October 23, 2004
Håller på med en skoluppgift och skulle vara tacksam om ni kunde svara på några frågor. Det handlar om Internetspråk.
1. Vilka förkortningar brukar du oftast använda dig av när du skriver någonting på internet?
2.Brukar det hända att du använder dessa ord även när du pratar?
Isåfall, brukar folk förstå vad du menar?
3. Vissa anser att internetspråket förstör det svenska språket. Vad anser du?
Har ni övriga åsikter skriv GÄRNA dom också. Tack på förhand.
Antec P182| Corsair 750W psu | Gigabyte GA EP45-DS3R | Intel Core Duo E8500@3.6GHz | 4 GB Corsair RAM| Sapphire 4870X2 2GB | 24" Samsung 2493HM | Logitech Z-2300 | Soundblaster X-Fi Xtreme Music |
January 7, 2006
Brb är väl den jag använder mest 🙂 Använder även iofs, iaf, sry och thx. Inte så många, de flesta är fula samtidigt som man tjänar två bokstäver på att använda förkortningen, känns ganska meningslöst då...
Oj, läste fel. Självklart använder jag inte nördförkortningar i verkliga livet, det finns väl ändp gränser? Det finns inget fulare än någon som springer runt och skriker "lol!" hela tiden...
Det förstör inte svenska språket, möjligtvis utvecklar det om det påverkar alls. Mitt språk på msn och när jag skriver seriöst är ju som dag och natt, och det hoppas jag att det är för de flesta andra också 😉
Frud wrote: Håller på med en skoluppgift och skulle vara tacksam om ni kunde svara på några frågor. Det handlar om Internetspråk.
1. Vilka förkortningar brukar du oftast använda dig av när du skriver någonting på internet?
Isåfall, brukar folk förstå vad du menar?3. Vissa anser att internetspråket förstör det svenska språket. Vad anser du?
1. cu, brb, iaf, iofs, bl.a..Säkert flera, men dessa är nog de vanligaste.
2. Nej.
3. En viss oro och vånda över att ungdomen använder sådant i dagligt tal finns ju. Fast jag tycker nog att fenomenet "sär skrivning" och egendomliga stavfel är mer upprörande.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 18, 2003
Frud wrote: Håller på med en skoluppgift och skulle vara tacksam om ni kunde svara på några frågor. Det handlar om Internetspråk.
Isåfall, brukar folk förstå vad du menar?3. Vissa anser att internetspråket förstör det svenska språket. Vad anser du?
1.Lol, omg,brb
2.Ja, mest lol.
3.Det förstör inte det men det utökar det =D
December 13, 2005
1. lol, omg, cu, iaf, brb, sry, thx, soz etc.
2. Japp, använder 'internetförkortningar' ofta irl. Och ja, folk jag pratar med förstår dom. (iof så använder jag bara förkortningarna med mina bröder & vänner men men.. )
3. Internetspråket är mycket bra, tycker det inte alls förstår svenska språket. snarare utökar det / förbättrar det
February 12, 2003
1. Imo, iaf, ffs och rtfm (de sista två oseriöst)
2. Möjligtvis "ffs!" när man driver med folk, aldrig seriöst.
3. Yngre kan nog ta åt sig (och maedhros ;)), så det kan bli så att folk sitter och förkortar sig. Men har man bara lite distans till det, så funkar det. Svaret blir ett rungande "nja". 😉
January 8, 2003
1. Blir många förkortningar, särskillt på msn, icq och i onlinespel. bbl, brb, mt, imo, imho, lol, m8, cu osv är väl de vanligaste.
2. Har välhänt var mer innan men det går väl i perioder.
3. Vet inte om det är ett hot men ma ntycker det är störigt när man hör "cs fjotisar" sitta å snacka om sina hs och sånt. Gäller väl att försöka hålla datorns värld och den rikiga åtskillda språkmässigt så är det inga problem.
January 10, 2005
1. brb, bbl, iof, lr, ftw, wtf, omg, gl hf.
2. Kanske nån gång, bror ju helt enkelt vem man är med ;). Och ja definetivt förstår personen vad jag menar eftersom jag isåfall använder den till sådana personener som gör de själv.
3. Nej, eftersom Svenskan kommer att klassas som ett dött språk om ca 100 så gör då nog inte så mycket.
1 Guest(s)