August 2, 2001
Från Microsofts EULA:
13. UPGRADES. To use upgrade software, you must first be licensed for the software that is eligible for the upgrade. Upon upgrade, this agreement takes the place of the agreement for the software you upgraded from. After you upgrade, you may no longer use the software you upgraded from.
Med andra ord, om du köper en windows vista upgradering är det bäst att du gillar det för Microsoft fråntar dig då rätten att fortsätta använda ditt XP. Jag undrar om Microsoft kommer att använda WGA eller aktiveringen för att se till att den här punkten följs, att ens gamla XP CD-nyckel avaktiveras vid en upgradering eller något liknande.
Licensavtalet kan läsas här:
http://download.microsoft.com/.....ddb153.pdf
November 4, 2001
Självklart ändras licensen om du uppdaterar!
Har du XP och upgraderar till Vista så får du följa Vistas licensavtal. Du kan ju inte sitta och köra XP (versionen du uppdaterat ifrån) på en dator samtidigt som du kör Vista (uppgraderade) på en annan dator, om licensavtalet inte stödjer detta!
Hade man kunnat köra dem separat hade det ju inte varit en uppgradering utan en helt separat utgåva.
August 2, 2001
SuperNova wrote: Självklart ändras licensen om du uppdaterar!
Har du XP och upgraderar till Vista så får du följa Vistas licensavtal. Du kan ju inte sitta och köra XP (versionen du uppdaterat ifrån) på en dator samtidigt som du kör Vista (uppgraderade) på en annan dator om licensavtalet inte stödjer detta!Hade man kunnat köra dem separat hade det ju inte varit en uppgradering utan en helt separat utgåva.
Som du kan se i licensavtalet handlar det inte om flera datorer. Microsoft har alltid varit strikta med att en windows-licens bara får användas på en dator. Det står klart och tydligt att "After you upgrade, you may no longer use the software you upgraded from." vilket jag bara kan tolka som att man inte får använda sitt gamla XP överhuvudtaget, ens på samma dator tex. vid dual boot.
November 7, 2006
November 30, 2006
klaus wrote: [quote=DMX][quote=klaus]Kudelmudel so att man fatta "0" i Slutändan..........Klaus
var det en sammanfattning av alla dina posts? :bgrin:
Japp, var det--men vad taskig du är eller låta. Är Svenska so stur och osnäll-varför??
skoja bara med dig, jag tycker precis som alla andra att det e skitroligt o läsa dina posts :bgrin: :heart:
August 2, 2001
Bjornstrom wrote: Ja trevligt värre.. nXsty vad vill du med tråden? Få folk att skiva på en namnlista "jag hatar microsoft? Jag tänker ladda ner deras produkter?"
Nej, jag vill bara uppmärksamma om en märklig formulering i licensavtalet. Speciellt då de flesta inte läser det.
Personligen förstår jag inte varför Microsoft skulle förbjuda sina användare att använda en tidigare produkt de köpt bara för att de senare köpt en upgradering. Vad gör man tex. om Vista inte fungerar som det ska? Enligt licensavtalet måste man köpa ett nytt XP istället för att gå tillbaka till sitt gamla, som man enligt licensavtalet inte har rätt att använda längre.
December 17, 2005
nXsty wrote: [quote=Bjornstrom]Ja trevligt värre.. nXsty vad vill du med tråden? Få folk att skiva på en namnlista "jag hatar microsoft? Jag tänker ladda ner deras produkter?"
Nej, jag vill bara uppmärksamma om en märklig formulering i licensavtalet. Speciellt då de flesta inte läser det.
Personligen förstår jag inte varför Microsoft skulle förbjuda sina användare att använda en tidigare produkt de köpt bara för att de senare köpt en upgradering. Vad gör man tex. om Vista inte fungerar som det ska? Enligt licensavtalet måste man köpa ett nytt XP istället för att gå tillbaka till sitt gamla, som man enligt licensavtalet inte har rätt att använda längre.
Microsoft vill väl tjäna pengar som de flesta andra företag? Sen ser jag verkligen inget problem i den formuleringen.
November 4, 2001
Återigen, uppgraderar du XP till Vista blir förvandlas din XP licens till en Vista licens. Dvs du har inte kvar rätten till XP. Om du sen sitter med filerna är en helt annan sak.
Samma princip gäller alltid ute i världen. Säg att du har ett gammalt kontrakt som ersätts av ett nytt. Efter att det nya kontraktet skrivits på kan man inte börja gå efter det gamla.
August 2, 2001
SuperNova wrote: Återigen, uppgraderar du XP till Vista blir förvandlas din XP licens till en Vista licens. Dvs du har inte kvar rätten till XP. Om du sen sitter med filerna är en helt annan sak.
Samma princip gäller alltid ute i världen. Säg att du har ett gammalt kontrakt som ersätts av ett nytt. Efter att det nya kontraktet skrivits på kan man inte börja gå efter det gamla.
Jo de resonerar väll så. Men jag måste ändå säga att det känns ganska sniket. Tacken för att man köper ny mjukvara är att man förlorar rätten att använda den gamla. Men visst, Microsoft är fria att göra som de vill. Allt licens-nonsens bidrar bara till att folk tröttnar på att köpa deras produkter.
December 17, 2005
nXsty wrote: [quote=SuperNova]Återigen, uppgraderar du XP till Vista blir förvandlas din XP licens till en Vista licens. Dvs du har inte kvar rätten till XP. Om du sen sitter med filerna är en helt annan sak.
Jo de resonerar väll så. Men jag måste ändå säga att det känns ganska sniket. Tacken för att man köper ny mjukvara är att man förlorar rätten att använda den gamla. Men visst, Microsoft är fria att göra som de vill. Allt licens-nonsens bidrar bara till att folk tröttnar på att köpa deras produkter.
Där pratar du om egen erfarenhet? Eller du kanske gjort någon studie på vad folk tycker? Jag undrar varför Microsoft äger marknaden TOTALT...
June 17, 2005
Bjornstrom wrote: [quote=nXsty][quote=SuperNova]Återigen, uppgraderar du XP till Vista blir förvandlas din XP licens till en Vista licens. Dvs du har inte kvar rätten till XP. Om du sen sitter med filerna är en helt annan sak.
Där pratar du om egen erfarenhet? Eller du kanske gjort någon studie på vad folk tycker? Jag undrar varför Microsoft äger marknaden TOTALT...
fanns ett gratis alternativ med dx10 så skulle dom nog tappa mer eller mindre hela marknaden efter ett tag :)! det är nog mest därför, alla vill ju kunna spela, sen har vi ju svenssons fast dom skulle nog rulla över på gratis alternativet hyfsat snart...om det funnits vill säga!
2 Guest(s)