Jag kan få tag i DITT personnummer!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jag kan få tag i DITT personnummer!
Totto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1026
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 24, 2006 - 6:57 am
sp_Permalink sp_Print

"Gratis söktjänst på nätet avslöjar inkomst, personnummer - och betalningsanmärkningar"

http://www.aftonbladet.se/vss/.....64,00.html

Nu får man räkna med att få ÄNNU mer reklam i lådan, att få saker man inte beställt hemskickat & bli medlem i massa porrsidor/forum. :cy:

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1096520
November 24, 2006 - 7:07 am
sp_Permalink sp_Print

Du kanske ska sluta ge ut ditt namn/irritera folk så du slipper få en massa beställningar..

Sen är detta .OLD enda som skiljer denna tjänst från tjänster som funnits sen 1890-talet är att denna är gratis till söndag.

Edit: vad är det för rädsla egenligen då folk kan kolla vad du tjänar? WOW va farligt.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1096521
November 24, 2006 - 7:07 am
sp_Permalink sp_Print

Aja, behöver ju inte personnummer och sånt för att kunna göra beställningar i andras namn. Är ju bara att gå in på eniro och leta upp adressen till personen man vill få saker levererade till. Men visst, det suger hårt med allt sånt här som förstör vår personliga integritet.

Totto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1026
1096522
November 24, 2006 - 7:13 am
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: Du kanske ska sluta ge ut ditt namn/irritera folk så du slipper få en massa beställningar..

Sen är detta .OLD enda som skiljer denna tjänst från tjänster som funnits sen 1890-talet är att denna är gratis till söndag.

Edit: vad är det för rädsla egenligen då folk kan kolla vad du tjänar? WOW va farligt.

Så du tycker inte att ditt personnummer är det privataste du har? Det gör jag, är ju intimt knutet till min individ! MINST lika personligt som en bild, och sånna får man ju inte göra vad som helst med. Säger bara att detta inte bådar gott, oavsett för vem man är.

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1096523
November 24, 2006 - 7:17 am
sp_Permalink sp_Print

Nej så här långt får man inte gå tycker jag.

Man kan inte hålla nånting hemligt nuförtiden.

Snart är det väl att man kan kolla vad personen hade för ärende hos doktorn vid senaste besöket.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1096525
November 24, 2006 - 7:20 am
sp_Permalink sp_Print

Totto wrote: [quote=Bjornstrom]Du kanske ska sluta ge ut ditt namn/irritera folk så du slipper få en massa beställningar..

Så du tycker inte att ditt personnummer är det privataste du har? Det gör jag, är ju intimt knutet till min individ! MINST lika personligt som en bild, och sånna får man ju inte göra vad som helst med. Säger bara att detta inte bådar gott, oavsett för vem man är.

Personnumer det mest personliga du har? Cool. Att siffrorna om vilket datum och på vilket KK man är född på är det mest personliga. Det personligaste jag har är mitt DNA 😉

Förstår inte riktigt varför alla är så rädda om sitt personnummer förutom att det är unikt. Kan ju inte göra något direkt med det ändå, förutom att kolla upp en men när man väl har kommit så långt att man gått från 0 och kommit fram till ett personnummer har man redan tillgång till så mycket annan viktigare information om individen. SPAR är en sak som är rätt kul att sitta och titta i ibland. :>

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1096527
November 24, 2006 - 7:24 am
sp_Permalink sp_Print

För att få tag i ett personnummer behöver du bara namn och adress och sedan kontakta skattemyndigeheten...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1096528
November 24, 2006 - 7:28 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: För att få tag i ett personnummer behöver du bara namn och adress och sedan kontakta skattemyndigeheten...

Precis, det har inte varit några större problem att plocka fram vad helst man vill veta om någon förut.
Vad som händer nu att det blir mycket enklare.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1096530
November 24, 2006 - 7:37 am
sp_Permalink sp_Print

Ifall man gör en kreditupplysning ska det inte skickas hem ett brev till den som man gör kreditupplysningen på som säger att man har gjort en kreditupplysning?

Så fort någon har gjort en på mig så har jag fått hem ett sånt brev iallafall.

Ingeting jag är säker på men det skulle vara kul att veta om det är så.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1096534
November 24, 2006 - 8:20 am
sp_Permalink sp_Print

Skulle det här vara lagligt på något sätt? Hade det varit USA hade jag lätt stämt skiten ur dem bara för skojs skull...

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1096550
November 24, 2006 - 9:31 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Skulle det här vara lagligt på något sätt? Hade det varit USA hade jag lätt stämt skiten ur dem bara för skojs skull...

...och för pengarnas skull:)

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1096553
November 24, 2006 - 9:34 am
sp_Permalink sp_Print

Jag bryr mig faktiskt inte. OK jobbigt om någon beställer hem grejer till mig. Men om någon vill kolla upp min ekonomiska situation så är de mer än välkomna.

Bjornstrom
Member
Medlem
1096567
November 24, 2006 - 10:29 am
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: [quote=Totto][quote=Bjornstrom]Du kanske ska sluta ge ut ditt namn/irritera folk så du slipper få en massa beställningar..

Personnumer det mest personliga du har? Cool. Att siffrorna om vilket datum och på vilket KK man är född på är det mest personliga. Det personligaste jag har är mitt DNA 😉

Förstår inte riktigt varför alla är så rädda om sitt personnummer förutom att det är unikt. Kan ju inte göra något direkt med det ändå, förutom att kolla upp en men när man väl har kommit så långt att man gått från 0 och kommit fram till ett personnummer har man redan tillgång till så mycket annan viktigare information om individen. SPAR är en sak som är rätt kul att sitta och titta i ibland. :>

Privataste jag har är min penis. Så person nummret går ej in dit tyvärr!
sen vad har det för betydelse om skiten finns på internet.. Ditt person nr finns ju ändå i alla jävla register...

t.ex skolan, arbetsförmedligen, banken, osv, osv, osv, osv..
big deal man!

Bjornstrom
Member
Medlem
1096568
November 24, 2006 - 10:31 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Ifall man gör en kreditupplysning ska det inte skickas hem ett brev till den som man gör kreditupplysningen på som säger att man har gjort en kreditupplysning?

Så fort någon har gjort en på mig så har jag fått hem ett sånt brev iallafall.

Ingeting jag är säker på men det skulle vara kul att veta om det är så.

Nej det kommer EJ hem något brev om någon kollat upp dig. Gör banken/kreditinstitut koll då kommer det hem ett brev däremot.

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
1096581
November 24, 2006 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

Har gjort lite inkomst upplysningar osv innan hos inkomst.se samma som har bithday.se.

Kostade 5:- då.

Fanns så man kunde kolla betalningsanmärkningar osv osv osv.

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
1097147
November 26, 2006 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Testade att registrera mig på sidan men det gick ju inget bra alls. Får bara felmeddelande hela tiden.

"Server Error in '/' Application."

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1097151
November 26, 2006 - 4:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote:

Folk kan se att "du" inte tjänar så mycket som dom tror.
Dom vet att "alla dina flashiga prylar" ägs av banken.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1097158
November 26, 2006 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

undra om det kommer att komam någon lagändring som trolalr bort hålet i lagen?

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1097163
November 26, 2006 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: [quote=Bjornstrom]

Och vad gör det? Dem som måste hävda sig med materiella saker är rätt patetiska.

Bjornstrom
Member
Medlem
1097185
November 26, 2006 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: [quote=Bjornstrom]

hehe ja detta lät verkligen som en pinsam situation. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 273
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL