July 13, 2002
Tycker det är bra, finns inge plats för någon religion i samband med statilig verksamhet i framtiden.
Det kan bli en minst lika fin tradition i Aulan... men jag måste hålla med om att jag gillar kyrkan som lokal, det bästa vore om man kunde hålla det det borgligt i kyrkan. För mig som icke-troende så betyder ju kyrklig mark lika mkt som den jag sitter på nu, men för muslimer osv. så kanske det har någon sorts betydelse...
EDIT: BTW: Fattade uta bah helv*te precis allt Gueno sa på förgående sida, tyckte även det gav en insiktsfull och bra bild av hur det viftades. Slang kan förstärka.
November 29, 2003
obelix wrote: [quote=dåren][quote=obelix][quote=dåren]Blev riktigt sur idag. Kom hem från skolan och fick veta av min syrra att dom ska sluta med skolavslutningar i kyrkan då en invandrarförening har gnällt. Blir faktiskt riktigt sur. Skolavslutningar i kyrkan är en gammal tradition som jag anser att man bör fortsätta med. Vill inte invandrarna vara med så kan dom väll få vänta utanför.
Vad tycker ni?
Varför går ni inte dit själva efteråt och firar om det nu är en sådan fin tradition?
Hela iden är ju att alla i skolan samlas i kyrkan. Rektorn tackar av för året och sedan så får man sommarlov. Det är det jag kommer att sakna. Själv är jag inte troende men jag anser fortfarnade att det är en tradition.
Hade du gnällt lika mycket om det var i en moské med alla tillbehör från Islam?
Det är förrövrigt ingen landsomfattande tradition.
Man ska ta seden dit man kommer.
Minns själv på min tid när man gick i skolan, då gick vi alltid till kyrkan.
Det var 1år vi inte gick dit men då byggde dom om den.
March 21, 2003
Elias667 wrote: Tycker det är bra, finns inge plats för någon religion i samband med statilig verksamhet i framtiden.
Det kan bli en minst lika fin tradition i Aulan... men jag måste hålla med om att jag gillar kyrkan som lokal, det bästa vore om man kunde hålla det det borgligt i kyrkan. För mig som icke-troende så betyder ju kyrklig mark lika mkt som den jag sitter på nu, men för muslimer osv. så kanske det har någon sorts betydelse...
EDIT: BTW: Fattade uta bah helv*te precis allt Gueno sa på förgående sida, tyckte även det gav en insiktsfull och bra bild av hur det viftades. Slang kan förstärka.
På min föra skola va vi inte i kyrkan utan aulan och det är ett mkt bättre sätt då alla e nöjda (typ iaf).... kyrkan ska man inte behöva gå i om man inte vill hur liten man än är ....
September 21, 2002
Death On Wings wrote: Skulle vi komma ner till deras länder så skulle de knappast ändra något bara för att vi skulle ha det bättre.
Precis vad jag tänkte säga.. Varför ska man ändra någonting till deras fördel? Låt majoriteten bestämma... Skulle jag klaga på att socialdemokraterna är Sveriges ledande parti inte FAN avsätts dem då? Eller har jag fel..?
June 23, 2002
davidhellmyrs wrote: Är splitrad i denna frågan.
Jag tycker givetviss att man ska få vara i kyrkan på skolavslutningar. Men samtidigt förstår jag inte era högljuda protester.
Protestera inte för att kyrkan försvinner, för det tror jag är en bi-produkt. Det tror jag inte ni bryr er särskillt mycket om.
Protestera istället mot det som ni tycker är problemet. Nämligen att invandare får påverka.
För egentligen tror jag ni skiter i skolavslutningen. Det gör i alla fall jag. Jag bryr mig inte om den håller hus i kyrkan eller om det håller till i gympasalen. Men samtidigt säger ni att skolavslutningen är till för "gemenskap" där man ska samlas för sista gången på läsåret. Ja just det-- ni säger det själva... Ingår inte invandare i denna gemenskap? Blir inte direkt sämre för svenskar. Däremot kan man få in invandare i "nya traditioner". Vilket kanske gör att inte invandare känner sig utanför.
Jag tycker kyrkan är en fin tradition. Och jag tycker det är löjligt av både parter faktiskt. För jag tror inte invandare tar så illa upp av att inte få "fira avslutningen". Tyvärtom är mina kompisar på min skola ganska glada att ha en ursäkt för att slippa.
Men samtidigt tycker jag det är lamt att protestera och försvara en kyrka som man inte ens tror på. Traditioner är traditioner. Visst. Men ni hade knappast protesterat om rektorn till exempel sa att det inte var möjligt på grund av att kyrkan ville ha betalt (dåligt exempel). Ni protesterar extra starkt på grund av omständigheterna. Använd inte kyrkan som ett argument för mycket. Låter lite dumt...
Men det är mina udda åsikter. Som vanligt :p
Det är så sant, det är nog där problemet ligger.
Håller med dig till 100% och jag skiter väl i vart skolavslutningen är. Jag hade gärna sluppit gå till kyrkan på flera av avslutningarna.
