February 17, 2004
Ska till alperna om en dryg vecka för vandring och bergsklättring i 12 dar. Behöver ha råd vad för måltidsersättning som kan vara bra att ha med sig. Både i flytande och fast form funkar.
Vad ska jag titta på för innehåll i födan, mycket protein eller Kolhydrater?
Kommer att göra av med upp till 6000-7000 kcal/dag när det är som mest. Normalt intag för mig är runt 2000-3000kcal. Alltså en ekvation som inte går ihop.
January 4, 2001
Dani wrote: Ska till alperna om en dryg vecka för vandring och bergsklättring i 12 dar. Behöver ha råd vad för måltidsersättning som kan vara bra att ha med sig. Både i flytande och fast form funkar.
Vad ska jag titta på för innehåll i födan, mycket protein eller Kolhydrater?
Kommer att göra av med upp till 6000-7000 kcal/dag när det är som mest. Normalt intag för mig är runt 2000-3000kcal. Alltså en ekvation som inte går ihop.
Maltodextrin att blanda ut med vatten kan vara bra att dricka under tiden du klättrar eller anstränger dig på annat sätt, hjälper återhämtningen och ger väldigt lättintagliga kalorier.
Sen skulle jag nog satsa på att ha med två typer av proteinpulver. Dels vassle, för att ta i samband med ansträngning, och sedan kasein att ha som mellanmål när du inte anstränger dig.
Sen skulle jag föreslå att du tar med dig en flaska rapsolja som du dricker några matskedar per dag ur, beroende på hur mycket din mage klarar.
Bars kan vara nice också, tex swebar. Smakar mycket bra. 🙂
Sen skulle jag komplettera denna dåliga kosten med något multivitamintillskott.
1 Guest(s)