Jag ser tecken på svaghet överallt|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jag ser tecken på svaghet överallt
CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 23, 2004 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Idag lade jag märke till något som jag inte lagt märke till förut, vi har 4 församligsgårdar runt den sjö jag bor vid, helt vanliga hus ombyggda till kyrkowannabes med ett kors på utansidan av väggen.

Är det det enda folk gör från det att de föds? Att oroa sig för döden? För det är precis vad jag ser religion som, något att greppa tag i för att inbilla dig att du kommer till ett ställe där allt är fluffigt och sött efter att hjärtat stannat. Snacka om att vara blåst, att hela tiden gräma sig inför var döden för dig från början till slutet... Att tro på något som de aldrig sett, bara läst om i en ytterst tveksam hög med papper som med stor möjlighet bara är en mycket gammal sci-fi roman.

Många säger att religion är något som skapar trygghet hos människor.
Jag säger, varför ljuga för folk? Trygghet kan man skapa på många andra sätt utan att behöva föra människor bakom ljuset.
Man ser människor på TV (För det mesta i USA) som var svaga och bräckliga, sen hittade de religionen och blev starka igen. Visst, denne kanske blev stark i sin tro, men denne är fortfarande samma person som förut med undantag för sin nyvunna tro på ingenting. Ge mig 10 minuter och jag ställer om han/hon till 0 igen, eftersom något greppat med desperation är en flyktig sak. Personen är samma gammla vrak som hänger i en tunn tråd av desperat hopp.

Religion är som vi vet orsaken till ca 80% av alla krig på jorden, religion tar fram det sämsta ur en person/nation. Se bara på det tyska paret som inte visste att man måste ha sex för att göra barn. Där ser man vad en religiös uppväxt kan göra om man har otur, och hur den motarbetar moder naturs önskan om att vi ska hålla käften och knulla. Djuren har inte denna spärr eftersom deras drift inte kan vansällas och vet vad deras mål i livet är- Just det, att hålla käften och knulla.
Jag behöver nog inte specificera mina tankar om Shia Muslimerna i Irak... Ingen annan liknande religion heller för den delen, du behöver bara kolla på dess lagar...

Som tur är så försvinner nog en hel del religion framöver då alla 20-60talister försvinner, och en vettigare folkgrupp kan ta över.

Jag tror att alla förstår var jag vill komma även om jag utelämnade en del av mina tankar till fördel för mina fingrar.

btw, själv tror jag för tillfället på återfödelse, det verkar vara den mest logiska lösningen, jag är dock öppen för förslag.

EDIT: Fixade en viss "Onödig post framkallare"

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
626993
May 23, 2004 - 6:03 pm
sp_Permalink sp_Print

håller med dig fullständigt, religion är en sjukdom som måste botas.

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
626995
May 23, 2004 - 6:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Haha, hoppas din sista rad var ett skämt

CoLiC
Member
Medlem
627000
May 23, 2004 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

padda wrote: Haha, hoppas din sista rad var ett skämt

Nej, jag tror att du blir nått annat efter att du dör, dock inte på ett religiöst sätt.

laudanum
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 631
627001
May 23, 2004 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du tror på återfödelse har du ju samma desperation som de du kallar religiösa. Anser du att det inte är desperation i ditt fall, hur kan du då kalla alla dessa du aldrig mött desperata?

Själv tror jag nog att många av de religiösa säkert är så som du skriver i någon form, men knappast alla. Det är nog snarare en livsstil, som punkare på 80-talet eller yuppie fast mer tidsbeständig. De har hittat en grupp där de trivs helt enkelt.

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 940
627004
May 23, 2004 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

padda wrote: Haha, hoppas din sista rad var ett skämt

Hoppas jag verkligen också, annars är han ju själv lika stor "trygghetsjunkie" och lika "svag" (enligt författaren) som de som han klagar på. Själv kan jag heller inte fatta hur man kan tro på vad jag anser vara rena amsagor (gäller ÄVEN reinkarnation) men jag tycker att man själv ska få bestämma vad man ska tro på... Vore skönt att tro på någon religion eller reinkarnation, men det funkar inte för mig.

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB

CoLiC
Member
Medlem
627005
May 23, 2004 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

laudanum wrote: Om du tror på återfödelse har du ju samma desperation som de du kallar religiösa. Anser du att det inte är desperation i ditt fall, hur kan du då kalla alla dessa du aldrig mött desperata?

Jag är inte desperat på något sätt, jag har bara en teori om vad som händer då du dör, för övrigt är jag totalt likgiltig för vad som händer.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
627008
May 23, 2004 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Skaffa lite perspektiv, Colic.

CoLiC
Member
Medlem
627009
May 23, 2004 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Läs vad jag skriver istället era nötter, jag har bara en teori om vad som händer, det är bara nått jag undrar över.

CoLiC
Member
Medlem
627011
May 23, 2004 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Skaffa lite perspektiv, Colic.

Utveckla tack

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
627013
May 23, 2004 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: [quote=laudanum]Om du tror på återfödelse har du ju samma desperation som de du kallar religiösa. Anser du att det inte är desperation i ditt fall, hur kan du då kalla alla dessa du aldrig mött desperata?

Jag är inte desperat på något sätt, jag har bara en teori om vad som händer då du dör, för övrigt är jag totalt likgiltig för vad som händer.

Finns de som tror på teorin om en gud också... Stor skillnad. Sen när man väl tror så är det ju lätt att vara "likgiltig" inför döden om man ändå kommer till himlen/återföds...

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
627018
May 23, 2004 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med om allt utom den sista raden... tror ens hjärna slutar sända signaler och det är det... Din biologgiska massa förmultnar och du försvinner för alltid.

var på en begrevning i förrigår, bland det mest förskräckande jag någonsin bevittnat. Prästen nämnde snabbt personen i fråga som dött och gick sedan över till nått som skulle kunnat varit ett kamptal för korstågen 1200 år sedan. Kontentan var i princip att kristus, jesus och allt var det som betydde något. Resten som pengar och det var helt meningslöst (och kunde man ju typ lika gärna skänka till kyrkan).

När jag dör ska de spela metallica "Better than you" och dumpa mig ett ett kallt jordhål och säga (enbart) ashes till ashes, dust till dust. Ingen präst ska få komma i närheten.

CoLiC
Member
Medlem
627026
May 23, 2004 - 6:20 pm
sp_Permalink sp_Print

jonaz wrote: [quote=CoLiC][quote=laudanum]Om du tror på återfödelse har du ju samma desperation som de du kallar religiösa. Anser du att det inte är desperation i ditt fall, hur kan du då kalla alla dessa du aldrig mött desperata?

Finns de som tror på teorin om en gud också... Stor skillnad. Sen när man väl tror så är det ju lätt att vara "likgiltig" inför döden om man ändå kommer till himlen/återföds...

Låt oss se det såhär:

Jag är en helt vanlig person som inte är religös, från det att jag kan tills jag dör funderar jag på vad som händer efter döden eftersom det är ett intressant ämne att behandla. Jag har en större chans att få reda på det tidigare än andra pga att jag har blödarsjuka (Aka Hemofili). Även fast jag lever med den vetskapen så är jag klok nog att inte greppa en lögn.

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
627029
May 23, 2004 - 6:22 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: Ge mig 10 minuter och jag ställer om han/hon till 0 igen, eftersom något greppat med desperation är en flyktig sak.

Ingen dålig självsäkerhet i de uttalandet. Tyvärr är de oerhört svårt att omvända människor, både på gott och ont. För övrigt håller jag med om att religion ligger till grund för mycket ont i världen, men de flesta som har en tro är dock inte imbecilla fanatiker. Finns gott om riktiga vardagshjältar inom tex. svenska kyrkan.

Personligen är jag ateist, jag tror att vi blir till jord när vi dör och inget annat.

CoLiC
Member
Medlem
627030
May 23, 2004 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Elias667 wrote: Håller med om allt utom den sista raden... tror ens hjärna slutar sända signaler och det är det... Din biologgiska massa förmultnar och du försvinner för alltid.

var på en begrevning i förrigår, bland det mest förskräckande jag någonsin bevittnat. Prästen nämnde snabbt personen i fråga som dött och gick sedan över till nått som skulle kunnat varit ett kamptal för korstågen 1200 år sedan. Kontentan var i princip att kristus, jesus och allt var det som betydde något. Resten som pengar och det var helt meningslöst (och kunde man ju typ lika gärna skänka till kyrkan).

