January 30, 2003
Efter att ha läst tråden och gett mig ut på polisjakt kan jag konstatera föjlande:
Min uppfattning om att de poliser som handlar uppenbart fel straffas är lite osäker. Jag tror att en del slipper undan.
Har letat efter en bortsprungen kanin nu och när en polisbil påträffades på bensinstationen frågades det om de hade fått veta något om överkörda kaniner.
Ur bilen stiger en ganska muskulös kille, huvudet längre än mig. Lite tuffingstil på honom men han är mycket trevlig, svarar på alla frågor och ger råd & tips. Trevlig!
Så nu ska jag sova tryggt i vetskap om att poliskåren är bra mycket bättre än jag trodde. (bättre träffa en bra polis än läsa om en dålig)
December 22, 2000
SiBBoR wrote: [quote=[Iceboy]]Mycket bra skrivet faktiskt!
Farsan är också polis och själv ska jag in på polishögskolan 😀
Tackar, då kanske vi ses sen då ;).. iofs vet jag inte exakt när jag tänker hoppa på polishögskolan, men vem vet; vi kanske bli kollegor med tiden 🙂
Hehe ja de dröjer några år till innan jag hoppar på skolan 😀
April 13, 2003
SiBBoR wrote: Tro mig; dem gör så gott dem kan ni de flesta lägen
"alla poliser är inte såhär"
-Ja, det gäller att ha tur när man är ute på stan så man inte träffar på fel polis och blir misshandlad och nerslagen utan rättighet att försvara sig. Hur skulle ni känna er efter att ha blivit misshandlad offentligt inför en krogkö + era flickvänner/pojkvänner ?
Det är oacceptabelt att det överhuvudtaget finns EN ENDA sån här polis i hela poliskåren. Jag kommer aldrig kunna lita på poliser igen.
May 7, 2001
[Iceboy wrote: ][quote=jokkling][quote=[Gamepredator] Sulan]Det här har blivit nå jäkla "Hacka ner på poliser tråd". Det är olyckligt vad som hände den här killen och poliserna har helt klart agerat fel. Men det finns massvis med poliser som är sjyssta och verkligen lever för att få det samhälle vi lever i någolunda bra. Nästan alla som skrivit här har försökt få det att låta som att alla poliser vi har är odugliga, vilket absolut inte stämmer. Har träffat massvis med poliser som är trevliga och vill hjälpa till.
Och ni som skriver att "alla poliser är dumma i huvet och dryga" kan nog inte föreställa er hur samhället skulle se ut utan poliser.
hackar absolute inte på enstak poliser, dem skiter jag fullständigt i, utan hela polis-kåren och allt som hör det till. Polisen är ju ändå på något vis det mest känsliga i hela vårat samhälle, dom ska ju lixom se till att alla sköter sig osv osv. Då _måste_ det ju helt enkelt var mer kontroll på polismännen "på golvet". När en polis blir anställd måste ju ledningen kunna vara 100% säkra på att den personen är lämpad för jobbet, dom måste ju se till att personen verkligen känner till vad syftet med yrket är. Tycker det är hemskt att kontrollen är så j**la dålig.
Så de du påstår är att hela poliskåren är okontrollerade ?
Det var väl inte riktigt det jag sa? Men det skulle jag mer eller mindre vilja påstå, ja. Tycker hela begreppet "Polis" är så förlegat. Något som hörde hemma på 30-talet. Ansvaret polisen har idag borde delas upp i flera olika, nya, myndigheter eftersom deras syfte idag är mycket svårt att utläsa. Det dom, så vitt jag vet, ska göra (skapa ordning i samhället) tycker jag helt enkelt inte att de lyckas med. i de flesta fall så rör dom bara om ännu mer med deras små patetiska insattser. Personligen tror jag att allt skulle bli mycket lugnare utan dem. Märk väl att jag inte på något sätt kritisrar några individer, utan hela polisväsendet.
December 22, 2000
jokkling wrote:
Det var väl inte riktigt det jag sa? Men det skulle jag mer eller mindre vilja påstå, ja. Tycker hela begreppet "Polis" är så förlegat. Något som hörde hemma på 30-talet. Ansvaret polisen har idag borde delas upp i flera olika, nya, myndigheter eftersom deras syfte idag är mycket svårt att utläsa. Det dom, så vitt jag vet, ska göra (skapa ordning i samhället) tycker jag helt enkelt inte att de lyckas med. i de flesta fall så rör dom bara om ännu mer med deras små patetiska insattser. Personligen tror jag att allt skulle bli mycket lugnare utan dem. Märk väl att jag inte på något sätt kritisrar några individer, utan hela polisväsendet.
Oj oj oj ... skulle vi släppa lös alla idioter fritt utan några poliser i närheten så hade du nog inte sagt så här skulle jag tro.
Den biten folket ser av polisen är ju bara en liten liten pyttebit av vad hela polisväsendet håller på med.
December 22, 2000
ayze wrote: [quote=SiBBoR]Tro mig; dem gör så gott dem kan ni de flesta lägen
"alla poliser är inte såhär"
-Ja, det gäller att ha tur när man är ute på stan så man inte träffar på fel polis och blir misshandlad och nerslagen utan rättighet att försvara sig. Hur skulle ni känna er efter att ha blivit misshandlad offentligt inför en krogkö + era flickvänner/pojkvänner ?
Det är oacceptabelt att det överhuvudtaget finns EN ENDA sån här polis i hela poliskåren. Jag kommer aldrig kunna lita på poliser igen.
Nej alltså jag förstår dig helt och hållet, hade de hänt mig så hade jag blivit fly förbannad precis som dig. Och självklart hade jag satt igång en process med mål att sitta i en rättegång med dom även om de kan tyckas i många fall är omöjligt.
Och jag håller med dig på punkt två oxå, att de inte borde finnas en enda sån här polis i poliskåren. Men skulle du plocka ut just denna polisen (eller poliserna) som gjorde detta mot dig och kolla allt dom har åstadkommit under sina år som poliser så har dom nog inte bara gjort massa misstag och dumma saker, tror dom har gjort mycket bra oxå, annars hade dom ju inte fått stanna kvar. Men efter de som med dig nu så ligger dom ju klart risigt till.
April 13, 2003
[Iceboy wrote: ] Men skulle du plocka ut just denna polisen (eller poliserna) som gjorde detta mot dig och kolla allt dom har åstadkommit under sina år som poliser så har dom nog inte bara gjort massa misstag och dumma saker, tror dom har gjort mycket bra oxå, annars hade dom ju inte fått stanna kvar.
Jasså så det är okey att spöa upp oskyldiga nån gång ibland om man sköter sig tycker du..
Har du nån partner? Har du blivit brutalt misshandlad utan rättighet att försvara dig nångång mitt inför henne?
-Hur känndes det?
December 22, 2000
ayze wrote: [quote=[Iceboy]] Men skulle du plocka ut just denna polisen (eller poliserna) som gjorde detta mot dig och kolla allt dom har åstadkommit under sina år som poliser så har dom nog inte bara gjort massa misstag och dumma saker, tror dom har gjort mycket bra oxå, annars hade dom ju inte fått stanna kvar.
Jasså så det är okey att spöa upp oskyldiga nån gång ibland om man sköter sig tycker du..
Har du nån partner? Har du blivit brutalt misshandlad utan rättighet att försvara dig nångång mitt inför henne?
-Hur känndes det?
Jag har väl inte påstått att de är okey.. du tog ju inte med allt va jag skrev heller. De jag menade va att du skrev att sånna som dom borde inte få stanna kvar och då menade jag att om man skulle kolla på allt dom gjort under sin period som tjänstegörande polis så är de nog inte bara dumma saker utan även massa bra. Och då är vi där vi en gång i tiden i denna tråden att polis är inte mer än människor, alla begår misstag, vissa grövre och vissa är mildare. I ditt fall så va de väl ett väldigt grovt misstag skulle jag säga, men tänk dig själv om du va polis o skulle ta någon som kanske klassades som väldigt farlig. Och du får beskrviningar på hur vederbörande ser ut och du hittar en som stämmer EXAKT överens med allt du har fått information om, skulle du gå fram o fråga "Ehh, är du den kriminelle saten som jag ska gripa nu eller är du bara jävligt lik?" Nu hårddrar jag ju de en aning, men du förstår.. de va kanske en pressad situation och de är nog inte så lätt alla gånger att agera polis.
Jag har ALDRIG varit med om att någon har blivit misshandlad av poliser eller något liknande utan anledning.
Och utan rättighet att försvara sig förstår jag inte, för alla har rättigheter o försvara sig, sen om de är så mycket lönt i alla situationer är en annan femma..
April 13, 2003
1. En polis ären yrkesman som har ett väldigt ansvarsfullt arbete, det ska skötas PROFFSIGT, UTAN "MISSTAG".
2. Tycker du att det är en "pressad situation" när en polis rycker tag i en kille som står och kramar sin flickvän i en krogkö? Killen Försvarar sig reflexmässigt utan att veta vem som angriper honom helt oprovocerat med våld bakifrån.
3. Du har enligt lag ej rättighet att hindra polismannens yrkesutövande, däribland streta emot vid "gripande". Det rubriceras som våldsamt motstånd och är straffbart oavsett Om poliserna är hönshjärnor eller inte.
April 13, 2003
SiBBoR wrote: ayze, du är inte mindre man för att du blivit kränkt; rak i ryggen å blicken rakt fram. Snacka med poliserna!
Jag försöker tänka positivt, men tack ändå..
Jag tänker inte "snacka" med dem, när jag försökte göra det på polisstationen var dem allmänt otrevliga och uppträdde hotfullt.
Poliser är nån sorts motpol till brottslingar, fast ändå inte. Samhällets avskum tar ut varandra är mitt nya helhetintryck. Undvik kontakt med båda två av dessa grupper.
May 7, 2001
[Iceboy wrote: ][quote=jokkling] Det var väl inte riktigt det jag sa? Men det skulle jag mer eller mindre vilja påstå, ja. Tycker hela begreppet "Polis" är så förlegat. Något som hörde hemma på 30-talet. Ansvaret polisen har idag borde delas upp i flera olika, nya, myndigheter eftersom deras syfte idag är mycket svårt att utläsa. Det dom, så vitt jag vet, ska göra (skapa ordning i samhället) tycker jag helt enkelt inte att de lyckas med. i de flesta fall så rör dom bara om ännu mer med deras små patetiska insattser. Personligen tror jag att allt skulle bli mycket lugnare utan dem. Märk väl att jag inte på något sätt kritisrar några individer, utan hela polisväsendet.
Oj oj oj ... skulle vi släppa lös alla idioter fritt utan några poliser i närheten så hade du nog inte sagt så här skulle jag tro.
Den biten folket ser av polisen är ju bara en liten liten pyttebit av vad hela polisväsendet håller på med.
Visst ser jag långt ifrån alla poliser på gatan, men det betyder väll inte att jag inte vet poliskåren pysslar med. Jag har en politisk uppfattning av deras inställning till deras tillsatta roll i sammhället och jag tycker den utförs extremt dåligt.
April 13, 2003
Deadleg wrote: En uniformerad polis är en representant för hela poliskåren och bör därmed också uppträda på ett korrekt sätt.. visst finns det tillfällen när även poliser kan tappa fattningen men då skall dom straffas lika mycket som "vanliga svensons" som tappar fattningen.....
Ja eller kanske tom. värre än vanliga svenssons?
May 7, 2001
[Iceboy wrote: ] Nej alltså jag förstår dig helt och hållet, hade de hänt mig så hade jag blivit fly förbannad precis som dig. Och självklart hade jag satt igång en process med mål att sitta i en rättegång med dom även om de kan tyckas i många fall är omöjligt.
Och jag håller med dig på punkt två oxå, att de inte borde finnas en enda sån här polis i poliskåren. Men skulle du plocka ut just denna polisen (eller poliserna) som gjorde detta mot dig och kolla allt dom har åstadkommit under sina år som poliser så har dom nog inte bara gjort massa misstag och dumma saker, tror dom har gjort mycket bra oxå, annars hade dom ju inte fått stanna kvar. Men efter de som med dig nu så ligger dom ju klart risigt till.
1.Skitsamma om dom åstadkommit bra saker, dom har ett så extremt ansvarsfullt arbete och en så extremt ansvarsfull roll i sammhället att "misstag" (misstag=testosteron-överflöd?) helt enkelt inte FÅR FÖREKOMMA.
2."annars hade dom ju inte fått stanna kvar". hehe, om poliser skulle få sparken efter att dom gjorde "misstag" som de här skulle jag vara mycket mycket gladare, då skulle de inte finnas mer än en handfull poliser i vårt avlånga land. Det fungerar inte alls så, om en poliser begår tjänstefel så får han en anmälan mot sig och detta utreds av polisen själva, om poliserna var mer än en vis tillfället kan den/de andra polisen/poliserna mycket lätt vittna för sin kollega och dämed mer eller mindre omöjligöra att polisen blir dömd. Låter det konstigt? visst, men så funkar det.
May 7, 2001
[Iceboy wrote: ] Jag har ALDRIG varit med om att någon har blivit misshandlad av poliser eller något liknande utan anledning.
Och utan rättighet att försvara sig förstår jag inte, för alla har rättigheter o försvara sig, sen om de är så mycket lönt i alla situationer är en annan femma..
Det märks, kan jag säga, då dina åsikter ger i samma våglängd som poliskåren. Men det säger jag dig, om du råkar klä dig som en "kommunist", "pundare", "vegan" eller "dyligt" då får du smaka på telefonkatalogen. (Förklaring: telefonkatalogen är när piketpolisen drar in en "äcklig vänsterpartist" i sin piketbil med tonade rutor, sliter av och sönder dina kläder, håller fast dig och lägger en telefonkatalog på magen och slår dig hårt med sina batonger till dom i många fall knäcker några revben. När du sedan vill göra en anmälan intygar alla poliserna att de var på ett helt annat ställe trots dussintals av vittnen som säger annat. Och de säger "men borde han inte fått några märken om vi slog honom med batongerna?")
2 Guest(s)