Internet-Café|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Internet-Café
The Dragon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 938
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 15, 2005 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag och en kompis ska starta ett Internet-Café. Doch är det lite saker som jag skulle vilja ha svar på som vi är lite osäkra på.
Den största är nog prestandan på datorerna. Vilken hastighet på processorn, vilket grafikkort ska man använda, hur mycket intern minne kommer man att behöva osv.
Tanken är att man ska kunna spela alla de nyaste spelen och det ska även funka för kommande spel minst ett år frammåt.
Sen vad för skärm ska man sattsa på en CRT eller en TFT det är hyfsat gott om plats så utrymmet en CRT tar är inget problem och vilken tum storlek behövs för att det ska kännas bra att sitta och spela i flera timmar i sträck på dem.
Datorerna får inte kosta mer änn 10-12000 vi har dock väldigt bra priser på delar då vi i stort sett köper för inköpspris.

Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71

valkonen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 995
873652
April 15, 2005 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

En 3200+ med 6600gt skulle väl räcka? med 1gb standard pc3200 minne.
och en 17" tft med lite ms. beställa Qpad XXXL musmattor var erat logo är och mx510 på dom. skulle nog se ganska bra ut 🙂

eller kanske 3200+ (s939) och x800proxl 🙂

Sortima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 914
873662
April 15, 2005 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

bra stolar är ett måste då orkar man sitta längre där. Men annars är ovanstående conf bra kanske en bra server att ghosta med också

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
873673
April 15, 2005 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad jag vet har väl de flesta internet-caféer fortfarande CRT så om ni tjänar på det prismässigt skulle jag tagit det.

Vart kommer ni slå upp detta?

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
873690
April 15, 2005 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Datorn ska vara bättre än de flesta har, om du förstår hur jag menar 🙂
Det ska vara lagg/hackfritt när man lirar, bra servers i LANet och bra uppkoppling.
Sånt här satt jag och grubblade på när jag hade planer för ett IT-café.
CRT är ju ändå bäst för spel och är mycket billigare så det tjänar ni flera tusen på så det valet är väl ganska givet.
Jag tycker iaf inte att man ska satsa på nåt midend kort, kör på nåt x800XT eller nåt.
S754/S939 bör man också fundera på, skiljer ganska mycket i pris och oklockat så är det inte mycket skillnad.
Phew blev mycket, var bara mina åsikter och tankar när jag hade planer för det, men sånt bör man ha klart vid det här tillfället då ni redan verkar verkar ha lokal?

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
873696
April 15, 2005 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Frågan är om man behöver grafikkort som behöver kunna köra spell med en massa AA och FS. Jag anser nog att det är skit samma. Jag hade nog kört på 6800 eller X800 beroende på vad man kan få billigast. Likaså är det ju frågan om vilka skärmar man skall ha. Kör man med 17 eller 19" TFT, så finns det ju inte mycket idé med att korten klarar att dra spel i 1600x1200.
Däremot hade jag nog satsat på 939-sockeln. Då kan ni uppgradera en runda innan det blir dax att byta till nya socketen.

.doedels
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1972
873702
April 15, 2005 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skrattar lika mycket varje gång jag hör någon säga att de ska starta ett internetcafe och räknar med att det ska fungera 😀

spidey
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1408
873703
April 15, 2005 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Räcker väl egentligen med ett X700 bara det inte laggar,tror inte att folk bryr sig om dom petiga inställningarna....

spidey
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1408
873707
April 15, 2005 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

.doedels wrote: Jag skrattar lika mycket varje gång jag hör någon säga att de ska starta ett internetcafe och räknar med att det ska fungera 😀

Kan tänka mig att det är svårt att locka in folk att betala att sitta framför en dator...

Alla har 1 minst hemma... Dom ända som skulle kunna betala för att sitta i IT Cafe är dom som har Clan och ska ha någon match..

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
873719
April 15, 2005 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

.doedels wrote: Jag skrattar lika mycket varje gång jag hör någon säga att de ska starta ett internetcafe och räknar med att det ska fungera 😀

bror på vart man gör det, i sverige är det nog rätt hopplöst ja..

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
873762
April 15, 2005 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

det är faktiskt lite trevligare att sitta på internet café att lama istället för hemma... :bok:

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
873783
April 15, 2005 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: bror på vart man gör det, i sverige är det nog rätt hopplöst ja..

Skulle säga att det är ungefär lika hopplöst här i Tyskland. Inte för att marknaden inte existerar, men för att internetcaféerna redan finns ungefär lika tätt som svampar i marken...

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
873784
April 15, 2005 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

The Dragon wrote: Jag och en kompis ska starta ett Internet-Café. Doch är det lite saker som jag skulle vilja ha svar på som vi är lite osäkra på.
Den största är nog prestandan på datorerna. Vilken hastighet på processorn, vilket grafikkort ska man använda, hur mycket intern minne kommer man att behöva osv.
Tanken är att man ska kunna spela alla de nyaste spelen och det ska även funka för kommande spel minst ett år frammåt.
Sen vad för skärm ska man sattsa på en CRT eller en TFT det är hyfsat gott om plats så utrymmet en CRT tar är inget problem och vilken tum storlek behövs för att det ska kännas bra att sitta och spela i flera timmar i sträck på dem.
Datorerna får inte kosta mer änn 10-12000 vi har dock väldigt bra priser på delar då vi i stort sett köper för inköpspris.

Ska starta? Är det bestämt?
Ta inte illa upp på något sätt, men det låter inte som allt är så genomtänkt än.
Har ni startkapital eller lokal ännu, t.ex?

Och som frågat:
Vart ska detta bli?

The Dragon
Kommer du hit ofta?
Medlem
873787
April 15, 2005 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

valkonen wrote: En 3200+ med 6600gt skulle väl räcka? med 1gb standard pc3200 minne.
och en 17" tft med lite ms. beställa Qpad XXXL musmattor var erat logo är och mx510 på dom. skulle nog se ganska bra ut 🙂

eller kanske 3200+ (s939) och x800proxl 🙂

Det vi tänkt hittills är:
ASUS A8V-E Deluxe K8T890 (eller ska man köra på Nforce4)
AMD Athlon64 "Winchester" 90nm 3500+ (eller ska man köra 3800? med 130nm istället?, kostar lika mycket)
512Mb DDR-DIMM PC4000/DDR500 (eller behöver man 1GB?)
Asus Extreme Radeon X800XL 256Mb PCIe
80Gb HDD (Större behövs inte!)
Logitech OEM Internet Pro Keyboard eller Genius Luxemate Keyboard
Logitech MX518 Gaming-Grade Optical Mouse
fUNC 1080
KOSS SB45 Headset
Nån 19" CRT skärm

Detta har vi fått ett prisförslag på ca 10000 via en kompis som driver ett dataföretag.

Vi ska också ha en server där vi styr de andra datorerna vi smartLaunch och kör dedicated server. Den kommer dock inte ha riktigt lika höga spec.

Sortima wrote: bra stolar är ett måste då orkar man sitta längre där. Men annars är ovanstående conf bra kanske en bra server att ghosta med också

Vi kanske ska få sponsring från en av Kinnarps återförsäljare.

Marcan- wrote: Vad jag vet har väl de flesta internet-caféer fortfarande CRT så om ni tjänar på det prismässigt skulle jag tagit det.

Vart kommer ni slå upp detta?

Det är det vi har tänkt också men jag undrade om det kanske skulle vara nån fördel med TFT. Isåfall så kan nån kanske rekomendera nån bra skärm under 2000.

Angående läget så vill jag gärna inte säga det innan vi har börjat då jag inte vill sätta ideen i nån som bor här också. Om det skulle vara så att vi inte får det lån/bidrag vi har sökt.

Guufi wrote: Datorn ska vara bättre än de flesta har, om du förstår hur jag menar 🙂
Det ska vara lagg/hackfritt när man lirar, bra servers i LANet och bra uppkoppling.
Sånt här satt jag och grubblade på när jag hade planer för ett IT-café.
CRT är ju ändå bäst för spel och är mycket billigare så det tjänar ni flera tusen på så det valet är väl ganska givet.
Jag tycker iaf inte att man ska satsa på nåt midend kort, kör på nåt x800XT eller nåt.
S754/S939 bör man också fundera på, skiljer ganska mycket i pris och oklockat så är det inte mycket skillnad.
Phew blev mycket, var bara mina åsikter och tankar när jag hade planer för det, men sånt bör man ha klart vid det här tillfället då ni redan verkar verkar ha lokal?

Vi kommer att ha en server kanske två, vi ska bara ha 15-20 speldatorer
sen kommer vi ha BBBs 24Mbit uppkoppling det lär räcka då Inferno Online i st med 200 datorer använder ca 10 Mbit av sin 100Mbit lina (fick den informationen under en samtal med dem)
Lokalen får vi visserligen reda på om i eftermiddag (Lördag) så vi får hoppas att det går vägen.

Spidey wrote: [quote=.doedels]Jag skrattar lika mycket varje gång jag hör någon säga att de ska starta ett internetcafe och räknar med att det ska fungera 😀

Kan tänka mig att det är svårt att locka in folk att betala att sitta framför en dator...

Alla har 1 minst hemma... Dom ända som skulle kunna betala för att sitta i IT Cafe är dom som har Clan och ska ha någon match..

Jag har för mig att där jag bor är en av Svergies LAN tätaste områden doch finns daet inget Internet-Café ännu har visserligen funnits förut men de gickt det inte något bra för dt var visserligen ca 10 år sen så mycket kan förändrats. Det finns dessutom inte specielt bra täckning med bredband iallafall inte på landsbygden det är isåfall med radilänk och de flesta här är för snåla för att fixa det.
Det kommer dessutom så ska det inte vara ett renodlat INTERNET/spel-café utan vi kommer även lägga stor vikt vid just café och servera mackor, hemgjorda kakor och kaffe/te/choklad m.m. Vi kommer att ha två separata delar.

Men detta är visserligen inte några garantier att vi kommer att lyckas men kommunen verkar vara tillräckligt övertygade då de kommer att täcka en del av start kostnaden. 😀

Kizo wrote: et inte funkar får vi väll :banghead: :banghead: :spy: :banghead: 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁 🙁

[quote=Kizo] Ska starta? Är det bestämt?
Ta inte illa upp på något sätt, men det låter inte som allt är så genomtänkt än.
Har ni startkapital eller lokal ännu, t.ex?

Och som frågat:
Vart ska detta bli?

Vi har nästan fyllt i en F-skattesedel för start av företag.
Vi har även gjort det mesta av budget-kalkylen. Om allt går som det ska så har vi börjat förbereda för starten den 1 Juni (förhoppningsviss) om två veckor. 😀
Angående finansiering så ska vi få en del pengar från kommunen som nämnt tidigare och resten ska vi låna.

Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71

Fluffy-141
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 301
873796
April 15, 2005 - 10:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska ni köpa CRT skärmar så kanske Philips 109E50 är något? Jag köpte min på butik.it och frakten gick på 59kr. Beställer ni delar för 10.000 kr så blir det fri frakt. och med tankte på att ni skulle ha 20 datorer så slutar det ju på 38000kr. Det är ju väldigt fin bild och allt på dom 😉 kör själv min i 100Hz 😉 tror den klarar upp till 120Hz minst så.

Vad det gäller datorerna tror jag ni skulle kunna klara er på datorer med Sempron eller Celeron D processorer och lägga ner mer pengar på minne och grafikkort.

Typ 1gb minne i varje dator och så ett 9800pro eller 6800LE grafikkort?

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
873809
April 15, 2005 - 11:34 pm
sp_Permalink sp_Print

The Dragon wrote:
Vi kommer att ha en server kanske två, vi ska bara ha 15-20 speldatorer
sen kommer vi ha BBBs 24Mbit uppkoppling det lär räcka då Inferno Online i st med 200 datorer använder ca 10 Mbit av sin 100Mbit lina (fick den informationen under en samtal med dem)
Lokalen får vi visserligen reda på om i eftermiddag (Lördag) så vi får hoppas att det går vägen..

Du är medveten om att de har en full duplex symmetrisk lina på 100/100 mbit va? Det ni kommer att ha är en 24/1 lina. Vilket förmodligen inte kommar att funkar speciellt bra om folk får för sig att spela online. Kommer bli en del strul med IP-adresser också eftersom du har ett begränsat antal adresser utom det interna nätet. Vilket förmodligen inferno inte har, de har förmodligen skarpa till varje klient.

Sen så skulle jag inte snåla på servrar, opteronmaskiner med dubbla 242:or och 1.5GB RAM är absolut inte att ta i om du ska ha bra spelservrar, går inte att ta mammas gamla 400mhz:are från HP och bygga spelserver av längre 🙁

räkan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 327
873813
April 15, 2005 - 11:46 pm
sp_Permalink sp_Print

fUnc är inge bra, för lätta att sno. Kör på Steel Pad eller något... Limma sedan fast dem.

Hugge: Är verkligen BBB's 24 Mbit 24/1? Är det inte VDSL med 24 mbit/s upload också?

Elementet: A64 3000+ - DFI LanParty nF4 UT SLi-D - 2X512MB Speed Premium BH-5 - Powercolor X850XT PE - 200GB Seagate - 80GB Seagate - Vattenkylt

The Dragon
Kommer du hit ofta?
Medlem
873814
April 15, 2005 - 11:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Fluffy-141 wrote: Ska ni köpa CRT skärmar så kanske Philips 109E50 är något? Jag köpte min på butik.it och frakten gick på 59kr. Beställer ni delar för 10.000 kr så blir det fri frakt. och med tankte på att ni skulle ha 20 datorer så slutar det ju på 38000kr. Det är ju väldigt fin bild och allt på dom 😉 kör själv min i 100Hz 😉 tror den klarar upp till 120Hz minst så.

Vad det gäller datorerna tror jag ni skulle kunna klara er på datorer med Sempron eller Celeron D processorer och lägga ner mer pengar på minne och grafikkort.

Typ 1gb minne i varje dator och så ett 9800pro eller 6800LE grafikkort?

Vi har visserligen en leverantör på datordelar dessutom fraktfritt. Skärmen du föreslog verkar rätt okej men är det bra kvalitet på den klarar den av att stå på i stort set 12-24H per dag i 4 månaders tid.
Sen vet jag inte hur din matte är men 10000*20 är väll 200000 inte 38000 eller tänkte du att det kostar ca 38000 att köpa 20 skärmar? Sen är dessutom en 2000 kr skärm inräknat i 10000.

Sen förstår jag inte riktigt hur du tänker med datorn prestanda. Visst är grafikkort väldigt mycket i spel prestanda men har du inte en tillräkligt bra processor så kan den inte hantera dataströmen till och från grafikkortet så den är minst lika viktigt. Sen angående dit förslag av grafikkort så visst är ATI bättre en nVidia men riktigt så bra är dom inte skulle deras äldre pruduktserie klara sig mot nVidias nyaste tror inte riktigt det. 😕

Hugge wrote: Du är medveten om att de har en full duplex symmetrisk lina på 100/100 mbit va? Det ni kommer att ha är en 24/1 lina. Vilket förmodligen inte kommar att funkar speciellt bra om folk får för sig att spela online. Kommer bli en del strul med IP-adresser också eftersom du har ett begränsat antal adresser utom det interna nätet. Vilket förmodligen inferno inte har, de har förmodligen skarpa till varje klient.

Sen så skulle jag inte snåla på servrar, opteronmaskiner med dubbla 242:or och 1.5GB RAM är absolut inte att ta i om du ska ha bra spelservrar, går inte att ta mammas gamla 400mhz:are från HP och bygga spelserver av längre 🙁

Angående antalet IP adresser så är det möjligt att beställa fler adresser så var och enn kan få en egen.

Sen serverdatorn vet jag inte om det riktigt behövs en så kraftful dator men det ska antagligen vara liknande den som används som speldator dock inte lika kraftfullt grafikkort då den knappast behövs då den inte kommer att hantera någon specielt avancerad grafik.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
873819
April 16, 2005 - 12:14 am
sp_Permalink sp_Print

Vad ni än gör, köp MINST 1gb minne.
Helst 1.5 eller 2.
Minne är så pass billigt i dagsläget att man är en jävla idiot, rent utsagt, om man snålar på det.

EDIT:
Lycka till förresten, hoppas det blir ett fint café 🙂
Kom ihåg att interiören gör en hel del också.

MjöLnE®
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 156
873843
April 16, 2005 - 7:31 am
sp_Permalink sp_Print

@ Tindy:
Finns väl ingen anledning att ha 1gig minne på ett IT-cafe heller.

Vad ska man nyttja så mkt minne till? Och 2 gig som du föreslår t.o.m??
Att det är billigt ser jag inte som nån anledning iaf...speciellt inte om
man försöker hålla nere kostnaden med tanke på att det är
20 datorer vi snackar om.

Sen är det väl lätt att uppgradera med mer minne vid senare
tillfälle, om man märker att det behövs wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 503
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL