March 14, 2004
Arne_Garflak wrote: [quote=skinner][quote=Death On Wings][quote=Arne_Garflak]Tycker det är på tiden att man slipper gå dit isf, det är nog inte många som är troende idag ändå.
Nu har jag iofs inte varit på de två senaste skolavslutningarna för att de har krockat med SRF, men ändå.
Jag är inte troende men jag ser inte någon anledning till varför det ska tas bort. Jag gick dit för att det var en tradition och hela skolan var sammlad sista gången innan sommarens uppehåll.
Är inte heller troende
Man kan väl lika väl samlas i vilken lokal som helst.
Kyrkan är rätt olämplig med tanke på att det oftast ekar som fan där inne plus att man alltid måste höra massa skitsnack från nån präst.(i alla fall brukade det vara så här.)
Hela traditionen bygger ju på att man sammlas i kyrkan. Tycker tvärt om. Tycker att det är respektlöst mot oss som vill vara i kyrkan. Det är och har aldrig under min skoltid varigt något tvång att följa med in dit. Vill man inte vara med så kan man vara kvar i skolan och ha en avslutning där i stället med dom som inte vill gå till kyrkan.
July 14, 2004
skinner wrote: [quote=Arne_Garflak][quote=skinner][quote=Death On Wings][quote=Arne_Garflak]Tycker det är på tiden att man slipper gå dit isf, det är nog inte många som är troende idag ändå.
Nu har jag iofs inte varit på de två senaste skolavslutningarna för att de har krockat med SRF, men ändå.
Jag är inte troende men jag ser inte någon anledning till varför det ska tas bort. Jag gick dit för att det var en tradition och hela skolan var sammlad sista gången innan sommarens uppehåll.
Är inte heller troende
Man kan väl lika väl samlas i vilken lokal som helst.
Kyrkan är rätt olämplig med tanke på att det oftast ekar som fan där inne plus att man alltid måste höra massa skitsnack från nån präst.(i alla fall brukade det vara så här.)
Hela traditionen bygger ju på att man sammlas i kyrkan. Tycker tvärt om. Tycker att det är respektlöst mot oss som vill vara i kyrkan. Det är och har aldrig under min skoltid varigt något tvång att följa med in dit. Vill man inte vara med så kan man vara kvar i skolan och ha en avslutning där i stället med dom som inte vill gå till kyrkan.
Som alltid så vågar inte Sverige stöta sig med någon, Jag satsar mitt liv på att om 30% av svenskarna flytta till Irak så skulle dom inte göra ett piss för att hjälpa oss, eller anpassa sig för oss, inte en chans i gubben Gustav's vita skägg. Otroligt sorgligt. Men just denna traditionen bryr jag mig inte så mycket om... men om vi säger så här, vilken ska vi skippa härnäst? Julen ? ... Det skulle inte förvåna mig.
January 31, 2004
Med resonemanget att man inte är troende och att det därför inte spelar ngn roll om avslutningen hålls i en kyrka eller inte. Då skulle man lika gärna kunna tillämpa det resonemanget på julen, att man ist firar den tex på midsommar istället.
Jag har all förståelse om man tillhör en annan religion och därför kan tycka det känns "obekvämt" att gå in i en kyrka, men att ta bort gamla traditioner och därmed "reta" upp människor, känns inte heller riktigt rätt.
March 10, 2002
obelix wrote: Hade du gnällt lika mycket om det var i en moské med alla tillbehör från Islam?
Det är förrövrigt ingen landsomfattande tradition.
Nu gäller detta väl inte något land där Islam är den största religonen? Men visst, skrota de flesta kyrkorna. Spara ett par stycken i något landskap och så kan alla som är troende flytta dit. Låter inte det utmärkt?
December 31, 2001
Vad spelar det för foll om det är en kyrka eller inte ? Det är en ren prinsip sak. Varför ta bort något som de flesta tycker är helt okej och några invandrare inte tycker om. Det ska ju vara majoriteten som bestämmer inte små fjuttiga individer.
Och skitsnack om att man inte är troende är ju bara värdelöst, då kan vi ta bort julen,påsken och hela förbannade skiten. Snart känner sig invandrare kränkta för att det är julreklamer i tv.
October 25, 2003
Death On Wings wrote: Håller med trådskaparen, man ska ta seden dit man kommer.
Det är ju bara 1 gång varje år folk behöver infinna sig i kyrkan för att uppleva skolavslutningen.
Jag har under alla de åren jag gått i skolan avslutat dem i kyrkan och det blir på något sätt en tradition som man inte gärna ser gå bort bara för att några utlänningar inte vill vara med där inne.
Vill de inte vara med så kan de väll hoppa över som med gympa de som bär sådant där tyg runt skallen (vet inte ursprung)Vi daltar för mycket med invandrare. Varför ska vi behöva anpassa oss efter dem när majoriteten av svenskarna vill behålla traditionen ?
Skulle vi komma ner till deras länder så skulle de knappast ändra något bara för att vi skulle ha det bättre.
Så jävla bra sagt!
March 14, 2004
Death On Wings wrote: Vad spelar det för foll om det är en kyrka eller inte ? Det är en ren prinsip sak. Varför ta bort något som de flesta tycker är helt okej och några invandrare inte tycker om. Det ska ju vara majoriteten som bestämmer inte små fjuttiga individer.
Och skitsnack om att man inte är troende är ju bara värdelöst, då kan vi ta bort julen,påsken och hela förbannade skiten. Snart känner sig invandrare kränkta för att det är julreklamer i tv.
Vissa känner ju sig kränkta av glassreklam också 😛
January 31, 2004
Jag tror inte att invandrare kräver att svenska traditioner skall upphöra för dom upplever det som rasistiskt. Är man av en annan religös bakgrund än kristen finns det ingen anledning att besöka en kyrka. Det strider ju mot vad man själv tror på.
Beslutet kommer troligtvis från svenskar som inte har mer fantasi än att se en snabb lösningen genom att tabort avslutningen från kyrkan.
February 4, 2003
Är splitrad i denna frågan.
Jag tycker givetviss att man ska få vara i kyrkan på skolavslutningar. Men samtidigt förstår jag inte era högljuda protester.
Protestera inte för att kyrkan försvinner, för det tror jag är en bi-produkt. Det tror jag inte ni bryr er särskillt mycket om.
Protestera istället mot det som ni tycker är problemet. Nämligen att invandare får påverka.
För egentligen tror jag ni skiter i skolavslutningen. Det gör i alla fall jag. Jag bryr mig inte om den håller hus i kyrkan eller om det håller till i gympasalen. Men samtidigt säger ni att skolavslutningen är till för "gemenskap" där man ska samlas för sista gången på läsåret. Ja just det-- ni säger det själva... Ingår inte invandare i denna gemenskap? Blir inte direkt sämre för svenskar. Däremot kan man få in invandare i "nya traditioner". Vilket kanske gör att inte invandare känner sig utanför.
Jag tycker kyrkan är en fin tradition. Och jag tycker det är löjligt av både parter faktiskt. För jag tror inte invandare tar så illa upp av att inte få "fira avslutningen". Tyvärtom är mina kompisar på min skola ganska glada att ha en ursäkt för att slippa.
Men samtidigt tycker jag det är lamt att protestera och försvara en kyrka som man inte ens tror på. Traditioner är traditioner. Visst. Men ni hade knappast protesterat om rektorn till exempel sa att det inte var möjligt på grund av att kyrkan ville ha betalt (dåligt exempel). Ni protesterar extra starkt på grund av omständigheterna. Använd inte kyrkan som ett argument för mycket. Låter lite dumt...
Men det är mina udda åsikter. Som vanligt :p
September 12, 2001
davidhellmyrs wrote: Är splitrad i denna frågan.
Jag tycker givetviss att man ska få vara i kyrkan på skolavslutningar. Men samtidigt förstår jag inte era högljuda protester.
Protestera inte för att kyrkan försvinner, för det tror jag är en bi-produkt. Det tror jag inte ni bryr er särskillt mycket om.
Protestera istället mot det som ni tycker är problemet. Nämligen att invandare får påverka.
För egentligen tror jag ni skiter i skolavslutningen. Det gör i alla fall jag. Jag bryr mig inte om den håller hus i kyrkan eller om det håller till i gympasalen. Men samtidigt säger ni att skolavslutningen är till för "gemenskap" där man ska samlas för sista gången på läsåret. Ja just det-- ni säger det själva... Ingår inte invandare i denna gemenskap? Blir inte direkt sämre för svenskar. Däremot kan man få in invandare i "nya traditioner". Vilket kanske gör att inte invandare känner sig utanför.
Jag tycker kyrkan är en fin tradition. Och jag tycker det är löjligt av både parter faktiskt. För jag tror inte invandare tar så illa upp av att inte få "fira avslutningen". Tyvärtom är mina kompisar på min skola ganska glada att ha en ursäkt för att slippa.
Men samtidigt tycker jag det är lamt att protestera och försvara en kyrka som man inte ens tror på. Traditioner är traditioner. Visst. Men ni hade knappast protesterat om rektorn till exempel sa att det inte var möjligt på grund av att kyrkan ville ha betalt (dåligt exempel). Ni protesterar extra starkt på grund av omständigheterna. Använd inte kyrkan som ett argument för mycket. Låter lite dumt...
Men det är mina udda åsikter. Som vanligt :p
Nej...det är inte en så udda åsikt.
Jag håller med i stort .
October 22, 2002
Jag satsar mitt liv på att om 30% av svenskarna flytta till Irak så skulle dom inte göra ett piss för att hjälpa oss, eller anpassa sig för oss, inte en chans i gubben Gustav's vita skägg
de ska hjälpa uttlänningar när de inte ens har pengar till sig själva samt som deras land blir bombat vartena år (av USA samt Terrorist jävlar) och de blir rånade på olja?
davidhellmyrs wrote:
Protestera inte för att kyrkan försvinner, för det tror jag är en bi-produkt. Det tror jag inte ni bryr er särskillt mycket om.Protestera istället mot det som ni tycker är problemet. Nämligen att invandare får påverka.
ord gjorda av guld 🙂
January 31, 2004
davidhellmyrs wrote:
Protestera inte för att kyrkan försvinner, för det tror jag är en bi-produkt. Det tror jag inte ni bryr er särskillt mycket om.Protestera istället mot det som ni tycker är problemet. Nämligen att invandare får påverka.
Är det verkligen så enkelt? Att alla är lite smygrasister bakom sina tangentbord? Skulle det inte vara lika stor debatt om det rörde sig om en annan grupp som påverkade andra.
davidhellmyrs wrote:
För egentligen tror jag ni skiter i skolavslutningen. Det gör i alla fall jag.
Jag håller med, om rektorn sa att kyrkoavslutningen var frivillig och att allt var avklarat innan kyrkobesöket. Hur många skulle gå dit då....?
Men då är det deras val, jag tror folk reagerar på att andra männsikor påverkar vad som sker runt dem
April 18, 2003
Snorch wrote: Åhh vad irriterande.. kommer invandrarna hit så ska de tame fan följa våra traditioner eller så kan de sticka härifrån på direkten..
Jag är inte troende och inte hatar jag att man har avslutningen i kyrkan för det, jag ser det som vilket j**la hus som helst man har en helt vanlig avslutning i, utan en massa religöst inblandat..
Usch blir så j**la less på att det ändras en massa saker bara för att några icke svenska inte gillar det..
Inse att det ändras på en massa traditioner hela tiden, inte pga invandringen utan pga samhället i stort ändras. Vi hade massa traditioner förr som vi inte skulle komma på tanken att införa idag, husförhör tex. Vi är ett land med en befolkning som till 60-70%, kanske rent av mer, består av ateister, varför ska vi då vara i en kyrka? Kan man inte lika gärna använda aulan på skolan eller en annan liknande lokal. Samma sak med folk som gifter sej i kyrkan osv. Medelsvennson går i kyrkan max en gång om år, dop, bröllop och begravningar, vissa kanske på julottan trots att dom inte är kristna. Nä lägg ner hyckleriet eller bli kristna på riktigt...
June 3, 2001
När jag tog studenten fick vi inte ha svenska flaggor.
Det var EN dum jävel som gnällde på att det var rasistiskt.
Sen har den dumma jäveln mage att stå och vifta med sin egen. 😮
Jag har nog aldrig vart så förbannad i hela mitt liv.
Det var väldigt nära att det blev misshandel alltså.
4 Guest(s)