August 20, 2001
On 2002-04-09 18:19, Bleedin Radar wrote:
On 2002-04-09 15:45, Kaleid wrote:
>Religion för nästan inget gott med sig (Krig, inkvisation, rasism, människoffer, rädsla, hat, fördomar...you name it, almost any religion has it)
>Tror religion kommer att bli mindre och mindre vanligt ju längre in i framtiden man "blickar". Ju bättre utbildning desto större chans att man tvivlar. Om 1000 år (eller tidigare, hoppas jag att präster, religioner m.m. bara tillför det förflutna, liksom häxor, drakar och demoner "are considered today")
>Varför ska jag lida för att Adam och Eva "syndade" i paradiset? Varför ska jag lita på människor som är dem som sprider kunskapen om religionen?
>Vilken är det rätta religionen?
>Hur kunde gamla testamentet omskrivas till nya testamemtet? Är det inte att förvränga Guds ord?
>Människor är hur som helst inte pålitliga, drivna av egna själviska handlingar, inte mycket skillnad från djuren. Religiösa folk får ge fan i att säga att vara troende är det enda rätta.
>Då bibeln börjades skriva, var det för att ge människor mening i tillvaron, och även att hålla dessa i styr (believe - or die!) Idag är bibeln kraftigt föråldrat. Borde inte Gud själv skicka ner ett exemplar av en uppdaterat version av bibeln? Då har inga människor felöversatt, vridit och vändit det hela till sin egen eller sitt folks fördel.
>Vetenskap/forskning är det absolut bästa sättet att få fram bevis på hur allt fungerar. Många utomordentliga vetenskapsmän/forskare har fått sätta livet till p.g.a. att det inte överensstämde med kyrkans syn på saker och ting.
>Jag tror inte det finns en Memphisto (100% ont) och en Gud (100% gott). Ska jag brinna i h*****et p.g.a. detta? Där ser man vad diktatur ställer till med. Ja, Gud är en diktator.
>Det är min rätt att tvivla.1. Religion för med sig en mening med livet, ngnting som är värt att lev för!
2. Svårt att motbevisa, men med tanke på att kristendom tex "överlevt" i 2000 år nu, så TROR jag inte den försvinner den närmaste tiden.
3. Att du lider för att adam och eva var olydiga har jag aldrig tänkt på... Men att du inte tror på de som berättar om relionen förstår jag inte. Det är väl samma sak att ngn berättar för dig om "big bang"? Eller? Det mesta man lär sig i skolan är ju ngt ngn kommit på...
4. -
5. Gamla testamentet omskrivet till nya? Ta och kolla dina källor lite bättre... Gamla och nya testamentet består av massa olika delar. De nya är inte en omskrivning av de gamla!!
6. Varför? Männsikor har en egen vilja ja, detta gör att de kan välja att tro på bibeln eller inte? Rätt?
7. Varför skulle bibeln ha skrivits i detta syfte? Och om du nu vill ha en ny bibel så får du väl be om det
8. Kyrkan styrs av männsikor. Och som du själv säger så är människan långt ifrån ofelbar. Kyrkan hade fel...
9. Det enda Gud kräver för att du ska slippa h*****et är att tro på Gud, om du vill kalla det diktator så ok...
10. Självklart...
Är det verkligen värt att vara i en religion för att det för med sig en mening med livet?? Att meningen med livet är att man ska gå i kyrkan och be o bikta med någon påhittad figur i skyn
Fastän allt negatift?? som kaleid sa:
Religion för nästan inget gott med sig (Krig, inkvisation, rasism, människoffer, rädsla, hat, fördomar...you name it, almost any religion has it)
Athlon xp 2400+@2438mhz(204fsb)/Epox 8RDA+/Twinmos 2*256mb pc3200/Sapphire radeon 9700 Gpu 276@357 Memmory 540@634 /baracuda 5 120GB/Moddat koolance chassi
3dmark (2003) 5137 3DMarks
http://service.futuremark.com/.....2k3=145415
June 8, 2001
1. Religion för med sig en mening med livet, ngnting som är värt att lev för!
2. Svårt att motbevisa, men med tanke på att kristendom tex "överlevt" i 2000 år nu, så TROR jag inte den försvinner den närmaste tiden.
3. Att du lider för att adam och eva var olydiga har jag aldrig tänkt på... Men att du inte tror på de som berättar om relionen förstår jag inte. Det är väl samma sak att ngn berättar för dig om "big bang"? Eller? Det mesta man lär sig i skolan är ju ngt ngn kommit på...
4. -
5. Gamla testamentet omskrivet till nya? Ta och kolla dina källor lite bättre... Gamla och nya testamentet består av massa olika delar. De nya är inte en omskrivning av de gamla!!
6. Varför? Männsikor har en egen vilja ja, detta gör att de kan välja att tro på bibeln eller inte? Rätt?
7. Varför skulle bibeln ha skrivits i detta syfte? Och om du nu vill ha en ny bibel så får du väl be om det
8. Kyrkan styrs av männsikor. Och som du själv säger så är människan långt ifrån ofelbar. Kyrkan hade fel...
9. Det enda Gud kräver för att du ska slippa h*****et är att tro på Gud, om du vill kalla det diktator så ok...
10. Självklart...
1. Om man behöver religion för att göra sitt liv värt att leva, ja då måste man ha det patetiskt.
2. Jodå, tyvärr har vi ingen tidsmaskin för att kolla. Läs Arthur C. Clarkes "3001". Troende är då nästan ett minne blott. Vetenskapen har inte hittat några bevis för guds existens och det har inte heller människorna, så den dör sakta ut. Har spelat ut sin roll. Det du läser i tidningar i skolan m.m. är mycket bättre "guidance" för hur man ska leva än det t.ex. kristendomen lär ut.
3. Nej, för att vetenskapen går till på det sättet att om någon har en teori så testas denna. Och när vissa kommer till en slutsats, så kontrolleras detta av andra forskare för att se ifall det stämmer. Hur vet man att det har varit en stor explosion, en s.k "Big Bang"? Observationer på bakgrundstrålning tyder på detta. Hur det hela har börjat är något man bara kan ha teorier på. Vetenskap går ut på att bevisa, det försöker inte religionerna göra. Snarare så motarbeter man forskning än idag.
5. Får plugga lite mera (:D), men varför ersätta man gamla testamentet då?
6. Är för religionsfrihet. Jag vill inte tvinga och vill inte bli tvingad till ett visst "rätt" tänkande/kunskap. Stackars alla barn som föds i starkt religiösa familjer och blir påtvingade sina föräldrars/kulturs troende.
7. Människor gör inget utan att ha själviska mål med det dem gör. Den är skriven av profeter (galningar?:D) och högutbildade för nästan 2000 år sedan under en lång tid. Och som jag sa, människor är inte pålitliga. Om inte cynismen har gjort sitt enträ ännu, så kommer det troligstvis att göra på ålderns höst. Man märkar mer och mer att "People ain't no Good".
Är du kristen? Hade du fötts i Indien så hade du troligtsvis varit hindu istället. Mycket av det vi tror på tar vi över från våran föräldrar/kultur.
Inte alltför länge sedan så kunde man läsa en undersökning på svenskar om varför dessa går till kyrkan. 33% svarade "tro på Gud", nästan alla resterande svarade "tradition". Tradition räcker inte för att hålla kyrkbesöket vid liv.
8. Ja, och dem har fortfarande fel i många saker. Kvinnliga präster är fortfarande ett no-no, likaså homosexualitet. Varför? Kyrkan lever kvar i sin lilla egna medeltid.
9. Gud är för mig envälde. Att man måste tro på en Gud och att Gud anser att man bör göra det är inget annat än patetiskt. Han/hon/denne bör fatta att i denna galna värld så är det helt naturligt att ifrågasätta.
November 4, 2001
On 2002-04-09 19:22, Kaleid wrote:
1. Om man behöver religion för att göra sitt liv värt att leva, ja då måste man ha det patetiskt.
2. Jodå, tyvärr har vi ingen tidsmaskin för att kolla. Läs Arthur C. Clarkes "3001". Troende är då nästan ett minne blott. Vetenskapen har inte hittat några bevis för guds existens och det har inte heller människorna, så den dör sakta ut. Har spelat ut sin roll. Det du läser i tidningar i skolan m.m. är mycket bättre "guidance" för hur man ska leva än det t.ex. kristendomen lär ut.
3. Nej, för att vetenskapen går till på det sättet att om någon har en teori så testas denna. Och när vissa kommer till en slutsats, så kontrolleras detta av andra forskare för att se ifall det stämmer. Hur vet man att det har varit en stor explosion, en s.k "Big Bang"? Observationer på bakgrundstrålning tyder på detta. Hur det hela har börjat är något man bara kan ha teorier på. Vetenskap går ut på att bevisa, det försöker inte religionerna göra. Snarare så motarbeter man forskning än idag.
5. Får plugga lite mera (:D), men varför ersätta man gamla testamentet då?
6. Är för religionsfrihet. Jag vill inte tvinga och vill inte bli tvingad till ett visst "rätt" tänkande/kunskap. Stackars alla barn som föds i starkt religiösa familjer och blir påtvingade sina föräldrars/kulturs troende.
7. Människor gör inget utan att ha själviska mål med det dem gör. Den är skriven av profeter (galningar?:D) och högutbildade för nästan 2000 år sedan under en lång tid. Och som jag sa, människor är inte pålitliga. Om inte cynismen har gjort sitt enträ ännu, så kommer det troligstvis att göra på ålderns höst. Man märkar mer och mer att "People ain't no Good".
Är du kristen? Hade du fötts i Indien så hade du troligtsvis varit hindu istället. Mycket av det vi tror på tar vi över från våran föräldrar/kultur.
Inte alltför länge sedan så kunde man läsa en undersökning på svenskar om varför dessa går till kyrkan. 33% svarade "tro på Gud", nästan alla resterande svarade "tradition". Tradition räcker inte för att hålla kyrkbesöket vid liv.
8. Ja, och dem har fortfarande fel i många saker. Kvinnliga präster är fortfarande ett no-no, likaså homosexualitet. Varför? Kyrkan lever kvar i sin lilla egna medeltid.
9. Gud är för mig envälde. Att man måste tro på en Gud och att Gud anser att man bör göra det är inget annat än patetiskt. Han/hon/denne bör fatta att i denna galna värld så är det helt naturligt att ifrågasätta.
Då börjas det igen... (Kan vi inte ta resten av diskussionen på ICQ? Går smidigare...)
1. Jag menar en ateist har ju ingeting att se fram emot efter döden, eller? (Iof sig kan han väl tro på reinkarnation, eller liknande) En kristen vet att han kommer till himmlen. Det enda som krävs för det är att man tror på Gud.
Jag menar inte att man behöver religion för att göra livet värt att leva, jag menar att religion är en sak som gör livet värt att leva...
2. Det går inte att motbevisa ditt påstående. Men det innebär inte att jag håller med dig. Jag tror nog att antalet kyrkbesökare kommer minska, men jag tror inte dom försvinner. Det finns ju även massor av folk som tror på Gud, eller "en högre makt", som de oftast vill kalla det, som inte går till kyrkan. Eller hur?
Skulle skolan lära ut bättre rn guide till livet än kristendomen? (förstog inte riktigt vad du mena, men jag hoppas jag tolka rätt) Vet inte om ja kan hålla med dig där... Om du menar att bibeln lär ut mobbing och rasism och allt det där du sa innan, så ok. Men gamla testamentet är förlegat, det är mest historier om israelernas tidigare historia. Om du kollar vad som står i NT (Nya testamentet), efter Jesu födelse alltså, så hittar du inget sådant. Bibeln försöker lära ut saker som:
"Du ska älska din nästa så som dig själv" & "Om ngn slår dig på din kind, vänd då andra till". Antivåld & kamratskap... Så kan man oxå se på det hela...
3. Idag så sker väl ingen motarbetning, eller har du ngr exempel? Okej, kyrkan är väl emot kloning av människor, det kan jag tänka mig, men det är det fruktansvärt många andra som är, det är inte utmärkande för kyrkan. Jag tror på Big Bang men jag tror även på en skapare av Big Bang. En Gud som styrt utveckling dit den är idag.
5. Ingen egentlig ersättning... GT är mest historier om israels folk. Det mesta i gamla kan man väl se som mindre viktigt...
NT är mer en guide på hur man ska leva, iof så finns där många berättelser oxå men då oftast format som en liknelse. (De tio budorden från GT är dock inte att strunta i )
6. Självklart är jag oxå för religionsfrihet, jag försöker bara bevisa att bibeln inte måste ha fel på alla punkter, som vissa verkar tro. Jag försöker visa att evolutionsteorin och skapelseberättelsen inte måste motsäga varandra...
7. Vet inte riktigt hur jag ska kommentara det du skrev...
Klart att tradition inte räcker för att hålla kyrkbesökare kvar... Har inte sett undersökningen du pratar om, men jag får väl anta att den stämmer. Och jag antar oxå att den gjorts vid en högtid? Typ vid jul eller ngt? Jag tror de siffrorna kan gälla då, men inte att 66% av de som regelbundet går till kyrkan (som vuxna) inte tror på Gud... Men jag har inget att motbevisa dig med då jag inte sett undersökningen, har du nån länk?
8. Kolla dina källor igen.
Kvinnliga präster får förekomma i i stort sett alla sveriges kyrkor oavsett samfund (Dock inte pingst, eller har jag fel?). Homosexuella är en annan sak... Jag är medlem i missionsförbundet, ett frikyrkosamfund, där var det nu i våras röstning om de skulle ta emot homosexuella pastorer som lever i partnerskap! Att en person med homosexuella läggningar inte får bli pastor är fel. Om de däremot har valt att leva med en annan av samma kön så kan personen inte bli pastorsvigd (insatt i yrket, på hög nivå), men han kan jobba i en församling som pastor ändå (det kräver ju församlingens godkännande givetvis). Församlingarna väljer alltså i stort sett själva hur de vill ha det... Svenska kyrkan har nog sagt helt nej till personer som lever i homosexuellt partnerskap, men jag är inte hundra... Och visst det kan väl verka ganska konservativt, men bibeln säger faktiskt nej till detta. Att då SMF (missions förbundet) sagt ja till detta beror på att Jesus aldrig sa ngt om homosexuella. Det är andra personer som säger nej... Själv vet jag inte riktigt var jag står i frågan...
9. Han säger oxå att allt ska ifrågasättas... Du ska inte bara tro på vad andra säger. Ett av bibelns viktiga budskap är att "Du ska skaffa dig en egen tro", dvs inte på valfri Gud 😀 Utan du ska tro på det sätt du tolkar bibeln inte på det sätt dina föräldrar tolkar den, eller ngn annan...
Klart man kan kalla Gud enväldig, med tanke på att kristna ser på honom som "den ende" han som skapade allt och bestämmer över allt. Det är klart det är envälde...
November 4, 2001
On 2002-04-09 19:52, Kaleid wrote:
Förresten, om man nu är en bushman och har aldrig hört talas om kristendomen och dess Gud, och kan då naturligtsvis inte tro på honom/henne/denne, hamnar man då i h*****et?Religion doesn't make any sense. But that line did 😀
Det finns inget enkelt svar på detta. Men personligen tror jag inte ett ögonblick att vederbörande per automatik hamnar i h*****et. Snarare att vederbörande bedöms efter det ljus han ändå hade, vilket bl a kan innebära att man följer någon slags inre samvetsröst. I Narniaserien finns det en fantastisk berättelse i sista boken om en person som aldrig följt någon annan än guden Tash. Men i sin hängivenhet och ärlighet och i sitt sanna sökande och i sin vilja att komma rätt fick han ändå komma till himlen, trots att han aldrig känt eller tillbett den riktiga Guden. Ibland talar man om en sådan person som en "ädel hedning", en person som troligen skulle ha blivit kristen bara han haft en chans.
Men frågan är inte enkel, eftersom man då funderar på var gränserna går. Det kan ju finnas de som hört om Jesus men som fått evangeliet presenterat i en "förpackning" som gjort det omöjligt att tro. En fundamentalist som tror att jorden är platt och att man skall använda sig av dödsstraff kan ju möjligen vara kristen, men hade jag hört evangeliet från bara honom hade jag troligen inte varit kristen idag.
Men vi människor är världsbra på att genast fundera över var gränser går. Jag tror man får lämna sådant här till Gud och tro att han ändå är rättvis där vi inte skulle kunna klara av att vara det.
Kan det möjligen vara ett bra svar?
June 8, 2001
Juh, det brukar ju bli så, ingen ändrar sina åsikter vid diskussion om religion, så det är en god idé att lägga ner det, orkar inte skriva svar nu heller, och läser hellre slutet av Remarques ganska så utmärkta bok "På västfronten intet nytt"
Får se, du kanske får svar inom ett par dagar, diskussioner är ju något som bör upplevas som positivt, bara det inte startar krig eller något liknande i bibliska proportioner! 😀
[ Detta Inlägg ändrades av: Kaleid den 2002-04-09 22:12 ]
November 4, 2001
He he du får gärna snacka med mig ett par timmar ifall du vill. 😀 😀
Adda mig gärna på icq'n, inte för att jag tänker göra dig till munk, men det är alltid kul å snacka
Får även gratulera dig för ditt första inlägg på nh... Ser du förresten att du har skrivit 1.03 inlägg/dag men bara ett totalt 😀 Undrar hur Jonas förklarar det här
August 19, 2001
Såg på ett program igår som handlade om självmords bombare.
Då sa det till dem som skulle spränga sig:
Du ska får X antal fruar om du spränger skiten dessa ersoner.
Du hamnar i paradiset om du gör detta för det vill gud att du ska göra.
och mass aannat skit snack.
Och att Jesus har funnits visst.
Men har inte gjort nått.
Den som hittat på bibeln tog lämplig nyfödd och sa att han va guds son bara.
Fuck religion .
det bara skapar krig och dumhter i världen.!
Det är mer som visar mot bibeln än för.
Men vissa pallar vist inte att se verklgheten. Jag tycker synd om barn att vaea lärda så när de föds.
Då är det svårt att fatta motsattsen.
STackars er!
Seagate Barracuda 40gb:köpa en till 60 gb
Sound Blaster live 1024
Geforce 3 28.32,Crystal Orb
24x10x40x Samsung
Chieftec 340W,Plexi,Spräjat,Neon
[ Detta Inlägg ändrades av: JuLmUnD den 2002-04-09 23:33 ]
September 24, 2001
On 2002-04-08 12:01, nevermind wrote:
Det Yttersta Svaret ("Fyrtiotvå!"), det om Livet, Universum och Allting. (På vilken fråga detta utgör ett svar, vet dock ingen!)...där har ni det 42 är svaret....frågan får ni lista ut på egen hand ....//liftaren
men fatta 42 42 42 42 42 42 42 42 42
September 24, 2001
On 2002-04-08 12:01, nevermind wrote:
Det Yttersta Svaret ("Fyrtiotvå!"), det om Livet, Universum och Allting. (På vilken fråga detta utgör ett svar, vet dock ingen!)...där har ni det 42 är svaret....frågan får ni lista ut på egen hand ....//liftaren
men fatta 42 42 42 42 42 42 42 42 42
March 1, 2002
Om det skulle funnits en "gud" tror jag ej att denne skulle låtit människorna kriga om vems "gud" som är bäst eftersom det bara skulle funnits en "gud" och sedan kan man ju tänka på att om denne nu finns, styr han över bara jorden eller hela universum... och om han finns... hur förklarar man då de små encelliga organismer som är grunden för liv. Visst, det kanske finns djur som kan varit gjorda av kisel men då skulle de knappast existera i detta solsystem och skule inte ha den biologiska grunden vi har.
Så allt i praktiken visar att "gud" är nåt jäkla hippie påhitt som nån gammal mytberättare eftersom inget tyder på dennes existens eller "jesus" existens...Och biblarna...hehe jag kan också skriva en bok om mina livsvärderingar.
November 10, 2001
On 2002-04-10 10:45, M1-Headhunter wrote:
Om det skulle funnits en "gud" tror jag ej att denne skulle låtit människorna kriga om vems "gud" som är bäst eftersom det bara skulle funnits en "gud" och sedan kan man ju tänka på att om denne nu finns, styr han över bara jorden eller hela universum... och om han finns... hur förklarar man då de små encelliga organismer som är grunden för liv. Visst, det kanske finns djur som kan varit gjorda av kisel men då skulle de knappast existera i detta solsystem och skule inte ha den biologiska grunden vi har.Så allt i praktiken visar att "gud" är nåt jäkla hippie påhitt som nån gammal mytberättare eftersom inget tyder på dennes existens eller "jesus" existens...Och biblarna...hehe jag kan också skriva en bok om mina livsvärderingar.
Ursäkta men läs igenom vad som står i tråden innan du postar inlägg.
November 4, 2001
När det gäller dinosaurier är det inga som helst problem. Det står inte om vårtsvin och sabeltandade tigrar heller. Utan vad som står (1Mos 1:24-25) är: "Gud sade: 'Jorden skall frambringa olika arter av levande varelser: boskap, kräldjur och vilda djur av olika arter.' Och det blev så. Gud gjorde de olika arterna av vilda djur, boskap och markens kräldjur. Och Gud såg att det var gott."
Självfallet kan där ha skapats (eller utvecklats fram) åtskilliga arter, bland annat dinosaurier, som dött ut innan människan sedan skapades...
Ngn emot?
June 8, 2001
Jo, någon är emot 😀
Det verkar vara väldigt lätt att hitta orsaker till allt om man nu tolkar bibeln väldigt fritt, det märks att du inte är fundamentalist, dvs "följ-bibeln-till-punkt-och-pricka-typen".
Människan har ju alltid setts som skapelsens krona, även idag så ställer vi oss ovanför djuren, trots att vi själva är djur, bara något intelligentare..
Vore intressant att höra vad du tycker om det. Är vi skapelsens krona? Är vi Guds älskningar? Kyrkan har åtminstone tidigare och möjligen även idag varit ogillande till tanken på att vi har utvecklats från apor, men fakta visar att vi delar 98% av DNA med vissa ap arter, plus alla fossiler/skelett man har funnit. Kol 14 metoden är ett utmärkt sätt att datera dessa till dess rätta ålder och om jag inte har fel så finns det ett ännu bättre sätt att mäta detta på, med hjälp av någon sorts mätning av strålning.
Evolution? Vad anser du om detta?
Är inte jorden typ max ca 5000 år gammal om man läser bibeln "ordagrant"?
Och att Gud skapade världen på 7 dagar, låter som vilken skapelse myt som helst. Med andra ord "humbug". Om nu så är fallet så bör han ha använt mer tid på det tycker jag...Men som det sägs, så är vi Guds avbild, han är väl inte perfekt han där uppe han heller! 😀
I'll be back later today
June 28, 2001
jag bara undrar vad bleedin rabin tror att dinosaurieskeletten kommer ifrån... ? de fanns ju långt innan människan fanns (bevisat av forskare) men gud skapade aldrig dinosaurier, för då skulle det käkat upp det människorna som fanns. jag undrar också hur du kan förklara att ormen och gud kunde prata med eva och adam när inget språk fanns och vilket språk var det på i sådana fall ?? ... jag väntar på svar, med spänning !!
1 Guest(s)