Inbjudan till djuP Diskussion!?!|Page 7|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Inbjudan till djuP Diskussion!?!
voodoozzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1130
sp_UserOfflineSmall Offline
163025
April 14, 2002 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-14 12:47, Henrik aka [NH]ZeNNaN wrote:

On 2002-04-07 01:14, Voodoozzz wrote:
Det finns en anledning som talar till gud´s fördel. Vem skapade den första cellen mm. Om man sedan bestämer sig för att tro på gud så kan man fråga sig finns det en gud eller flera? Är det en han eller hon eller inget? Är gud god, om han/hon är allsmäktig och låter värden vara som den är.

Men en anledning är litte svagt, tycker jag iaf. Så jag tror jag väntar med att bestäma mig tills jag är död. Om jag kommer till himlen så får jag väl erkäna att gud finns. Om jag komer til h*****et så så vet jag iaf att djävulen finns. Om inget händer så vet jag......att jag är död.

Glömde nästan bort Hompa (inte för att han har nåt med saken att göra men iaf.) Hompa är en ständigt liftand fördeta hippi knarkare som har blivit präst:D

som svar på det där med första cellen. i biologin i skolan får man lära sig att det inte är någon större konst att framställa rna mha näringslösning och elektricitet. det är byggstenarna för att celler ska kunna bildas..
redan på 60-talet kunde man göra sånt

Förlåt mig då. Det jag menade var att nån måste ha skapat allting eller iaf någonting från början. Annars skulle ingenting finnas.

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
163053
April 14, 2002 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

"syndafloden"

Fattar inte varför en Gud skulle ta till detta grepp för att bli av med dem som han ogillar. Måste ha funnits massor av "goda" människor och djur som inte förtjänade att sätta livet till.

Enligt illusterad vetenskap så finns det hos nästan alla folkslag syndaflods myter.
Kan lika gärna ha varit en tsunami, med de kunskaper som folk då hade så kan man väldigt enkelt tro att det är ett Guds vrede som har orsakat händelsen, som enkelt kan ha blivit "overblown".

[ Detta Inlägg ändrades av: Kaleid den 2002-04-14 19:20 ]

Kaleid
Member
Medlem
163088
April 14, 2002 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta var på text-tv på svt för någon dag sedan;

"Inför rätta för Jesusförnekelse
För första gången på över hundra år
har den irländska kyrkans domstol
samlats för en rättegång. Den ska
döma en av kyrkans egna präster som
anklagas för att ha förnekat att
Jesus är Guds son.

Kyrkoherden Andrew Furlong från
Clonmacnoice anmäldes av en över-
ordnad, sedan han på församlingens
hemsida på Internet bl.a. skrivit att
Jesus varken var en medlare eller
räddare, övermänsklig eller gudomlig.

Trots att Furlong avstängts och fått
sin prästlicens indragen vägrar han
att lämna den protestantiska kyrkan"

Make of it what you want... 🙄

paddda
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 318
163185
April 15, 2002 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-08 12:01, nevermind wrote:
Det Yttersta Svaret ("Fyrtiotvå!"), det om Livet, Universum och Allting. (På vilken fråga detta utgör ett svar, vet dock ingen!)...där har ni det 42 är svaret....frågan får ni lista ut på egen hand wink....

//liftaren

Typ hur många vägar man måste vandra eller något sådant 😀

Nåväl jag e med rätt inne på att vi lever i ett spel typ SIMs eller nått.

Bleedin Radar
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 508
163831
April 17, 2002 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Här hade det hänt grejer...

Jag kan inte heller förstå varför Gud skapade ondskan. En förklaring som jag såg på en kristen sajt var ungefär (ganska klippt):
"Förmodligen ligger något av gåtans lösning i kärlekens natur... För att finna äkta kärlek var Gud "tvungen" att ge människan fri vilja."

Denna fråga kallas ju teodicéproblemet. Den har många halvdanna lösningar, men ingen har blivit fullständigt accepterat.
Själv tror jag att Gud skapade människan med fri vilja. Detta leder ju till att del människor inte tycker sig se tillräckligt med bevis i tillvaron på en Guds existens, och därmed tvivlar. Människan bestämmer själv över sina tankar och gärningar...
Det finns flera feta tråkiga avhandlingar å texter om detta, för den som orkar ge sig in i det...

Angående det här med sannolikheten för livets uppkomst vet jag inte om de är i minoritet. Men jag har faktiskt inte hittat uträkningar av ngn som hävdat motsatsen. Sen att de skulle vara kristna, som vägrar inse att Gud inte finns, håller jag inte med om. En av personerna jag nämde var ateist som försökte motbevisa bibeln, efter sina beräknigar BLEV han kristen (eller trodde iaf på en skapare)

On 2002-04-14 19:17, Kaleid wrote:
"syndafloden"

Fattar inte varför en Gud skulle ta till detta grepp för att bli av med dem som han ogillar. Måste ha funnits massor av "goda" människor och djur som inte förtjänade att sätta livet till.

Enligt illusterad vetenskap så finns det hos nästan alla folkslag syndaflods myter.
Kan lika gärna ha varit en tsunami, med de kunskaper som folk då hade så kan man väldigt enkelt tro att det är ett Guds vrede som har orsakat händelsen, som enkelt kan ha blivit "overblown".

[ Detta Inlägg ändrades av: Kaleid den 2002-04-14 19:20 ]

Men om nu denna "myt" finns hos "nästan alla folkslag" så borde det väl finnas ngn form av sanning i den?

Det kan aldrig bli mer än fel...

[ Detta Inlägg ändrades av: Bleedin Radar den 2002-04-17 23:35 ]

Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
163863
April 17, 2002 - 11:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Var kom gud ifrån?

Kaleid
Member
Medlem
164095
April 18, 2002 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Men om nu denna "myt" finns hos "nästan alla folkslag" så borde det väl finnas ngn form av sanning i den?

Hmm, det gör ändå inte det till en sanning...du får hjälpa mig här Bleeding Radar, vilka och hur många fick sätta livet till p.g.a. detta? Noah räddade ju många djurarter m.m., 2st av varje, hur kunde dessa sedan befolka planeten igen? Inavel skulle sätta stopp till detta. Säkerligen måste Gud som har skapat varelserna vetat hur dessa fungerar.
Om en myt(som är sann), måste händelsen verkligen ha ägt rum. Detta innebär att det måste finnas iaktagare till händelsen. Vilka överlevande har kunnat berätta att det verkligen ägt rum? Vilka fick sätta livet till och varför???
För tankarna till detta; "Om det faller en äpple till marken och ingen är där, gör det ändå ljud efter sig?" Självklart gör den det, men utan någon som har hört det så är det inte helt fel att påstå att det aldrig har hänt, dvs äpplet har fallit och ljud då det gör kontakt med marken.

Hittar man vetenskapliga bevis på att något drastiskt har hänt, då bör man försöka hitta bevis för att händelsen har ägt rum. Hittills finns det inga bevis för att världen har råkat ut för en katastrofal syndaflod.

Och, måste jag än en gång påpeka att väldigt många oskyldiga fick sätta livet till?
Gud verkar ha problem med logiken. Först skapar man "syndare" sedan tar man livet av dem. Tror Gud verkligen att vi kommer att bättre oss? Man kan diskutera avrättning gjort av stater (t.ex. U.S.A.), förhindrar det att människor blir brottslingar?

Så länge det finns människor och levande varelser på denna jord så kommer det att finnas dåliga händelser i ofantliga mängder.
Hellre det än ingenting...

[ Detta Inlägg ändrades av: Kaleid den 2002-04-18 22:17 ]

Kaleid
Member
Medlem
164142
April 19, 2002 - 2:23 am
sp_Permalink sp_Print

Då var det dags att låta andra tala för mig;
http://www.aftonbladet.se/vss/.....40,00.html
Jag uppmanar ALLA att läsa detta. Mycket vettiga ord.

Naughtyboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1684
164168
April 19, 2002 - 7:49 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-18 01:40, Henrik aka [NH]ZeNNaN wrote:
Var kom gud ifrån?

HAHAHAHA...:grin: 😀 😀

You´re the man... wink

Tissen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 73
164174
April 19, 2002 - 8:32 am
sp_Permalink sp_Print

Ni borde alla se Futurama-avsnitter "Godfellas". Där förklaras varför Gud inte kan lägga sig i människornas dagliga liv.

"You can't count on God to do squat!"
- Bender

hulk_hugan
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 39
164194
April 19, 2002 - 10:43 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har bevis på att gud inte finns.
Hur troligt är dett att GUD har skapat jorden på 7 dagar eller vad det är?
Hu j**la hjärna tvättad är man inte då,om man tror nått sånt? Och vi skapar lite träd och lite adam och lite eva kanske.
Åhhh nä vi käka av dumma äpplen.
Vi får kicken av Gud från da paradise.
Men kära nån är det inte uppenbart hur det har gått till?
JO vi har utveklats från encelliga varelser i miljader år,det är FAKTA!!
GUD=fäjk

:z:
Man kan vända på steken också...
Hur troligt låter det att jorden skapdes genom en fet smäll i rymden. Och jorden hamnade i en perfekt bana runt solen och på perfekt avstånd. Och alla ekosystem där är så perfekt som det bara kan bli. Allt detta härstammat från en enda liten fjuttig cell. Big bang skedde av an slump. Denna slump har man räknat på...
Man stoppar några miljoner legobitar i en gigantisk säck och skakar om den en stund (riktigt hårt förståss), och vips så har ALLA legobitar bildat ett superavancerat legoslott med basketplan på taket. Det är ungefär lika stor chans att det skulle ske som big bang. Eller... att man slår en 6:a med en tärning ett par miljoner gånger i följd.
Det är enklare att tro att det ligger en tanke bakom allting. Gud helt enkelt. Vi behöver inte, och kan inte förstå allting. Bibeln skrevs för flera tusen år sedan och det var så de såg på saken då (skapelseberättelsen och arken). Allt handlar om pesonlig tolkning och övertygelse... Men mitt förslag är att: läs bibeln och bilda en egen uppfattning. Undrar du något så kontakta nån som är utbildad inom området. Typ en pastor eller nåt...
Tack för mig!
:bok:

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
164201
April 19, 2002 - 11:28 am
sp_Permalink sp_Print

men shit alltså, att in inte tröttnar? har ni som mål att göra längsta inlägget någonsin på NH? (om ni inte redan gjort det)

Ingen här kommer troligvis att ändra sin åsikt även om någon annan ger trovärdiga bevis på motsatsen. Detta är en lika onödig diskussion som:
"Om ett träd faller i skogen, men ingen hör det, låter det då?"

Kaleid
Member
Medlem
164280
April 19, 2002 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

@ hulk_hugan

The beginning; tycker det är mycket mer jordnära att genom forskning hitta förklaringar, inte genom att läsa en 2000 gammal sagobok om en snubbe som sitter uppe på molnen och kräver att vi ska tro på honom, och skickar en till en evighet av plåga i h*****et om vi väljer att inte göra så.

Jag tror personligen inte att något sker av en slump. Tror det finns en förklaring till allt, men vi kommer inte ha alla svaren, men trots denna "sanning" så bör vi aldrig ge upp att söka. "He who seeks, finds"

En liten rättelse, det var inte en cell som startade det hela, du menar förstås en superatom, som bör påpekas är något man bara har teorier om. Hade kyrkan inte haft makt så länge som dem har haft så tror jag att världen hade kommit längre i utvecklingen.

The universe itself is cold and dark, uncaring for whatever life it might wipe out in any planet nearby, perhaps caused by an exploding supernova?

Bleedin Radar
Kommer du hit ofta?
Medlem
164387
April 19, 2002 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-19 04:23, Kaleid wrote:
Då var det dags att låta andra tala för mig;
http://www.aftonbladet.se/vss/.....40,00.html
Jag uppmanar ALLA att läsa detta. Mycket vettiga ord.

Lät ju rent bedrövligt. Jag är själv helt emot religösa friskolor. En unge ska inte tvingas på sig sin tro, den ska han själv hitta, på sitt sätt, då han är mogen...
Aga skulle vara tillåtet, låter ju som man levde på 1800 talet eller ngt... Sannslöst...
Och det blir inte vettigare för att de säger sig hitta stöd för det i bibeln.
Typ: (Budorden)
Du ska älska dina föräldrar
Du ska slå dina barn
😀 Passar bra ihop...

Bleedin Radar
Kommer du hit ofta?
Medlem
164394
April 19, 2002 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-19 12:43, hulk_hugan wrote:
...
Det är enklare att tro att det ligger en tanke bakom allting. Gud helt enkelt. Vi behöver inte, och kan inte förstå allting. Bibeln skrevs för flera tusen år sedan och det var så de såg på saken då (skapelseberättelsen och arken). Allt handlar om pesonlig tolkning och övertygelse... Men mitt förslag är att: läs bibeln och bilda en egen uppfattning. Undrar du något så kontakta nån som är utbildad inom området. Typ en pastor eller nåt...
Tack för mig!

Lät mycket bra tycker jag också, att läsa bibeln är inte så tråkigt som det kan verka...

Det mesta i bibelläsning handlar om tolkningar. I stort sett alla mina inlägg hittils, har varit en beskrivning av hur jag tolkar bibeln. Om jag tolkar den "bättre" eller "sämre" än andra kristna. Riktiga fundamentalister skulle nog tycka jag hade riktigt konstiga tolkningar ibland. Men jag är naturare.. Jag kan evolutionsteorin, darwins lära och sinuskurver. MEN jag räknar mig som kristen, jag ser bibelns skapelseberättelse som en beskrivning av händelseförloppet. Alltså bara en beskrivning av ordning inte tid

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
164416
April 19, 2002 - 11:34 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-08 23:13, JuLmUnD wrote:
Tror du på att Jerry=jesus har helat massa folkoxå?
eller vandrat på vattnet?
svara på det du.

Vem, jag? Njae, det är lite överdrivet. Det var is och så på vattnet, kanske inte var så lätt att se från sidan.

Kaleid
Member
Medlem
164426
April 20, 2002 - 12:18 am
sp_Permalink sp_Print

Oj, missade mycket av Bleeding Radars svar...orkar dock inte svara just nu.
Jesus, han kunde lika gärna ha varit en magiker långt före sin tid. Det är så mycket som inte går att fastställa med säkerhet, då det ofta saknas bevis, både för och emot det som hänt i bibeln. Det mesta talar emot dock i mitt tycke, som säkerligen en och en annan har märkt! 😀

"Gud såg att allt som han hade gjort var mycket gott" Yeah right, dream on, just dream on.

[ Detta Inlägg ändrades av: Kaleid den 2002-04-20 02:25 ]

aloc
Medlem
Forum Posts: 30
164637
April 20, 2002 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-19 12:43, hulk_hugan wrote:

Jag har bevis på att gud inte finns.
Hur troligt är dett att GUD har skapat jorden på 7 dagar eller vad det är?
Hu j**la hjärna tvättad är man inte då,om man tror nått sånt? Och vi skapar lite träd och lite adam och lite eva kanske.
Åhhh nä vi käka av dumma äpplen.
Vi får kicken av Gud från da paradise.
Men kära nån är det inte uppenbart hur det har gått till?
JO vi har utveklats från encelliga varelser i miljader år,det är FAKTA!!
GUD=fäjk

:z:
Man kan vända på steken också...
Hur troligt låter det att jorden skapdes genom en fet smäll i rymden. Och jorden hamnade i en perfekt bana runt solen och på perfekt avstånd. Och alla ekosystem där är så perfekt som det bara kan bli. Allt detta härstammat från en enda liten fjuttig cell. Big bang skedde av an slump. Denna slump har man räknat på...
Man stoppar några miljoner legobitar i en gigantisk säck och skakar om den en stund (riktigt hårt förståss), och vips så har ALLA legobitar bildat ett superavancerat legoslott med basketplan på taket. Det är ungefär lika stor chans att det skulle ske som big bang. Eller... att man slår en 6:a med en tärning ett par miljoner gånger i följd.
Tack för mig!

jomen dessa siffror är räknade med att Big bang ska vara "the start" Men.. vem har sagt att det inte funnits en oändligt massa bigbangs? det skulle ju fördela oddsen ngt till vi ateisters fördel smile

ädit ändrade ltie småfel

[ Detta Inlägg ändrades av: aloc den 2002-04-20 22:28 ]

aloc
Medlem
Forum Posts: 30
164640
April 20, 2002 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-14 17:42, Voodoozzz wrote:

On 2002-04-14 12:47, Henrik aka [NH]ZeNNaN wrote:

On 2002-04-07 01:14, Voodoozzz wrote:
Det finns en anledning som talar till gud´s fördel. Vem skapade den första cellen mm. Om man sedan bestämer sig för att tro på gud så kan man fråga sig finns det en gud eller flera? Är det en han eller hon eller inget? Är gud god, om han/hon är allsmäktig och låter värden vara som den är.

Men en anledning är litte svagt, tycker jag iaf. Så jag tror jag väntar med att bestäma mig tills jag är död. Om jag kommer till himlen så får jag väl erkäna att gud finns. Om jag komer til h*****et så så vet jag iaf att djävulen finns. Om inget händer så vet jag......att jag är död.

Glömde nästan bort Hompa (inte för att han har nåt med saken att göra men iaf.) Hompa är en ständigt liftand fördeta hippi knarkare som har blivit präst:D

som svar på det där med första cellen. i biologin i skolan får man lära sig att det inte är någon större konst att framställa rna mha näringslösning och elektricitet. det är byggstenarna för att celler ska kunna bildas..
redan på 60-talet kunde man göra sånt

Förlåt mig då. Det jag menade var att nån måste ha skapat allting eller iaf någonting från början. Annars skulle ingenting finnas.

Vem skapade denna någon?

Jan-Erik
Medlem
Forum Posts: 42
165468
April 23, 2002 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är det vetenskapen FÖRSÖKER förklara medan dom flesta religioner förklarar det med en simpel förklaring som att nån gud har skapat det. Dom som inte kan tänka tror...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 300
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL