Ingen avslutning i kyrkan mer|Page 5|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ingen avslutning i kyrkan mer
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
sp_UserOfflineSmall Offline
873079
April 14, 2005 - 1:51 pm
sp_Permalink sp_Print

.doedels wrote: Jag skulle inte vilja sätta barn till världen i den miljö vi lever i idag. Jag minns min uppväxt som något av en "harmoni" om man nu vill kalla det så. Allt var trevligt och man firade de svenska högtiderna på rätt sätt. Då förekom det i varje fall inte extra lov för invandrare när de hade ramadan.
Jag vill att mina barn ska växa upp med traditionella högtider och disney filmer (eller nåt sånt ;)) och inte med uppkäftiga nysvenkar som bråkar och slåss. När jag var liten hade jag en thailändare i min klass, men det var inget fel på honom, även fast han inte kunde ett ord svenska när jag började med honom i ettan. Jag gick hela grundskolan med honom och han är totalt integrerad i det svenska samhället sedan länge idag. Där har vi inget gängslagsmål, vattenkammat turkhår, jag-ska-cutta-dig mentalitet osv.

Är inte du lite väl gammal för att skaffa barn? Jag menar det låter ju som om du är minst 75-80 år... 😉 [skorrig röst]Annat var det på min tid.[/skorrig röst]

Annars finns det nog nån trevlig skogskomun med 173 invånare nånstans i mellan eller norra sverige där tiden inte sprungit iväg så fort, där dom rent av har en Esso mack mitt i byn =)

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
873101
April 14, 2005 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=.doedels]Jag går i kyrkan, men det är tradition att ha avslutning i kyrkan med. Nu har puckona förstört uttligare en väsentlig del av den Svenska kulturen.

Så du anser på allvar att en tradition som ev stänger ute folk från en obligatorisk avslutning är bra?

En liten fråga bara: Om du skulle flytta till ex Irak. och gå i skola. Skulle du då följa deras tradition i avslutningen eller ej?
Jag skulle i alla fall gjort det.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
873103
April 14, 2005 - 2:29 pm
sp_Permalink sp_Print

GroundX wrote:
En liten fråga bara: Om du skulle flytta till ex Irak. och gå i skola. Skulle du då följa deras tradition i avslutningen eller ej?

Så du menar på fullt allvar att vi ska leva som Irakierna då?

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
873109
April 14, 2005 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=GroundX] En liten fråga bara: Om du skulle flytta till ex Irak. och gå i skola. Skulle du då följa deras tradition i avslutningen eller ej?

Så du menar på fullt allvar att vi ska leva som Irakierna då?

Men om det är en viktigt tradition för dom som varar i någon timme och inträffar en gång om året så skulle jag självklart ställa upp på det. Irak är ju trotts allt muslimskt. Man ska ta seden dit man kommer.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
873110
April 14, 2005 - 2:42 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Men om det är en viktigt tradition för dom som varar i någon timme och inträffar en gång om året så skulle jag självklart ställa upp på det. Irak är ju trotts allt muslimskt. Man ska ta seden dit man kommer.

Jag vet inte om jag behöver påminna om detta men Sverige är ett fritt land med religionsfrihet, det är inte Irak.

Många kommer dragandes med det argumentet, men då kanske vi ska gå hela vägen och göra allt på samma sätt som dom gör i Irak då?

skinner
Member
Medlem
873112
April 14, 2005 - 2:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=skinner]Men om det är en viktigt tradition för dom som varar i någon timme och inträffar en gång om året så skulle jag självklart ställa upp på det. Irak är ju trotts allt muslimskt. Man ska ta seden dit man kommer.

Jag vet inte om jag behöver påminna om detta men Sverige är ett fritt land med religionsfrihet, det är inte Irak.

Många kommer dragandes med det argumentet, men då kanske vi ska gå hela vägen och göra allt på samma sätt som dom gör i Irak då?

Ingen har någonsin varigt tvingad att vara med i kyrkan. Man kan stanna kvar i skolan också.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
873114
April 14, 2005 - 2:48 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Ingen har någonsin varigt tvingad att vara med i kyrkan. Man kan stanna kvar i skolan också.

Japp och där kommer det fina med Sverige, det är ytterst sällan man blir tvingad att göra nått, det står var och en fritt att fira sin egen skolavslutning i kyrkan om dom vill det. Kyrkan tar nog emot dom som vill fira där med öppna armar. Tror tom du kan skippa skolans avslutning och gå direkt till kyrkan. Valfrihet!

skinner
Member
Medlem
873118
April 14, 2005 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=skinner]Ingen har någonsin varigt tvingad att vara med i kyrkan. Man kan stanna kvar i skolan också.

Japp och där kommer det fina med Sverige, det är ytterst sällan man blir tvingad att göra nått, det står var och en fritt att fira sin egen skolavslutning i kyrkan om dom vill det. Kyrkan tar nog emot dom som vill fira där med öppna armar. Tror tom du kan skippa skolans avslutning och gå direkt till kyrkan. Valfrihet!

Jätte fint med valfrihet. Men om man då inte får fara till kyrkan? Hela tråden startades då dom som ville inte fick fara till kyrkan.

Vad menar du med fira? Så här har det gått till på mina skolavslutningar:
1. Vi träffas i skolan. Vi får betyg samt tackar lärarna.

2. Dom flästa lärarna + nästan alla elever går till kyrkan. Dom som inte vill fara (brukar vara kanske 20-30 stycken stannar kvar i skolan och går till matsalen(?).

3. Dom som går till kyrkan (dom flästa) går ditt och sätter sig. Man sjunger några sånger, sedan så hälsar rektorn glad sommar.

4. Alla går på sommar lov.

Nu är det så att alla ska stanna kvar i skolan. Hela iden med att fara till kyrkan är att kanske 300 personer från skolan samlas i en fin kyrka. Jag tycker personligen att det är avslappnat och skönt, samt att det är roligt att nästan hella skolan är i kyrkan. Har ingen lust att dra dit ensam. Hela grejen är att politikerna tycker så himmla synd om dom stackars 30 eleverna som stannar kvar i skolan så nu måste alla göra det i stället.

Påminner igen, jag går själv inte i kyrkan och är ej troende!

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
873120
April 14, 2005 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=skinner]Ingen har någonsin varigt tvingad att vara med i kyrkan. Man kan stanna kvar i skolan också.

Men varför ska det då tas bort för alla ?
Låt invandrarna stå utanför om det är så farligt där inne.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
873124
April 14, 2005 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote:

Vart ligger problemet? Ta betygen sen åker ni till kyrkan och firar själva om det är så viktigt för dej/er. Prata med rektorn innan om ni vill det och förklara vad ni tänker göra och varför. Sluta stirra på problemen och hitta lösningar isf. Som jag sa tidigare så tror jag inte att prästen nekar er.

Sen är det inte bara invandrare som inte vill gå i kyrkan, vart har ni fått det ifrån? Finns väldigt många "svenskar" med andra religioner eller ateister som inte vill gå i kyrkan.

skinner
Member
Medlem
873125
April 14, 2005 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=skinner]

Vart ligger problemet? Ta betygen sen åker ni till kyrkan och firar själva om det är så viktigt för dej/er. Prata med rektorn innan om ni vill det och förklara vad ni tänker göra och varför. Sluta stirra på problemen och hitta lösningar isf. Som jag sa tidigare så tror jag inte att prästen nekar er.

Sen är det inte bara invandrare som inte vill gå i kyrkan, vart har ni fått det ifrån? Finns väldigt många "svenskar" med andra religioner eller ateister som inte vill gå i kyrkan.

Hela iden är ju att nästan hela skolan är där. Förstår du inte det?

När dom som inte vill fara till kyrkan får stanna i skolan så ser jag inte varför dom ska upphöra med det hela. Då dom flesta dessutom uppskattar det.

Efter betygen så får vi inte fara till kyrkan för då tvingas vi samlas i gympahallen.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
873128
April 14, 2005 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=Jekyll 3000][quote=skinner]Ingen har någonsin varigt tvingad att vara med i kyrkan. Man kan stanna kvar i skolan också.

Jätte fint med valfrihet. Men om man då inte får fara till kyrkan? Hela tråden startades då dom som ville inte fick fara till kyrkan.

2. Dom flästa lärarna + nästan alla elever går till kyrkan. Dom som inte vill fara (brukar vara kanske 20-30 stycken stannar kvar i skolan och går till matsalen(?).

3. Dom som går till kyrkan (dom flästa) går ditt och sätter sig. Man sjunger några sånger, sedan så hälsar rektorn glad sommar.

4. Alla går på sommar lov.

Nu är det så att alla ska stanna kvar i skolan. Hela iden med att fara till kyrkan är att kanske 300 personer från skolan samlas i en fin kyrka. Jag tycker personligen att det är avslappnat och skönt, samt att det är roligt att nästan hella skolan är i kyrkan. Har ingen lust att dra dit ensam. Hela grejen är att politikerna tycker så himmla synd om dom stackars 30 eleverna som stannar kvar i skolan så nu måste alla göra det i stället.

Påminner igen, jag går själv inte i kyrkan och är ej troende!

Det är bara en sak jag saknar på dessa punkterna, att det läggs utanför skolans regi.

skinner
Member
Medlem
873133
April 14, 2005 - 3:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Sen är det inte bara invandrare som inte vill gå i kyrkan, vart har ni fått det ifrån? Finns väldigt många "svenskar" med andra religioner eller ateister som inte vill gå i kyrkan.

Har aldrig sagt det. Men dom som fick igenom detta var en invandrarförening.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
873137
April 14, 2005 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote:
Efter betygen så får vi inte fara till kyrkan för då tvingas vi samlas i gympahallen.

Låser dom in er för tid och evigheter eller? Samla ihop dina klasskamrater och prata igenom saken, om alla vill samma sak så gör ni det.
Lös saken själv isf att vänta på att nån annan kanske gör nått åt saken.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
873139
April 14, 2005 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=skinner] Efter betygen så får vi inte fara till kyrkan för då tvingas vi samlas i gympahallen.

Låser dom in er för tid och evigheter eller? Samla ihop dina klasskamrater och prata igenom saken, om alla vill samma sak så gör ni det.
Lös saken själv isf att vänta på att nån annan kanske gör nått åt saken.

Förstår du verkligen inte vad han menar?

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
873140
April 14, 2005 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Hm...måste inte skola innehålla en viss del kristendom osv?
Eftersom vi, iaf på pappret, är ett kristet land?
Har för mig det fanns med något sådant i skollagarna.

Tycker hela grejen är löjlig.
Kommer ihåg hur arga vi blev när jag gick på högstadiet och vi inte fick sjunga nationalsången på nationaldagen pga att invandrarna kunde ta illa upp.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
873143
April 14, 2005 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Ni ser ju bara det hela från ert perspektiv hela tiden. Dessutom tvivlar jag på att ni ens sitter så repsektfullt i kyrkan många av er. I vår skola sitter många och ylar runt med psalmböcker, kastar skit på varandra, sparkar under bänkarna, viskar, halvsover, sms'ar och liknande.

Varför är kyrkan så viktig punkt för er?

Om kyrkan är till för att samlas är det då verkligen så vitkigt att man gör det i kyrkan? Visst det är fint. Men ni dör knappst om man får in invandare i de svneska samhället.

Ni kan inte beskylla invandare för att de finns i Sverige. De finns här och de vill ha rätt att fira sin avslutning. På samma sätt som oss svenskar! Det är skillnad om EN svensk åker till Irak (dåliga exempel ni ens tar) och om tusentals och åter tusentals kommer till ett land.

Det är klart vi svenskar också får anpassa oss. Tror ni invandare mår särskillt bra av att känna sig utanför? Visst invandare förbättras inte på grund av att de får fira skolavslutningen. Men det blir inte bättre ställt mellan svenksar-invandare om de är UTANFÖR. Vi svenskar måste också vara beredda på att ändra oss och möta varandra. Det är vi som har släppt in dem i vårt land!

Tyvärr men det är sant. Det är ni svenskar som släppt in invandare i detta land, och ni har ingen annan att beskylla. Och ni får faktiskt vara beredda att även invandare vill ha rätt att fira sin avslutning. Speciellt eftersom det är en ganska viktig händelse. Visst det är en fin tradition. Men så viktig som ni försöker få den till att bli är den inte! Använd inte kyrkan som ett argument för allt annat som händer i samhället mellan invandare - svenskar. Ett sätt att lösa alla problem är att ta bort olikheter som dessa! Sen finns det massvis med andra.

Men om ni allvarligt talat tror att det någonsin kommer bli bättre för att ni står och pekar finger och säger "det är ert fel" så varsågod. Fortsätt tro det. Går inte få er att ändra på er.

Enligt mig så är det Sveriges regering och folket som valt regeringen som är ytterst ansvariga. Man kan inte "skylla på invandare" när det är svenskar som valt vilka som ska bestömma och låter enorma massor komma in i ett land utan att lyckas intregera dem i det "nya samhället." Bara att ta socialbidrag. Prata inte om invandare som socialfolk och liknande. För de har inget att arbeta för. De tjänar mindre att städa i Sverige än att gå hemma. Deras utbildningar i utlandet är noll värda.. Vad ska de jobba för? Många svenskar går också och rullar tummarna eftersom de får mer på bidrag än arbete. Vems fel? Mycket är det politiken.

Visst invandare må vara ett problem i många avseende. Men det är även vi som inte lyckats få in dem i samhället. Som någon sa "förr i tiden hade vi en Taiwans som kom in jätte bra i samhället". Varför? Jo för då var det inte nuvarande poltiik. Vilka väljer politiker? Jo ni. Man kan prata om invandare som "problem" men inte som roten till problemet. Beskyll invandarpolitiken, men inte invandarna i sig. Invandare blir knappst mer öppna mot svenska samhället för att vi beskyller dem för precis allt!

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
873145
April 14, 2005 - 3:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote:

Förstår du verkligen inte vad han menar?

Jorå, jag förstår fullt och fast vad han menar, dom vill fira avslutningen i kyrkan men får inte för skolan. Vad jag menar är att om det betyder så mkt för dom så löser dom problemet själv genom att ha en egen samling så fort skolan är klar med sin. Det är inte svårare än så! Men om man däremot inte bryr sej så mkt om just den biten utan bara retar upp sej på att skolan lagt avslutningen på ett nytt ställe så att även dom som inte vill vara med i kyrkan ska kunna vara med så har jag ingen förståelse för dom. För som skinner själv sa "Hela iden är ju att nästan hela skolan är där." Är det inte bättre om HELA skolan kan vara med isf NÄSTAN hela skolan? Eller är inte dom som inte vill/kan gå i kyrkan välkommen på avslutningen?

Förstår du verkligen inte vad jag menar?

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
873150
April 14, 2005 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns det ingen förening som byggar på Svenskars rätt att vara Svenskar i Sverige. För som det är nu så blir man kallad rasse om man går runt med en Svensk flagga, eller om man sjunger Svenska nationalsången.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
873153
April 14, 2005 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

dåren wrote: Finns det ingen förening som byggar på Svenskars rätt att vara Svenskar i Sverige. För som det är nu så blir man kallad rasse om man går runt med en Svensk flagga, eller om man sjunger Svenska nationalsången.

Och man blir kallad rånare om man har på sig Canada Coose jacka och går runt i tunnelbanan klockan 2 på natten som invandare.

Glöm inte bort att det är lika mycket skit från båda sidor!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 264
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL