Inkompetenta skolchefer|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Inkompetenta skolchefer
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
1095606
November 21, 2006 - 11:29 am
sp_Permalink sp_Print

Införande av dispens för viss vid behov aga i skolan borde ge resultat, en lärare måste kunna få visa vem som bestämmer.
Som det är nu så åker ju läraren dit om han/hon försöker t.ex leda ut en bråkig unge och denne får något litet blåmärke/rodnad på armen.
Ett lönelyft för lärarna lär knappast ge någon effekt på ungarnas beteende.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1095611
November 21, 2006 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

Man skall ju också ta med i argumenteringen att lärarna inte direkt har det lätt idag. Många elever utnyttjar till fullo sina möjligheter att bete sig dåligt. Vad skall man t.ex. göra, om en klass bestämmer sig för att strunta i att göra som läraren vill? Eller om någon av eleverna hotar läraren?
Jag har flera vänner som jobbar som lärare, och de säger att skolan av idag är rena dårhuset. Små ligister, både tjejer och killar, vet precis hur långt de kan gå, och vilka argument som de skall dra till med för att klämma dit lärarna. Hot om misshandel och liknande är rena vardagen, t.o.m. ner i mellanstadiet.
Josey Wales var inne på rätt spår, när han nämnde ordningsbetyget, och Delph1 har självklart rätt när det kommer till statusen i läraryrket. Dock så ligger nog huvudproblemet i många elevers syn på skolan som institution. De ser skolan som hinder, inte en tillgång, och de vet att ställer de bara till med tillräckligt mycket skit, så får de förr eller senare sin vilja igenom. Kanske det inte hjälper deras problem med skolan eller lärarna, men det ger dem status i de egna kretsarna.
Under lång tid har skolan fört en policy om att "barnen" inte skall ställas ansvariga för de saker som händer i skolan, men problemet kanske är att om man vill bli behandlad som en vuxen, så får man kanske också bete sig som en vuxen. Hot, misshandel och mobbing måste straffas på samma sätt som om de vore utförda av en vuxen, och tar man inte undervisningen på allvar, så bör man inte heller få ta del av den. Sorgligt, men nödvändigt.

kicking_kangaroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 608
1095616
November 21, 2006 - 11:57 am
sp_Permalink sp_Print

Vet själv hur det är. 9 år som förstörts av detta. En massa inkompetena rektorer, lärare ute i byhålorna. Även om det pågick när jag flyttade in till stan (Linköping) så var det i alla fall då skolan gjorde något åt det hela. Då var det bara ungjävlarna det var fel på. 👿

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1231
1095635
November 21, 2006 - 1:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Många kloka tankar. Men om man ser till det här specifika fallet med mobbningen så rimmar inte skolchefens svar någonstans. Nu vet jag inte hur mycket media vinklar det, men hela intervjun genomsyras ju av oproffisionella reaktioner.

Mobbning måste ses som ett ämne man inte kan testa några åtgärdsmetoder på, för att kunna avskriva ärendet från dagordningen. Det är ju en kvalitativ process som MÅSTE ge snabba och effektiva resultat. Måttstocken från skolledningen kan ju inte vara "mängden insatser" om inte den mobbade upphör att mobbas. Då har man inte tagit tag i grundproblemet. Det känns som att skolledningen i det här fallet skyddar sig bakom det.

Bara svar av den här kalibern retar ju gallfeber:
"- I dagsläget förekommer ingen mobbning."
Det visar ju på hur lite inblick hon uppenbarligen har i sin egen skolverksamhet, och framförallt visar det vilken attityd hon har till sådana typer av problem. Hon är mer mån om sitt eget och skolans rykte, än att faktiskt inse att problemet finns och att en utsatt flicka lider. Det gör mig så ont att se hur byråkrati och självbelåtna statusjägare missbrukar sin ställning på bekostnad av människor som i det här fallet är barn och ungdomar. Jag skäms över att vara vuxen.

Edit: Tur att de båda ser kalla, beräknande och onda ut så har jag större skäl att tycka illa om dem.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1095645
November 21, 2006 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote: Hon är mer mån om sitt eget och skolans rykte, än att faktiskt inse att problemet finns och att en utsatt flicka lider. Det gör mig så ont att se hur byråkrati och självbelåtna statusjägare missbrukar sin ställning på bekostnad av människor som i det här fallet är barn och ungdomar. Jag skäms över att vara vuxen.

Exakt, och där menar jag att ett skolindex kan vara en väg att gå för att ge folk möjlighet att ha mer data när skola skall väljas och att få skolchefer/rektorer att fokusera på att förbättra verksamheten i stället för att mörka.

Det skulle förslagsvis bestå av ett antal punkter som skolan mäts på och dessa mätetal skulle kontrolleras av ett fristående revisionsorgan, detta kan också kopplas till obligatoriska förbättringsprogram och en kvalitetssäkring av dessa.

Det finns inget som får folk att anstränga sej som när de vet att deras resultat mäts och offentliggörs.

Tyvärr kan alla aktiviteter som görs i skolan bara bli behandling av ett symptom och angriper aldrig rotorsaken.
All förbättring vad gäller mobbing måste börja i hemmen genom att föräldrar ger sina barn sunda värderingar och lär att man skall respektera andra människor.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1095686
November 21, 2006 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.aftonbladet.se/vss/.....52,00.html

Ännu en sjuk skola som förnekar mobbing.
Argumenten känns sjuka från skolans personal känns sjuk.
Efter han byter skola så säger en lärare vart han har flyttat... där märkar man hur lätt personalen tar det.

Och ännu en gång så är det den mobbade som får flytta.
Sätta extra personal till den mobbade men sen skita i att gå på mobbarna låter sjukt. Den mobbade vill nog ha lugn vardag inte se massa folk som hånskrattar åt honom när han går med sin beskyddare.

Jag jobbar med handikappade ungdomar och flera där är mobbade. Flera av dom har fått byta skola flera gånger.
Varje skola har förnekat mobbingen.

Jan Björklunds nya förslag tycker jag är sjuka.
Jag tvivlar på att han kommer arbeta mot mobbning.
Han sätter nog en lag nu bara för att få slippa lägga mer resurser mot mobbning.
En mobbare är dessutom också en "svag" individ. Jag har själv mobbat och sen själv blivit mobbad efter jag bröt mig ur "mobbargänget".
Mobbarna kommer se den mobbade som den skyldiga till dom nya reglerna som jag tror kommer skapa fler lynchmobbar.
Blir en av dom i mobbargänget avstängd så kommer hans kompisar ge sig på den som fick honom avstängd dvs den mobbade.
Mer pengar till utbildning lärare, rektorer och övrig skolpersonal. Mer pengar till forskning.
Lös konflikten och få personal att sluta förneka mobbning och ta varje fall på allvar. Som det är nu så har rektorerna perstige mot andra skolor. Dom kan ju minsann inte säga att dom har mobbing på sin skola när skolan inte har det.

Ursäkta att jag inte skriver så bra nu. Är kass på grammantik när jag är frustrerad.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1095714
November 21, 2006 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Det pratas om aga i denna tråd och det är tydligen en och annan som vill vrida tiden tillbaka en hel del.

Våld i dagens samhälle löser absolut inget. För våld har alltid en tendens att eskalera dessvärre.
Vad många glömmer är att skolans uppgift är en sak, nämligen att lära ut och att många av dagens föräldrar har gett fullkomligt fasen i att uppfostra dagens barn är det väldigt många som glömmer.
Skolans uppgift är inte att uppfostra.
Jag är ingen förespråkare av "flumskola" men att vilja vrida tiden tillbaka till aga vore rent vansinne.

Om vi tittar på denna tråd så är det ett tydligt tecken på att uppfostran inte finns den minsta lilla i dag. Jag förstår läraren till fullo som lackade ut.

När det gäller trådens ämne så är det soklart att skolans styre har en hel del att ta itu med, det finns rejäla skygglappar och det skulle inte förvåna mig den minsta lilla om skolchefen och rektorn själva har barn/barnbarn som medverkar till mobbningen av denna tjej.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1095718
November 21, 2006 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Det pratas om aga i denna tråd och det är tydligen en och annan som vill vrida tiden tillbaka en hel del.

Våld i dagens samhälle löser absolut inget. För våld har alltid en tendens att eskalera dessvärre.
Vad många glömmer är att skolans uppgift är en sak, nämligen att lära ut och att många av dagens föräldrar har gett fullkomligt fasen i att uppfostra dagens barn är det väldigt många som glömmer.
Skolans uppgift är inte att uppfostra.
Jag är ingen förespråkare av "flumskola" men att vilja vrida tiden tillbaka till aga vore rent vansinne.

Om vi tittar på denna tråd så är det ett tydligt tecken på att uppfostran inte finns den minsta lilla i dag. Jag förstår läraren till fullo som lackade ut.

När det gäller trådens ämne så är det soklart att skolans styre har en hel del att ta itu med, det finns rejäla skygglappar och det skulle inte förvåna mig den minsta lilla om skolchefen och rektorn själva har barn/barnbarn som medverkar till mobbningen av denna tjej.

Jag håller nog inte med dej angående att det är föräldrarna som felar i sin uppgift att uppfostra barnen, se hur samhället ser ut idag. Var tillbringar barnen större delen av sin vakna tid?
Det är i mina ögon sett i stora drag lärarna som formar eleverna. Visst, föräldrarna har fortfarande ansvaret, men jag tycker inte att det enbart är dom man kan klandra ifall en unge kommer snett.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1095720
November 21, 2006 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag håller föga förvånande inte med dig här.
Det är ansvar och uppfostran som är en förälders uppgift inget annat.
Ja förutom den rent naturliga kärleken till ens barn.

Men du gör misstaget att skylla på samhället mer eller mindre...
Det är inte samhällets uppgift att uppfostra eller vems uppgift är det nu egentligen ?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1095749
November 21, 2006 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Jag håller föga förvånande inte med dig här.
Det är ansvar och uppfostran som är en förälders uppgift inget annat.
Ja förutom den rent naturliga kärleken till ens barn.

Men du gör misstaget att skylla på samhället mer eller mindre...
Det är inte samhällets uppgift att uppfostra eller vems uppgift är det nu egentligen ?

Jo, visst fasen är föräldrarna skyldiga att försöka få pli på sina barn, jag tycker nog att jag lyckats med min pojk som är 12 än så länge.
Men dock ser jag svårigheter i att lasta ett helt ev. misslyckande på föräldern/föräldrarna.
Jag menar, var tar ungarna mest intryck? I hemmet de få timmar dom spenderar vaken (Typ 5-6 timmar i bästa fall på vardagar, dock oftast 1-2.) med föräldern/föräldrarna eller på skolan under 6-7 timmar/vardag?
I dagsläget börjar ju dagis/skola staka ut ungarnas väg redan vid 2-3 års ålder tack vare "samhällets" krav på att föräldrarna så snart det är möjligt ska återgå till arbete.
Om jag tar min grabb som exempel, en vanlig måndag när jag "jobbar" 07.00-16.00, så innebär det att jag inte träffar honom alls på morgonen eftersom jag börjar 07.00 och far vid 06.40. Nu sitter jag iofs i en så pass bra sits att jag har min mor några stenkast härifrån som väcker honom vid 07.30 och ser till att han kommer till skolan med någon ordning.
Grabben slutar sedan vid 14.30, och jag som sagt vid 16.00, vilket innebär att jag är hemma runt 16.15-16.20.. Jag kommer hem, trött och sleten oftast, fixar krubb medan han t.ex sitter och spelar lite på datorn.
Sen äter vi tillsammans vid 17.00 fram till 17.30 kanske, innan han sticker ut med kompisarna och dyker upp hemma igen framåt 20.00-21.00. Därefter blir det bara kvällsfika och godnatt framåt 22.00 senast.
Summa kardemumma har jag tillbringat vaken tid med sonen i ungefär 2 timmar, där jag har möjlighet att styra in och påverka honom att bli en rekordelig människa... Det kan vägas emot skolfröken som då spenderat ca: 6 timmar med honom.
Men då är jag iofs lite förfördelad, ioma jag har "Farmodern" på nära håll, och dels ganska nära till jobbet.
Jag kan tänka mej att det ser en hel del annorlunda ut i t.ex storstäder med förorter. Hur många "kvalitetstimmar" får dom med sina barn?
Så visst fasen har skolan med uppfostran att göra, det är min bestämda uppfattning.

CyberDyne
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 211
1095756
November 21, 2006 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: [quote=CyberDyne]Jag hatar verkligen folk ibland. Texten gör det ju klart att puckona inte vill ha något med saken att göra. Av svaren att döma har de ju inte läst något av det som hänt tjejen. Hur svårt ska det vara att få arslet ur vagnen och göra något? Prata med tjejen, få informaton om vilka som gjort vad, sedan ser man till att dessa individer får sig en läxa de inte glömmer på länge. Jag menar, hur svårt är det egentligen att göra något?
Men nej då, det är mycket lättare att jobba emot offret istället för att faktiskt erkänna problemet fullt ut och tvingas hantera konsekvenserna. Hur kan de över huvud taget få vara ansvariga när de visar sig totalt okänsliga? Har de ens

Tål fan inte att läsa sånt här, har idioterna ens tagit några timmar att prata med Emma så de vet exakt vad som pågår? Det är ju en början i alla fall.

Håller helt med. Vad jag pratade om var mer generellt, hur man i det långa loppet ska få mobbningen att upptäckas..men helt rätt, man måste bry sig också, räcker inte att upptäcka mobbingen.

Sant det du säger. Ville bara förtydliga lite och säga att inget i min text var en reaktion på din post, bara så det är klarlagt. 🙂

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1095886
November 22, 2006 - 5:28 am
sp_Permalink sp_Print

Bara nyfiken på hur det här med skolan fungerade förr i tiden, det var väl ingen som kunde säga mot lärare varken elever eller föräldrar för läraren hade den statusen som bildad och hade oftast rätt?

Det finns föräldrar med som är puckon som brukar säga "mitt barn är helt oskyldig" men ändå inte brukar träffa ungen så ofta att den lär känna barnet.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1095892
November 22, 2006 - 6:44 am
sp_Permalink sp_Print

Det är helt klart dagens föräldrar som misslyckats. Visst är skolan slapp, men ska man lösa ett problem så är det väl bättre att gå på orsaken?

ilg@dd, alla de där timmarna på kvällen kan grabben stanna hemma och uppfostras. Nu behövdes väl inte det i ditt fall, men du förstår vad jag menar?

Det enda skolan ska behöva göra är att ta kontakt med föräldrarna.

Och sen får de se till att tvinga in lite medmänsklighet mm i ungarna.

dree
Member
Medlem
1095897
November 22, 2006 - 7:21 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Det är helt klart dagens föräldrar som misslyckats. Visst är skolan slapp, men ska man lösa ett problem så är det väl bättre att gå på orsaken?

ilg@dd, alla de där timmarna på kvällen kan grabben stanna hemma och uppfostras. Nu behövdes väl inte det i ditt fall, men du förstår vad jag menar?

Har du någonsin hört talas om ordet grupptryck?
Mobbarna ofta änglar inför sina föräldrar.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1095959
November 22, 2006 - 10:35 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote:
Har du någonsin hört talas om ordet grupptryck?

Ja, jag har hört det ordet. Och det är något föräldrar ska förklara för sina barn att de ska stå emot. Och oavsett hur änglalika de är inför sina föräldrar så är det ju lärarnas jobb att informera om vad som pågår.

Information om mobbning och grupptryck vore nog inte fel att klämma in i läroplanen från det att barnen börjar lekskolan. Även om det borde ligga på föräldrarna.

dree
Member
Medlem
1095975
November 22, 2006 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=dree] Har du någonsin hört talas om ordet grupptryck?

Ja, jag har hört det ordet. Och det är något föräldrar ska förklara för sina barn att de ska stå emot. Och oavsett hur änglalika de är inför sina föräldrar så är det ju lärarnas jobb att informera om vad som pågår.

Information om mobbning och grupptryck vore nog inte fel att klämma in i läroplanen från det att barnen börjar lekskolan. Även om det borde ligga på föräldrarna.

Japp det håller jag med om men vi tycker olika där det gäller vart ansvaret ska ligga.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1095989
November 22, 2006 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Det är helt klart dagens föräldrar som misslyckats. Visst är skolan slapp, men ska man lösa ett problem så är det väl bättre att gå på orsaken?

Känns en smula meningslöst att diskutera detta med dom som inte har barn själva faktiskt.
Så ni får harva vidare i detta ämne själv fortsättningvis.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1095996
November 22, 2006 - 12:00 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Json_81]Det är helt klart dagens föräldrar som misslyckats. Visst är skolan slapp, men ska man lösa ett problem så är det väl bättre att gå på orsaken?

Känns en smula meningslöst att diskutera detta med dom som inte har barn själva faktiskt.

har inga barn, kommer inte kunna få heller, men det innebär inte att jag vet var det felas när det gäller ungdommar.

Skolan har en stor makt när det gäller hur barn och ungdommar blir och behandlas, och dessvärre så saknar många skolor både kompetens och resurser samt lärare som vill engagera sig i sina elever.

Men det tar inte bort det ansvar som föräldrarna har i detta.

Det är en hel del föräldrar som antingen skiter i vad deras barn gör, eller som är så otroligt naiva och blåögda att det inte är sant.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1096000
November 22, 2006 - 12:10 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Json_81]Det är helt klart dagens föräldrar som misslyckats. Visst är skolan slapp, men ska man lösa ett problem så är det väl bättre att gå på orsaken?

Jag har barn och jag anser att det är mitt ansvar som förälder att ge mitt barn sunda värderingar såsom respekt för andra människor, förståelse för olikheter o dyl. det kan aldrig vara skolans ansvar.
Däremot skall skolan i händelse av att något barn uppvisar osunda värderingar t.ex. genom att mobba ett annat barn reagera kraftfullt och ha mandat att göra det.
Skolan skall lära mitt barn att läsa,skriva och räkna om jag skall hårddra det en smula, jag ser dessutom helst att statliga institutioner indoktrinerar mitt barn så lite som möjligt.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1096002
November 22, 2006 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=ilg@dd][quote=Json_81]Det är helt klart dagens föräldrar som misslyckats. Visst är skolan slapp, men ska man lösa ett problem så är det väl bättre att gå på orsaken?

har inga barn, kommer inte kunna få heller, men det innebär inte att jag vet var det felas när det gäller ungdommar.

Skolan har en stor makt när det gäller hur barn och ungdommar blir och behandlas, och dessvärre så saknar många skolor både kompetens och resurser samt lärare som vill engagera sig i sina elever.

Men det tar inte bort det ansvar som föräldrarna har i detta.

Det är en hel del föräldrar som antingen skiter i vad deras barn gör, eller som är så otroligt naiva och blåögda att det inte är sant.

Nu är det inte deras barn jag menar.
Jag menar att "vanliga" ungar lätt tar intryck av hur de vuxna (Lärarna.)pekar ut hur saker och ting fungerar i samhället och hur man skall agera och bete sej, vilket iaf jag som som en del av uppfostran.
Om då ungarna får fel signaler så kan det lätt gå snett.
Det råder ju även allmän skolplikt, och skulle du få för dej att barnet far illa i skolan, (dvs inte tillrättavisas raskt) och tar bort ungen därifrån, dvs tar ditt ansvar, då blir det helt plötsligt du som är en dålig uppfostrare och får anmälningar på halsen med påföljande utredningar. Ev polisingripande och tvångshämtning av barnet du anser dej beskydda kan också inträffa.
Jag anser det hela vara ett stort moment 22 med skolan och förälderns en smula svåra situation som ensam ansvarig för en god uppfostran av sina barn.
Detta kan man se t.ex när det handlar om mobbade barn, man kan ju fråga sej varför det finns skolplikt när nu inte skolan har något juridiskt ansvar för barnen dom ska leda in på livets väg.
Hänger du med?

Josey Wales wrote: [quote=ilg@dd][quote=Json_81]Det är helt klart dagens föräldrar som misslyckats. Visst är skolan slapp, men ska man lösa ett problem så är det väl bättre att gå på orsaken?

Jag har barn och jag anser att det är mitt ansvar som förälder att ge mitt barn sunda värderingar såsom respekt för andra människor, förståelse för olikheter o dyl. det kan aldrig vara skolans ansvar.
Däremot skall skolan i händelse av att något barn uppvisar osunda värderingar t.ex. genom att mobba ett annat barn reagera kraftfullt och ha mandat att göra det.
Skolan skall lära mitt barn att läsa,skriva och räkna om jag skall hårddra det en smula, jag ser dessutom helst att statliga institutioner indoktrinerar mitt barn så lite som möjligt.

=DO
Det är ju det jag menar..
Skolan har i mina ögon "ansvar" för att inga ungar blir mobbade bland annat, vilket i mina ögon går under epitetet uppfostra.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 257
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL