January 12, 2004
det är ju allmänt bekant att sjukskrivningarna kostar pengar, och att tex moderaterna vill att de sjukskrivna ska få mindre i ersättning.
Här kan man läsa lite om just sjukskrivningar...
http://www.arbetslivsinstitute.....?relID=443
– Från hösten 1997 ökade antalet sjukdagar markant. Men det var sjukperiodernas längd som tilltog - inte antalet sjukskrivna
August 7, 2001
Det är väldigt jobbigt när folk påstår att man inte är sjuk fast man är det.
Folk kallar en vekling, hypokontriker, parasit, snyltare m.m. bara för att man har något som inte syns. Har man ett gips så tycker alla synd om en istället.
Folk visar sin dumhet när dom gnäller på sjukskrivna.
Man får tänka på att företagen gör sig av med folk och mindre folk ska göra samma jobb så jag förstår att många går in i väggen.
April 18, 2003
Japp, och därför måste alla lära sej så fort som möjligt, innan man går in i väggen, att det är bara ett jobb. Man går dit, gör det man ska och inget mer. Såna som jobbar dubbelt så mycket mot vad dom ska göra bara för att företaget drar ner på folk gör både sej själv och andra en björntjänst.
Inte en käftjävel tackar den som bränner ut sej på arbetet.
August 7, 2001
Jekyll 3000 wrote: Japp, och därför måste alla lära sej så fort som möjligt, innan man går in i väggen, att det är bara ett jobb. Man går dit, gör det man ska och inget mer. Såna som jobbar dubbelt så mycket mot vad dom ska göra bara för att företaget drar ner på folk gör både sej själv och andra en björntjänst.
Tänk på alla visstidsanställda.
April 18, 2003
dree wrote: [quote=Jekyll 3000]Japp, och därför måste alla lära sej så fort som möjligt, innan man går in i väggen, att det är bara ett jobb. Man går dit, gör det man ska och inget mer. Såna som jobbar dubbelt så mycket mot vad dom ska göra bara för att företaget drar ner på folk gör både sej själv och andra en björntjänst.
Nu är jag nog inte riktigt med, vad ska jag tänka på då?
October 28, 2002
dree wrote: [quote=Hauk]Jag skulle ldrig tveka på att sjukskriva mig även fast jag inte var sjuk. Lön utan jobb, wunderbar. "Nämde jag att jag dog inombords?".
Först måste du övertyga en läkare.
Det är just därför jag inte är sjukskriven just nu, utan sitter på jobbet och stjäl tid av min arbetsgivare istället.
August 7, 2001
Jekyll 3000 wrote: [quote=dree][quote=Jekyll 3000]Japp, och därför måste alla lära sej så fort som möjligt, innan man går in i väggen, att det är bara ett jobb. Man går dit, gör det man ska och inget mer. Såna som jobbar dubbelt så mycket mot vad dom ska göra bara för att företaget drar ner på folk gör både sej själv och andra en björntjänst.
Nu är jag nog inte riktigt med, vad ska jag tänka på då?
Det är inte bara att dra ner på tempot om man är visstidsanställd eftersom man inte har samma säkerhet som en som är fast anställd.
April 18, 2003
dree wrote:
Det är inte bara att dra ner på tempot om man är visstidsanställd eftersom man inte har samma säkerhet som en som är fast anställd.
Jag säger inte att man ska dra ner på tempot, maskningsaktioner är ett otyg.
Jag säger att man ska göra sitt jobb, man ska inte göra sitt OCH nån annans jobb på samma gång. Helt klart ska man sköta jobbet, till syvende och sist så är det det man får betalt för.
August 7, 2001
Jekyll 3000 wrote: [quote=dree]
Jag säger inte att man ska dra ner på tempot, maskningsaktioner är ett otyg.
Jag säger att man ska göra sitt jobb, man ska inte göra sitt OCH nån annans jobb på samma gång. Helt klart ska man sköta jobbet, till syvende och sist så är det det man får betalt för.
Jo men det är svårt att inte göra som sin arbetsgivare säger om man är visstidsanställd.
January 12, 2004
dåren wrote: Litar inte på undersökningen. Bara ännu ett försök av sossarna att få det att se bättre ut inför valet. Pricis som dom gör med AMS när dom försöker få ner arbetslösheten med en massa fuffel och kurser som ändå inte ger jobb.
så detta blir bara sanning om moderaterna bekräftar det hela??? :-k
edit/
halva texten försvann visst 😮
June 18, 2001
dåren wrote: Litar inte på undersökningen. Bara ännu ett försök av sossarna att få det att se bättre ut inför valet. Pricis som dom gör med AMS när dom försöker få ner arbetslösheten med en massa fuffel och kurser som ändå inte ger jobb.
Kontrollera då uppgifterna. Annars är det ganska lätt att bortse från det man inte vill höra.
November 27, 2003
Det är inte så att dom visat på att något som du bara inte vill se för att det visar att haft fel i mycket av den galla du spytt?
//Andreas
December 29, 2004
Delph1 wrote: [quote=dåren]Litar inte på undersökningen. Bara ännu ett försök av sossarna att få det att se bättre ut inför valet. Pricis som dom gör med AMS när dom försöker få ner arbetslösheten med en massa fuffel och kurser som ändå inte ger jobb.
Det är inte så att dom visat på att något som du bara inte vill se för att det visar att haft fel i mycket av den galla du spytt?
//Andreas
Visst är det possitivt om det stämmer. Men jag tycker inte att man kan läsa detta utan att vara djupt skeptisk.
February 4, 2003
Delph1: Man behöver inte LITA på en undersökning / utredning. Man har alltid rätt att vara kritisk. Vart kommer utredningen ifrån? Om man inte är lite kritisk så är man ju bara dum. Det är också ytterst intressant att dessa utredningar alltid kommer lagom till val. Jag gnuggar bara händerna och väntar på alla andra goda nyheter som kommer komma från olika myndigheter, forskare, ekonomer och liknande framöver (som får sina pengar från staten, och därmed faktiskt har regeringen som uppdragsgivare).
Det är inte helt konstigt att det är Obelix som startar denna tråd och slår på trummor när den presenteras. (inget illa, men jag har för mig att du är sjukskriven)
Jag kan förstå den ängslan som finns hos sjukskrivna eftersom de betraktas som ett problem hos många. Orättvist, för långt ifrån alla har ju gjort detta för att fuska, men problemet finns likväl på grund av några. Jag tvivlar inte på att sjukskriva alltid kommer finnas, men jag tror att det finns en ovilja hos vissa att återvända till arbete efter att de haft det "skönt" ett tag (*), de har insett fördelarna med att lata sig. Inte alla, men en del såna finns det. Har bland annat en i min släkt. Detta drabbar ju de som verkligen är i behov av pengar, eftersom man blir kritisk mot er, och hårdare i sin bedömning.
Jag är inte med på Borgarnas linje att man ska göra om trygghetsnätet på det sätt som de föreslagit. Det är orimligt. Men något måste göras, och jag hoppas att de förstår innebörden av sitt förslag och presenterar något bättre. Jag tror att Borgarna måste ta det försiktigt och ändra succesivt. Och hoppas att svenskarna kan förstå att inte allt kan förändras på 4 år, och att de får fortsatt förtroende (förändring tar lång tid). Detta förslaget är bara dumt i princip, då de aldrig kommer bli omvalda. Och detta betyder ju Soccarna i makten framöver = dåligt för sverige hur man än vrider på det.
(*)
Detta är ju samma sak som de säger i sin utredning:
Från hösten 1997 ökade antalet sjukdagar markant. Men det var sjukperiodernas längd som tilltog - inte antalet sjukskrivna
Anledningarna är ju inte bara att folk är "lata" som jag skrev själv, utan också som utredningen säger att lättare jobb försvunnit, och diverse andra anledningar som Obelix nämnt.
January 12, 2004
dåren wrote: [quote=Delph1][quote=dåren]Litar inte på undersökningen. Bara ännu ett försök av sossarna att få det att se bättre ut inför valet. Pricis som dom gör med AMS när dom försöker få ner arbetslösheten med en massa fuffel och kurser som ändå inte ger jobb.
//Andreas
Visst är det possitivt om det stämmer. Men jag tycker inte att man kan läsa detta utan att vara djupt skeptisk.
ok, vad är det som inte stämmer i dina ögon?
Som jag ser det så är det realistiskt.
Jag bygger det på alla som talat om hur lite hjälp och stöd dom fått att komma tillbaka till ett aktivt yrkesliv, inklusive mig.
December 29, 2004
obelix wrote: [quote=dåren][quote=Delph1][quote=dåren]Litar inte på undersökningen. Bara ännu ett försök av sossarna att få det att se bättre ut inför valet. Pricis som dom gör med AMS när dom försöker få ner arbetslösheten med en massa fuffel och kurser som ändå inte ger jobb.
//Andreas
ok, vad är det som inte stämmer i dina ögon?
Som jag ser det så är det realistiskt.
Jag bygger det på alla som talat om hur lite hjälp och stöd dom fått att komma tillbaka till ett aktivt yrkesliv, inklusive mig.
Kan mycket väl stämma. Men det kommer från en regeringsstyrd myndighet. Och i regeringen sitter sossar som är i desperat behov av opinionsstöd. En av dom stora anlednignarna till att sossarna har tappat så mycket är ljust sjukskrivningsfrågan och därför fixar dom något för att folk ska tro att det har rätt upp sig igen.
Därför litar jag inte ett piss på undersökningen. När det kommer oberoende parter och pekar på samma sak så är jag nöjd.
1 Guest(s)