skulle betala in pengarna på deras bankkonto direkt istället så skulle de skicka den. Jag väntade mig nåt i stil med 1000kr men blev mäkta överraskad när han sa 238kr! 😀 Så jag slapp fett med moms+tull. Kan vara bra att veta....
July 14, 2003
Blam! wrote: Hmmm okej anders. Men det kom till posten eller ? Mina saker kommer
komma direkt till min dörr. Hur betala du alla extra avgifter? Fick du göra
det direkt på posten eller fick du en räkning hem i brevlådan?*nyfiken*
Jag beställde böcker en gång i tiden. I priset ingigck också frakt till dörr. Problemet var att tullen öppnade paketen la på moms och POSTADE grejjerna till mig och la på PORTOAVGIFT som jag fick betala. Fan i mig kontraktsbrott när det amerikanska företaget betalar för att skicka det direkt hem till mig och sedan tullen bryter kedjan och bara därför vill att jag ska betala mer frakt.... kan tillägga att de la på svensk moms på det UPPSKATTADE värdet på varorna i sverige. Böckerna värderades till ca500kr styck (precis som det är i sverige) när jag beställde dom för att dom bara kostade runt hundringen... 👿
1 Guest(s)