February 4, 2003
Redgrave:
För h-vete människia. Så du menar att katolska präster som uttnyttjar barn sexuellt gör det för att det står i bibeln? Förstår du inte att de gör det för att de peronligen har ett sexuellt begär, och samtidigt befinner sig i den position att de "kan använda religion som ett redskap".
Bara för man tar bort religionen så försvinner inte begäret hos folket. Bägeret finns kvar, likaså problemet.
Så kan man verkligen säga att religion står för 80% ?
Och eftersom du fortfarande envisas med 20% - 80% så kan du väl snälla säga vilka konflikter som BARA beror på religion.
January 7, 2004
smurfen87 wrote: Redgrave:
För h-vete människia. Så du menar att katolska präster som uttnyttjar barn sexuellt gör det för att det står i bibeln? Förstår du inte att de gör det för att de peronligen har ett sexuellt begär, och samtidigt befinner sig i den position att de "kan använda religion som ett redskap".
Bara för man tar bort religionen så försvinner inte begäret hos folket. Bägeret finns kvar, likaså problemet.
Så kan man verkligen säga att religion står för 80% ?
Och eftersom du fortfarande envisas med 20% - 80% så kan du väl snälla säga vilka konflikter som BARA beror på religion.
Neej så klart inte !
Jag försökte med en liknelse som inte gick hem tror jag..vet inte om det blev så bra
Vad jag menar är att varför är det för vissa så svårt att förstå att en del krig och oroligheter beror på krig. Vad jag kan tänka är att dessa tycker att religion är alltigenom vackert och det skulle vara osannolikt att den skulle vara roten till detta ondo..vad jag menar är..vakna upp !! så är det..
Det jag då menar med prästerna är att vissa, ( då katoliker, präster och vatikanen, som försöker mörka ) inte kan förstå och tror att det händer i deras bakgård, Att en ren och "oskyldig" präst kan göra detta. Jag håller med dig att det beror på begär, men religionen spelar en central roll, överskuggar allt annat.
Fattar väl också att dom inte gör det för att det står i bibeln..eller att dom skulle tolka det så..
Allt detta är bara min personliga bedömning, jag är varken ateist eller djupt troende och jag hatar inte folk för att dom tror på gud eller allah eller whatsoever jag tyckte bara det var en intressant tråd som coliC startade..
Och ang. de 80 %. Stirra dig inte blind på krig i modern tid..
February 4, 2003
Min tidigare liknelse är kanske är grov. Men det jag menade med den liknelsen var att vissa använder religion som ett redksap, för någonting som den inte är.
Alltså är orsaken inte religionen, utan människorna som står bakom den förvridna bilden.
Som Öwall säger. Det är vi människior som är orsaken, om vi sen beskyller religionen för det är en annan sak. Men det hade inte avtagit bara för man tar bort religionen. Att man krigar för religion är ofta ett svepskäl för något annat.
Alltså kan man inte beskylla religionen för det onda i sig. På samma sätt som man inte kan beskylla en anställd på Mcdonalds för kapitalism och pengaflöde (därmed risk för bankrån).
Om man ska beskylla religion för krig, så kan man lika gärna skylla "demokrati" för massvis med krig. Och det är ju inte demokratin i sig som är "problemet".
"Och ang. de 80 %. Stirra dig inte blind på krig i modern tid.." tycker jag låter som ett svepskäl. Vi pratar nutid här, inte dåtid. Att ta bort religion idag och beskylla den för krig som skedde för länge sen är som att gå till krig mot Tyskland idag för det som skedde på 40- talet. Du visste hela tiden att vi pratade nutid, och du formulerade även ditt svar efter detta.
November 26, 2002
Fackamato wrote: [quote=Öwall]människor är orsaken till 100% av alla krig.
Inte krig som inte startats av människor ;), t.ex. hm, tja, well, myror kan väl kriga mot varann ibland. Myrstack mot myrstack. 😀
hehe, om vi räknar alla djurens krig som krig så kan vi nog minska de där 80% till en bråkdel =)
November 22, 2001
obelix wrote: [quote=Json_81][quote=obelix] Det är deras tolkning av religionen, inte religionen i sig...
Om det är så, hur kommer det sig att det inte förekommer korståg idag. om det nu är religionen som är orsaken?
Jag ska inte säga emot det där, men religionen är inblandad eller hur?
Det kan ha blivit krig utan religionen, men jag är skeptisk till det.
Idag har kyrkan ingen värdslig makt som den hade på medeltiden.
Det skulle bli väldigt svårt för den kristna kyrkan att få igång ett krig.
Man måste hålla isär två saker...
religionen och dess tolkare...
Dom som tolkar Religionen kan säga och använda Religionen som en förevändning till att starta ett krig...
Men Religionen i sig startar inga krig...
Jäklar vad tråden växte fort!
Nä, det är klart att en religion i sig inte kan starta ett krig.
En bok, eller en berättelse kan ju av förklarliga skäl inte göra det.
Men det är fortfarande så att religionen är en orsak till kriget.
October 22, 2002
Callister wrote: [quote=CasO]gött och se att det iaf finns några vettiga människor som diskuterar på rätt sätt.... synd att vissa *host* påstår att de inte orkar svara....
Om alla disktuerade på "rätt sätt" skulle det väl inte bli någon diskussion?
alla får ha sin åsikt.. och alla får uttrycka den....
gällande sättet man diskuterar så ska man hålla bort alla personliga gräl och annat shit... istället för att skriva: jag orkar inte
så kanske man skriver ett vettigt inlägg med argument för det man tycker....
October 22, 2002
Json_81 wrote:
En bok, eller en berättelse kan ju av förklarliga skäl inte göra det.Men det är fortfarande så att religionen är en orsak till kriget.
Om religionen inte startade kriget hur kan den då vara orsaken till de?
lite logik tack...
November 22, 2001
CasO wrote: [quote=Json_81]
En bok, eller en berättelse kan ju av förklarliga skäl inte göra det.Men det är fortfarande så att religionen är en orsak till kriget.
lite logik tack...
Religion i sig är ju inget levande som kan utföra saker.
Därför blir det svårt för den att utföra något.
Det krävs ju en människa/liknande som startar det hela.
Men människan startar kriget pga att religionen säger att det här är den enda sanna läran, så här ska det vara. (t ex kristendomen, du ska inte ha några andra gudar)
Då tycker den här människan att andra borde tycka så oxå och en konflikt uppstår.
Råkar då människan i fråga ha en massa kompisar som tycker likadant kanske de vill övertala folk att tycka som de gör.
Vilket resulterar i krig.
Logiskt nog?
October 22, 2002
Json_81 wrote: [quote=CasO][quote=Json_81]
lite logik tack...
Religion i sig är ju inget levande som kan utföra saker.
Därför blir det svårt för den att utföra något.
Det krävs ju en människa/liknande som startar det hela.
Men människan startar kriget pga att religionen säger att det här är den enda sanna läran, så här ska det vara. (t ex kristendomen, du ska inte ha några andra gudar)
Då tycker den här människan att andra borde tycka så oxå och en konflikt uppstår.
Råkar då människan i fråga ha en massa kompisar som tycker likadant kanske de vill övertala folk att tycka som de gör.
Vilket resulterar i krig.
Logiskt nog?
men då är det inte religionens fel utan själva individen....
för att religionen säger det finns en enda gud, men den säger inte gå och döda din kompis för att han intet tror på vår gud...
3 Guest(s)