Importera Whisky? *Äntligen* Update|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Importera Whisky? *Äntligen* Update
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 3, 2005 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det nån som testat att beställa sprit online nyligen? Man ska tydligen kunna göra det nuförtiden så länge man betalar skatt och moms i ursprungslandet. Om ni gjort det, hur gick det i tullen? Gick det igenom utan koll, med koll utan avgift eller åkte ni på avgifter?

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
883301
May 3, 2005 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Whak skrev lite om det i denna tråden https://www.nordichardware.se/.....bolaget%2A

Om du missat den, annars har jag ingen egen erfarenhet av det men jag och brorsan ska ta och beställa från vinospritbolaget var det tänkt.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
883305
May 3, 2005 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo jag såg och läste den tråden, men det jag undrar över är om nån har beställt från en "vanlig" sprit sida på nätet, dvs inte en som importerar det själv. En som skickar det med vanlig post som går genom tullen.

Vad jag förstår så skickar sidor som vinospritbolaget med lastbil till Sverige och sen därifrån med bussgods o dyl.

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
883318
May 3, 2005 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man vill ha lite större utbud på sorterna av whiskyn då? Finns det kanske någon annan bra affär på nätet? någon som vet??

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
883474
May 3, 2005 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har för mig, notera inte 100% säker, men att när det leveras som paket till Sverige så har flera blivit stoppade i tullen. Alltså är det säkrare att få det hemkört med exempelvis Locadi som jag valde.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
883477
May 3, 2005 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Blir en nervös väntan då. Har beställt för 1450:- ikväll. Är rädd för att det kommer bli 2 dyra whiskyflarror innan det är klart 🙂

phroze_project
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 525
883498
May 3, 2005 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

airman wrote: Om man vill ha lite större utbud på sorterna av whiskyn då? Finns det kanske någon annan bra affär på nätet? någon som vet??

Kolla http://www.billig-sprit.se finns en del fin whiskeys där..
Har dock inte beställt därifrån själv,

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
883702
May 4, 2005 - 2:40 am
sp_Permalink sp_Print

mmmm, http://www.billig-sprit.se fanns det lite större utbud på ja, tackar!

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
884694
May 5, 2005 - 6:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Jo jag såg och läste den tråden, men det jag undrar över är om nån har beställt från en "vanlig" sprit sida på nätet, dvs inte en som importerar det själv. En som skickar det med vanlig post som går genom tullen.

Vad jag förstår så skickar sidor som vinospritbolaget med lastbil till Sverige och sen därifrån med bussgods o dyl.

Det är fortfarande inte lagligt om butiken själv står för fraktandet.
Då räknas det inte som privatimport.

Det som numera är lagligt är det alternativet där du slussas vidare och sedan själv får beställa frakten av ex. Locadi.
Då har du själv beställt varorna och frakten av från varandra fristående bolag och det räknas som privatimport, dvs. det blir som om du själv varit nere och plockat med det över gränsen.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
897344
May 25, 2005 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Ahh, fick första flaskan idag, ingen tull på den iaf. Synd att dom skickade sakerna i 3 paket, flaskorna i varsitt samt glasen i ett 3:e. Så det blir en fortsatt nervös väntan på hur detta ska gå.

Think I'll draw myself a wee dram, lean back and relax.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
909530
June 19, 2005 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Så kom då även den andra flaskan i torsdags, hade nog tur för jag slapp tullavgifter. Blir till att beställa en sväng till inom kort.

Hela den här helgen gick i Whiskyns tecken då det blev ett besök på:
[Image Can Not Be Found] Mackmyra Whisky destilleri i Valbo. Väl där började visningen med att det serverades ett glas Mackmyra Elegant som var ett år gammal. Med sina dryga 62% (om jag inte missminner mej) så var det svårt att på en gång bilda sej en uppfattning om den men efter lite vattning så började man så smått skymta vad som komma skulle, den kan nog bli god innan det är klart.

Sen följde en liten tur in i destilleriet och det berättades om dom olika stegen i tillverkningsprocessen. När det var över så satte vi oss åter ner och kastades oss ivriga över nästa prov. Den här gången blev det Mackmyra Rök som serverades. Den var treårig och således en whisky, det får ju som bekant inte kallas whisky innan den lagrats i tre år, och den visade riktigt gott gry, skulle dock gärna haft lite mer knuff i sej, dvs rökigare, men jag både tror och hoppas att den kommer bli riktigt god.

Efter det så blev det lite mer prat innan vi till slut påbörjade den långa färden hem, som tur var så fanns både öl och whisky i bilen så hemresan gick väldigt fort =)

Väl hemma så blev det fortsatt provning men med en del godingar ur min hylla, tyvärr ingen Mackmyra då den inte kommer säljas förrens om 1-3 år, ingen där som kunde säga säkert då det beror på när fatägarna väljer att tappa upp den.

Det blev en stor del av Islay med Ardbeg i olika varianter, Lagavulin, Laphroaig, Bowmore samt Glengoyne och Longmorn:
[Image Can Not Be Found] Bowmore:n tog slut så den är inte med på bilden. Klantigt att glömma den! :banghead:
Det var ett hårt och tufft jobb som endast avbröts för intag av grillat samt jordgubbar till efterrätt. Som vanligt så gick Ardbeg segrande ur striden med tian i spetsen tätt följd av sexåringen, Serendipityn och Uigeadail på delad andra plats.
[Image Can Not Be Found]

En sak är säker, det blir en tur till Islay, förhoppningsvis i redan i sommar.

Det var min helg det som avslutades med en lång söndag liggandes på gräsmattan och bara slöa... ibland är det gôtt att leva 🙂

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
909568
June 19, 2005 - 7:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju inte lite det vattnas iaf =P~

//Andreas

phroze_project
Kommer du hit ofta?
Medlem
910814
June 22, 2005 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000

Du är en riktig gottegris 😛
Är så jäkla avis så du fattar inte wink

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
910867
June 22, 2005 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

phroze_project wrote: Jekyll 3000

hålle med där till 100% 😀

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
910872
June 22, 2005 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: [quote=phroze_project]Jekyll 3000

hålle med där till 100% 😀

har ni inte hört att Jekyll tänkte bjuda alla som vill på NH på en smakrunda.. ^^

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
910884
June 22, 2005 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Ojdå... låter som om det kan bli dyrt det här... 🙂

Inte värt att jag säger att det blev påfyllning igår då. Kan ju inte vara utan en Bowmore.

phroze_project
Kommer du hit ofta?
Medlem
910924
June 22, 2005 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Ojdå... låter som om det kan bli dyrt det här... 🙂

Inte värt att jag säger att det blev påfyllning igår då. Kan ju inte vara utan en Bowmore.

Åhhh,, kan inte hålla mig längre snart, har en flaska Lagavulin ståendes börjar bli måttligt sugen på den...
Men får försöka hålla mig till midsommar istället :pidu:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 178
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL