November 4, 2001
On 2002-04-10 17:13, DaLys wrote:
jag bara undrar vad bleedin rabin tror att dinosaurieskeletten kommer ifrån... ? de fanns ju långt innan människan fanns (bevisat av forskare) men gud skapade aldrig dinosaurier, för då skulle det käkat upp det människorna som fanns. jag undrar också hur du kan förklara att ormen och gud kunde prata med eva och adam när inget språk fanns och vilket språk var det på i sådana fall ?? ... jag väntar på svar, med spänning !!
Var dinosaurierna kom från, svarade jag på ngr inlägg tidigare...
Och som jag redan oxå tidigare sagt...
En person som skapat naturlagarna och hela världen skulle inte kunna prata med människorna???
Detta var även innan händelsen vid Babels torn, dvs ALLA talade samma språk... Ngt mer du ville veta (så står det nog oxå ovanför 😀 )?
June 8, 2001
Bra skämt på Simpsons idag, Homer är missionär, sprider kristendomens lära.
Inföding: Why are you building this chapel?
Homer: Because you are all terrible sinners
Inföding: Since when?
Homer: Since I got here
PS. Det är inte trovärdigt att alla talade samma språk innan Babeln's torn. DS
June 8, 2001
Efter att sett Simpsons avsnittet idag, så letade jag i guldgruvan internet efter fler citet;
"Prayer has no place in the public schools, just like facts have no place in organized religion. - Superintendent Chalmers"
Mer;
http://moskalyuk.com/shutki/20.....ligion.htm
"I'm not a bad guy! I work hard, and I love my kids. So why should I spend half my Sunday hearing about how I'm going to Hell?"
http://www.lifeisajoke.com/sim.....4_html.htm
Homer is stupid, yet he is a genious.
[ Detta Inlägg ändrades av: Kaleid den 2002-04-10 18:27 ]
November 10, 2001
On 2002-04-10 18:11, M1-Headhunter wrote:
Om nu "gud" finns... varför finns det inga bevis på det. Visst.. jag kan också skriva "Min gud heter allah och är bäst" men det finns ju inga bevis på att han verkligen existerar, eller har gjort det,Ps. Om det finns så skulle jag gärna vilja se dem. DS
Har du några konkreta bevis som säger att han inte finns eller?
August 20, 2001
On 2002-04-10 18:46, Aquila wrote:
On 2002-04-10 18:11, M1-Headhunter wrote:
Om nu "gud" finns... varför finns det inga bevis på det. Visst.. jag kan också skriva "Min gud heter allah och är bäst" men det finns ju inga bevis på att han verkligen existerar, eller har gjort det,Ps. Om det finns så skulle jag gärna vilja se dem. DS
Har du några konkreta bevis som säger att han inte finns eller?
Ja det är praktisk omöjligt att skapa jorden på 7dagar!
Athlon xp 2400+@2438mhz(204fsb)/Epox 8RDA+/Twinmos 2*256mb pc3200/Sapphire radeon 9700 Gpu 276@357 Memmory 540@634 /baracuda 5 120GB/Moddat koolance chassi
3dmark (2003) 5137 3DMarks
http://service.futuremark.com/.....2k3=145415
March 12, 2002
Tråkigt med alla dessa inlägg som försöker motbevisa Guds exsistens, jag är inte själv kristen men att motbevisa gud med att det står inget i bibeln om dinosaurier eller andra små "faktafel" är bara dumt. Det handlar inte om att ge en totalt vattentät förklaring på allting. Det handlar snarare om att försöka ge saker en mening, människor vill se någon djupare mening än jakt på pengar sex etc. etc.
Att säga att Gud inte finns och att man istället tror på vetenskapen tycker jag är konstigt.
Vetenskapen kan knappast förklara allting, vad händer när man dör? var kommer världen ifrån? vad fan är meningen med alltihopa?
PS. Jag hade inte förväntat mig referenser till Ordfront och Arthur C Clark i NHs forum
Mina fördomar är krossade!
November 4, 2001
On 2002-04-10 18:14, Kaleid wrote:
Efter att sett Simpsons avsnittet idag, så letade jag i guldgruvan internet efter fler citet;"Prayer has no place in the public schools, just like facts have no place in organized religion. - Superintendent Chalmers"
Mer;
http://moskalyuk.com/shutki/20.....ligion.htm"I'm not a bad guy! I work hard, and I love my kids. So why should I spend half my Sunday hearing about how I'm going to Hell?"
http://www.lifeisajoke.com/sim.....4_html.htm
Homer is stupid, yet he is a genious.[ Detta Inlägg ändrades av: Kaleid den 2002-04-10 18:27 ]
Helsköna 😀 😀 😀
November 4, 2001
On 2002-04-10 20:49, Vacker solnedgång wrote:
Tråkigt med alla dessa inlägg som försöker motbevisa Guds exsistens, jag är inte själv kristen men att motbevisa gud med att det står inget i bibeln om dinosaurier eller andra små "faktafel" är bara dumt. Det handlar inte om att ge en totalt vattentät förklaring på allting. Det handlar snarare om att försöka ge saker en mening, människor vill se någon djupare mening än jakt på pengar sex etc. etc.Att säga att Gud inte finns och att man istället tror på vetenskapen tycker jag är konstigt.
Vetenskapen kan knappast förklara allting, vad händer när man dör? var kommer världen ifrån? vad fan är meningen med alltihopa?PS. Jag hade inte förväntat mig referenser till Ordfront och Arthur C Clark i NHs forum
Jag håller med helt med dig, inlägg som bara säger "Gud finns inte helt enkelt, inse fakta pucko". Inte det roligaste att svara på...
Däremot så har jag inget emot att svara på frågor som "Varför nämns inte dinosaurier i bibeln?" En fråga som faktiskt går att diskutera om...
Vad tror du? Inte på Gud sa du, men även "Att säga att Gud inte finns och att man istället tror på vetenskapen tycker jag är konstigt."
Bara undrar...
November 4, 2001
On 2002-04-10 19:16, Sho:Gun wrote:
On 2002-04-10 18:46, Aquila wrote:
Har du några konkreta bevis som säger att han inte finns eller?Ja det är praktisk omöjligt att skapa jorden på 7dagar!
Finns svar längre upp...(börjar bli tjatigt det här med att FOLK INTE LÄSER TIDIGARE INLÄGG FÖRST!!! :z: )
August 20, 2001
Tråkigt med alla dessa inlägg som försöker motbevisa Guds exsistens, jag är inte själv kristen men att motbevisa gud med att det står inget i bibeln om dinosaurier eller andra små "faktafel" är bara dumt. Det handlar inte om att ge en totalt vattentät förklaring på allting. Det handlar snarare om att försöka ge saker en mening, människor vill se någon djupare mening än jakt på pengar sex etc. etc.Att säga att Gud inte finns och att man istället tror på vetenskapen tycker jag är konstigt.
Vetenskapen kan knappast förklara allting, vad händer när man dör? var kommer världen ifrån? vad fan är meningen med alltihopa?PS. Jag hade inte förväntat mig referenser till Ordfront och Arthur C Clark i NHs forum
Tycker inte om religioner över huvud taget tänk på World trade center, dom körde in där för att komma till paradiset! Och det "kriget" eller vad man ska säja mellan usa och afganistan och det där skiten är ju alla religioners fel eller har jag fel???
Athlon xp 2400+@2438mhz(204fsb)/Epox 8RDA+/Twinmos 2*256mb pc3200/Sapphire radeon 9700 Gpu 276@357 Memmory 540@634 /baracuda 5 120GB/Moddat koolance chassi
August 20, 2001
Okej svårt att komma på ett bra argument mot gud! Men tex här i norden, jag vet inte riktigt tror vi på kristendomen här eller hur? Och om då gud styr over hela jorden och har skapat oss och djur och växter m m så hur blir det med dom som tror på andra gudar som finns i vår värld?
Va tycker gud om dom? Han borde väl visa att han finns om han vet att folk inte tror på han eller?
Och förfan gud KAN ITNE LEVA!!!!!!!!!!!!
omöjligt!
Det är bara en gammal tro på en högre makt som de flesta religioner tror på! Vilket bevisar att isonna fall ska finnas flera gudar på jorden och det är ok lr?
Som förr så trodde vikingarna på freja och de där gudarna ni vet! Det var väl före kristus? Men jaja då trodde folk på andra gudar vilket bevisar att gudar bara är ett påhitt! eller? Människan har alltså dyrkat flera olika gudar under olika tider och under tiden kristendomen kom så blev typ alla tvugna att tro på den gud som alla tror på nu! Fasst nu har folk blivit mer och mer smarta och vetenskapen går frammåt och kan bevisa med bra sätt att världen skapades av en cell som bildades i vattnet och utvecklades sakta vidare (som vi har tagit upp i tidigare diskussioner)
November 4, 2001
On 2002-04-10 15:54, Kaleid wrote:
Jo, någon är emot 😀
Det verkar vara väldigt lätt att hitta orsaker till allt om man nu tolkar bibeln väldigt fritt, det märks att du inte är fundamentalist, dvs "följ-bibeln-till-punkt-och-pricka-typen".Människan har ju alltid setts som skapelsens krona, även idag så ställer vi oss ovanför djuren, trots att vi själva är djur, bara något intelligentare..
Vore intressant att höra vad du tycker om det. Är vi skapelsens krona? Är vi Guds älskningar? Kyrkan har åtminstone tidigare och möjligen även idag varit ogillande till tanken på att vi har utvecklats från apor, men fakta visar att vi delar 98% av DNA med vissa ap arter, plus alla fossiler/skelett man har funnit. Kol 14 metoden är ett utmärkt sätt att datera dessa till dess rätta ålder och om jag inte har fel så finns det ett ännu bättre sätt att mäta detta på, med hjälp av någon sorts mätning av strålning.
Evolution? Vad anser du om detta?
Är inte jorden typ max ca 5000 år gammal om man läser bibeln "ordagrant"?
Och att Gud skapade världen på 7 dagar, låter som vilken skapelse myt som helst. Med andra ord "humbug". Om nu så är fallet så bör han ha använt mer tid på det tycker jag...Men som det sägs, så är vi Guds avbild, han är väl inte perfekt han där uppe han heller! 😀I'll be back later today
Nu när jag har svarat de oseriösa inläggen i den mån jag velat, vad hittar man då... en liten bit upp ett inlägg av kaleid som man missat. Äntligen ngt vettigt igen
Svar:
Fundamentalist är jag väl inte direkt nä, men så väldigt grova tolkningar tycker jag inte jag har gjort, eller har du ngt citat?
Evolution? Självklart finns det. Det tycker jag att jag skrivit tidigare. Här kommer den iaf utförligare; Min teori om skapelsen:
Gud skapade världen. Möjligtvis genom "en stor smäll". Gud styrde evolutionen. Det finns forskare som hävdar att en encellig organisms chans att skapas i "ur soppan" i stort sett är lika med noll.
Den engelske astronomen Fred Hoyle och hans kollega Chandra Wickramasinghe försökte beräkna hur stor sannolikheten är att liv uppkommit av sig självt. Det resultat de fick ändrade deras syn på livet, från en ateistisk grundsyn till en grundsyn byggd på en form av gudstro. Enligt Hoyle är sannolikheten att liv skulle ha uppkommit av sig självt ungefär så stor som sannolikheten att en tornado som sveper genom ett skrotupplag skulle tillverka en Boeing 747 av materialet där. Enligt Wickramasinghe är sannolikheten att livet skulle uppkommit av sig självt, någonstans i universum, ungefär lika stor som chansen att på ett enda försök hitta ett enda speciellt sandkorn på en sandstrand.
Marcel E Golay beräknade på 60-talet att sannolikheten för att livet skulle ha uppkommit utan hjälp av ngn var 1 på 10450.
James E Coppedge beräknade 1973 att chansen var 1 på 1057 800
Wickramasinghe 1981: 1 på 1040 000
En jämförelse: I universum finns uppskattningsvis runt 1080 elektroner. Om alla dessa, varje sekund, deltagit i 1000 miljarder reaktioner, under hela universums beräknade maximala livstid (30 miljarder år), så skulle de inte hunnit deltaga i mer än 10110 reaktioner. Detta kan ju få en att tänka lite annorlunda kanske?
Enligt Borel, känd fransk sannolikhetsexpert, inträffar inte händelser som har exremt låg sannolikhet. Enligt honom borde en händelse ALDRIG inträffa någonstans, någon gång i hela universum om den har en sannolikhet lägre än 1 på 1050....
March 1, 2002
Citat:
"Det finns forskare som hävdar att en encellig organisms chans att skapas i "ur soppan" i stort sett är lika med noll. "
Hmm hur stor chans tror du det är att en s.k "gud" ska kunna göra den rätta blandningen för alla djur och organismer. Och dessutom finns det bevis på att det har förekommit livsformer som är uppbyggda på andra sätt än vad som finns idag. Och tungmetallerna (grundämnen, vilket de andra livsformerna var uppbyggda av) kan knappast ha påverkats av evolution. Och det som sägs i biblen " Gud skapade jorden på 7 dagar" eller vad det är. Med den utvecklingsfas vi har haft är det praktiskt omöjligt att skapa ett gravitationsfält och dess innehåll på 7 dagar. Vilket det bevisar att bibeln är ett påhitt. Dessutom så kan det omöjligt existera änglar. För människan har inte den kroppsbyggnaden för att kunna flyga eller kroppsvikten för att kunna sväva.
November 4, 2001
On 2002-04-10 22:17, M1-Headhunter wrote:
Citat:
"Det finns forskare som hävdar att en encellig organisms chans att skapas i "ur soppan" i stort sett är lika med noll. "Hmm hur stor chans tror du det är att en s.k "gud" ska kunna göra den rätta blandningen för alla djur och organismer. Och dessutom finns det bevis på att det har förekommit livsformer som är uppbyggda på andra sätt än vad som finns idag. Och tungmetallerna (grundämnen, vilket de andra livsformerna var uppbyggda av) kan knappast ha påverkats av evolution. Och det som sägs i biblen " Gud skapade jorden på 7 dagar" eller vad det är. Med den utvecklingsfas vi har haft är det praktiskt omöjligt att skapa ett gravitationsfält och dess innehåll på 7 dagar. Vilket det bevisar att bibeln är ett påhitt. Dessutom så kan det omöjligt existera änglar. För människan har inte den kroppsbyggnaden för att kunna flyga eller kroppsvikten för att kunna sväva.
Nu ska vi ta och göra ett par saker VÄLDIGT KLARA!!!
Jag tror INTE världen skapats på 7 dagar. Det som beskrivs i början av bibeln är en ordning för hur skapelsen kom till...
Chansen att en Gud kan göra den rätta blandningen så att liv uppstår bör väl vara 100% med en felmarginal på 0%. Skapar man en värld, skapar ett liv, skapar naturlagar så MÅSTE MAN VÄL KUNNA BRYTA NATURLAGARNA??? Har han själv skapat dem så skulle han väl kunna göra i stort sett vad han vill med dem?
"För människan har inte den kroppsbyggnaden för att kunna flyga eller kroppsvikten för att kunna sväva."
En ängel? Varför skulle inte den kunna flyga? Varför kunde Jesus gå på vatten? Hur kunde Gud skapa liv? Varför blev inte alla människor smarta från födseln? Varför läser folk inte tidigare inlägg innan han "svarar" på dem?
GUD HAR SKAPAT NATURLAGARNA, GUD KAN BRYTA NATURLAGARNA!!!!!
August 19, 2001
Jo när du dör så försvinner du.
Slutar leva.
Meningen med livet är nog att fortplanta isg ochöverleva.
Inte har bibeln några bra levnadsråd inte.
Ge pengar till alla fattiga bla bla.
Då kan man fråga sig?
Hur ahr dessa personer blivit så.
Nej ush!
June 8, 2001
Svar:
Fundamentalist är jag väl inte direkt nä, men så väldigt grova tolkningar tycker jag inte jag har gjort, eller har du ngt citat?
>Nej då, är litet misstänksam och kunde till slut helt och hållet avvisa tanken på att du är fundamentalistisk. Skulle du beskriva dig som en "normal" kristen person i Sverige?
Evolution? Självklart finns det. Det tycker jag att jag skrivit tidigare. Här kommer den iaf utförligare; Min teori om skapelsen:
Gud skapade världen. Möjligtvis genom "en stor smäll". Gud styrde evolutionen. Det finns forskare som hävdar att en encellig organisms chans att skapas i "ur soppan" i stort sett är lika med noll.
>Jag kan inte påstå att jag är atheist, så.. Agnostiker är nog mer passande. Det kan finnas en Gud, det är möjligt, men sannolikheten att det skulle finnas ett högre väsen, åtminstone så som vi människor ser det som tror jag är väldigt liten. Vi ser oss som väldigt specielle och fantastiska, vilket jag inte tycker vi är. Möjligen är Gud bara en hyper-dyper Einstein som sysslar med avancerat astro-fysik, en som startade och skrev alla lagar för universum. Kanske sker en implosion så man får en "reverted" Big Bang, "the big crunch", en pulserande universom som dör och återuppföds?
Tror inte chansen att liv skulle bildas är så liten, tror den är mycket större. Universum bygger på samma lagar överallt så vitt jag vet, och vart man än blickar så finner man galaxer, massive stjärnhopar i extrema antal (även om det finns mycket tomrum).
Tror även att bildning av satelliter till stjärnor är vanligt, dvs att planeter bildes av överblivna gaser från bildning av stjärnor, och av det som blir kvar blir det månar och rymdskräp a la asteroider, kometer och meteorer. Tror det är en mycket naturlig händelse som sagt.
Finns det en planet runt på en optimal plats, som Tellus (temperatur, skydd från Jupiter och Saturnus mot s.k. "rymdskräp", vatten, långlivad sol etc.), så tror jag inte att det är så svårt för liv att utvecklas. Det börjar självklart med mycket simpla encelliga livsformer. Men redan då gäller Darwins teorier om "survival of the fittest", celler sprider sig till allt längre bort från varandra (allt levande vill sprida sig, leve länge, föröka, bli många i antal etc), hamnar i andra miljöer och utvecklas då till en annan art, precis som människor. "Svarta", "gula", "vita" etc etc, men med större DNA skillnader. Då börjar dessa automatiskt att konkurrera med varandra. Dom svagaste är oftast då dömda att dö ut. Detta med att naturen fungerar i samklang, att djur och växter tar nytta av varandras tjänster och inte är fientliga mot varandra tror jag inte på. Att dessa arbetar ibland gemensamt för överlevnad är bara i grund och botten anledning att de på detta viset stärker varandras chanser att överleva i denna fientliga krigiska värld. Man hjälper varandra i slutändan för att hjälpa sig själva. Det som än lever vill bli det högsta hönset, vara ohotad.
Alla svaren till hur vi fungerar finns i genetiken, det är våran grundliga programmering, jag är ganska så övertygad om att det fungerar ungefär så som jag nyss beskrev det. Det förklarar det mesta av varför vi har så många arter m.m. , men jag väntar gärna på att forskare kommer till samma slutsatser 😀
(Whatever lives - kills. It's not such a beautiful world as it seems)
(Däggdjur är en grupp där alla är släkter med varandra, mer eller mindre, beror på åt vilken håll dessa har utvecklats (eller ej utvecklats då miljöerna inte kräver detta, perfekt anpassade till sitt liv) Vi har mycket litet, om ens något gemensamt med t.ex. reptiler)
Adam och Eva, civiliserade människor från första början? Den teorin köper jag icke.
Lite intressant läsning här;
http://www.aftonbladet.se/vss/.....09,00.html
Och lite fler roliga citat, håll till godo;
Bart;
"What if you're a really good person, but you get into a really, really bad fight and your leg gets gangrene and it has to be amputated. Will it be waiting for you in heaven?"
"Well, you're damned if you do, and you're damned if you don't."
"There's no such thing as a soul. It's just something they made up to scare kids, like the boogeyman or Michael Jackson"
Homer;
"Lisa, if the Bible has taught us nothing else, and it hasn't, it's that girls should stick to girls sports, such as hot oil wrestling and foxy boxing and such and such."
"I'm having the best day of my life, and I owe it all to not going to Church!"
Krusty;
"I'd like to thank God for all my success, even though I never worshiped or believed in him in any way"
"There is more spiritual wisdom in one episode of 'The Simpsons' than there is in an entire season of 'Touched by an Angel,' " concluded The Door, a Christian humor magazine.
>>>>>>>>>>>>>>>
Faith is believing in what you know isn't true.
— Arthur C. Clarke 1917-
If God did not exist, it would be necessary to invent him. (Folk behöver ha något att tro på...)
— Voltaire 1694-1778
On the eighth day, man created God (Nja, vi var nog inga tänkare i "gryningen")
—Unknown.
If God is so powerful, can He make a rock that is so heavy that He Himself can't lift it?
— George Carlin
1938-
Minds are like parachutes; they work best when they are open.
— Nick Pope
Everybody is ignorant, only on different subjects.
— Will Rogers 1879-1935
Anyone who isn't confused really doesn't understand the situation.
— Edward R. Murrow 1908-1965
When prophets prophesize, they are called idiots. If they are correct, they are called geniuses.
— Sean G
Those who know do not talk. Those who talk do not know.
- Lao Tzu
Great minds think for themselves
— Julie
I'm not stupid, I'm just a misunderstood genius
— Naoki Murai
Anyone who goes to see a psychiatrist should have his head examined.
— Samuel Goldwyn 1882-1974
What is now proved was once only imagined.
— William Blake (Forskare)
My goal is simple. It is complete understanding of the universe: Why it is as it is and why it exists at all.
— Dr. Stephen W. Hawking
1942-
God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to run both at the same time.
— Robin Williams, commenting on the Clinton/Lewinsky affair.
Woman was God's second blunder.
— Frederich Neitzsche
1844-1900
August 19, 2001
Jag tycker det är lite konsrigt att det aldrig Gud har liksom gjort på senare dagar.
Han har bara skaffat son,visstas sig ett par gånger .
För en j**la massa år sen. (Vilket han aldrig har gjort eftersom han inte finns)
Fattar ni inte att det är en flera tusen är gammalt påhitt?
BTW de Forskare som hävdar att en encellig organism inte kunde överla bla bla. De måste har varit kristna.
Och Sho:Gun Bin Laden sa själv att det är gud som ville att han skulle döda amerikaner.
Fattar ni inte ens nu hur sjukt religion är?
June 8, 2001
Det där med om det encelliga, dessa forskare är nog med stor säkerhet en minoritet, mer eller mindre kristna, eller så är dem rädda för svaret, lever i förnekelse, det är ju inte en så trevlig tanke att Gud och religion verkar allt mindre vara en verklighet. Det kanske inte finns någon större mening med livet? Varför skrämmer detta så mycket?
Gud valde dålig tid att skicka sin son, Jebus (som Homer säger) till jorden. Nu vore det mycket bättre tid att göra det. Varför inte skicka flera, o du allsmäktige? Råkar några illa ut så finns det ju alltid några kvar som kan sprida kunskapen, eftersom du nu väljer att själva inte att göra det (lat? 😀 )
Och är det så mycket begärt att kunna se och samtala med sin överordnade? Diskussion leder ofta till bättre ideér och tankar. Trial and error is not very good..
[ Detta Inlägg ändrades av: Kaleid den 2002-04-11 00:00 ]
2 Guest(s)