Jag ser tecken på svaghet överallt|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jag ser tecken på svaghet överallt
Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
sp_UserOfflineSmall Offline
627046
May 23, 2004 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=CoLiC][quote=Jerry]Skaffa lite perspektiv, Colic.

Utveckla tack

(Du hänvisar till ett ändamål - att vi är menade att föröka oss. Det förutsätter en högre vilja - allmänt kallat gud.)

Du säger att religion orsakar 80% av alla krig. Under vilket namn startas alla västerländska krig idag? Demokratin. Ska vi anta att demokratin orsakar 80% av alla krig? Nej.

Med lite historiskt perspektiv kan du säkert se att det alltid finns grundidéer som inte tillåts kränkas. Må det vara kristendom eller liberalism. Du kan säkert också se att under dessa namn begås handlingar som inte alls kan införlivas i dogmerna. Mord är strängt förbjudet enligt kristendomen. Inskränkningar av yttrandefrihet och individers rättigheter är dito enligt liberalismen. Det hindrar inte människor från att ta till sådana metoder och försvara dem som nödvändigheter. Någonstans här på vägen kanske du börjar fundera på vad som är orsak och vad som är svepskäl. Då kan vi prata vidare.

Politiker skapar krigen. Men utan lilla argumentet "religion" skulle de omöjligt få med sig de massor de får. Demokrati i alla ära, men det är inte det de tänker på när kulorna viner över huvudet.... om nått alls för den delen.

Jag har bott i saudi-arabien i nästan ett år... det är sjukt.

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
627047
May 23, 2004 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind, köp ett nytt tangentbord

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 940
627056
May 23, 2004 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

"Saken är att jag inte "Tagit till mig" något, jag är öppen för förslag."

Fattar inte, trodde att du tagit till dig reinkarnationen!? Eller säger du att du har tagit till dig reinkarnationen men kan ändra dig om någon kommer med tillräckligt bra argument?

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
627058
May 23, 2004 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med CoLiC. Religioner är, ja, problem. Behöver nog inte skriva så mycket då CoLiC skrev det mesta av mina tankar.

Det här med livet efter döden är något som är svårt att tänka på hur det ska bli. Ungeför som att tänka på att universum är oändligt, det går inte att tänka så för oss människer (kanske inte alla då).

När jag tänker på hur det blir efter döden så vettefan. Kanske man återföds och blir en ny människa/djur, utan vetskap om sitt tidigare liv. Har VÄLDIGT svårt att tänka mig att man bara slocknar. Liksom, gah! Blir galen! ;).

Att man bara slocknar och kan inte tänka mer, att man bara.... poff är borta. Får huvudvärk när jag tänker på det, så slutar skriva nu ;).

CoLiC
Member
Medlem
627059
May 23, 2004 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

jonaz wrote: "Saken är att jag inte "Tagit till mig" något, jag är öppen för förslag."

Fattar inte, trodde att du tagit till dig reinkarnationen!? Eller säger du att du har tagit till dig reinkarnationen men kan ändra dig om någon kommer med tillräckligt bra argument?

Huvudet på spiken grabben.

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
627060
May 23, 2004 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

igentligen blir ju alla reinkarnerade på ett sett

vi blir till jord vilket i sin tur blir näring till växtriket som blir mat till djur och så blir vi en del av det djuret

ooh va djup jag är

CoLiC
Member
Medlem
627063
May 23, 2004 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

BelGarath wrote: igentligen blir ju alla reinkarnerade på ett sett

vi blir till jord vilket i sin tur blir näring till växtriket som blir mat till djur och så blir vi en del av det djuret

ooh va djup jag är

Så djup att du skrämmer oss 😉

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
627068
May 23, 2004 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Elias: Det sista du skrev om metallica.. klockrent.. så ska det se ut asså...
Ashes to ashes, dust to dust...
Av jord är du kommen, till jord skall du förbli...

Colic.. bra skrivet.. men det sista håller jag inte med om...

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
627071
May 23, 2004 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: [quote=jonaz]"Saken är att jag inte "Tagit till mig" något, jag är öppen för förslag."

"Ge mig 10 minuter och jag ställer om han/hon till 0 igen, eftersom något greppat med desperation är en flyktig sak."