När jag dör ska de spela metallica "Better than you" och dumpa mig ett ett kallt jordhål och säga (enbart) ashes till ashes, dust till dust. Ingen präst ska få komma i närheten.

Bra skrivet 😀 Det kan dom få göra med mig med.

Jag utesluter inte att det bara blir svart heller, jag utesluter ingenting.

CoLiC
Member
Medlem
627035
May 23, 2004 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

ManicBlue wrote: [quote=CoLiC]Ge mig 10 minuter och jag ställer om han/hon till 0 igen, eftersom något greppat med desperation är en flyktig sak.

Ingen dålig självsäkerhet i de uttalandet. Tyvärr är de oerhört svårt att omvända människor, både på gott och ont.

Det kanske inte syns direkt, men det krävs inte mycket för att få någon att tvivla på sin tro, eftersom tvivlet alltid funnits där någon gång.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
627037
May 23, 2004 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: [quote=Jerry]Skaffa lite perspektiv, Colic.

Utveckla tack

(Du hänvisar till ett ändamål - att vi är menade att föröka oss. Det förutsätter en högre vilja - allmänt kallat gud.)

Du säger att religion orsakar 80% av alla krig. Under vilket namn startas alla västerländska krig idag? Demokratin. Ska vi anta att demokratin orsakar 80% av alla krig? Nej.

Med lite historiskt perspektiv kan du säkert se att det alltid finns grundidéer som inte tillåts kränkas. Må det vara kristendom eller liberalism. Du kan säkert också se att under dessa namn begås handlingar som inte alls kan införlivas i dogmerna. Mord är strängt förbjudet enligt kristendomen. Inskränkningar av yttrandefrihet och individers rättigheter är dito enligt liberalismen. Det hindrar inte människor från att ta till sådana metoder och försvara dem som nödvändigheter. Någonstans här på vägen kanske du börjar fundera på vad som är orsak och vad som är svepskäl. Då kan vi prata vidare.

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
627039
May 23, 2004 - 6:27 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: [quote=jonaz][quote=CoLiC][quote=laudanum]Om du tror på återfödelse har du ju samma desperation som de du kallar religiösa. Anser du att det inte är desperation i ditt fall, hur kan du då kalla alla dessa du aldrig mött desperata?

Låt oss se det såhär:

Jag är en helt vanlig person som inte är religös, från det att jag kan tills jag dör funderar jag på vad som händer efter döden eftersom det är ett intressant ämne att behandla. Jag har en större chans att få reda på det tidigare än andra pga att jag har blödarsjuka (Aka Hemofili). Även fast jag lever med den vetskapen så är jag klok nog att inte greppa en lögn.

Men du måste väl ändå förstå att det finns folk som inte ser speciellt stor skillnad på religion och reinkarnation? Reinkarnation är ju faktiskt en del av vissa religioner. Dessutom så skriver du själv att bl.a. rädslan inför döden är en del i religionernas livsnerv och tycker att det visar på svaghet, detta samtidigt som du själv har tagit till dig reinkarnation som nog kan ses som ett sätt att slippa se på döden som det definitiva slutet...

Du och andra får själklart tror på vad ni vill men jag tycker att du kastar sten i glashus.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
627043
May 23, 2004 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

colic, so vanligt så bryr du dig för kt.
annars ja religion är ett dut påfund.
en so du skriver så drar sig veka folk till sådant.

CoLiC
Member
Medlem
627044
May 23, 2004 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

jonaz wrote: [quote=CoLiC][quote=jonaz][quote=CoLiC][quote=laudanum]Om du tror på återfödelse har du ju samma desperation som de du kallar religiösa. Anser du att det inte är desperation i ditt fall, hur kan du då kalla alla dessa du aldrig mött desperata?

Låt oss se det såhär:

Men du måste väl ändå förstå att det finns folk som inte ser speciellt stor skillnad på religion och reinkarnation? Reinkarnation är ju faktiskt en del av vissa religioner. Dessutom så skriver du själv att bl.a. rädslan inför döden är en del i religionernas livsnerv och tycker att det visar på svaghet, detta samtidigt som du själv har tagit till dig reinkarnation som nog kan ses som ett sätt att slippa se på döden som det definitiva slutet...

Du och andra får själklart tror på vad ni vill men jag tycker att du kastar sten i glashus.

Saken är att jag inte "Tagit till mig" något, jag är öppen för förslag.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 170
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL