December 13, 2003
jobbar som tidningsbud just nu, ska dra iväg om 1timme 😛
Som tidningsbud så har du oftas en fast summa för ditt distrikt du har, och sen till kommer det lite pengar beroende på hur mycket det är att dela(oftas ett par kroner extra per natt, där emot om du har någon total utdelning så blir det lite mer, jag fick 320kr extra för en total).
När jag delade inne i stan så hade jag 210kr på vardagarna o 230kr lördagar, kör bil utanför stan nu och då får jag ca 440kr i grund lön per natt, 460 lördagar.
Sista natten nu, sen är man arbetslös igen 😛
Phenom2 X4 955 BE |Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | GIGABYTE HD 6970 OC 2GB | SSD 120GB OCZ Vertex 2 + 500GB WD Black X 2 | Corsair TX 750w | Lian Li Lancool PC-K62
December 13, 2003
Arny wrote: 70:- är nästan överbetalt tycker jag. Med tanke på att man inte betalar lika mycket skatt som en heltidsarbetare är skillnaden ännu mindre. Många sommarjobbare inte har en aning om vad de sysslar med så egentligen är det grymt bra betalt.
70kr är tamefan inte överbetalt. En deltids arbetare betalar lika mycket skatt som en heltidsarbetare, det är summan han tjänar som avgör om han behöver betala skatt eller ej, så heltidsarbetare kan du också vara och slippa skatt. :bok:
Phenom2 X4 955 BE |Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | GIGABYTE HD 6970 OC 2GB | SSD 120GB OCZ Vertex 2 + 500GB WD Black X 2 | Corsair TX 750w | Lian Li Lancool PC-K62
December 28, 2004
Delph1 wrote: Posten betalar rätt sketet, men det varierar lite lokalt och om du har jobbat hos som tidigare. Vet inte om det rör sig om runt 70 spänn i timmen eller så.
//Andreas
Klaga inte på timlön, även om den skulle sänka sig ner till 20-40 kr/h.
Är man värnpliktig så har man rätt att klaga på lönen, där är det 66 kr/DAGEN!
Jag hade inte bangat ett timlön jobb nu.
November 5, 2001
RobB wrote: [quote=Arny]70:- är nästan överbetalt tycker jag. Med tanke på att man inte betalar lika mycket skatt som en heltidsarbetare är skillnaden ännu mindre. Många sommarjobbare inte har en aning om vad de sysslar med så egentligen är det grymt bra betalt.
70kr är tamefan inte överbetalt. En deltids arbetare betalar lika mycket skatt som en heltidsarbetare, det är summan han tjänar som avgör om han behöver betala skatt eller ej, så heltidsarbetare kan du också vara och slippa skatt. :bok:
Är mycket väl medveten om detta. Vad jag syftar på är att en sommarjobbare inte jobbar mer än någon månad per år och drar på så vis inte in lika stor summa pengar som en som har ett heltidsarbete. Skatten blir då lägre per tjänad krona. Vet inte vad den nya gränsen för att betala skatt ligger på men senast jag hade ett sommarjobb låg den runt 11.000:-
70:- är fortfarande överbetalt. Beror givetvis på vilken typ av arbete det gäller. När man jämför löner (sommarjobb vs. fulltid) bör man tänka på att de som jobbar fulltid har större ansvar, mer kunskap om arbetet och vanligtvis har en helt annan familjesituation.
November 5, 2001
RobB wrote: [quote=Arny]70:- är nästan överbetalt tycker jag. Med tanke på att man inte betalar lika mycket skatt som en heltidsarbetare är skillnaden ännu mindre. Många sommarjobbare inte har en aning om vad de sysslar med så egentligen är det grymt bra betalt.
Är mycket väl medveten om detta. Vad jag syftar på är att en sommarjobbare inte jobbar mer än någon månad per år och drar på så vis inte in lika stor summa pengar som en som har ett heltidsarbete. Skatten blir då lägre per tjänad krona. Vet inte vad den nya gränsen för att betala skatt ligger på men senast jag hade ett sommarjobb låg den runt 11.000:-
70:- är fortfarande överbetalt. Beror givetvis på vilken typ av arbete det gäller. När man jämför löner (sommarjobb vs. fulltid) bör man tänka på att de som jobbar fulltid har större ansvar, mer kunskap om arbetet och vanligtvis har en helt annan familjesituation.
October 10, 2002
sök till ett plantage om du vill tjäna grus, snittade 120-140 kr timmen när jag planterade, dock så är det det tyngsta och jobbigaste sommar jobbet jag någonsin haft (ackord) men i slutändan så är det värt det, brukar få ihop en 9-12k på 1½-2 veckor 😀
och angående lumpens 66kr dag så har ni ju betalt mat husrum och kläder och även resor om jag inte mins fel 😉
January 22, 2003
Arny wrote: [quote=RobB][quote=Arny]70:- är nästan överbetalt tycker jag. Med tanke på att man inte betalar lika mycket skatt som en heltidsarbetare är skillnaden ännu mindre. Många sommarjobbare inte har en aning om vad de sysslar med så egentligen är det grymt bra betalt.
Skatte skalan finns ju för att lågavlönade inte ska bli av med halva sin lön i skatt? Inte mer med den saken.
Sen så måste jag bara säga att gränsen ligger på 16.700:- per år nu
March 22, 2005
M0rbid wrote: sök till ett plantage om du vill tjäna grus, snittade 120-140 kr timmen när jag planterade, dock så är det det tyngsta och jobbigaste sommar jobbet jag någonsin haft (ackord) men i slutändan så är det värt det, brukar få ihop en 9-12k på 1½-2 veckor 😀
och angående lumpens 66kr dag så har ni ju betalt mat husrum och kläder och även resor om jag inte mins fel 😉
hur kan du få ut 9-12 rent på 1 1/2 till 2 veckor. ???? får ut att du ska ha 8400 på 2 veckor om du jobbar 168 tim i månaden. räkna säker fel lite men fan 9- 12 stämmer no inte riktigt =)
August 16, 2003
Är man värnpliktig så har man rätt att klaga på lönen, där är det 66 kr/DAGEN!
dom har precis höjt ersättningen, ja för att det är väl mer en ersättning än en lön?
det är ju en utbildning och inget arbete, annars om du söker till utlandsstyrkan så är det inga kassa löner, om du hade inriktning som läkare eller vad det nu var innom det millitära och åkte ner till Afghanistan så skulle man få 78k såg jag 😎
December 28, 2004
Mycket bra lön i utlandstjänst.
Kommer inte ihåg exakt men runt 17-20k/månad, det är ingen skatt på pengarna.
Sedan tillkommer andra bidrag.
Gratis boende och mat.
En utlandstjänst pågår i 7,5 månad så...
7,5*20=150 000 kr.
Inte dåligt ändå som 19-20 åring om man skulle göra utlandstjänst nu direkt efter lumpen.
December 10, 2001
http://www.mil.se/int/article.php?id=979
"Lönen är skattepliktig"
November 27, 2003
Arny wrote: [quote=RobB][quote=Arny]70:- är nästan överbetalt tycker jag. Med tanke på att man inte betalar lika mycket skatt som en heltidsarbetare är skillnaden ännu mindre. Många sommarjobbare inte har en aning om vad de sysslar med så egentligen är det grymt bra betalt.
Ja för att dela ut tidningar/reklam/annan skit (;)) är 70 spänn jävligt bra vill jag lova, men de 110 spänn jag fick i somras för att packa böcker köra truck vill jag påstå var pengar som det var mycket svett bakom så det är ju väldigt relativt.
//Andreas
August 16, 2003
jag hittade en grej där dom säger emot sig själva lite :S
Fri resa
För en avtalstid om minst sex månader får du lägst två fria hemresor från tjänstgöringsområdet till hemorten. För en avtalstid om minst 12 månader får du lägst fyra fria hemresor.
Fria hemresor
För en avtalstid om minst sex månader får du två fria hemresor från tjänstgöringsområdet till hemorten. För en avtalstid om minst 12 månader får du tre fria hemresor (gäller vanligen observatörer).
kanske lite off topic men ändå 😛
2 Guest(s)