January 8, 2005
http://www.aftonbladet.se/nyhe.....3740729.ab
Nytt försök att kriminalisera majoriteten av svenskar med internet uppkoppling ?
eller rättare sagt, ett sätt för företag att komma åt privatpersoner, barn som sitter på föräldrars internet etc etc, problemet i frågan är inte slutanvändarna, det är tillgången.
att företag nu ganska enkelt logga några IP och på sätt kräva skadestånd från privatpersoner kommer inte lösa problemet.
det krävs att man går på källorna, samtidigt att man erbjuder ett rimligt alternativ som ersätter enkelheten och tillgängligheten.
det handlar inte bara om pengar, det handlar om smidighet, sortimentet, utbudet och snabbheten.
Låt mig illustrera:
Scenario: du sitter i soffan vill se en film med tjejen, men klockan är 23:01 hemmakväll eller liknande har stängt. Du slår på datorn, hittar en "movie to disk" eller en stremad sajt med lite filmer, tyvärr är utbudet så lågt att du inte hittar nån film du vill se, hittar du mot förmodan en film så tar det lång tid att ladda hem, eller kvaliten usel på streamen.
Du beger dig därför till en "torrent" sajt eller liknande, hittar ett sjukt stort utbud, det är gratis och du hittar till och med blu-ray filmer, du tankar då hem din film på 10 min, sätter på filmen, glad över att kunnat hitta det du söker och snabbt.
det krävs inte en examen i psykologi för att fatta varför piratkopiering är så populärt...
October 22, 2003
Polekatt wrote: http://www.aftonbladet.se/nyhe.....3740729.ab
Nytt försök att kriminalisera majoriteten av svenskar med internet uppkoppling ?
eller rättare sagt, ett sätt för företag att komma åt privatpersoner, barn som sitter på föräldrars internet etc etc, problemet i frågan är inte slutanvändarna, det är tillgången.
att företag nu ganska enkelt logga några IP och på sätt kräva skadestånd från privatpersoner kommer inte lösa problemet.
det krävs att man går på källorna, samtidigt att man erbjuder ett rimligt alternativ som ersätter enkelheten och tillgängligheten.
det handlar inte bara om pengar, det handlar om smidighet, sortimentet, utbudet och snabbheten.
Låt mig illustrera:
Scenario: du sitter i soffan vill se en film med tjejen, men klockan är 23:01 hemmakväll eller liknande har stängt. Du slår på datorn, hittar en "movie to disk" eller en stremad sajt med lite filmer, tyvärr är utbudet så lågt att du inte hittar nån film du vill se, hittar du mot förmodan en film så tar det lång tid att ladda hem, eller kvaliten usel på streamen.
Du beger dig därför till en "torrent" sajt eller liknande, hittar ett sjukt stort utbud, det är gratis och du hittar till och med blu-ray filmer, du tankar då hem din film på 10 min, sätter på filmen, glad över att kunnat hitta det du söker och snabbt.
det krävs inte en examen i psykologi för att fatta varför piratkopiering är så populärt...
Håller med till 100%, priserna är inte det viktigaste. Sen så tror jag att en annan stor orsak är när sakerna kommer ut.
Kolla spel till exempel, releasedatumet i USA kan vara långt innan Sveriges releasedatum. Folk orkar inte sitta och vänta 😛
Fractal Design XL | Gigabyte Z68XP-UD3P | i5 2500K | 8GB DDR3 | Corsair Force 3 120GB | HD6950 2GB | 6TB
August 2, 2001
Polekatt wrote:
Scenario: du sitter i soffan vill se en film med tjejen, men klockan är 23:01 hemmakväll eller liknande har stängt. Du slår på datorn, hittar en "movie to disk" eller en stremad sajt med lite filmer, tyvärr är utbudet så lågt att du inte hittar nån film du vill se, hittar du mot förmodan en film så tar det lång tid att ladda hem, eller kvaliten usel på streamen.Du beger dig därför till en "torrent" sajt eller liknande, hittar ett sjukt stort utbud, det är gratis och du hittar till och med blu-ray filmer, du tankar då hem din film på 10 min, sätter på filmen, glad över att kunnat hitta det du söker och snabbt.
Eller så har du en mac och DRM-skyddat på videosidan fungerar bara på windows. Bökiga DRM-skydd är en stor anledning till att folk piratkopierar eftersom piratkopior aldrig har sådana restriktioner.
November 4, 2001
Jag har flera tankar och ser flera problem... Om vi börjar med synen på själva "fildelningen". Det är fel att ta andras saker, punkt slut! Samtidigt måste man inse att branschen ligger efter och måste anpassa sig eftervad folk vill ha. Det finns tre olika typer av fildelare:
1. De som helt enkelt inte vill betala för något och struntar i att det är fel - Dessa kommer man aldrig bli av med (helt).
2. De personer laddar ner för att prov-titta/lyssna/spela och sen köper de som de gillar och går på konserter osv. Material som inte är tillgängligt överallt/svårt att hitta faller också in här - Detta går att lösa genom bättre distributionssystem, lansera ett demo till varje spel så man kan testa det (fildelningen fungerar ju nästan som PR och man kan tjäna pengar på konserter osv).
3. Denna punkt är ganska nära bunden till punkt 2. Personer som helt enkelt inte har råd att köpa allt material (detta är ingen anledning till att sno). Man kanske är en fattig student, ensamstående förälder osv osv. - Genom att sänkta priserna och fixa ett bättre system skulle man kunna hitta den där linjen där piratkopiering minskar och köpen ökar.
Vi ser inga speciallagar till andra branscher (på samma sätt) pga att de valt att stå still i utvecklingen varför skulle det vara så för denna?
Nu till nästa sak, själva lagen där man kan få reda på uppgifter. Det skall alltså vara möjligt för rättighetsinnehavarna att få ut personuppgifter för att sedan "lösa problemet själva" i stort sett. Det här med att de måste gå till tingsrätten har ju kritiserats då det inte finns någon motpart osv...
Om vi tillämpar samma princip fast vid ett annat brott då? Säg att man själv eller en vän har åkt på stryk på stan. Skulle man då kunna gå till tingsrätten med ett fotografi på sitt eget/vännens blåmärke och ett på gärningsmannen och be dem om samtliga personuppgifter, vart personen bor osv (förutsatt att de har en teknik för att identifiera personen från kortet)?
Därefter är det upp till en själv att "lösa problemet". Man kanske skriver några hotbrev om att personen ska betala skadestånd och allmämt psykar personen för att få det man vill ha...
Hejja detta låter som som en bra "lag"... Precis så vill vi ha det...
Nu är det ett väldigt grovt exempel men men.
January 8, 2005
Tror inte många inefattar punkt 1,
utan mer en blandinga v punkt 1 och 2, dvs det är svårt att avstå från en sådan revolutionerande grej, du kan få tag på nästan allt i hela världen via några klick på musen, slippa sätta sig i bilen, slippa vänta på posten.
Det är grejjen, de skiter nog itne i att det är olagligt, det är nog snarare så att de kan inte motstå. Det har blivit en sån självklarhet i samhället, folk tänker inte längre på att det är olagligt.
Punkt 2 är nog en punkt som många kan relatera till, att testa något innan man köper det, lyssna på skivan innan man köper det tex... men detta är mer än vilja att stödja dem som gjort det snarare än en reaktion på att det är olagligt.
Punkt 3 har också en poäng, men den är nog nära knyten med punkt 1 istället, de som inte har råd, skiter i att det är olagligt, eller prioriterar.
hursomhelst, så tror jag inte det går att få bort detta genom lag, det måste ske någon sorts av extrem satsning på att försöka samla ALLT på samma ställe, nånstans där du har en stor portal där du kan komma åt alla nya releaser, på samma sätt som idag, fast för en liten summa.
Detta borde inte vara omöjligt, då du faktiskt slipper massa avgifter som distrubitör, tex material vid tillverkning, frakt etc.
January 13, 2003
Det är tydligen lättare att propagera för lagändringar än att ta sig in i 2000-talet.
Hur svårt ska det vara att dra igång en torrentsite där man betalar en avgift per nedladdning? Låga priser, smidig betalning och konsumenterna hjälper till att ladda upp för att erbjuda en hög hastighet. Bolagen behöver varken många datorer eller överdrivet med bandbredd på det sättet.
Antingen har man en "wallet" som på ps store som man lätt fyller på via visa/mastercard/paypal vilket är hyffsat säkert eller att ens konto är kopplat till ens kort och man debiteras för senaste månadens nedladdningar automatiskt vid månadsskifte. Simpelt och med bra priser hade jag genast reggat mig själv.
Låga priser = många kunder = stora intäkter
Man kan/bör även köra med ett bonussystem för de som laddar upp, visst antal gigabyte så får man t.ex. ett gratis album eller en film. Ett sådant bonussystem är bra för att kunna erbjuda hög hastighet på nedladdningarna till kunderna.
Är det så jäkla svårt att fixa en sån site så man istället väljer att skaffa lagar som gör "alla" kriminella istället?
October 22, 2003
beta wrote: Det är tydligen lättare att propagera för lagändringar än att ta sig in i 2000-talet.
Hur svårt ska det vara att dra igång en torrentsite där man betalar en avgift per nedladdning? Låga priser, smidig betalning och konsumenterna hjälper till att ladda upp för att erbjuda en hög hastighet. Bolagen behöver varken många datorer eller överdrivet med bandbredd på det sättet.Antingen har man en "wallet" som på ps store som man lätt fyller på via visa/mastercard/paypal vilket är hyffsat säkert eller att ens konto är kopplat till ens kort och man debiteras för senaste månadens nedladdningar automatiskt vid månadsskifte. Simpelt och med bra priser hade jag genast reggat mig själv.
Låga priser = många kunder = stora intäkterMan kan/bör även köra med ett bonussystem för de som laddar upp, visst antal gigabyte så får man t.ex. ett gratis album eller en film. Ett sådant bonussystem är bra för att kunna erbjuda hög hastighet på nedladdningarna till kunderna.
Är det så jäkla svårt att fixa en sån site så man istället väljer att skaffa lagar som gör "alla" kriminella istället?
Riktigt schysst ide faktiskt!
Fractal Design XL | Gigabyte Z68XP-UD3P | i5 2500K | 8GB DDR3 | Corsair Force 3 120GB | HD6950 2GB | 6TB
April 10, 2003
beta wrote: Det är tydligen lättare att propagera för lagändringar än att ta sig in i 2000-talet.
Hur svårt ska det vara att dra igång en torrentsite där man betalar en avgift per nedladdning? Låga priser, smidig betalning och konsumenterna hjälper till att ladda upp för att erbjuda en hög hastighet. Bolagen behöver varken många datorer eller överdrivet med bandbredd på det sättet.Antingen har man en "wallet" som på ps store som man lätt fyller på via visa/mastercard/paypal vilket är hyffsat säkert eller att ens konto är kopplat till ens kort och man debiteras för senaste månadens nedladdningar automatiskt vid månadsskifte. Simpelt och med bra priser hade jag genast reggat mig själv.
Låga priser = många kunder = stora intäkterMan kan/bör även köra med ett bonussystem för de som laddar upp, visst antal gigabyte så får man t.ex. ett gratis album eller en film. Ett sådant bonussystem är bra för att kunna erbjuda hög hastighet på nedladdningarna till kunderna.
Haha Briljant idé, är lite smått shockad att jag själv aldrig tänkt på den.
June 17, 2002
asså. Man stjäl ju inte nåt när man piratkopierar. man Kopierar bara.
Det e ju inte som man skulle sno en bil. då e ju bilen borta. Men när man kopierar så e ju orginalet kvar o ingen skada skedd. i samma mening som man menar med stöld. Så deras term Stöld funkar inte. Dom får komma på nåt bättre skitsnack.
October 22, 2003
MULLVADEN wrote: asså. Man stjäl ju inte nåt när man piratkopierar. man Kopierar bara.
Det e ju inte som man skulle sno en bil. då e ju bilen borta. Men när man kopierar så e ju orginalet kvar o ingen skada skedd. i samma mening som man menar med stöld. Så deras term Stöld funkar inte. Dom får komma på nåt bättre skitsnack.
Haha, har inte tänkt på det så! 🙂
August 16, 2003
beta, bra idé, tyvärr är det så som jag tyvärr har sett i vissa debatter mellan industrin och fildelare med din åsikt. industrin vägrar att lyssna, ta åt sig och utvecklas.
och tyvärr dom få som har försökt har ju gjort det riktigt dåligt. (kvalité, tillgänglighet smidighet DRM osv.)
eller som vissa spel som man kan köpa i Download med kassa vilkor där downloaden är dyrare än att köpa en fysisk kopia av spelet. tummen ner.
March 14, 2001
Problemet ligger nog inte i att starta en sådan site, det ligger i att få alla filmbolag att godkänna det och gå med på att alla deras filmer laddas ner med god kvalité för en liten peng. De vill hellre sälja dvd/bluray-skivor med filmerna på, till överpris. Finns nog inte större bakåtsträvare än filmbolagen här i världen.
January 13, 2003
Snorch wrote: Problemet ligger nog inte i att starta en sådan site, det ligger i att få alla filmbolag att godkänna det och gå med på att alla deras filmer laddas ner med god kvalité för en liten peng. De vill hellre sälja dvd/bluray-skivor med filmerna på, till överpris. Finns nog inte större bakåtsträvare än filmbolagen här i världen.
Jo precis. Gäller att få dom att förstå att 100*5$ med låga omkostnader (ingen distrubition, tillverkning osv) kan ge mer förtjänst än 25*20$ för att sälja filmen på skiva. För jag tror helt klart att de hade kunnat sälja bra många fler filmer till lågt pris på nätet. Men det är de där jäkla bolagen som vägrar inse vad som är bäst för de själva.
September 21, 2002
Lite samlingar påfund från RIAA:
http://piratjanne.wordpress.co.....delningen/
Gillar speciellt:
RIAA hävdar hela tiden att de bara ger sig på de som fildelar mycket eller eventuellt de som tjänar pengar på sin fildelning. För en ensamstående mamma som hade 24 låtar på sin dator är nån som fildelar mycket och som dessutom tjänade så mycket pengar på sin fildelning att hon hade råd att betala 222 000 dollar för dessa 24 låtar…
Intervju med Beatrice Ask som tycker IPRED är skitbra. Det märks ganska omgående att hon inte är tekniskt bevandrad för fem öre.
http://svt.se/svt/road/Classic.....;a=1086402
Gillar speciellt slutet:
Fråga: -Hur stämmer detta överrens med gamla uttalanden som "Vi skall inte jaga en hel ungdomsgeneration".
Svar: -Det stämmer väl överrens med det därför att det inte längre handlar om någon ungdomsgeneration.
Fråga: -Man jagar alltså flera generationer?
Svar: -Ja alltså, låt mig säga såhär; såvitt jag kan bedöma så är väl Internet och användningen utav datorer och modern teknik idag någonting som hela befolkningen lever med, det är därför vi inte kan använda renforsutredningen.............
Gårdagens debatt på SVT:
http://svt.se/svt/road/Classic.....os=extra_1
Gårdagens "efterdebatt" på SVT:
http://svt.se/svt/road/Classic.....;a=1297018
Övrigt:
http://www.stoppaipred.nu/inde...../Huvudsida
http://www.namninsamling.com/s......asp?IPRED
Någonting som vi även måste betänka är lagstiftningen runt IT-säkerhet. En lag där personer MÅSTE gå kurser i hur man skyddar sitt nätverk och sin dator MÅSTE vara tvång för att man ska få använda Internet. Jag har nu studerat nätverksteknologi i 2½år och desto mer man läser, desto svårare inser man att det är att skydda sig. Hade jag lagt dessa 2½år på att ENBART studera säkerhet så hade jag nog känt mig ganska säker nu.
Med andra ord så måste hela Sverige gå in i en fas som vi kan kalla "projekt nätverkssäkerhetsinformationssamhället á 2½år". Dessutom måste staten ställa enorma krav på alla ISPer, då dessa hela tiden måste kolla efter underliga beteenden i näten.
Även om vi ponerar att alla som vill använda Internet blir IT-säkerhetsexperter så kan vi ändå inte vara 100% säkra. Folk kan sitta på 0day-exploits som kanske knäcker WPA2 eller liknande.
Näe, denna lag är i särklass det sämsta som kommer hända Sverige någonsin. Eller kan vi verkligen ställa dessa ENORMA krav på ALLA Internetanvändare, alternativt ge Film och musikbolagen all makt över befolkningen?
1 Guest(s)