Inför sommarjobb|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Inför sommarjobb
Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 2, 2006 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänkte dra iväg en intresseanmälan till diverse tidningsbud. Tänkte bara om ni visste ungefär vad man får i betalt? Posten är givet...

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
997907
January 2, 2006 - 10:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Posten betalar rätt sketet, men det varierar lite lokalt och om du har jobbat hos som tidigare. Vet inte om det rör sig om runt 70 spänn i timmen eller så.

Du börjar tidigt iaf 🙂

//Andreas

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
997919
January 2, 2006 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Bättre att börja för tidigt än för sent. Att som mig få ett sommarjobb en vecka efter att sommarlovet börjat ska man nog garanterat inte räkna som normalsituationen...

Callister
Member
Medlem
997928
January 2, 2006 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker att 70 kr duger gott och väl så länge man trivs och tycker det är kul. 🙂 Tänkte söka en hel del, det jävligaste är ju dock att de inte ens svarar särskilt ofta. 🙂

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
997952
January 2, 2006 - 11:31 pm
sp_Permalink sp_Print

70:- är nästan överbetalt tycker jag. Med tanke på att man inte betalar lika mycket skatt som en heltidsarbetare är skillnaden ännu mindre. Många sommarjobbare inte har en aning om vad de sysslar med så egentligen är det grymt bra betalt.

RobB
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
997953
January 2, 2006 - 11:33 pm
sp_Permalink sp_Print

jobbar som tidningsbud just nu, ska dra iväg om 1timme 😛

Som tidningsbud så har du oftas en fast summa för ditt distrikt du har, och sen till kommer det lite pengar beroende på hur mycket det är att dela(oftas ett par kroner extra per natt, där emot om du har någon total utdelning så blir det lite mer, jag fick 320kr extra för en total).

När jag delade inne i stan så hade jag 210kr på vardagarna o 230kr lördagar, kör bil utanför stan nu och då får jag ca 440kr i grund lön per natt, 460 lördagar.

Sista natten nu, sen är man arbetslös igen 😛

Phenom2 X4 955 BE |Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | GIGABYTE HD 6970 OC 2GB | SSD 120GB OCZ Vertex 2 + 500GB WD Black X 2 | Corsair TX 750w | Lian Li Lancool PC-K62

RobB
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
997956
January 2, 2006 - 11:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: 70:- är nästan överbetalt tycker jag. Med tanke på att man inte betalar lika mycket skatt som en heltidsarbetare är skillnaden ännu mindre. Många sommarjobbare inte har en aning om vad de sysslar med så egentligen är det grymt bra betalt.

70kr är tamefan inte överbetalt. En deltids arbetare betalar lika mycket skatt som en heltidsarbetare, det är summan han tjänar som avgör om han behöver betala skatt eller ej, så heltidsarbetare kan du också vara och slippa skatt. :bok:

Phenom2 X4 955 BE |Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | GIGABYTE HD 6970 OC 2GB | SSD 120GB OCZ Vertex 2 + 500GB WD Black X 2 | Corsair TX 750w | Lian Li Lancool PC-K62

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
997960
January 2, 2006 - 11:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Posten betalar rätt sketet, men det varierar lite lokalt och om du har jobbat hos som tidigare. Vet inte om det rör sig om runt 70 spänn i timmen eller så.
//Andreas

Klaga inte på timlön, även om den skulle sänka sig ner till 20-40 kr/h.
Är man värnpliktig så har man rätt att klaga på lönen, där är det 66 kr/DAGEN!
Jag hade inte bangat ett timlön jobb nu.

Arny
Member
Medlem
997961
January 2, 2006 - 11:47 pm
sp_Permalink sp_Print

RobB wrote: [quote=Arny]70:- är nästan överbetalt tycker jag. Med tanke på att man inte betalar lika mycket skatt som en heltidsarbetare är skillnaden ännu mindre. Många sommarjobbare inte har en aning om vad de sysslar med så egentligen är det grymt bra betalt.

70kr är tamefan inte överbetalt. En deltids arbetare betalar lika mycket skatt som en heltidsarbetare, det är summan han tjänar som avgör om han behöver betala skatt eller ej, så heltidsarbetare kan du också vara och slippa skatt. :bok:

Är mycket väl medveten om detta. Vad jag syftar på är att en sommarjobbare inte jobbar mer än någon månad per år och drar på så vis inte in lika stor summa pengar som en som har ett heltidsarbete. Skatten blir då lägre per tjänad krona. Vet inte vad den nya gränsen för att betala skatt ligger på men senast jag hade ett sommarjobb låg den runt 11.000:-

70:- är fortfarande överbetalt. Beror givetvis på vilken typ av arbete det gäller. När man jämför löner (sommarjobb vs. fulltid) bör man tänka på att de som jobbar fulltid har större ansvar, mer kunskap om arbetet och vanligtvis har en helt annan familjesituation.

Arny
Member
Medlem
997962
January 2, 2006 - 11:49 pm
sp_Permalink sp_Print

RobB wrote: [quote=Arny]70:- är nästan överbetalt tycker jag. Med tanke på att man inte betalar lika mycket skatt som en heltidsarbetare är skillnaden ännu mindre. Många sommarjobbare inte har en aning om vad de sysslar med så egentligen är det grymt bra betalt.

Är mycket väl medveten om detta. Vad jag syftar på är att en sommarjobbare inte jobbar mer än någon månad per år och drar på så vis inte in lika stor summa pengar som en som har ett heltidsarbete. Skatten blir då lägre per tjänad krona. Vet inte vad den nya gränsen för att betala skatt ligger på men senast jag hade ett sommarjobb låg den runt 11.000:-

70:- är fortfarande överbetalt. Beror givetvis på vilken typ av arbete det gäller. När man jämför löner (sommarjobb vs. fulltid) bör man tänka på att de som jobbar fulltid har större ansvar, mer kunskap om arbetet och vanligtvis har en helt annan familjesituation.

M0rbid
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 692
997963
January 2, 2006 - 11:50 pm
sp_Permalink sp_Print

sök till ett plantage om du vill tjäna grus, snittade 120-140 kr timmen när jag planterade, dock så är det det tyngsta och jobbigaste sommar jobbet jag någonsin haft (ackord) men i slutändan så är det värt det, brukar få ihop en 9-12k på 1½-2 veckor 😀

och angående lumpens 66kr dag så har ni ju betalt mat husrum och kläder och även resor om jag inte mins fel 😉

Callister
Member
Medlem
997971
January 3, 2006 - 12:13 am
sp_Permalink sp_Print

Jag får över 100 kr på mitt nuvarande extrajobb, trist som fan dock.

Det där med plantage verkade intressant, jobbigt är det säkert men jag är nog härdat med sånt, jobbade som bonde förra sommaren. 🙂

Nå tips på plantage i sthlm?

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
997975
January 3, 2006 - 12:17 am
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=RobB][quote=Arny]70:- är nästan överbetalt tycker jag. Med tanke på att man inte betalar lika mycket skatt som en heltidsarbetare är skillnaden ännu mindre. Många sommarjobbare inte har en aning om vad de sysslar med så egentligen är det grymt bra betalt.

Skatte skalan finns ju för att lågavlönade inte ska bli av med halva sin lön i skatt? Inte mer med den saken.
Sen så måste jag bara säga att gränsen ligger på 16.700:- per år nu wink

asene
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 92
997981
January 3, 2006 - 1:12 am
sp_Permalink sp_Print

M0rbid wrote: sök till ett plantage om du vill tjäna grus, snittade 120-140 kr timmen när jag planterade, dock så är det det tyngsta och jobbigaste sommar jobbet jag någonsin haft (ackord) men i slutändan så är det värt det, brukar få ihop en 9-12k på 1½-2 veckor 😀

och angående lumpens 66kr dag så har ni ju betalt mat husrum och kläder och även resor om jag inte mins fel 😉

hur kan du få ut 9-12 rent på 1 1/2 till 2 veckor. ???? får ut att du ska ha 8400 på 2 veckor om du jobbar 168 tim i månaden. räkna säker fel lite men fan 9- 12 stämmer no inte riktigt =)

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
997991
January 3, 2006 - 2:30 am
sp_Permalink sp_Print

Är man värnpliktig så har man rätt att klaga på lönen, där är det 66 kr/DAGEN!

dom har precis höjt ersättningen, ja för att det är väl mer en ersättning än en lön?
det är ju en utbildning och inget arbete, annars om du söker till utlandsstyrkan så är det inga kassa löner, om du hade inriktning som läkare eller vad det nu var innom det millitära och åkte ner till Afghanistan så skulle man få 78k såg jag 😎

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
997993
January 3, 2006 - 2:52 am
sp_Permalink sp_Print

Mycket bra lön i utlandstjänst.
Kommer inte ihåg exakt men runt 17-20k/månad, det är ingen skatt på pengarna.
Sedan tillkommer andra bidrag.
Gratis boende och mat.
En utlandstjänst pågår i 7,5 månad så...
7,5*20=150 000 kr.
Inte dåligt ändå som 19-20 åring om man skulle göra utlandstjänst nu direkt efter lumpen.

NH|Mimer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 278
998030
January 3, 2006 - 10:03 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.mil.se/int/article.php?id=979
"Lönen är skattepliktig"

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
998032
January 3, 2006 - 10:11 am
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=RobB][quote=Arny]70:- är nästan överbetalt tycker jag. Med tanke på att man inte betalar lika mycket skatt som en heltidsarbetare är skillnaden ännu mindre. Många sommarjobbare inte har en aning om vad de sysslar med så egentligen är det grymt bra betalt.

Ja för att dela ut tidningar/reklam/annan skit (;)) är 70 spänn jävligt bra vill jag lova, men de 110 spänn jag fick i somras för att packa böcker köra truck vill jag påstå var pengar som det var mycket svett bakom så det är ju väldigt relativt.

//Andreas

Poontus
Member
Medlem
998034
January 3, 2006 - 10:21 am
sp_Permalink sp_Print

hmm okej, konstigt att alla jag har snackat med tidigare har sagt att den var skattefri :S

interessant att man får 4000kr extra i månaden om man har barn 😛

Poontus
Member
Medlem
998037
January 3, 2006 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

jag hittade en grej där dom säger emot sig själva lite :S

Fri resa
För en avtalstid om minst sex månader får du lägst två fria hemresor från tjänstgöringsområdet till hemorten. För en avtalstid om minst 12 månader får du lägst fyra fria hemresor.

Fria hemresor
För en avtalstid om minst sex månader får du två fria hemresor från tjänstgöringsområdet till hemorten. För en avtalstid om minst 12 månader får du tre fria hemresor (gäller vanligen observatörer).

kanske lite off topic men ändå 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 459
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL