October 25, 2003
Jag antar att jag inte är den enda som ska välja individuellt val nu i februari, och jag antar även att jag inte är ensam om att inte ha en jävla aning om vad jag ska välja.
Vill läsa Civilekonom eller något liknande senare, men vilka kurser kan man ha användning för då? Eller bör jag bara välja någon kurs jag tycker är kul?
(Går första året på Sam/Internationell btw, och ska läsa in Ma C i 3an, så det behöver ni inte föreslå)
Psykologi B vill jag läsa, men eftersom den kursen bara är möjlig att läsa i 3an (Då man läst A-kursen) så är det uteslutet då jag behöver den tiden till Ma C som sagt.
Socialkunskap A och B verkar rätt okej, ngn som läst den kursen och kan säga ngt om den?
Tackar å det djupaste för seriösa förslag.
July 18, 2003
Går i 3:an på IT-gymaniset nu och har planer på att bli ekonom i framtiden jag med.
Om du vill vara förbredd tills du kommer till högskolan så ska du läsa betydlig mer än matte C, om du väljer att bli nationalekonom så är matte D nästan ett måste och matte E är också bra. jag har dock bara läst till matte D men ska plugga matte en termin nästa år innan jag hugger in på civilekonomi linjen..
Om du vill läsa Psy B och matte C så går det, utökat program heter det. Jag hade planerat att läsa 2800 p men sen igår kom jag på att jag inte kunde höja mitt betyg snitt på något sätt så jag hoppade av 3 kurser 🙂 (BRA schema med andra ord).
Andra kurser som kan vara bra att ha är grundläggande kunskaper i ekonomi såsom småföretagande, företagsekonomi och lite sådant men absoulut inte ett måste.
Det ända som du behöver för att bli ekonom är lite matte... Ta sedan kurser som du får bra betyg i 😉 eller som är roliga... Eftersom du läser sam/internationell så har du en hyffsad bas!
Bollkunskap A & B rekommenderas från kompisar då dem är roliga 🙂
Så... Lite småluddigt svar men hoppas du kan tyda det. Välj mera matte om du kan det!
November 26, 2002
har du någon lista på kurser du kan välja?
vad du har nytta av beror ju en del på vad du ska göra efteråt, och jag kan inte så mycket om ekonomi om jag ska vara ärlig. men kan du läsa retorik eller liknande kurser som handlar om framförande- eller presentationsteknik så har du nytta av det på högskolan oavsett vad du läser.
annars är tipset att läsa vad som verkar intressant och roligt utan att bry sig om ifall man har nytta av det.
July 11, 2002
Jag e inne på mitt tredje år, måste väl rekommendera att du läser "Medicinsk grundkurs A"..
Var bland det roligaste och intressantaste kursen jag någonsin har läst under min gymnasieperiod (förutom Kemi A).
Du får lära dig mycket om kroppen, ni får hålla på mycket med praktiskt saker såsom lära injicera, mäta blodtryck, lära er använda en defibrilator.
Som sagt, väldigt intressant...
I 3an läser jag Psyk A/B (sammanbakat), rätt intressant kurs.
Du får svar på många sociala frågor,, och du kan ha en grund till varför en person kanske reagerar och beter sig som han gör.
January 4, 2001
Dry_Ice wrote: Om du vill vara förbredd tills du kommer till högskolan så ska du läsa betydlig mer än matte C, om du väljer att bli nationalekonom så är matte D nästan ett måste och matte E är också bra. jag har dock bara läst till matte D men ska plugga matte en termin nästa år innan jag hugger in på civilekonomi linjen..
Det räcker väl med Matte C för att komma in på en civilekonom utbildning?
Visst kommer du vara bättre förbered om du läser mer matte än så, men utbildningen är ju upplagd med förutsättningen att ingen av studenterna kan mer än matte C.
Sen har jag svårt att tro att det är speciellt mycket matte man läser när man pluggar till civilekonom.
2 Guest(s)