March 23, 2003
En snabb fråga nu på kvällen när man inte kan ringa typ försäkringskassan...
När man söker bl.a. bostadsbidrag och är student, räknar man med studielånet på något sätt i årsinkomsten?
Jag har fått för mig att studieBIDRAGET tas ggr 0.8.
Frågan är iaf: Räknas lånedelen av studiemedlet som inkomst?
Hoppas nån som vet kan hjälpa till lite fort.
October 23, 2005
Kolla in räknesnurran "Beräkna ditt preliminära bostadsbidrag"
http://www.fk.se/privatpers/tj...../index.php
March 10, 2002
http://www.forsakringskassan.s...../index.php
Orka inte läsa igenom det, men där kanske du hittar något.
October 23, 2005
Templar- wrote: HeJo: sorry, men läste du ens mitt inlägg?
det står ju bara att jag ska skriva in min årsinkomst, inget alls om huruvida studielån eller studiebidrag ingår i den summan..
Och om du hade kollat informationsknappen för fältet årsinkomst kunde du läsa detta.
"Information
Min årsinkomst före skatt
Ange de inkomster som du beräknar att få och/eller redan har fått under perioden 1 januari – 31 december det år som din ansökan om bostadsbidrag avser. Inkomsterna anges före skatt. Tjänsteinkomster, inkomster från näringsverksamhet, kapitalinkomster, vissa övriga inkomster och viss del av hushållets förmögenhet över 100 000 kronor ska räknas med.
Mer information om vilka inkomster som är bidragsgrundande får du här: Bostadsbidrag - inkomster som påverkar bidraget"
Alltså räknas inte studielåndelen med på din totala årsinkomst.
March 23, 2003
HeJo: Jag menar fortfarande att man inte kan läsa något om studielånet hos försäkringskassan.
FK wrote:
80 procent av bidragsdelen i studiemedlet utom den del som avser tilläggsbidrag och rekryteringsbidrag utom den del som avser tilläggsbidrag räknas som bidragsgrundande inkomst.
Även om man kan anta att det är så att lånet inte ska räknas in så står det ju inte uttryckligen, dom nämner det inte ens, vilket jag tycker att de bör göra.
Whatever, det fanns folk som visste iaf...
En till fråga då:
Säg att man ska uppge sin inkomst för en intresseanmälan till en bostad, då vill dom ju veta hur mycket pengar man har att röra sig med, då borde jag ju lägga till lånet? Right?
March 10, 2002
Framgår ju visst då
Försäkringskassan wrote:
Vad räknas som inkomst?• Inkomst av tjänst.
• Inkomst från näringsverksamhet.
• Kapitalinkomster.
• Vissa utlandsinkomster.
• Studiemedel i form av studiebidrag utom den del som avser tilläggsbidrag.
• Rekryteringsbidrag utom den del som avser tilläggsbidrag.
• Stipendier över 3 000 kronor per månad.
• Viss del av förmögenhet.
Där kan du läsa vad som räknas som inkomst, finns inte studielån med, nej då är det ingen inkomst, simple as that.
1 Guest(s)