January 12, 2004
.doedels wrote: Invandrargrupperna har förstört gamla svenska traditioner. Nu är ju landet inte ens Sverige längre 🙁
Jag undrar vart det Sverige jag växte upp i är...
Vad hindrar att man följer traditionerna själv?
Varför går ni inte till kyrkan själva om det nu är så viktigt?
Nä visst ja, då kan ni inte gnälla om förstörda traditioner som ev stänger ute folk från deras avslutning.
Silly me. 🙄
April 18, 2003
.doedels wrote: Invandrargrupperna har förstört gamla svenska traditioner. Nu är ju landet inte ens Sverige längre 🙁
Jag undrar vart det Sverige jag växte upp i är...
Sverige blir vad du och vi övriga svenskar gör av det... sluta upp med att sitta och tycka synd om dej själv och skylla allt på invandringen. Försök gör nått själv för att det ska bli bättre isf.
Det Sverige du växte upp i finns inte mer, precis som det alltid gjort så ändras samhället hela tiden, dom som inte kan acceptera det brukar kallas för bakåtsträvare.
April 18, 2003
.doedels wrote: Jag gör vad jag kan för att bevara det Svenska, men det börjar tråkigt nog bli omöjligt. Jag måste tyvärr medge att jag inte kan låta mina framtida barn växa upp i detta förstörda mångkulturella land.
Vad är det för resonemang? Sverige har alltid varit ett mångkulturellt land, åtminstone dom senaste 500 åren.
Vart ska du flytta om du inte ska bo kvar i Sverige då?
EDIT: Synd att allt man skriver ser så hårt ut. Hoppas du inte tar det allt för hårt, är bara nyfiken.
January 12, 2004
.doedels wrote: Jag gör vad jag kan för att bevara det Svenska, men det börjar tråkigt nog bli omöjligt. Jag måste tyvärr medge att jag inte kan låta mina framtida barn växa upp i detta förstörda mångkulturella land.
Ja jisses... :)R
Det är inte så att det blir vad du gör det till?
Snacka om att göra en höna av en fjäder.
September 7, 2003
Jekyll 3000 wrote:
Vart ska du flytta om du inte ska bo kvar i Sverige då?
Har du något tips? .. jag skulle uppskatta det 😉
Jag skulle inte vilja sätta barn till världen i den miljö vi lever i idag. Jag minns min uppväxt som något av en "harmoni" om man nu vill kalla det så. Allt var trevligt och man firade de svenska högtiderna på rätt sätt. Då förekom det i varje fall inte extra lov för invandrare när de hade ramadan.
Jag vill att mina barn ska växa upp med traditionella högtider och disney filmer (eller nåt sånt ;)) och inte med uppkäftiga nysvenkar som bråkar och slåss. När jag var liten hade jag en thailändare i min klass, men det var inget fel på honom, även fast han inte kunde ett ord svenska när jag började med honom i ettan. Jag gick hela grundskolan med honom och han är totalt integrerad i det svenska samhället sedan länge idag. Där har vi inget gängslagsmål, vattenkammat turkhår, jag-ska-cutta-dig mentalitet osv.
November 27, 2003
.doedels wrote: [quote=Jekyll 3000] Vart ska du flytta om du inte ska bo kvar i Sverige då?
Jag skulle inte vilja sätta barn till världen i den miljö vi lever i idag. Jag minns min uppväxt som något av en "harmoni" om man nu vill kalla det så. Allt var trevligt och man firade de svenska högtiderna på rätt sätt. Då förekom det i varje fall inte extra lov för invandrare när de hade ramadan.
Jag vill att mina barn ska växa upp med traditionella högtider och disney filmer (eller nåt sånt ;)) och inte med uppkäftiga nysvenkar som bråkar och slåss. När jag var liten hade jag en thailändare i min klass, men det var inget fel på honom, även fast han inte kunde ett ord svenska när jag började med honom i ettan. Jag gick hela grundskolan med honom och han är totalt integrerad i det svenska samhället sedan länge idag. Där har vi inget gängslagsmål, vattenkammat turkhår, jag-ska-cutta-dig mentalitet osv.
:)R :)R :)R :)R
//Andreas
December 31, 2001
Sverige är styrt av tofflar och stor del av de svenska folket är även de tofflar som inte vågar stå upp och säga vad de tycker och tänker när det gäller invandring för då får de omedelbart en rasist stämpel på sig.
Finns nog inte något som jag finner så underhållande som att läsa alla goda samariter predika om hur bra det är att vi tar in invandrare och allt annan dynga de brukar prata om bara för att verka så anti rasistiska som möjligt, det är sådant folks fel att vårt samhälle ser ut som det gör i dag. Vist en del saker kan man ändra på så att invandrarna får det enklare att anpassa sig till sverige men att ändra sverige så att sverige anpassar sig till invandrarna är tamejfan fel.
Det är ju inte vi som har flyttat det är ju DEM.
Kan inte beskriva den vrede jag känner för sådant här.
January 12, 2004
.doedels wrote: [quote=Jekyll 3000] Vart ska du flytta om du inte ska bo kvar i Sverige då?
Har hört att Antarktis ska vara fritt på invandrare. :)R
3 Guest(s)