February 19, 2004
ilg@dd:
Jag vet inte varför du fick för dig att jag inte hade läst artiklen?
Men återigen, Sveriges system fungerar inte alls som den amerikanska vilket moore antagligen inte vet.
Det är som Newsweek sa att varje land måste finna sin balans. (de jämförde Sverige, Finland, Danmark och Norge. Grannländer, alla med i EU (förutom Norge) och har sin balans) Att gämföra Sverige med USA går inte om inte systemen liknar varandra.
Telia blev mycket bättre efter det hade privatiserats. Tänk om vi hade fått samma effekt av sjukvården.
Ang wrote: ilg@dd:
Jag vet inte varför du fick för dig att jag inte hade läst artiklen?Men återigen, Sveriges system fungerar inte alls som den amerikanska vilket moore antagligen inte vet.
Det är som Newsweek sa att varje land måste finna sin balans. (de jämförde Sverige, Finland, Danmark och Norge. Grannländer, alla med i EU (förutom Norge) och har sin balans) Att gämföra Sverige med USA går inte om inte systemen liknar varandra.Telia blev mycket bättre efter det hade privatiserats. Tänk om vi hade fått samma effekt av sjukvården.
Eftersom du missat det både i artiklarna och mitt inlägg så tar jag det igen:
"MM – Ni var en ledstjärna. Det var ni som uppfann social välfärd. Den här nya regeringen ni har håller på att förstöra den."
"MM – Vill ni verkligen bli som vi amerikaner? Göra hälsa till något företag ska tjäna pengar på?"
Som synes är han mycket väl medveten om att vi inte har samma typ av system.
"Telia blev mycket bättre efter det hade privatiserats."??
Vad grundar du detta uttalande på?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 13, 2004
Ang wrote: Det är som Newsweek sa att varje land måste finna sin balans. (de jämförde Sverige, Finland, Danmark och Norge. Grannländer, alla med i EU (förutom Norge) och har sin balans) Att gämföra Sverige med USA går inte om inte systemen liknar varandra.
Så i förlängningen menar du att sjukvården är i BALANS i USA, ja kanske för de väl bemedlade, men knappast "youre average Joe" 🙄
October 18, 2006
Lite siffror kanske kan fräscha upp debatten:
I Sverige läggs 8.6% av BNP på sjukvård. I USA 14%.
Av de 14% i USA så står Medicare, Medicaid och andra offentligt finansierade system för 47%. Med tanke på att BNP är betydligt högre i USA än i Sverige och att det stora flertalet människor i USA har privata försäkringar och alltså inte utnyttjar den offentliga sjukvården så tror jag inte att man kan säja att vi i sverige lägger mer pengar på offentlig sjukvård än i USA, definitvt inte per capita.
I tabellen här finns totalen för de olika länderna i OECD:
http://www.sos.se/FULLTEXT/111.....%202_2.gif
Naturligtvis säjer inte det här så mycket om kvaliteten på sjukvården men enligt en undersökning som WHO gjorde 2000 så kom Sverige på 23:e plats när kvaliteten på sjukvårdenjämfördes bland världens länder. Den rapporten blev kraftigt ifrågasatt men den kan nog fungera som indikation på att Sveriges sjukvård kanske inte funkar så där enormt bra som MM och stopplagsivrarna vill tro.
August 11, 2005
Josey Wales wrote: Lite siffror kanske kan fräscha upp debatten:
I Sverige läggs 8.6% av BNP på sjukvård. I USA 14%.
Av de 14% i USA så står Medicare, Medicaid och andra offentligt finansierade system för 47%. Med tanke på att BNP är betydligt högre i USA än i Sverige och att det stora flertalet människor i USA har privata försäkringar och alltså inte utnyttjar den offentliga sjukvården så tror jag inte att man kan säja att vi i sverige lägger mer pengar på offentlig sjukvård än i USA, definitvt inte per capita.
I tabellen här finns totalen för de olika länderna i OECD:
http://www.sos.se/FULLTEXT/111.....%202_2.gifNaturligtvis säjer inte det här så mycket om kvaliteten på sjukvården men enligt en undersökning som WHO gjorde 2000 så kom Sverige på 23:e plats när kvaliteten på sjukvårdenjämfördes bland världens länder. Den rapporten blev kraftigt ifrågasatt men den kan nog fungera som indikation på att Sveriges sjukvård kanske inte funkar så där enormt bra som MM och stopplagsivrarna vill tro.
Precis, det du rabblar upp säger inte ett dugg eftersom det inte är hur mycket man lägger på sjukvården av BNP:n som är relevant.
Det är samhällets hälsa i stort som avgör sjukvårdens kvalité och inte hur mycket pengar som pumpas in i sjukvården.
http://www.skl.se/artikeldokum.....relse+.pdf
Där har du en liten sammanställning som jämför Sverige med en rad olika länder. Den är inte helt 100%-tillförlitlig, men den duger gott och väl i den här debatten och den visar klart att Sveriges sjukvård är bland de bästa i många avseenden. Sen att den är flera år nyare än WHO-rapporten du kort nämnde är också en plus i kanten och att det är data från de egna länderna som jämförst är ytterligare en plus.
Edit: Även om Sverige nu kom på 23:e (år 2000 :roll:) plats så är det ett bra resultat. Antagligen tycker du det är ett dåligt resultat eftersom det finns 22 andra länder som är bättre, men det du glömemr är de ~160 länderna som Sverige "slog"...
October 18, 2006
csm101:
En undersökning om kvaliteten på den landstingsstyrda sjukvården genomförd av Sveriges kommuner och landsting ifrågasätter i alla fall jag värdet på.
Om undersökningen gjorts av någon som inte hade ett egenintresse av att framstå som duktig så hade det varit en annan sak.
Se här, en annan undersökning som ger ett helt annat resultat:
http://www.aftonbladet.se/vss/.....87,00.html
Denna är beställd av de borgerliga partierna och är om inte helt oberoende så i all fall bättre än att folk betygsätter sej själv.
Med den bild som sjukvården själva vill ge sken av, nämligen att svensk sjukvård är bäst i världen och med tanke på skattetrycket så tycker jag en 23:e plats internationellt sett är extremt dåligt.
Josey Wales wrote: csm101:
En undersökning om kvaliteten på den landstingsstyrda sjukvården genomförd av Sveriges kommuner och landsting ifrågasätter i alla fall jag värdet på.
Om undersökningen gjorts av någon som inte hade ett egenintresse av att framstå som duktig så hade det varit en annan sak.Se här, en annan undersökning som ger ett helt annat resultat:
http://www.aftonbladet.se/vss/.....87,00.html
Denna är beställd av de borgerliga partierna och är om inte helt oberoende så i all fall bättre än att folk betygsätter sej själv.Med den bild som sjukvården själva vill ge sken av, nämligen att svensk sjukvård är bäst i världen och med tanke på skattetrycket så tycker jag en 23:e plats internationellt sett är extremt dåligt.
Du är bra rolig du.. En borgerligt beställd undersökning utförd under vänsterstyrd mandatperiod..
:)R
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 18, 2006
ilg@dd wrote: [quote=Josey Wales]csm101:
Om undersökningen gjorts av någon som inte hade ett egenintresse av att framstå som duktig så hade det varit en annan sak.Se här, en annan undersökning som ger ett helt annat resultat:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,667987,00.html
Denna är beställd av de borgerliga partierna och är om inte helt oberoende så i all fall bättre än att folk betygsätter sej själv.Med den bild som sjukvården själva vill ge sken av, nämligen att svensk sjukvård är bäst i världen och med tanke på skattetrycket så tycker jag en 23:e plats internationellt sett är extremt dåligt.
Du är bra rolig du.. En borgerligt beställd undersökning utförd under vänsterstyrd mandatperiod..
:)R
Jag skrev att den inte var helt oberoende men de bedömer i alla fall inte sej själva som i SKL's undersökning.
August 11, 2005
Josey, säg vad du vill om undersökningen jag drog fram, men den innehåller iaf statistik som de inräknade länderna själva har tagit fram.
"Utöver egna jämförelser innehåller rapporten sammanfattningar av internationella
jämförelser gjorda på andra håll i världen där svensk sjukvård ingår i
jämförelserna. Bland annat ingår undersökningar från ett holländskt statligt
institut och från ett oberoende kanadensiskt forskningsinstitut."
Hade du lagt tre minuter på att läsa inledningen hade du inte avfärdat rapporten. Vad jag vet så skiter andra länder i vilka som styr i Sverige när de gör sina egna jämförelser...
Det är bara sammanställningen som är gjord av de SKI, så jag litar fortfarande mer på den än en liten artikel från aftonblaskan som för det första inte kan besluta sig om det ska vara 50 000 eller 500 000 patienter och som för det andra har en debattartikel som källa... Men smart taktik att avfärda riktig statistik med att den är partisk för att själv dra upp en föga sägande, och dessutom ännu mer partisk, artikel från en kvällstidning och anse att den väger tyngre.
Debattartiklar är inga faktakällor. Den enda faktakällan du hade var en bild till hur mycket olika länder la av sin BNP/capita på sjukvård och en hänsvisning till en sju år gammal rapport från WHO.
Båda två saknar relevans av redan nämnda grunder.
Att det finns folk som tycker att 23:e plats (år 2000!) är dåligt är enbart för att de A) är mot regeringen som satt och styrde då och B) inte upplevt sjukvård i många andra länder och därför lever i drömmen att andra länders sjukvård är mycket bättre än den svenska.
Så: antingen letar du fram riktig källa för att svensk sjukvård är så mycket sämre än alla andra länder (vilket är det många vill få det att verka som) eller så accepterar du källan jag drog fram.
October 18, 2006
Egentligen behöver jag ingen undersökning för att underkänna svensk sjukvård och jag har ingen egen erfarenhet av sjukvård utomlands.
Men baserat på egna och mej närståendes erfarenheter av det lotteri som kallas sjukvård i Sverige gör att jag inte tycker den funkar bra.
Däremot känner jag ett flertal personer som bott och jobbat i USA som lovprisar sjukvården i USA och hävdar att svensk sjukvård är mycket sämre.
För ett land som ligger på första plats i skattetryck är en 23:e plats inte bra nej.
Jag gick igenom den undersökning du länkar till och hittade en del väldigt konstiga saker som i alla fall inte jag samamnkopplar med hur effektiv sjukvården är, snarare folkhälsoläget. Det var sådant som medellivslängd och generell hälsostatus bland befolkningen.
August 7, 2001
Josey Wales wrote: Egentligen behöver jag ingen undersökning för att underkänna svensk sjukvård och jag har ingen egen erfarenhet av sjukvård utomlands.
Men baserat på egna och mej närståendes erfarenheter av det lotteri som kallas sjukvård i Sverige gör att jag inte tycker den funkar bra.
Däremot känner jag ett flertal personer som bott och jobbat i USA som lovprisar sjukvården i USA och hävdar att svensk sjukvård är mycket sämre.För ett land som ligger på första plats i skattetryck är en 23:e plats inte bra nej.
Jag gick igenom den undersökning du länkar till och hittade en del väldigt konstiga saker som i alla fall inte jag samamnkopplar med hur effektiv sjukvården är, snarare folkhälsoläget. Det var sådant som medellivslängd och generell hälsostatus bland befolkningen.
Det du inte förstår är att man måste ha pengar för att få sjukvård i t.ex. USA och det kommer inte med i undersökningen...
Sjukvården är skitbra i USA men bara om man har pengar.
August 11, 2005
Josey Wales wrote: Egentligen behöver jag ingen undersökning för att underkänna svensk sjukvård och jag har ingen egen erfarenhet av sjukvård utomlands.
Och därför kommer det du säger tas som dina åsikter (vilket du givetvis har rätt till) och inte mer än så.
Däremot känner jag ett flertal personer som bott och jobbat i USA som lovprisar sjukvården i USA och hävdar att svensk sjukvård är mycket sämre.
Även det några personers åsikter. Då jag utgår från att dina vänner inte var låginkomsttagare på minilön i USA så hjälper det dig inte att de tyckte att sjukvården var bra. Sjukvården i USA är bra, är inget jag förnekat eller förnekar, men sjukvården i Sverige är bättre just för att alla har tillgång till den, vare sig det gäller långtidsarbetslösa Orvar som blivit kickad från korvstoppningsfabriken eller VD:n för ett företag med 10 000 anställda. Människor med samma problem får samma behandling, oavsett om de har råd eller ej. Kan du helt ärligt säga att samma situation råder i USA?
För ett land som ligger på första plats i skattetryck är en 23:e plats inte bra nej.
Och fortfarande, jo, 23:e plats är bra. Sluta prata strunt, hade all skatt använts till sjukvård hade det varit relevant, men nu gör den inte det och kan därför inte heller användas som argument.
Hur stor del av skatten som går till sjukvård är det avgörande och det har du inte presenterat nån siffra på.
Vilket jag skrev tidgare med, det är samhällets hälsa i stort som är av större betydelse än den enskildes observationer.
Att du och några av dina anhöriga + vänner fått dålig behandling säger mer om de enskilda sjukhusen/vårdcentralerna/läkarna och mycket mycket mycket mindre om sjukvårdsläget i hela landet. För jag antar att du inte besökt mer än tre max fyra olika sjukhus i Sverige? Och från de vill du göra en generell beskrivning av alla landets sjukhus och dessutom påstå att den är undermålig i jämförelse med sjukvård i andra länder, som du för övrigt heller inte har nån erfarenhet av.
Intressant att du anser att saker som tex dödlighet i cancer och dödlighet efter hjärt-kärlsjukdom inte är relaterad till sjukvården och hur bra den är.
Medellivslängd är till viss del beroende av sjukvården och detsamma med den generella hälsostatusen hos en befolkning. Om alla som har cancer dör tidigare än om de inte hade haft det så dras medellivslängden ner. Detsamma gäller alla andra sjukdomar som leder till en för tidig död. Är det fortfarande oklart varför medellivslängden kan har en koppling till sjukvården?
Observera att frågan här inte är om Sverige är bäst eller ej, utan om att Sverige, med tanke på sina resurser och faktisk statistik, har en sjukvård i världsklass som tål att jämföras med de bästa ländernas sjukvård.
October 18, 2004
Stämmer bra det, det enda själet att min familj bor i Sverige är sjukvården i USA. Har man pengar funkar sjukvården väldigt bra men för the "average Joe" som det nämdes krävs en jäkligt bra försäkring, utan den sitter man i skiten. Sist jag va på en vårdcentral i Usa va när jag bodde där och det kosta mig en tusing för 2 minuters titt på en liten klump på mitt bröst.
Utan en försäkring sitter man i skiten rent ut sagt, ja självklart kan man köpa en men sist titta jag på en som skulle kosta mig 300$/månad. Det inkluderade 2 besök per person (fru, jag, sonen) per år. Man kunde då välja att gå till tandläkare eller läkare. Då hade jag fortfarande en självrisk/kostnad på ca 300 kr per gång.
Svenska sjukvården är bra tyvärr ser inte alla det i Sverige på grund av att folk är vana och ha det. Även fast den blivit sämre på senare tid.
dree wrote: [quote=Josey Wales]Egentligen behöver jag ingen undersökning för att underkänna svensk sjukvård och jag har ingen egen erfarenhet av sjukvård utomlands.
Däremot känner jag ett flertal personer som bott och jobbat i USA som lovprisar sjukvården i USA och hävdar att svensk sjukvård är mycket sämre.För ett land som ligger på första plats i skattetryck är en 23:e plats inte bra nej.
Det du inte förstår är att man måste ha pengar för att få sjukvård i t.ex. USA och det kommer inte med i undersökningen...
Sjukvården är skitbra i USA men bara om man har pengar.
October 18, 2002
Jag har spenderat mer eller mindre dom 4 senaste åren på sjukhus.
Och det fungerar bra. Bra mycket bätre än vad det gör i många andra länder kan jag tänka mig.
Ni som säger att svensk sjukvård är dålig. Vad grundar ni det på?
Har ni egna erfarenheter? Har ni behandlats i något annat land bätre?
Visst, det är köer och så, men det är det i alla länder.
Ni kanske har ramlat på cyckeln och fått sitta på akuten flera timmar? Men vafan. Bit ihop och se glad ut. Hade du ramlat på cyckel i USA hade ni inte sökt vård. För då hade ni blivit av med flera månadslöner.
1 Guest(s)