IP banning|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
IP banning
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 6, 2002 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Nått geni som vet hur man får bort en ip banning från DC. En hubb som bannade mig där och nu verkar de inte veta hur man får bort den, gick till en systerhub och de skulle fixa det och sa att de gjort det men jag är fortfarande bannad. j**la loosers vet inte hur en hub fungerar.

Hur soom helst, nån som vet hur man får bort banningen, jag har telia adsl, och de säger att ip´n ändras hela tiden men min verkar bestå. varit bannad i 1 v nu.

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
160825
April 6, 2002 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan inte göra något åt det om du inte byter IP adress. Men de som har HUB:en kan ta bort din IP från deras Perm Ban List som finns under Security fliken. De markerar bara din IP i den listan och trycker Delete.

De kan ju har gjort så att de lagt in en Ban på en viss serie av IP adresser tex. att alla som har en IP adress som innehåller 213.114 inte ska få komma in.
Intel PIII 866MHz|ThermoEngine V60-4210 kylfläns|Intel E815EEA|512Mb PC133 RAM|1 IBM 30Gb, 1 Seagate 60Gb, 2 Seagate 80Gb|CL GeForce 2 GTS|Plextor 16/10/40|SB Live Platinum|Win XP Pro|Chieftec DA-01B-D Dragon FullTower Black|massor av fläktar

[ Detta Inlägg ändrades av: rsastin den 2002-04-06 19:40 ]

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
160833
April 6, 2002 - 6:03 pm
sp_Permalink sp_Print

IP adressen som du får av Telia (dynamiskt) är bunden till MAC adressen på ditt nätverkskort. Så för att få en ny adress får du byta MAC adress. Den ändras när du installerar om Windows har jag för mig.
Jag har också läst om nåt program som man kan använda för att byta MAC adress.... Vet dock itne vad det heter..

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
160835
April 6, 2002 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-06 20:03, Iceman wrote:
IP adressen som du får av Telia (dynamiskt) är bunden till MAC adressen på ditt nätverkskort. Så för att få en ny adress får du byta MAC adress. Den ändras när du installerar om Windows har jag för mig.
Jag har också läst om nåt program som man kan använda för att byta MAC adress.... Vet dock itne vad det heter..

MAC addressen är "fast" i nätverkskortet och kan inte ändras!

Man kan dock få tag på nått program som ändrar den addressen som skickas ut eller nått sånt, vet inte hur det funkar..

Biters
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 866
160849
April 6, 2002 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Det går att komma runt det... men inte alltid... är det bra gjort (till ens egen nackdel om man är bannad) så läses MACen från ROMen och då e de klippt... bara att skaffa nytt NIC isf.

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
160859
April 6, 2002 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Vadå "IP låst till MAC-adressen". Om det vore så då borde ju inte jag få någon ny adress varje dag eller hur? Men det får jag via DHCP. MAC adressen är en specifik adress i nätverkskortet och är inbrännt i ett PROM på nätverkskortet och går inte att ändra. Varje nätverkskort har ett specifikt nummer. När du får en IP adress så knyts den till MAC adressen men just den IP du får låses ju inte för evigt till just din MAC adress.

Iceman
Member
Medlem
160867
April 6, 2002 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-06 21:30, rsastin wrote:
Vadå "IP låst till MAC-adressen". Om det vore så då borde ju inte jag få någon ny adress varje dag eller hur? Men det får jag via DHCP. MAC adressen är en specifik adress i nätverkskortet och är inbrännt i ett PROM på nätverkskortet och går inte att ändra. Varje nätverkskort har ett specifikt nummer. När du får en IP adress så knyts den till MAC adressen men just den IP du får låses ju inte för evigt till just din MAC adress.

Det beror på hur långt lånet av den dynamiska IP adressen är satt till på DHCP servern. Om lånet är satt på 24h så får man en ny efter 24h osv...

Roughack
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 340
160922
April 6, 2002 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

telia har sin på 20min tror jag.. men man måste typ koppla ner dra ut allt vänta ett bra tag koppla in igen.... har man tur/otur har man nytt ip smile
annars kan man plugga in skiten i ett annant nic sen tebax till sitt eget... då har man ett nytt...

Iceman
Member
Medlem
160925
April 6, 2002 - 10:56 pm
sp_Permalink sp_Print

20 minuter verkar ganska lite för ett lån av IP från en DHCP..

En polare har haft samma IP på sitt ADSL ända sen han testa det för första gången för nåt halvår sen...

Annat är det för mig som har isdn. kopplar ner och upp igen på ca 2 sek och har ett helt nytt IP 😀

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
160976
April 7, 2002 - 9:31 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-07 00:48, Roughack wrote:
telia har sin på 20min tror jag.. men man måste typ koppla ner dra ut allt vänta ett bra tag koppla in igen.... har man tur/otur har man nytt ip smile
annars kan man plugga in skiten i ett annant nic sen tebax till sitt eget... då har man ett nytt...

hur gör man det exakt.

Iceman
Member
Medlem
161020
April 7, 2002 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Det kanske kan fungera att byta IP adress med IPCONFIG om man har Win2k/XP.

Skriv "cmd" i körfältet utan "" tecken. (På den datorn som är direkt kopplad till internet)
Med programmet IPCONFIG kan man frigöra samt förnya IP adressen. Testa inte detta om du inte vill byta din IP adress eftersom det skulle kunna fungera.

Skriv: ipconfig /release
Nu är IP adressen frigjord. Om man bara skriver ipconfig nu så bör adressen vara 0.0.0.0
Väntar man ett tag så kanske nån annan tar den IP adressen som man hade. Om det nu är så att lånet inte är så långt.
Sedan när man tror att det känns bra så skriver man: ipconfig /renew för att få en ny IP adress av DHCP servern. Titta nu om det är en ny IP adress eller samma gamla vanliga.

Jag har ingen aning om detta funkar. Men det är så man brukar göra för att fixa en ny IP adress från en DHCP server...

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
161088
April 7, 2002 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

kan ju funka men det funkar inte för mig, har ju helt annan ISP också (Ålcom) men det verkar som det är ngt som ISP;en kan ställa in på DHCP servern.

Iceman
Member
Medlem
161114
April 7, 2002 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-07 18:42, ViU wrote:
kan ju funka men det funkar inte för mig, har ju helt annan ISP också (Ålcom) men det verkar som det är ngt som ISP;en kan ställa in på DHCP servern.

Ja, det beror på hur långt lånet av IP adressen är satt på, på DHCP servern om man får samma IP adress eller en ny osv.

voodoozzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1130
161122
April 7, 2002 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-07 14:45, Iceman wrote:
Det kanske kan fungera att byta IP adress med IPCONFIG om man har Win2k/XP.

Skriv "cmd" i körfältet utan "" tecken. (På den datorn som är direkt kopplad till internet)
Med programmet IPCONFIG kan man frigöra samt förnya IP adressen. Testa inte detta om du inte vill byta din IP adress eftersom det skulle kunna fungera.

Skriv: ipconfig /release
Nu är IP adressen frigjord. Om man bara skriver ipconfig nu så bör adressen vara 0.0.0.0
Väntar man ett tag så kanske nån annan tar den IP adressen som man hade. Om det nu är så att lånet inte är så långt.
Sedan när man tror att det känns bra så skriver man: ipconfig /renew för att få en ny IP adress av DHCP servern. Titta nu om det är en ny IP adress eller samma gamla vanliga.

Jag har ingen aning om detta funkar. Men det är så man brukar göra för att fixa en ny IP adress från en DHCP server...

Har funkat för mig smile .

[PITA]Neo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 499
161760
April 9, 2002 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print

men alltså det är ju hur bra som helst att man har samma IP hela tiden... blev lite sur när jag läste om Telias ADSL (alltså när jag fick det) och såg att det var dynamisk IP... men jag har haft mitt adsl i ca 2 månader nu och har fortfarande samma ip; fast jag har varit på lan där vi hade både fast ip och dhcp åsså vidare.... 😀 som sagt det är ju otrevligt om man blir bannad men det är väl oftast ens eget fel...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 79
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL