Ingen avslutning i kyrkan mer|Page 6|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ingen avslutning i kyrkan mer
.doedels
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1972
sp_UserOfflineSmall Offline
873154
April 14, 2005 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote:
Är inte du lite väl gammal för att skaffa barn? Jag menar det låter ju som om du är minst 75-80 år... 😉 [skorrig röst]Annat var det på min tid.[/skorrig röst]

Jag är 18 år men jag vill att mina barn ska ha en bra uppväxt samt att mina medmänniskor skall ha det bra.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
873166
April 14, 2005 - 3:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=Dehman]

Förstår du verkligen inte vad han menar?

Jorå, jag förstår fullt och fast vad han menar, dom vill fira avslutningen i kyrkan men får inte för skolan. Vad jag menar är att om det betyder så mkt för dom så löser dom problemet själv genom att ha en egen samling så fort skolan är klar med sin. Det är inte svårare än så! Men om man däremot inte bryr sej så mkt om just den biten utan bara retar upp sej på att skolan lagt avslutningen på ett nytt ställe så att även dom som inte vill vara med i kyrkan ska kunna vara med så har jag ingen förståelse för dom. För som skinner själv sa "Hela iden är ju att nästan hela skolan är där." Är det inte bättre om HELA skolan kan vara med isf NÄSTAN hela skolan? Eller är inte dom som inte vill/kan gå i kyrkan välkommen på avslutningen?

Förstår du verkligen inte vad jag menar?

Jo men det är ändå något med att ha det i kyrkan om man haft det innan. Vad är ett julbord utan skinka? Vad är en midsommar utan en nubbe?

Eftersom vi lever under ett demokratiskt styre tycker jag att de borde ha en röstning om hur de ska göra.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
873169
April 14, 2005 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

.doedels wrote: [quote=Jekyll 3000] Är inte du lite väl gammal för att skaffa barn? Jag menar det låter ju som om du är minst 75-80 år... 😉 [skorrig röst]Annat var det på min tid.[/skorrig röst]

Jag är 18 år men jag vill att mina barn ska ha en bra uppväxt samt att mina medmänniskor skall ha det bra.

Säger du inte emot dig själv nu?

.doedels wrote:
Jag skulle inte vilja sätta barn till världen i den miljö vi lever i idag. Jag minns min uppväxt som något av en "harmoni" om man nu vill kalla det så. Allt var trevligt och man firade de svenska högtiderna på rätt sätt. Då förekom det i varje fall inte extra lov för invandrare när de hade ramadan.
Jag vill att mina barn ska växa upp med traditionella högtider och disney filmer (eller nåt sånt ) och inte med uppkäftiga nysvenkar som bråkar och slåss.

.doedels wrote:
Då förekom det i varje fall inte extra lov för invandrare när de hade ramadan.

+

.doedels wrote:

Jag får då inte det att gå ihop. :-k

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
873178
April 14, 2005 - 4:13 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Massor med text

Men grejen är inte just kyrkan utan att svenska traditioner ska ändras pga att invandrarna tar illa upp.
Som flera innan nämt, ta sedan dit man kommer.
En sådan här grej gör ju inte att invandrarna kommer bättre in i samhället snarare tvärtom då det är som att kasta bensin och dynamit på den brinnade svenska smygrasismen.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
873189
April 14, 2005 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=davidhellmyrs]Massor med text

Men grejen är inte just kyrkan utan att svenska traditioner ska ändras pga att invandrarna tar illa upp.
En sådan här grej gör ju inte att invandrarna kommer bättre in i samhället snarare tvärtom då det är som att kasta bensin och dynamit på den brinnade svenska smygrasismen.

Jag hade förstått det hela bättre om det gällde en kristen friskola.

Men när det gäller vanlig skola, så har varken religion eller politik når där att göra (bortsett från undervisningen).

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
873194
April 14, 2005 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote:
Jo men det är ändå något med att ha det i kyrkan om man haft det innan. Vad är ett julbord utan skinka? Vad är en midsommar utan en nubbe?

Eftersom vi lever under ett demokratiskt styre tycker jag att de borde ha en röstning om hur de ska göra.

Vad är väl julafton utan Kalle? Saken är ju den att dom traditionerna är ju nått som var och en har för sej, det är inte nått som alla blir påtvingade i skolan.

Det där med omröstning är ju vad jag har sagt att dom ska göra hela tiden, betyder det så mkt för alla elever att vara i kyrkan så samlas man där ändå, så enkelt är det. Då har man ju iaf sagt vad man tycker. Personligen ser jag inget fel med att fira avslutningen på ett neutralt ställe där ALLA kan vara med, det skulle i mitt tycke vara mer värt än att kanske halva skolan samlas på ett ställe och den andra på ett annat.

p0rky
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 187
873196
April 14, 2005 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Men gah.. Finns ju förfan kristna invandrare som säkert inte har problem med att sitta i en kyrka.. troligtvis är det väl muslimer som inte vill

.doedels
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1972
873200
April 14, 2005 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

>Dehman

Med medmänniskor menade jag mina de i min vänskapskrets. Jag ber om ursäkt om jag var otydlig.

Och nej jag anser inte att ramadan är en traditionell högtid, om det var det du syftade på.

Json_81
Member
Medlem
873205
April 14, 2005 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Json_81][quote=davidhellmyrs]Massor med text

Men när det gäller vanlig skola, så har varken religion eller politik når där att göra (bortsett från undervisningen).

Men som jag skrev gäller det ju inte kyrkan just, utan hela grejen.
Snart kan vi väl inte fira jul, midsommar osv eftersom någon kan ta illa upp.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
873211
April 14, 2005 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Men som jag skrev gäller det ju inte kyrkan just, utan hela grejen.

Det är väl ändå familjehögtider .... bättre kan ni väl iaf?

//Andreas

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
873213
April 14, 2005 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=obelix][quote=Json_81][quote=davidhellmyrs]Massor med text

Men som jag skrev gäller det ju inte kyrkan just, utan hela grejen.

Otroligt...vilket struntprat !

Bennos
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 256
873215
April 14, 2005 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså inte trodde jag då att det fanns såhär många "främlingsfientliga" svenskar. Jag är själv invandrare och saknar den gamla traditionen lika mycket som någon annan svensk. Och vad är det här uttrycket "dom invandrarna"? Alla invandrare och blattar är faktiskt inte tjuvar och muslimer.
När ni pratar om invandrare på forumet är det sällan man det något positivt med dom. Är det verkligen så många som vill ha "gamla goa Sverige" kvar?
För så som jag har sett Sverige utvecklas verkar det likna USA mer och mer för varje dag. Och vilka är det som är majoriteten i USA, jo INVANDRARNA.
Som några redan har sagt är det inte förlusten av den gamla kyrkavslutningen som ni är förbannade på, utan det är bara det att ni inte vill att några j*vla invandrare kommer till Sverige och förändrar ert underbara fosterland, utan ni vill ha kvar "potatismos med köttbullar" samhället.

En annan sak jag inte tycker är rätt, är när en invandrare väl gör en bra sak för Sverige är "ni" tysta som möss, ett exempel är Zlatan. Men sedan när några invandrare våldtar en svenska då, ja då blir det kaos.

Slutligen skulle jag vilja säga att jag gillar Sverige och uppskattar att svenskarna i övrigt tar emot invandrarna så bra som de gör.

Json_81
Member
Medlem
873219
April 14, 2005 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote:

Otroligt...vilket struntprat !

Ja, naturligtvis är det en överdrift.
Men är det inte lite underligt att man ska behöva ändra sättet man firar saker på bara för att anpassa till invadrade människor?
Att saker utvecklas pga nya ideer och åsikter är ju en sak, men att ändra pga nykomlingar kan ta illa upp är fel.

Delph1 wrote: [quote=Json_81]Men som jag skrev gäller det ju inte kyrkan just, utan hela grejen.

Det är väl ändå familjehögtider .... bättre kan ni väl iaf?

//Andreas

Javisst, men de firas inte i alla länder för det.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
873221
April 14, 2005 - 5:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Bennos wrote: Alltså inte trodde jag då att det fanns såhär många "främlingsfientliga" svenskar. Jag är själv invandrare och saknar den gamla traditionen lika mycket som någon annan svensk. Och vad är det här med uttrycket "dom"?
Alla invandrare och blattar är inte tjuvar och muslimer. När ni pratar om invandrare på forumet är det sällan man det något positivt med dom. Är det verkligen så många som vill ha "gamla goa Sverige" kvar?
För så som jag sett Sverige utvecklas verkar det likna USA mer och mer. Och vilka är det som är majoriteten i USA, jo INVANDRARNA.
Som några redan har sagt är det inte förlusten av den gamla kyrkavslutningen som ni är förbannade på, utan det är bara det att ni inte vill att några j*vla invandrare kommer till det är landet och förändrar det gamla Sverige, utan ni vill ha kvar "potatismos med köttbullar" samhället.

En annan sak jag inte tycker är rätt är att när en invandrare väl gör en bra sak för Sverige är ni tysta som möss, ett exempel är Zlatan. Men sedan när några invandrare våldtar en svenska så blir det kaos.

Slutligen skulle jag vilja säga att jag gillar Sverige och uppskattar att svenskarna i övrigt tar emot invandrarna så bra som de gör.

Hejar på Juve pga Zlatan 😛 Har inget emot invandrare, vet också att det inte är deras fel att dom har problem att få jobb mm. Det är den svenska politiken som det är fel på. Men jag blir sur när några "invandrare" (menar inte att alla gör det) börjar gnälla på att jag sjunger nationalsången på nationaldagen. Andra kanske inte bryr mig men det gör då jag.

Dock så vill jag ha ner invandringskvoterna men det är inte pga rassism utan att jag anser att vi tar in mer än vad vi kan ta hand om. Skulle vi ta in mindra åt gången så skulle dom lättare ta sig in i samhället. Som det är nu så tar vi in dom i Sverige och sedan så glömmer vi dom när dom väl har blivigt Svenska medborgare. Efter att dom har fått medborgarskap så måste man se till så att dom får en vettig utbildning, att dom lär sig svenska och försöka fixa ett jobb åt dom.

Mina fem ören
/
Simon

Andreas Galistel
Member
Medlem
873224
April 14, 2005 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Bennos wrote: Alltså inte trodde jag då att det fanns såhär många "främlingsfientliga" svenskar. Jag är själv invandrare och saknar den gamla traditionen lika mycket som någon annan svensk. Och vad är det här uttrycket "dom invandrarna"? Alla invandrare och blattar är faktiskt inte tjuvar och muslimer.
När ni pratar om invandrare på forumet är det sällan man det något positivt med dom. Är det verkligen så många som vill ha "gamla goa Sverige" kvar?
För så som jag har sett Sverige utvecklas verkar det likna USA mer och mer för varje dag. Och vilka är det som är majoriteten i USA, jo INVANDRARNA.
Som några redan har sagt är det inte förlusten av den gamla kyrkavslutningen som ni är förbannade på, utan det är bara det att ni inte vill att några j*vla invandrare kommer till Sverige och förändrar ert underbara fosterland, utan ni vill ha kvar "potatismos med köttbullar" samhället.

En annan sak jag inte tycker är rätt, är när en invandrare väl gör en bra sak för Sverige är "ni" tysta som möss, ett exempel är Zlatan. Men sedan när några invandrare våldtar en svenska då, ja då blir det kaos.

Wow, var tvungen att läsa det två gånger innan jag trodde det, men faktiskt ett inlägg med verklighetsförankring. 🙂

//Andreas

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
873225
April 14, 2005 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: börjar gnälla på att jag sjunger nationalsången på nationaldagen.

Och svenskar gnäller inte alls va ?

Den här tråden visar väldigt tydligt att många gnäller rejält mycket.

Andreas Galistel
Member
Medlem
873227
April 14, 2005 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Men jag blir sur när några "invandrare" (menar inte att alla gör det) börjar gnälla på att jag sjunger nationalsången på nationaldagen.

Det där tror jag inte du råkat ut för utan det är något du läst i AB eller liknande. Jag har aldrig i hela mitt träffat någon eller hört talas någon som blivit upprörd pga detta. Detta är en sådan jävla hype och ni spär på den, sorgligt...

//Andreas

skinner
Member
Medlem
873228
April 14, 2005 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=skinner]börjar gnälla på att jag sjunger nationalsången på nationaldagen.

Och svenskar gnäller inte alls va ?

Den här tråden visar väldigt tydligt att många gnäller rejält mycket.

Inte på att jag sjunger nationalsången. Klar alla gnäller, även jag gör det ibland.

skinner
Member
Medlem
873230
April 14, 2005 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=skinner]Men jag blir sur när några "invandrare" (menar inte att alla gör det) börjar gnälla på att jag sjunger nationalsången på nationaldagen.

Det där tror jag inte du råkat ut för utan det är något du läst i AB eller liknande. Jag har aldrig i hela mitt träffat någon eller hört talas någon som blivit upprörd pga detta. Detta är en sådan j**la hype och ni spär på den, sorgligt...

//Andreas

Var med om det när det var fotbolls VM. Då sjöng vi nationalsången i skolan efter att Sverige hade vunnigt över Nigeria (nej det var inte på nationaldagen). Då kom det en lärare och sade att en Nigerian på skolan hade tagigt illa upp pga det.

Andreas Galistel
Member
Medlem
873231
April 14, 2005 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Var med om det när det var fotbolls VM. Då sjöng vi nationalsången i skolan efter att Sverige hade vunnigt över Nigeria (nej det var inte på nationaldagen). Då kom det en lärare och sade att en Nigerian på skolan hade tagigt illa upp pga det.

Det var nog knappast för att ni sjöng just nationalsången ni hade nog kunnat sjungit vilken jävla hejaramsa som helst ... ser du verkligen inget annat sammanhäng där?

Denna tråd börjar verkligen likna rent bottenskrap...

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 330
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL