Inbjudan till djuP Diskussion!?!|Page 6|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Inbjudan till djuP Diskussion!?!
Vacker solnedgång
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 14
sp_UserOfflineSmall Offline
162276
April 11, 2002 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Bleedin Radar:
Vad tror du? Inte på Gud sa du, men även "Att säga att Gud inte finns och att man istället tror på vetenskapen tycker jag är konstigt."
Bara undrar...

Jag hade inte tänkt igenom vad jag skrev ordenligt.
Det jag ville ha sagt var att vetenskapen är också en "tro" och inget man kan ta som en absolut sanning och att jag inte tror att den behöver ersätta religonen, det är inte riktigt samma område. Man kan tro på både vetenskap och Gud, som du har sagt i flera inlägg.

Själv tror jag mer på vetenskap och humanism än på Gud, men jag tycker inte att de som tror på olika gudar har fel.

Det jag tycker är dåligt med religoner är att de ofta ger färdiga sanningar, man får inte tänka ut vad som är rätt själv.

aloc
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 30
162469
April 12, 2002 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm Efterssom om att ingen verkade bry sig om mitt tidigare inlägg så ska jag utveckla det:
Beviset för att gud inte finns är att världen inte är perfekt.
HA säger ni då, Gud gav människan "den fria viljan" o iom det så gjorde människan misstag, MEN säger jag då Om gud är en perfekt varelse så kan han inte ha misslyckats när han gjorde oss iom att perfekta varelser inte gör fel. Och det skulle då betyda att vi är perfekta. Och en perfekt varelse missbrukar int esin fria vilja. Och gud säger ju att han vill att alla ska bli kristna osv då borde han ju ha gjort adam o eva precis så perfekta att de kunde sprida sin religion till sina barn som skulle sprida den till sina barn för all framtid.... hmm då ha rjag sagt mitt

aloc
Medlem
162531
April 12, 2002 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-10 21:29, Sho:Gun wrote:
Okej svårt att komma på ett bra argument mot gud! Men tex här i norden, jag vet inte riktigt tror vi på kristendomen här eller hur? Och om då gud styr over hela jorden och har skapat oss och djur och växter m m så hur blir det med dom som tror på andra gudar som finns i vår värld?
Va tycker gud om dom? Han borde väl visa att han finns om han vet att folk inte tror på han eller?
Och förfan gud KAN ITNE LEVA!!!!!!!!!!!!
omöjligt!
Det är bara en gammal tro på en högre makt som de flesta religioner tror på! Vilket bevisar att isonna fall ska finnas flera gudar på jorden och det är ok lr?
Som förr så trodde vikingarna på freja och de där gudarna ni vet! Det var väl före kristus? Men jaja då trodde folk på andra gudar vilket bevisar att gudar bara är ett påhitt! eller? Människan har alltså dyrkat flera olika gudar under olika tider och under tiden kristendomen kom så blev typ alla tvugna att tro på den gud som alla tror på nu! Fasst nu har folk blivit mer och mer smarta och vetenskapen går frammåt och kan bevisa med bra sätt att världen skapades av en cell som bildades i vattnet och utvecklades sakta vidare (som vi har tagit upp i tidigare diskussioner)

Jens inte för att vara en j**el men kristendomen/judendomen fanns före asatron smile Dock så fattar jag vad du menar, De som inte ens har hört talas om gud/kristendomen än, förtjänar de att åka till h*****et? Jag menar det finns säkert små stammar på några små öar som "tjogashacka" inte vet vad kristendomen är! smile

Biters
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 866
162541
April 12, 2002 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Om guds felmarginaler är lika med 0% då han skapade världen, som någon ovanför skrev, hur kan det i så fall finnas brottslingar, våldtäktsmän och liknande människor som inte är "normala".

Pm gud skapade välrden med felmarginal noll, hur kunde det ske det som skedde den 11november då?

aloc
Medlem
162543
April 12, 2002 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-12 20:29, Biters wrote:
Om guds felmarginaler är lika med 0% då han skapade världen, som någon ovanför skrev, hur kan det i så fall finnas brottslingar, våldtäktsmän och liknande människor som inte är "normala".

Pm gud skapade välrden med felmarginal noll, hur kunde det ske det som skedde den 11november då?

Jo precis vad ajg också undrade )"blame canada blame canada"

Zibberis
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
162550
April 12, 2002 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-08 22:58, Bleedin Radar wrote:

Hahaha lol...
Visst tro så du hahahaha.. ROFL

Fortfarande inget svar på ngn av frågorna ställda.
Inget argument mot varför jag skulle ha fel, bara ett hån mot kristendomen igen.....

Religion är skapat för att de svaga i samhället ska ha nått och hänga upp sin rädsla på.

Sen är religon källan till allt ont! detta på grund av att större delen av alla krig har någon förankring i religon.

Skulle all religon försvinna skulle vi ha en helt klart bättre värld.

[ Detta Inlägg ändrades av: Zibberis den 2002-04-12 20:59 ]

Vacker solnedgång
Medlem
162552
April 12, 2002 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-12 15:24, aloc wrote:
Hmm Efterssom om att ingen verkade bry sig om mitt tidigare inlägg så ska jag utveckla det:
HA säger ni då, Gud gav människan "den fria viljan" o iom det så gjorde människan misstag, MEN säger jag då Om gud är en perfekt varelse så kan han inte ha misslyckats när han gjorde oss iom att perfekta varelser inte gör fel. Och det skulle då betyda att vi är perfekta. Och en perfekt varelse missbrukar int esin fria vilja. Och gud säger ju att han vill att alla ska bli kristna osv då borde han ju ha gjort adam o eva precis så perfekta att de kunde sprida sin religion till sina barn som skulle sprida den till sina barn för all framtid.... hmm då ha rjag sagt mitt

Gud kanske ville pröva på något nytt, starta en process som han inte kunde förutse?

aloc
Medlem
162567
April 12, 2002 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-12 20:46, Vacker solnedgång wrote:

Gud kanske ville pröva på något nytt, starta en process som han inte kunde förutse?

Jomen gud är väl perfekt vs 100% smart [som jag ungefär;) då borde han kunna förutse vad som kommer att hända... ex. spådde jesus att han skulle bli slaktad, "Uppenbarelsen" är bara en lång spådom... osv :)Så nog vet "gud" vad som kommer att hända... 🙂

M1-Headhunter
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 73
162570
April 12, 2002 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Som någon skrev ovanför, att gud inte finns p.g.a de krig vi har idag. Men varför inte ta till Platons ide.

Tänk om vi bara ser skepnaden, skuggan, av vad som egentligen existerar. Med det menar jag inte gud utan en människa kanske inte ser ut som vi tror utan att det är våra sinnen som ger oss den uppfattningen. I verkligheten kanske en människa är ett gasmoln. Vem vet, den som dör lär ju få svaret iallafall.

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
162605
April 12, 2002 - 10:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Om det inte finns någon själ, eller något som lever efter att kroppen har dött, så kommer du inte få veta någonting wink

Vacker solnedgång
Medlem
162652
April 13, 2002 - 7:55 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-12 21:36, aloc wrote:

Jomen gud är väl perfekt vs 100% smart [som jag ungefär;) då borde han kunna förutse vad som kommer att hända... ex. spådde jesus att han skulle bli slaktad, "Uppenbarelsen" är bara en lång spådom... osv smileSå nog vet gud vad som kommer att hända... smile

Tänk så här, Gud hade skapat 5 universum förut nu var han jävligt trött på det och ville skapa något roligare. Så vad gjorde han? Han byggde in en slumpgenerator i sitt universum!

aloc
Medlem
162793
April 13, 2002 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-13 09:55, Vacker solnedgång wrote:

On 2002-04-12 21:36, aloc wrote:

Jomen gud är väl perfekt vs 100% smart [som jag ungefär;) då borde han kunna förutse vad som kommer att hända... ex. spådde jesus att han skulle bli slaktad, "Uppenbarelsen" är bara en lång spådom... osv smileSå nog vet gud vad som kommer att hända... smile

Tänk så här, Gud hade skapat 5 universum förut nu var han jävligt trött på det och ville skapa något roligare. Så vad gjorde han? Han byggde in en slumpgenerator i sitt universum!

Hehe jo tänkte också på d men hur kunde då Jesus spå vad som skulle hända och boken uppenbarelsen [i bibeln] säger ju hur allt ska sluta smile Det enda som verkar troligt är att gud tänkte Hey vad skoj att steka lite små olydliga ungar i den där ugnen! Ey lucifer NER med dig o vaktea dom HAHAHHAHAHAHAHAHAHA *evil grin* smile
ädit: Hade skrivit ungnen ist för ugnen smile

[ Detta Inlägg ändrades av: aloc den 2002-04-13 20:06 ]

Sho:Gun
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 327
162886
April 13, 2002 - 10:52 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-12 19:45, aloc wrote:

