July 27, 2002
När du dör, dör du.
Dö = Försvinner, blir till jord, kroppen slutar fungera.
Vi har ingen själ, därför kommer ingen själ att lämna oss, vi dör, som allt annat.
Det finns ingen gud, allt som hänt är Naturens gång och ingen övermakt, universum består av en högre fysik än vi förstår, as simple as that.
March 30, 2003
©AntiChrist wrote:
Religion och politik går inte ihop, det har historien bevisat alltför många gånger.
Vi i västvärlden verkar slutligen ha lärt oss, nu är det bara resten av jorden kvar...
Dom inofficiella kraven för att bli president i Usa är: Vit medelålders amerikan som ser bra ut på tv, Religös och gift.
Om jag har fel så kan någon gärna rätta mig, men det är den uppfattningen jag får när jag läser om Amerikanska presidenter.
Vad jag minns så har Bush gjort några, "Må gud vara med dig"- uttalanden om kriget mot terrorismen.
Som sagt, rätta mig gärna om jag har fel
November 22, 2001
obelix wrote: [quote=Json_81]Jag är inte helt insatt i krigshistoria men jag tror att om man börjar gräva lite i de krigen så kommer man hitta religion.
Det finns idioter som använder religionen som ett vapen, men religionen i sig har aldrig startat ett krig...
Och idioterna startar inte kriget av religiösa skäl?
Korstågen för att omvända folk till kristendom t ex?
January 12, 2004
Json_81 wrote: [quote=obelix][quote=Json_81]Jag är inte helt insatt i krigshistoria men jag tror att om man börjar gräva lite i de krigen så kommer man hitta religion.
Det finns idioter som använder religionen som ett vapen, men religionen i sig har aldrig startat ett krig...
Och idioterna startar inte kriget av religiösa skäl?
Korstågen för att omvända folk till kristendom t ex?
Det är deras tolkning av religionen, inte religionen i sig...
Om det är så, hur kommer det sig att det inte förekommer korståg idag. om det nu är religionen som är orsaken?
December 26, 2003
Jag orkade inte läsa alla inlägg...
Jag tror att religion är något mänskligt och har funnits lika länge som mänskligheten. Religion har funnits i alla tider och i alla delar av världen.
Varför det är så kan jag inte riktigt förklara... det kanske beror på att det är lättare att finna hopp när allt går illa och finna förklaringar på det oförståliga.
Idag så lever vi här i Sverige i överflöd (vi svälter ju inte ihjäl...) och då behöver vi egentligen ingen religion för att finna hopp. Forskningen har ju kommit så långt att det finns inte så mycket som är oförklarligt i vår vardag längre.
Vissa människor föds in i en religion och blir därmed "hjärntvättad". Man tar åt sig väldigt bra av det som sägs och görs när man växer upp, speciellt av sina föräldrar.
Själv är jag varken döpt eller konfirmerad. Dock kan man ju alltid spekulera i vad som händer efter döden. Personligen tror jag faktiskt att det tar "slut". För övrigt tror jag inte att vi har någon själ heller.
November 22, 2001
obelix wrote:
Det är deras tolkning av religionen, inte religionen i sig...Om det är så, hur kommer det sig att det inte förekommer korståg idag. om det nu är religionen som är orsaken?
Jag ska inte säga emot det där, men religionen är inblandad eller hur?
Det kan ha blivit krig utan religionen, men jag är skeptisk till det.
Idag har kyrkan ingen värdslig makt som den hade på medeltiden.
Det skulle bli väldigt svårt för den kristna kyrkan att få igång ett krig.
January 12, 2004
Json_81 wrote: [quote=obelix] Det är deras tolkning av religionen, inte religionen i sig...
Om det är så, hur kommer det sig att det inte förekommer korståg idag. om det nu är religionen som är orsaken?
Jag ska inte säga emot det där, men religionen är inblandad eller hur?
Det kan ha blivit krig utan religionen, men jag är skeptisk till det.
Idag har kyrkan ingen värdslig makt som den hade på medeltiden.
Det skulle bli väldigt svårt för den kristna kyrkan att få igång ett krig.
Man måste hålla isär två saker...
religionen och dess tolkare...
Dom som tolkar Religionen kan säga och använda Religionen som en förevändning till att starta ett krig...
Men Religionen i sig startar inga krig...
May 17, 2002
Shinji wrote: [quote=©AntiChrist]Varför ökar islam mycket?
Befolkningen i många muslimska länder har ingen utbildning, och därmed ingen möjlighet att ifrågasätta.
Så utbildning ger perspektiv och möjlighet att "ifrågasätta" ... exakt vad? 🙄
han menar nog att desto mer kunskap man har desto mer kan man ifrågsätta.
October 22, 2002
Krqagyzzz wrote: [quote=Shinji][quote=©AntiChrist]Varför ökar islam mycket?
Befolkningen i många muslimska länder har ingen utbildning, och därmed ingen möjlighet att ifrågasätta.
Så utbildning ger perspektiv och möjlighet att "ifrågasätta" ... exakt vad? 🙄
han menar nog att desto mer kunskap man har desto mer kan man ifrågsätta.
så du menar att muslimer inte har lika mycket kunskap om världen som västervärlden??
för 1500 år sedan fick muslimer veta att jorden var rund... när fick du veta de???
plzzz du pratar utan kunskap.... du vet ingenting om andra människor på andra sidan jorden....
detta kanske hjälper:
http://www.illvet.com/Crosslink.jsp?d=184&a=1218&id=8402
för att läsa själva artiklen finns en PDF fil längst nere... men jag tror knappast att du kommer klicka på den.....
October 1, 2002
Krqagyzzz wrote: [quote=CasO] för 1500 år sedan fick muslimer veta att jorden var rund... när fick du veta de???
för 1500 år sedan fanns inte Islam. Islam grundades 622 e.kr.
Kragagyzzz, hur är det med huvudet? Du har inte slagit i det på något olämpligt vis? :bgrin: 😛
EDIT: Eller så är det jag som slagit i huvudet :bgrin:
"1500 år sedan" = år 1500 i min hjärna 😛
Bah! Måste definitivt sluta med att sitta uppe länge på nätterna framöver.
1 Guest(s)