irriterande|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
irriterande
Raven
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 116
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 28, 2002 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

att om man ska säga nått om invandrare så måste man säga "jag e inte rasistisk men" sen får man säga vad man vill. jag tycker att man ska få säga vad man vill bara man kan stå för vad man säger. man ska inte behöva säga säga "jag e inte rasistisk men" kan ju säga vad f%n man vill.

bonko
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 591
173413
May 30, 2002 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

jo, men anledningen till att man säger det är pga. att man inte vill bli klassad som rasist. Folk blir extra paranoida mot en om man nedväderar en invandrare.

chicken
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 55
173422
May 30, 2002 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

Och alla behöver inte vara rasister för att dom tycker att invandringen ska minskas i sverige........ (Det tycker iaf jag), isåfall om dom har vettiga själ att komma hit, t.ex. flyr från krig eller har bra utbildning....

gorkis
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 384
173426
May 30, 2002 - 12:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Hela Sveriges invandringspolitik är ett ända stort skämt.
Våran integrationsminister är inte av den bästa klassen.
Önskade att det var lite mer som i Danmark.

[Molotov]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1472
173432
May 30, 2002 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker att det ska vara svårt för invadrare att komma, det ska varaom dmo flyr från krig eller nått.

sen om dom inte anpassar sig till sveriges regler då har dom inget i sverige att göra.

En invandrare som inte är svensk medborgare å gör brott och blir dömd ska denne kickas ut från landet direkt å inte få återvända.

Man ska "hantera" invadrarna bättre också än vad man gör nu i sverige, kastar alla till en å samma platts är inte så smart.
då skapar man bara problem.

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
174029
June 2, 2002 - 8:56 am
sp_Permalink sp_Print

Gillar inte att invandrarna(en del av dom iaf) klagar på att dom inte får jobb mm tycker dom borde fattat att kommer man in i "efterhand" ställer man sej sist i kön.

Jag är inte rasist..

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
174030
June 2, 2002 - 9:00 am
sp_Permalink sp_Print

Näe sverige tar emot för mycket invandrare. De kommer ju så många att de inte alls får det bättre här.

MDMA
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 142
174031
June 2, 2002 - 9:06 am
sp_Permalink sp_Print

Håller med er. Att säga att man vill minska invandringen till Sverige är ett rent politiskt/ekonomiskt uttalande. Rasism är om man går på enstaka individer och missbehandlar dem pga deras ras tillhörighet.

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
174051
June 2, 2002 - 11:19 am
sp_Permalink sp_Print

om man tänker på ett land som en familj. å så kommer det en oinbjuden gäst till familjen. men familjen är snäll och tycker att det är trevligt med lite nytt folk. men den nya gästen beter sig dumt, äter upp alla cornflakes och tar fjärrkontrollen till tv'n 🙂 jag menar, man låter ju lixom inte en sådan bo kvar. man säger åt denne någon att bättra sig. bättrar denna sig inte så kastar man ju ut henne/honom. oavsett rastillhörighet. för att man inte tycker om invandrare som inte sköter sig så är man inte rasist. inte heller om man ogillar invandrare i största allmänhet. eftersom att rasism har med rastillhörighet att göra. skulle alla finländare flytta till sverige och ta våra fjärkontroller, så skulle man ju inte vara rasistisk om man hatade finnar. utan främlingsfientlig.

[PITA]Neo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 499
174203
June 2, 2002 - 10:18 pm
sp_Permalink sp_Print

alltså ni får tänka på en sak: om vi säger att invandrarna kom från väldigt bra förhållanden, och inte flydde från krig eller liknande, skulle dom väl flytta tillbaks dit dom kom från, om det är nu är så hemskt här i sverige, eller hur?

däremot om man kommer från ett land i krig, tror jag man är glad med att få bo i ett land i fred, som sverige, även om det innebär problem att få jobb m.m.

därför anser jag att sverige borde släppa in mycket fler invandrare än vi gör idag.

Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
174219
June 3, 2002 - 12:29 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-05-28 22:09, Raven wrote:
att om man ska säga nått om invandrare så måste man säga "jag e inte rasistisk men" sen får man säga vad man vill. jag tycker att man ska få säga vad man vill bara man kan stå för vad man säger. man ska inte behöva säga säga "jag e inte rasistisk men" kan ju säga vad f%n man vill.

Jag skulle vilja påstå att frasen "Jag är inte rasist men..." är en farlig fras som används när man vill visa sitt missnöje med exempelvis invandrarpolitiken eller liknande.
Man skriver så när man inte bryr sig om hur det ser ut för våra medmänniskor som har problem runt om i världen, eftersom man försöker ta parti någonstans mittemellan rasism och flyktingfientlighet/främlingsfientlighet. Man ser till problem som kriminalitet, ekonomi och sina egna upplevelser och sin egen ekonomi när man skriver på det sätttet i stället för att se till helheten och bredda sitt perspektiv och förstå alla andra samband som finns i just den situationen man diskuterar.

I de allra flesta fall (finns naturligtvis undantag) så har de som argumenterar inte den helhetsbild av läget som krävs, eller den kunskap och förståelse för besluten som tas i riksdag och regering när det gäller invandrarpolitik.
Våra politiker tar beslut i sådana frågor med hänsyn till oändlig mycket mer information än vad vi svenssons klarar av att inhämta, vilket i sin tur leder till att man inte har förståelse för hur våra politiker beslutar alltid.
Med detta vill jag inte säga att eftersom vi inte har tillräcklig information ska vi inte diskutera politik, utan att vi däremot ta hänsyn till flera olika faktorer innan vi anser oss ha en åsikt..

Jag skulle vilja uppmana och samtidigt påminna de som vill ha samma modell som danmark, där det finns extrempartier med i bilden, om att vi faktiskt mass"importerade" arbetskraft på 70-talet och att vi var beroende av kompetens när vi skulle utveckla sverige.
Min uppmaning är att alltid läsa på mer vad som egentligen gäller, vilka konsekvenser politiska beslut får och vilka konsekvenser besluten får för de enskilda individer som söker sig till vårt land.

För att dra en parallell till tidigare talare i denna tråd, skulle jag vilja säga att jag kan låna ut min fjärrkontroll emellanåt till någon annan, istället för att låta den personen istället leka med landminor, bli förtryckt, vara utan cornflakes wink , eller bli påtvingad ett liv som man själv inte vill leva.

[ Detta Inlägg ändrades av: Henrik aka [NH]ZeNNaN den 2002-06-03 02:31 ]

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
174229
June 5, 2002 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm, om man kommer från ett annat land och inte är medborgare i det landet som man är (det landet som man inte kommer från) och beter sig dumt och är kriminell, så borde man bli utvisad, även om det är krig i hemlandet. man får ju lixom tänka sig för innan man begår ett brått. och att skylla på att man begår brått å beter sig dumt för att man kommer från ett land med krig är det dummaste jag har hört. var judarna som kom hit under andra världskriget så? var dom finska vinterbarnen elaka och kriminella?

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
174245
June 5, 2002 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-06-05 21:45, daggerr wrote:
hmm, om man kommer från ett annat land och inte är medborgare i det landet som man är (det landet som man inte kommer från) och beter sig dumt och är kriminell, så borde man bli utvisad, även om det är krig i hemlandet. man får ju lixom tänka sig för innan man begår ett brått. och att skylla på att man begår brått å beter sig dumt för att man kommer från ett land med krig är det dummaste jag har hört. var judarna som kom hit under andra världskriget så? var dom finska vinterbarnen elaka och kriminella?

Tja...vad det gäller invandrare och det begås brott så blir en hel del utvisade redan nu.Kan hålla med om att man kan inte skylla ifrån och rättfärdiga sina handlingar med att det är krig i ens hemland.

Men...det gäller att tidigt integrera invandrare i samhället samt att det även hänger på invandrarna själva såsom att lära sig våra seder och bruk,för att inte tala om vårt språk.Personligen känner jag många invandrare och alla jag känner är som du och jag.

När det gäller brott vissa begår så ser jag detta som ett misslyckande (integrationen i samhället) samt även som en "naturligt variation"...hur många svenskar begår inte brott då?Procentuellt sett så lär skillnaden inte vara särskilt stor mellan svenskar o invandrare...Det viktigaste vi kan göra är att försöka se människan och inte hudfärg och bakgrunden.

Zennans inlägg var av det ypperliga slaget må jag säga...Håller med samt försöker infoga och fylla in i Zennans tankegångar...exellent Zennan smile

Slutsatsen är helt enkelt "döm inte hunden efter pälsen/håret"

[ Detta Inlägg ändrades av: skiroy den 2002-06-05 22:35 ]

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
174250
June 5, 2002 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

om man flyr/flyttar till ett annat land så är ju det första man försöker göra (om man inte gjort det innan) att ta reda på vilka lagar och seder som gäller. sedan att integrera människor i ett nytt samhälle vet jag inte hur man skall göra mer än att ge dom ett varmt välkomnande. sedan är det ju upp till dom själva att ta reda på saker och ting, eller ännu bättre börja umgås med urinvånarna 🙂 kanske flytta ut i någon avbefolkningsort i stället för att flytta till bergsjön. det största problemet med integrationen i dagens samhälle är nog att alla bosättersig/bli bosatta i samma områden.

voodoozzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1130
174252
June 5, 2002 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med skiroy och Zennan. Har egentligen inget att tillföra för utom att man ska komma ihåg att Sverige behöver invandringen (de födds för få barn helt enkelt) och att ett samhälle behöver nya tankar för att utvecklas. Sedan ser de flesta invandrare = negrer skulle istället föreslå invandrare =människor wink .

Skrev det här inlägget för att visa att alla på NH inte är "smyg rasister" (självklart är det inte så, men det var lite väl många 🙁 )

[ Detta Inlägg ändrades av: voodoozzz den 2002-06-06 14:30 ]

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 224
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL