Intervju med personer med tekniskutbildning|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Intervju med personer med tekniskutbildning
Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 20, 2004 - 12:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej, har i uppgift i skolan att göra en "intervju" med folk med tekniskutbildning. Så kan ni som har detta vara snälla att svara på dessa frågor?

Vad har du för utbildning?

Vad jobbar du med?

Hur ser dina arbetsuppgifter ut?

Hur trivs du?

Hur ser er lön ut?

Nått annat du tycker jag kan ha användning av?

Tack så mkt!

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
601357
April 20, 2004 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet inte om detta klassas som teknisk utbildning men jag gick iaf Volvogymnasiet med inrikting NV/EL.

1. Volvogymnasiet NV/EL
2. Lumpen. Är anställd på Volvo PV som montör.
3. Montera motorer.
4. Jobbet är enformigt fast målet är knappast att arbeta som möntor resten av livet.
5. Ingångslönen är 16 656:- i grundlön. Då tillkommer lite tillägg så som OB, skiftformstillägg och "slickepeng".
6. "Teknisk utbildning" är ett stort utbildningsområde med massor av möjligheter fast även om du läser vidare på högskola ska du inte räkna med att första arbetet är ett toppenjobb. Arbetslivsfarenhet är ett krav.

matsansan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
601426
April 20, 2004 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

1. Teknisk/el i gymnasiet. Högskoleingenjör i elkraft

2. Dynamikstudier av HVDC-anläggningar på ABB Power Systems i Ludvika

3. En rätt skön blandning av elkraft, reglerteknik samt programmering

4. Har trivts bra större delen av tiden fram tills nu. Var just uppsägningstider på bolaget så stämmningen är väl inte på topp hos någon egentligen. Många diskutabla uppsägningar osv

5. Tja, hade väl en helt ok ingångslön för snart tre år sen på 23500:- men sen har löneutvecklingen varit mycket dålig med reallönesänkningar, -03 var tex snitthöjningen 1.6% på just Power Systems

6. Jag har storlek 47 i skor 😉

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
601554
April 20, 2004 - 5:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Volvogymnasiet. Teknikprogrammet med inriktning Underhåll

1. Volvogymnasiet Teknikprogrammet
2. Lumpen. Är anställd på Volvo PV Skövde som montör.
3. Montera på de yttre delarna på en 5-cylindrig volvomotor.
4. Jobbet är enformigt men inte mördande tråkigt.
5. Ingångslönen är 16 656:- i grundlön. Då tillkommer lite lite olika tilläg beroende på hur och när du jobbar. jag brukar få ut cirka 20 000 i månaden före skatt
6. Vill du läsa vidare se till att välja så mycket matte, fysik samt kemi som möjligt. Vill du inte det så till att få arbetslivserfarenhet så att du har något förutom ditt gymnsaiebetyg att söka på.

tackar Arny för den fina mallen :bgrin:

The_Mayhem
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 399
601677
April 20, 2004 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

1. Kandidatexamen i datateknik inriktining information och medieteknik samt magister i Internetteknik

Vad jobbar du med?
2. Support på dataföretag

3. Precis börjat men främst email/forum support för företagats produkter till betalande kunder. I viss mån styrt av SLA till key-accounts.

Hur trivs du?
4. Väldans bra!

Hur ser er lön ut?
5. 19000 under provanställningen i 6 månader sen räknar jag med att få upp den ett par steg

6. Man kan hamna precis var som helst, och det viktigaste du kan ha är erfarenhet, inte utbildning. ATT läsa vidare är mycket viktigare än exakt vad!

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
601680
April 20, 2004 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

3 år på gymnasiet i nån linje inriktning EL, elektronik, data /nätverk.
en 2årig KY utbildning till nätverkstekniker, doch en jävla massa skitämnen som engelska B och sådant onödigt inblandat.

blir färdig nu till sommaren så jobb har jag inte än.
Men jag praktiserar just nu, väldigt varierande, jag har satt upp en 2k burk och fipplat runt med Active directory, satt upp Exchange mail server och massa andra program.

jo helt ok, fast jag föredrar större företag.

lön ? wtf is that, jag är slav.

jag vet inte, vad vill du veta ?

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
601724
April 20, 2004 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Naturvetenskaplig/teknisk på gymnasiet
nästan 3 av 4½ år civilingenjörsutbildning på Chalmers, Automation och Mekatronik
det mesta av en 20-poängs distanskurs (A-nivå) i Företagsekonomi på Halmstad Högskola

Vad jobbar du med?

Ingenting just nu, pluggar. Skriver därför svar som för sommarjobbet jag hade i somras, och där jag jobbat alla lov sedan tvåan i gymnasiet och dessutom ett år innan jag började på Chalmers. Utbildning jag gått igenom då var samma - minus ett år Chalmers och företagsekonomin.

Jag jobbade på ett litet företag som bygger bland annat ytbehandlingskar, ytbehandlingstrummor och transportrobotar. Dessutom hela ytbehandlingsanläggningar.

Min post kallades "teknisk assistent" (mest för att det skulle heta något överhuvudtaget), men jag var lite av en allt-i-allo-kontorsnisse inom konstruktion/programmering/med mera. Se arbetsuppgifter...

(copy/paste från cv)

• Konstruktion av elstyrskåp till ytbehandlingsanläggningar.

Programmering och felsökning av PLC-system, fabrikat Omron, för styrning av ytbehandlingsanläggningar och AGV-system. Detta har till övervägande del utförts hos kund. Har på egen hand ansvarat för programmering och uppstart av mindre anläggningar.

Programmering och felsökning av Omrons programmerbara pekterminaler, modellerna NT20S och NT631C.

Inställning och uppstart av Omrons frekvensomriktare 3G3FV, 3G3MV och 3G3EV i motorstyrningar för bland annat transportrobotar.

Dokumentationsarbete: tillverkningsunderlag, bruksanvisningar och användarhandledningar

Hållfasthetsberäkningar

Framställande av tillverkningsunderlag för maskindelar.

Administrativt arbete (dokumentation av inkommande levererat material, orderhantering, lagerinventering m.m.)

Hur trivs du?

Helt OK.

Hur ser er lön ut?
Första sommaren jag jobbade 80 kr/h. Sista 120 kr/h (fast då hade jag en hel del mer erfarenhet än när jag började...). Sjyssta villkor för traktamenten (mycket arbete utfördes hos kund)

Hmm. Om du undrar så får man 593 kronor i bidrag och 1132 kronor lån normalt sett per studievecka av CSN om man pluggar...

heimdal
Member
Medlem
Forum Posts: 2779
601877
April 20, 2004 - 10:21 pm
sp_Permalink sp_Print

1. industriteknisk utbildnin, dvs lite pneumatik, el, CAD/CAM, cnc svarv/fräs, mest inriktat på svetsning och plåtbearbetning mm

2. Jobbar på VCC (volvo PV) i skövde.

3. Monterar yttre detaljer på 5cyl turbomotorer.

4. trivs rättså bra. lite enformigt bara

5. ca 20 bananer innan skatt

6. köp en lott

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 252
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL