October 22, 2002
Klart som korvspad att man inte ska ligga i 130 när det är såpass halt som det beskrevs.
Sen om man inte är van att köra när det är snöigt och halt så kan man ju ta de lite extra lugnt.
Sen så att folk är lite skyltblinda är helt uppenbart. När det kan är underkylt och en annan ligger och kör lite lugnt med tradaren så kommer folk och bränner om som bara den. Oftast så har man bättre grep med en tradare än med personbil pga tyngden.
När det sen snöar och inte är det minsta halt så lägger sig bilister och fiskör som man tvingas köra om eller så lägger dom sig 2m bakom. Då går det minsann inte att åka fort.
Sen är det en sak jag har funderat på.
Har blivit stillastående ett antal ggr pga att det är stopp längre fram av olika orsaker. Då när 150-200 tradare står efter varandra i kanten av vägen så kommer bilister och åker om. Vad tänker dom bilisterna på då?
Tror dom att tradarna har gemensam fikarast i dikeskanten eller att dom står still föratt det är stopp? Där man kan komma fram med en personbil kan man i princip alltid också komma fram med en långtradare.
På juldagen var det väldigt halt på vägarna i Västmanland. Spann loss när man gasade lite på 5:an när man låg i ca: 70km/h. Då är det halt när det spinner loss på 4hjul.
Det är på snöväglag som agnarna sållas från vetet..
Anpassa hastigheten efter väglaget så går det oftast bra.
Anmärkningsvärt är väl alla ungdomar med färskt körkort och fräsig bil och tror dom är en ny Björn Waldegård tack vare detta.
Många som slutar som en notis i dagspressen.
(Klassar Marockanen som en ungdom, JA)
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)