October 10, 2004
Har tänkt att införskaffa lite nya högtalare och kanske en bas till bilen. Men är det svårt att installera sakerna? När behövs ett slutsteg?
Finns det ingen hemsida där det finns guider och tips+trix hur man får det att se bra ut? Vad man ska ha för kablar etc?
Jag har just nu en bas liggande som inte är använd på ca 5 år 🙂 Men vet ej hur man kopplar in den :/
Det gäller min nyinköpta volvo 460 SE -95.
October 10, 2004
hmm jag tycker det jobbigaste/svåraste ser ut att vara att vart får man ström? vart kopplar man ljudet? etc. Är ändå rätt händig så att bygga om eller att dra kablar ser jag som lätt :/ Fast helst vill jag ej såga i något. Vill behålla det orginella i bilen.
Kom att tänka på, jag tror den bas jag har är aktiv så något slutsteg behövs ej.
August 11, 2001
Beroende på uteffekten på din bilstereo, så kan du köra högtalarna som sitter i bilen nu på dom befintliga utgångarna på stereon. Tror du behöver ca 4x45watt i uteffekt för det.
Sen drar du en strömkabel från batteriet till slutsteget som driver baslådan/Alt aktiva basen. Jordkabel från steget till fästet för baksätet. Skruva loss ena bulten och fäst jordlinan där.
Därefter behöver du ljudkabel från stereon +remotekabel till baslådan/slutsteget. Denna kabel skall ej ligga i närheten av strömkabeln, för då får du ett vinande ljud när du kör
Clas ohlson har ett bra kit för att koppla in baslådan för 299:-. Samtliga kablar medföljer - Jord/-, Ström/+, samt högtalarkablar och Audiokabel med remote.
För tips att dra strömkabeln, PMa! Själv har jag en 445 -96 så det bör vara snarlikt
October 10, 2004
Holetaker wrote: Beroende på uteffekten på din bilstereo, så kan du köra högtalarna som sitter i bilen nu på dom befintliga utgångarna på stereon. Tror du behöver ca 4x45watt i uteffekt för det.
Sen drar du en strömkabel från batteriet till slutsteget som driver baslådan/Alt aktiva basen. Jordkabel från steget till fästet för baksätet. Skruva loss ena bulten och fäst jordlinan där.
Därefter behöver du ljudkabel från stereon +remotekabel till baslådan/slutsteget. Denna kabel skall ej ligga i närheten av strömkabeln, för då får du ett vinande ljud när du kör
Clas ohlson har ett bra kit för att koppla in baslådan för 299:-. Samtliga kablar medföljer - Jord/-, Ström/+, samt högtalarkablar och Audiokabel med remote.
För tips att dra strömkabeln, PMa! Själv har jag en 445 -96 så det bör vara snarlikt
Tänkte köpa ungefär sånna här högtalare: http://www.teknikmagasinet.se/.....tnr=160025
Så det är inte exakt det bästa, men säkert grymt bättre än de befintliga.
När det gäller att ta ström från batteriet direkt, är det lätt att bara koppla ditt den? Känns som det är svårt :/ Det jag skulle behöva är verkligen en sida där jag kan läsa på hur det EXAKT går till så jag inte gör misstag...
Tar man jord direkt från baksätet? varför isf. Är det pga. stolvärmen eller vadå?
Vad ska jag söka på hos clasohlson för att hitta setet att koppla in baslådor? 460-modellen är väldigt lik 445-modellen så kan kontakta dig när jag väl börjar närma mig att ta tag i det hela 😉
edit: tänkte att jag kanske köper en helt ny bas, och bygger ihop en snygg baslåda bara. För den bas jag har är ju inte använd på 5 år, och den är ca 9-10 år gammal.
Måste jag ha slutsteg isf? 2st. bashögtalare + 2 högtalare blir det tror jag. Vad ska man ha för slutsteg isf. en 4-kanalig?
December 31, 2001
Inte värt att uppgradera det hela om du ändå ska köra allt på sterion.
Du kommer inte vara i närheten av att spela ut de högtalare du köper även fast du köper billigare saker med sterion som sitter i, du spelar säkerligen inte ens ut original grejjerna som det är i dagsläget.
Tycler du ska spara ihop 500-700 kr extra och köpa ett billigare 2 kanals steg så kan du i alla fall driva de bakre 6:9 med den och även koppla på de i dörrarna beroende på hur pedant du är med vart ljudet ska komma ifråg.
Själv kör jag med ett 4 kanals steg som driver de 6:5 i dörrarna fram och de 6:9 jag har vid hatthyllan. Det enda jag låter sterion hantera är diskanterna fram som sitter med ett delningsfilter.
December 31, 2001
yazaka wrote: [quote=Holetaker]Beroende på uteffekten på din bilstereo, så kan du köra högtalarna som sitter i bilen nu på dom befintliga utgångarna på stereon. Tror du behöver ca 4x45watt i uteffekt för det.
Tänkte köpa ungefär sånna här högtalare: http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.html&link=Produktsok&artnr=160025
Så det är inte exakt det bästa, men säkert grymt bättre än de befintliga.
När det gäller att ta ström från batteriet direkt, är det lätt att bara koppla ditt den? Känns som det är svårt :/ Det jag skulle behöva är verkligen en sida där jag kan läsa på hur det EXAKT går till så jag inte gör misstag...
Tar man jord direkt från baksätet? varför isf. Är det pga. stolvärmen eller vadå?
Vad ska jag söka på hos clasohlson för att hitta setet att koppla in baslådor? 460-modellen är väldigt lik 445-modellen så kan kontakta dig när jag väl börjar närma mig att ta tag i det hela 😉
Du drar en kabel från plus poler på batteriet ( glöm inte att sätta dit en glas-säkring) Dra denna kabel dit du har ditt steg och lågnivån kabeln på andra sidan bilen, dra inte dessa 2 på samma sida bilen då det kan uppstå missljud.
Minus polariteten tar du från chassit, eftersom bilens chassi är minuspolariserat behöver du bara hitta ett ställe där det inte finns någon färg eller redan sitter en skruv/mutter att västa din kabel i.
Sådär nu har du spänning 🙂
October 10, 2004
Tror ej jag kommer köra på stereon. Den lär inte klara så mycket.
Tänkte isf. beställa från http://www.brl.se/ sök på
"Gas Silver paket"
Då får man fram två olika paket erbjudanden som verkar helt okej. Fast låt oss säga att jag vill också byta ut de två i framdörrarna. Måste jag isf. ha en 6-kanalssteg? Det är väl en högtalare/bas per kanal vad jag förstår?
Edit: någon som vet vad det är för högtalarstorlek i en volvo 460? har för mig det är 6x9 tum men inte säker, någon som kan bekräfta?
December 31, 2001
yazaka wrote: Tror ej jag kommer köra på stereon. Den lär inte klara så mycket.
Tänkte isf. beställa från http://www.brl.se/ sök på
"Gas Silver paket"
Då får man fram två olika paket erbjudanden som verkar helt okej. Fast låt oss säga att jag vill också byta ut de två i framdörrarna. Måste jag isf. ha en 6-kanalssteg? Det är väl en högtalare/bas per kanal vad jag förstår?
Du kommer säkerligen bli nöjd med ett Gas packet.
Skulle nästan rekomendera dig till 2 steg om du inte vill köra de bakre och de främfre på samma kanaler.
December 31, 2001
yazaka wrote: mm har hört att Gas är bra 🙂 Alternativet att köpa Stereopaket finns också. Stereo, Bas, 4 högtalare. Tycker det verkar nästan bättre för så slipper jag fylla bagageutrymmet med slutsteg.
Gas är ett bra "budget" märke.
Finns ju alltid sådant som är bättre som tex rockford 🙂
Men du kommer märka enorm skillnad när du bytt till gas kan ja garantera dig. Tror du blir riktigt nöjd, och din plånbok slipper avlida.
October 10, 2004
Death On Wings wrote: Gas är ett bra "budget" märke.
Men du kommer märka enorm skillnad när du bytt till gas kan ja garantera dig. Tror du blir riktigt nöjd, och din plånbok slipper avlida.
mjo finns alltid bättre 🙂 Men jag tror nästan jag köper mig stereopaketet. Så slipper jag hålla på med slutsteg. MEN, måste jag fortfarande dra ström från batteriet?
Finns det ingenstans där man kan :bok: om det ? Måste ta fram mina google skills nu asså.
December 31, 2001
yazaka wrote: [quote=Death On Wings]Gas är ett bra "budget" märke.
mjo finns alltid bättre 🙂 Men jag tror nästan jag köper mig stereopaketet. Så slipper jag hålla på med slutsteg. MEN, måste jag fortfarande dra ström från batteriet?
Finns det ingenstans där man kan :bok: om det ? Måste ta fram mina google skills nu asså.
Fast du köper ett stereo packet så rekomenderar jag dig ändå ett slutsteg, det är inte svårare att få in ett sådant än att torka sig när man vart på toa
October 10, 2004
Json_81 wrote: Jag har ett par GAS 6x9 att sälja om det är intrressant. Mycket lite använda pga att jag bytte bil strax efter jag köpt dem o det var för mycket meck att få dem att passa i nya.
BRL har en lista över vilka högtalare som passar i bilar.
Nja tänkte köpa ett paket så jag får med allt rätt 🙂
mm hittade listan. Ska sitta ett par 5.25" i framdörrarna. Men i hathyllan? är det 6x9 isf? För det finns inget annat paket med andra högtalare. Fast i värsta fall kan jag säga till riktiga hål i hathyllan.
3 Guest(s)