August 22, 2001
En lika vass tråd som den om duschvanor.
Jag anser mig inte vara särskilt snål, men det irriterar mig att det finns någon slags underförstådd uppgörelse att man alltid ska bjuda laget runt på tuggummi. Jag är närmast beroende av "Extra" och har det alltid med mig, men jag har ledsnat på att köpa tredubbel uppsättning av min förbrukning. Ett paket räcker ungefär till mig och mina 4-6 kursare i min studiegrupp under en dag. Eftersom alla vet att jag alltid har tuggummi räknar de stenhårt med att alltid få av mig. Det är förvånansvärt få som bjuder tillbaka. Jag har inga problem med att bjuda egentligen, men det ska ju vara ett fritt val. Frågan lyder alltid: "Har du tuggummi?" Inte kan jag svara: "Ja, men jag har ingen lust att bjuda dig för då räcker paketet längre åt mig."
För mig som är student utan lån är det stor skillnad mellan att lägga 240:- och 100:- på tuggummi per månad. Är jag småaktig, vad tycker ni?
June 16, 2004
Jag vet, håller med dig fullständigt. Alltid samma sak, jag tar ett tuggummi, nästan alltid bjuder jag min kompis som jag brukar umgås med mest i skolan, typ arbetar tillsammans i matten och så. Sen ska självklart den andra ha.. och han bredvid den.. och nästa.. sen har det gått 15 tuggummin för att jag skulle ta ett. Tyvärr låter man snål om man säger nej till att bjuda på nåt så litet som ett tuggummi, men till slut går det en faktiskt på nerverna att alla ska ha.
May 1, 2005
pompougnac wrote: Kör med klassikern: "nä jag har inga kvar sorry."
Den är bra! Och när nån av dem till slut säger "Jaså? Säkert? Hur kommer det sig att du alltid har slut på tuggummin?" så svarar du bara "Eftersom jag förbrukar ett paket om dagen då alla frågar efter tuggummi hela tiden så tar det slut snabbt och ofta!". Efter den lär du få ha dina tuggummin ifred. Risken är att du kommer låta bitter dock.
Känner igen det där annars. Jag fick slut på det genom att säga "Det känns som att jag försörjer alla med tuggummin" med ett tonfall som om det inte gjorde nåt, men de förstod vad jag diplomatiskt ville ha sagt. Nu köper folk sina egna tuggummin. 😀
August 22, 2001
dreamweaver wrote:
Känner igen det där annars. Jag fick slut på det genom att säga "Det känns som att jag försörjer alla med tuggummin" med ett tonfall som om det inte gjorde nåt, men de förstod vad jag diplomatiskt ville ha sagt. Nu köper folk sina egna tuggummin. 😀
Skulle aldrig funka för mig hur neutralt eller glatt jag än sa det. Då får jag väga problemet på guldvåg och överväga att bli gruppens "småaktiga snåljåp". Men det är klart, de andra borde ju känna sig minst lika snåla om jag lyfter upp mitt problem. 🙄
OT: Finns nåt annat system än att tabba sig ner och kunna markera alla attribut (eller vad de rätta termerna är). Musen funkar inte så jag måste använda tangenterna. Tänkte om det finns nåt kortkommando för att komma till rutor där man kan skriva etc. Ehh, fattar ni?
September 12, 2001
Smirnoff wrote: Har du hört talats om gratis är gott 😛
Jag snyltar alltid på min polare som har tugummi, varje gång han tar fram paketet så får jag per automatik...
Givetvis så bjuder jag tillbaka...Men om du verkligen stör dig på, smussla i hemlighet då?
Hur ska man kunna smussla i hemlighet när det gäller tuggummi ?
Jäkligt svårt i mina ögon, enda som gäller är att inte tugga tuggummi alls vilket nog knappast är något alternativ för trådskaparen.
March 14, 2001
skiroy wrote: [quote=Smirnoff]Har du hört talats om gratis är gott 😛
Jag snyltar alltid på min polare som har tugummi, varje gång han tar fram paketet så får jag per automatik...
Givetvis så bjuder jag tillbaka...Men om du verkligen stör dig på, smussla i hemlighet då?
Hur ska man kunna smussla i hemlighet när det gäller tuggummi ?
Jäkligt svårt i mina ögon, enda som gäller är att inte tugga tuggummi alls vilket nog knappast är något alternativ för trådskaparen.
Jo men det är ju där "Jag tog det sista" kommer in i bilden, sen när man tar ett nytt någon timmer senare så "låg det visst ett till i fickan som jag missade"..
Polarna lär säker fattat tillslut att du inte vill bjuda dem och har kanske då själv börja köpt eget tuggummi..
August 22, 2001
Smirnoff wrote: Har du hört talats om gratis är gott 😛
Visste väl att jag skulle nå ut till nåt irritationsobjekt. Jag tycker du kan sprida det här vidare till dina snyltarpolare så kanske vi får ett stopp på eländet!
Eller vänta... nu har jag det! Nästa gång tuggummi kommer på tal kan jag berätta en liten anekdot från internet. Haha, perfekt!
January 6, 2002
Men ha nått gummi löst i fickan och ta fram det, och ha paketet i en väska eller nått.
Är det inte dags för de andra att börja bjuda igen? Om de frågar om de kan få ett är det väl bara att säga något i stil med:
"trodde det var din tur att ha med"
"Ser det ut som om jag ör gjord av pengar eller?" "Vaddå snål? är det du eller jag som har betalat för alla de tuggummi du käkat den senaste läsperioden?"
"Fick du inte ett igår/för en timme sen?"
December 30, 2003
Snorch wrote: Nej tyvärr jag tog det sista.. sen tuggar du glatt på.. 🙂
Ha alltid förpackningen i fickan med ett tuggummi kvar i :), och resten i rakt i fickan. sen när dem frågar så säger du att du tog det sista
har alltid så när polaren blir sugen på och bränna någon film av mig, men han har ju aldrig några skivor..så jag har alltid en skiva ligger kvar i spiralen. så när han frågar säger jag att jag bara har en kvar som jag ska ha ikväll :).
2 Guest(s)