January 20, 2002
Tullverket har blivit hårdare (?!) på reglerna om att importera ÖL och sprit inom EU's gränser. Undrar lite... Läste på tullverket att det finns riktlinjer: 110L ÖL, 20L vin, 15L sprit. Om man nu importerar ca 4ggr så mycket, hur ska tullen då kunna bevisa att man ska ha det för privat burk eller för kommersiellt bruk? Man måste ju kunna ta in mer än vad som står här: http://www.tullverket.se/se/ . Någon som har lite mer koll än mig på detta som gjärna kan ta och reda ut ett och annat ?
[Image Can Not Be Found]
January 20, 2002
Zap wrote: Ligger inte bevisbördan på dig isåfall? Alltså att du ska ha det till ett kalas eller något exempelvis?
Jo det är något sånt. Att du t.ex. ska ha allting under hela året (eftersom det håller i minst 1 år) eller att du ska ha ett stort kalas.
Lite mer specifik länk: http://www.tullverket.se/se/Pr.....lkohol.htm
January 22, 2002
Ja, men isåfall hänger jag inte med på vad det är du vill veta med ditt inlägg?
Enligt sidan så är ju 110L öl, 20L vin m.m per person referensnivåer för vad som släpps igenom utan att de lyfter på ögonbrynen så att säga.
Tar du mer än så måste du kunna redogöra för vad du ska använda alkoholen till. Exempelvis ett större kalas som jag skrev i mitt förra inlägg.
Grejen är ju att nu handlar det ju om så löjligt stora mängder per person redan från början. Skulle du då exempelvis vara två personer i bilen så kan du ju redan där ta 220L öl, 80L vin å 30L sprit å det lär du ju kunna fylla ett rejält party med =).
Åker du sedan i personbil så börjar det ju bli riktigt intressant eftersom du då kommer i närheten av överlass redan vid en full ranson. I dag är inte risken att åka dit i tullen för för stor införsel. Idag åker du på överlass i bilen.
July 18, 2003
Ta en bil, åk över till danmark, ta med dig 2-3 st kompisar som inte har bättre för sig, om tullen stannar dig med 400 liter öl är det bara säga att ni skall ha 100 liter var...
Detta ämne var ju uppe på svt nyligen då ungdomar har satt detta i system och att varje stad har en "vin kille" som säljer billig importerad vin (om ni skulle råka veta nummret tilll någon sådan i uppsala så pm a 😉 )
men altså, dem kan inte bevisa något om ni är några st...
1 Guest(s)