Okej svårt att komma på ett bra argument mot gud! Men tex här i norden, jag vet inte riktigt tror vi på kristendomen här eller hur? Och om då gud styr over hela jorden och har skapat oss och djur och växter m m så hur blir det med dom som tror på andra gudar som finns i vår värld?
Va tycker gud om dom? Han borde väl visa att han finns om han vet att folk inte tror på han eller?
omöjligt!
Det är bara en gammal tro på en högre makt som de flesta religioner tror på! Vilket bevisar att isonna fall ska finnas flera gudar på jorden och det är ok lr?
Som förr så trodde vikingarna på freja och de där gudarna ni vet! Det var väl före kristus? Men jaja då trodde folk på andra gudar vilket bevisar att gudar bara är ett påhitt! eller? Människan har alltså dyrkat flera olika gudar under olika tider och under tiden kristendomen kom så blev typ alla tvugna att tro på den gud som alla tror på nu! Fasst nu har folk blivit mer och mer smarta och vetenskapen går frammåt och kan bevisa med bra sätt att världen skapades av en cell som bildades i vattnet och utvecklades sakta vidare (som vi har tagit upp i tidigare diskussioner)

Jens inte för att vara en j**el men kristendomen/judendomen fanns före asatron smile Dock så fattar jag vad du menar, De som inte ens har hört talas om gud/kristendomen än, förtjänar de att åka till h*****et? Jag menar det finns säkert små stammar på några små öar som "tjogashacka" inte vet vad kristendomen är! smile

Jo jag kom o tänka på det me när jag skrev, tänkte att vikingatiden var ju år 1000 men sen fick jag tanken att det var år 1000 före kristus.. men men lol smile
Men iaf så hade inte kristendomen kommit till tex "sverige"
Så i sverige trodde man på asagudar samtidigt som man i "där nere" trodde på "gud" kristendomen..
Allt tyder ju på att gud bara e fäjk juh:)

Athlon xp 2400+@2438mhz(204fsb)/Epox 8RDA+/Twinmos 2*256mb pc3200/Sapphire radeon 9700 Gpu 276@357 Memmory 540@634 /baracuda 5 120GB/Moddat koolance chassi

3dmark (2003) 5137 3DMarks
http://service.futuremark.com/.....2k3=145415

aloc
Medlem
162918
April 14, 2002 - 7:47 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-14 00:52, Sho:Gun wrote:

On 2002-04-12 19:45, aloc wrote:

omöjligt!

Jens inte för att vara en j**el men kristendomen/judendomen fanns före asatron 🙂 Dock så fattar jag vad du menar, De som inte ens har hört talas om gud/kristendomen än, förtjänar de att åka till h*****et? Jag menar det finns säkert små stammar på några små öar som "tjogashacka" inte vet vad kristendomen är! 🙂

Jo jag kom o tänka på det me när jag skrev, tänkte att vikingatiden var ju år 1000 men sen fick jag tanken att det var år 1000 före kristus.. men men lol 🙂
Men iaf så hade inte kristendomen kommit till tex "sverige"
Så i sverige trodde man på asagudar samtidigt som man i "där nere" trodde på "gud" kristendomen..
Allt tyder ju på att gud bara e fäjk juh:)

Hehe jo, man kan ju se det, som jag sa tidigare, Hur kan man straffa sådana som itne vet ett shit om kristendomen med h3lvetet o liknande? Det blir ju lite dubbelmoral... Och om man analyserar det hä rlite... Om JAG fått en kristen uppväxt istället för den vanliga svensson/kristen/ateistiska [föräldrar är inte troende men skulle bli glada om ungen blev d o tycker att kristendomen är något av de godare ting på jorden :] Då skulle jag proborbly var riktigt troende.... Så rent kraskt, jag kommer att brinna i h3lvetet för att mina mor- far föräldrar inte fostrade sina barn rätt [enligt kristen åsikt]hmmm men agnoticier forever, Vem har sagt, om den kristan guden finns, att han är god, om han skulle vara ond då skulle bibelns trovärdighet helt plötsligt höjas markant 🙂

[ Detta Inlägg ändrades av: aloc den 2002-04-14 09:49 ]

M1-Headhunter
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 73
162919
April 14, 2002 - 8:01 am
sp_Permalink sp_Print

Kan ju bara säga att jäkligt mycket tyder på att "gud" inte finns överhuvudtaget. De enda som inte kan acceptera detta är de som gömmer sin rädsla bakom honom och de som vägrar titta på de negativa, kritiska, förklaringarna till "gud".

Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
162959
April 14, 2002 - 10:47 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-07 01:14, Voodoozzz wrote:
Det finns en anledning som talar till gud´s fördel. Vem skapade den första cellen mm. Om man sedan bestämer sig för att tro på gud så kan man fråga sig finns det en gud eller flera? Är det en han eller hon eller inget? Är gud god, om han/hon är allsmäktig och låter värden vara som den är.

Men en anledning är litte svagt, tycker jag iaf. Så jag tror jag väntar med att bestäma mig tills jag är död. Om jag kommer till himlen så får jag väl erkäna att gud finns. Om jag komer til h*****et så så vet jag iaf att djävulen finns. Om inget händer så vet jag......att jag är död.

Glömde nästan bort Hompa (inte för att han har nåt med saken att göra men iaf.) Hompa är en ständigt liftand fördeta hippi knarkare som har blivit präst:D

som svar på det där med första cellen. i biologin i skolan får man lära sig att det inte är någon större konst att framställa rna mha näringslösning och elektricitet. det är byggstenarna för att celler ska kunna bildas..
redan på 60-talet kunde man göra sånt

JuLmUnD
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1808
162961
April 14, 2002 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

Bra sagt.
GUD finns inte.

Henrik Berntsson
Admin
162962
April 14, 2002 - 10:55 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-08 22:04, Bleedin Radar wrote:

I de senaste 2 inläggen har jag tänkt igenom precis vad jag har skrivit.
Men ackta er för talande ormar som blåser att palla äpplen. Ackta er!

Ha ha ha det där var ju nästan lite roligt... 😀 Alla inlägg du gjort hitils i debatten skulle alltså vara genomtänkta? Nästan lite roligt att påpeka att "alla" dessa inlägg, förutom att de varit rena påhopp på kristna läran, var felstavade allihop. "tänkt igenom precis vad jag har skrivit" 😀 😀

Sen så håller jag inte med dig på en enda punkt hittils. Ingenting i bibeln säger emot darwins evolutionsteori (som har blivit mer och mer kritiserad på senare år). Bibeln handlar om tolkningar. Det står att Gud skapade världen, mannen, kvinnan och hela köret. Och visst varför inte, världen, tror inte jag iaf, uppstod i en smäll (föresten vad uppstod smällen av...). Jag tror Gud styr livets utveckling. Han skapade en urcell, lät den utvecklas... Jag tror på bibelns skapelseberättelse men därmed har jag inte sagt att jag inte tror på evolutionsläran....

PS. Svara gärna på mina frågor ovanför julmund... de du bara citera och sa gud finns ju inte....

EDIT: Lite väl aggressivt...

Det kan aldrig bli mer än fel...

[ Detta Inlägg ändrades av: Bleedin Radar den 2002-04-08 22:07 ]

Darwins skapelseteori visar åtminstone att det finns en praktisk möjlig lösning till vår utveckling. Det kan inte någon religion uppvisa. Inom religionerna är det fortfarande bara teori...

Henrik Berntsson
Admin
162965
April 14, 2002 - 10:58 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-08 23:34, Bleedin Radar wrote:

On 2002-04-08 23:13, JuLmUnD wrote:
Jo smällen uppstog pga massa gaser och skit.typ.
jaja.
Så du tror altså att gud har designat en cell?
Och sen säger han bli människa!
Öhh?
Står det om dinosarier i Bibeln? nä.
Och det är bevisat att det har funnits.
Tror du på att Jerry=jesus har helat massa folkoxå?
eller vandrat på vattnet?
svara på det du.

Då uppstår ju naturligtvis frågan: Var kommer gaserna ifrån?

Dinosarierna? Hmm.. Står nog inget om dem, svarar på den senare...(inte senare ikväll)

Om nu Jesus/Gud skulle ha skapat Jorden, människan och allt annat, så varför skulle han inte kunna stå över naturlagarna? Tror du inte, om vi säger att det finns en Gud, att han isf skulle kunna bestämma över vad han själv har skapat? Gå på vatten, hela människor, göra vatten till vin (inte helt dumt att kunna 😀 ) tex.

var kommer gud ifrån?

Henrik Berntsson
Admin
162969
April 14, 2002 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-09 17:36, Aquila wrote:
Nu är det så här:
Massor av vad som står i bibeln har ju blivit bevisat, som typ att Jesus fanns, Exodus (uttåget ur egypten), syndafloden, m.m så de som säger att de inte tror på ett ord som står i bibeln tror inte på fakta. D.v.s. de är fullständigt okapabla att lära sig något eller bara väldigt dumma.

är detta vetenskapligt bevisat och kan det uteslutande bero på bibelns utsago?
dvs finns det inga naturliga förklaringar till de "bevisen" som du säger dig ha?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 258
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL