August 11, 2005
Coore wrote: Självklart får du ingen böter, upp till dig om du vill rösta eller inte.
Men alla borde rösta, bättre att rösta blankt än att inte rösta alls.
Varför ska man rösta blankt när de endå ogiltigförklaras?
Att inte rösta och rösta blankt har ju likställts, innan räknades de blanka rösterna med i statistiken men det är ändrad...
Väl?
January 4, 2001
csm101 wrote: [quote=Coore]Självklart får du ingen böter, upp till dig om du vill rösta eller inte.
Att inte rösta och rösta blankt har ju likställts, innan räknades de blanka rösterna med i statistiken men det är ändrad...
Väl?
Det är någonting jag har lyckats missa isf. Har du någon källa där det står mer om det?
August 11, 2005
http://www.grundlagsutredninge.....___98.aspx
Om du scrollar ner så hittar du frågan "vad innebär det att rösta blankt"
De räknas med men i en egen särredovisning.
December 5, 2001
csm101 wrote: [quote=Coore]Självklart får du ingen böter, upp till dig om du vill rösta eller inte.
Väl?
Så här tolkar jag det:
Att rösta blankt: Man bryr sig om landet men inte sympatiserar med något parti. Man tycker alltså att inget parti har rätt.
Att inte rösta alls: Man skiter i vilka som regerar landet och skiter också i demokratiska samhället.
March 14, 2001
Kollar man på val.se och deras statistik över räknade röster så listar de upp:
Ogiltiga röster blanka
Ogiltiga röster övriga
January 4, 2001
Arny wrote: Tycker det är lite fel att räkna blanka valsedlar som ogiltliga. Blir lite konstigt i statistiken då och jag tycker det borde framgå tydligare hur många blanka röster som lagts och inte hur många som blivit ogiltliga.
Jag håller med helt, jag ser en stor skillnad i att rösta blankt eller att inte rösta alls, det är precis som Sardaukar säger.
August 11, 2005
Sardaukar wrote: [quote=csm101][quote=Coore]Självklart får du ingen böter, upp till dig om du vill rösta eller inte.
Väl?
Så här tolkar jag det:
Att rösta blankt: Man bryr sig om landet men inte sympatiserar med något parti. Man tycker alltså att inget parti har rätt.
Att inte rösta alls: Man skiter i vilka som regerar landet och skiter också i demokratiska samhället.
Jag håller också med till fullo. Att man bara tar sig tiden att gå ner til valstugan tyder ju på att man bryr sig om landet.
tycker också att de borde räkna med blanaka röster.
August 11, 2005
Öwall wrote: jag är lite sugen på att inte rösta alls om de räknar blankröster som ogiltiga.
ingen röst eller ogiltig röst är lite samma sak i min bok
men man ökar väl fortfarande valdeltagandet?
Det måste öka valdeltagandet eftersom de ändå kommer föra statistik över de blanka rösterna, om än för sig...
October 10, 2004
2 Guest(s)