Du är rolig du killen... 😉

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870

CoLiC
Member
Medlem
627077
May 23, 2004 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

jonaz wrote: [quote=CoLiC][quote=jonaz]"Saken är att jag inte "Tagit till mig" något, jag är öppen för förslag."

"Ge mig 10 minuter och jag ställer om han/hon till 0 igen, eftersom något greppat med desperation är en flyktig sak."

Jag talade om en person som greppat religionen i ren desperation, inte någon som filosoferar över vad som händer efter döden på fritiden.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
627079
May 23, 2004 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC håller på att bli en "Dalai Lama" ser jag. 😉

En viss herre brukar bli kallad för det av trådskaparen. 🙂

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
627083
May 23, 2004 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: [quote=ManicBlue][quote=CoLiC]Ge mig 10 minuter och jag ställer om han/hon till 0 igen, eftersom något greppat med desperation är en flyktig sak.

Ingen dålig självsäkerhet i de uttalandet. Tyvärr är de oerhört svårt att omvända människor, både på gott och ont.

Det kanske inte syns direkt, men det krävs inte mycket för att få någon att tvivla på sin tro, eftersom tvivlet alltid funnits där någon gång.

Jag är inte övertygad att de skulle vara så lätt. Man behöver inte bara se på religion för att bli skeptisk. Folk med fördomar eller varför inte pc vs. mac-fantaster? De är näst intill omöjligt att omvända folk som skaffat sig en stark åsikt kring en sakfråga. De brukar oftast bara resultera i mer osämja, men visst allt är väl möjligt. De är dock inte så enkelt som du vill lägga fram de.

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
627091
May 23, 2004 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: [quote=jonaz][quote=CoLiC][quote=jonaz]"Saken är att jag inte "Tagit till mig" något, jag är öppen för förslag."

Jag talade om en person som greppat religionen i ren desperation, inte någon som filosoferar över vad som händer efter döden på fritiden.

Detta blir mitt sista (jobbiga?) inlägg i denna lilla debatt:

Tror du verkligen att religiösa personer ser sig själva som desperata? Om du inte tror att de ser på sig själva på detta sätt, så kanske du kan inse att möjligheten finns att du själv är lika desperat som de? Det är lättare att se andras fel och brister än sina egna! Dock tycker jag inte att erat sätt att bearbeta eran rädsla är fel. Känns det bra så fortsätt tro på reinkarnation du.

CoLiC
Member
Medlem
627094
May 23, 2004 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

jonaz wrote: [quote=CoLiC][quote=jonaz][quote=CoLiC][quote=jonaz]"Saken är att jag inte "Tagit till mig" något, jag är öppen för förslag."

Tror du verkligen att religiösa personer ser sig själva som desperata? Om du inte tror att de ser på sig själva på detta sätt, så kanske du kan inse att möjligheten finns att du själv är lika desperat som de? Det är lättare att se andras fel och brister än sina egna! Dock tycker jag inte att erat sätt att bearbeta eran rädsla är fel. Känns det bra så fortsätt tro på reinkarnation du.

Nej, de ser inte sig själva som desperata eftersom de är hjärntvättade.

Och i helt vanligt NH anda blir man överkörd fast man förklarat sig korrekt för att (tillsynes meningslöst) försvara sig mot ångvältar utan läsförmåga.

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
627100
May 23, 2004 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: [quote=jonaz][quote=CoLiC][quote=jonaz][quote=CoLiC][quote=jonaz]"Saken är att jag inte "Tagit till mig" något, jag är öppen för förslag."

Och i helt vanligt NH anda blir man överkörd fast man förklarat sig korrekt för att (tillsynes meningslöst) försvara sig mot ångvältar utan läsförmåga.

Är jag den ända som har förstått CoLiC? Han sa ju tidigare att han skulle kunna omvända en person på 10min om den hade hoppat till en religion snabbt, och INTE en person som har vart religös från födseln eller liknande.

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
627105
May 23, 2004 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: [quote=jonaz][quote=CoLiC][quote=jonaz][quote=CoLiC][quote=jonaz]"Saken är att jag inte "Tagit till mig" något, jag är öppen för förslag."

Jag har iaf inte kommit med några personangrepp! Om du inte vill diskutera så förstår jag inte riktigt varför du postade inlägget. Var det för att upplysa oss eller?

Har läst igenom mina egna inlägg och kan inte på något sätt få det till att jag har kört över dig som en ångvält. Jag har ställt frågor när jag inte har förstått och påpekat när jag anser att du ser på saker ur ditt eget perspektiv. Jag har inte heller sagt något om vad som skulle vara rätt eller fel.

Vad gäller min läsförmåga så är den utmärkt.

Förklara gärna på vilket sätt jag har kört över eller förolämpat dig för det var inte min mening. Och inte ens ditt påhopp angående min läsförmåga kommer att generera något påhopp från min sida.

Människor har olika åsikter och det måste man respektera men det betyder inte att det inte kan vara en bra grund för en intressant diskussion!

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
627106
May 23, 2004 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Religion är som vi vet orsaken till ca 80% av alla krig på jorden, religion tar fram det sämsta ur en person/nation.

NEJ DET ÄR DEN INTE..... de flesta världsreligionerna värnar om att det är fel att starta krig och döda andra..... att det finns människor som dödar och startar krig i religionens namn är en annan sak..... då är det inte religionens fel.....

Jag behöver nog inte specificera mina tankar om Shia Muslimerna i Irak... Ingen annan liknande religion heller för den delen, du behöver bara kolla på dess lagar...

Vad är det för fel på Shia muslimerna i Irak?? Du menar det är fel att skydda sitt land mot andra??

vissa dess lagar... du bara påpekar på saker du inte visar...

Som tur är så försvinner nog en hel del religion framöver då alla 20-60talister försvinner, och en vettigare folkgrupp kan ta över.

aa klart alla små religioner försvann.... nya skapades oxå, som tex wicca... men du kanske inte vet vad det är för något....
jag undrar varför tex Islam växer snabbast.....om du då påstår att det finns vettigare grupper.....

btw, själv tror jag för tillfället på återfödelse, det verkar vara den mest logiska lösningen, jag är dock öppen för förslag.

jag ser inte vart återfödelse är mer logiskt vad de andra religionerna påstår.....(om inte hinduismen eller buddismen hade existerat så skulle du inte ens ha vetat vad återfödsel är för något...)
tills idag har ingen bevisat 100% hur livet har kommit till och hur den ska utvecklas och den ska sluta....
utan det är bara teorier precis som religionen....

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
627110
May 23, 2004 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Men snälla quota bara 1 inlägg.....min scroll"knapp" glöder!

Med undantag för Cas0

CoLiC
Member
Medlem
627114
May 23, 2004 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

jonaz wrote: [quote=CoLiC][quote=jonaz][quote=CoLiC][quote=jonaz][quote=CoLiC][quote=jonaz]"Saken är att jag inte "Tagit till mig" något, jag är öppen för förslag."

Jag har iaf inte kommit med några personangrepp! Om du inte vill diskutera så förstår jag inte riktigt varför du postade inlägget. Var det för att upplysa oss eller?

Har läst igenom mina egna inlägg och kan inte på något sätt få det till att jag har kört över dig som en ångvält. Jag har ställt frågor när jag inte har förstått och påpekat när jag anser att du ser på saker ur ditt eget perspektiv. Jag har inte heller sagt något om vad som skulle vara rätt eller fel.

Vad gäller min läsförmåga så är den utmärkt.

Förklara gärna på vilket sätt jag har kört över eller förolämpat dig för det var inte min mening. Och inte ens ditt påhopp angående min läsförmåga kommer att generera något påhopp från min sida.

Människor har olika åsikter och det måste man respektera men det betyder inte att det inte kan vara en bra grund för en intressant diskussion!

Jag förklarade att jag inte tagit till mig återfödelse utan var öppen för förslag, men du agerade som om du totalt sket i det och fortsatte på din linje

CoLiC
Member
Medlem
627115
May 23, 2004 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Vamp wrote: Är jag den ända som har förstått CoLiC? Han sa ju tidigare att han skulle kunna omvända en person på 10min om den hade hoppat till en religion snabbt, och INTE en person som har vart religös från födseln eller liknande.

Det verkar onekligen så...

Tack

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 290
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL