Jag ser tecken på svaghet överallt|Page 8|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jag ser tecken på svaghet överallt
Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
sp_UserOfflineSmall Offline
628371
May 24, 2004 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

StarCraft wrote: Religion suger...det är för människor som inte har lärt sig något i skolan. Religion = nada intelligens (verkar det som).
Se bara på kamikaze Irakierna...dom tar sitt liv för någon sketen religion, då är man nog intelligent?!

det beror på hur du ser på det hela..
skullo du inte offra ditt liv för sverige??

StarCraft
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 728
628375
May 24, 2004 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: [quote=StarCraft]Religion suger...det är för människor som inte har lärt sig något i skolan. Religion = nada intelligens (verkar det som).
Se bara på kamikaze Irakierna...dom tar sitt liv för någon sketen religion, då är man nog intelligent?!

Nej...inte på ett religöst sätt.
Du menar nog mer i militären, JA...det skulle jag. Då är det krig. Krig är inget religiöst (idagens läge förutom CP Irak), där slåss man ju för att får fred och lugn.

Caso
Member
Medlem
628392
May 24, 2004 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

StarCraft wrote: [quote=CasO][quote=StarCraft]Religion suger...det är för människor som inte har lärt sig något i skolan. Religion = nada intelligens (verkar det som).

Du menar nog mer i militären, JA...det skulle jag. Då är det krig. Krig är inget religiöst (idagens läge förutom CP Irak), där slåss man ju för att får fred och lugn.

var det inte redan fred och lugn och ro innan USA kom dit ??
eller är det bara jag som är efter?

Caso
Member
Medlem
628396
May 24, 2004 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

MAN SKAPAR FRED GENOM ATT DÖDA CIVILA BÖNDER:

http://....

Edit: Olämpligt filmklipp //ManicBlue

StarCraft
Kommer du hit ofta?
Medlem
628411
May 24, 2004 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: [quote=StarCraft][quote=CasO][quote=StarCraft]Religion suger...det är för människor som inte har lärt sig något i skolan. Religion = nada intelligens (verkar det som).

Hmmm..det finns en maktgalen jävel med namnet SADDAM. Han massmördade bara folk...tadá?

Caso
Member
Medlem
628418
May 24, 2004 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

att han massmördade folk betyder inte att det inte var lugn och ro innan usa kom dit.......

StarCraft
Kommer du hit ofta?
Medlem
628421
May 24, 2004 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: att han massmördade folk betyder inte att det inte var lugn och ro innan usa kom dit.......

JO, låt USA mörda och hålla på tills dom tröttnar, säkert ett nytt mode inom militären 😀

Caso
Member
Medlem
628427
May 24, 2004 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

StarCraft wrote: [quote=CasO]att han massmördade folk betyder inte att det inte var lugn och ro innan usa kom dit.......

JO, låt USA mörda och hålla på tills dom tröttnar, säkert ett nytt mode inom militären 😀

så att du tycker att det är okej att USA en dag rykkker in i sverige för att vi har sossarna i makten?? eller något liknande...

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
628440
May 24, 2004 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Kanske inte så förvånande men mycket fördomar här.

CoLiC wrote: Religion är som vi vet orsaken till ca 80% av alla krig på jorden, religion tar fram det sämsta ur en person/nation.

80% av alla krig? Var tusan kommer den siffran från? Sedan när? "som vi vet" är orsaken till praktiskt taget alla krig historiskt sett TERRITORIUM. Även i modern tid är religion knappast någon större orsak till krig, inte ens konflikten Israel/Palestina handlar egentligen om religion utan om territorium. Däremot är i säkert 80% av fallen religion syndabock för krig, och det kanske bästa exemplet är just israel/palestina.

Att religion tar fram det sämsta ur en person/nation är ju rent skitsnack. Jag vet inte vad ni har för slags religion i Umeå men det vanligaste är att den leder till samhörighet och omtanke.

Jag är själv ateist så tro inte att jag sitter och försvarar mig själv här.

Colic har lyckats koppla ihop hålan där han bor med världens krig. Bedrift 2000...

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
628451
May 24, 2004 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

sen kan vi ju säga att i ca 80% om inte mer % av krigen utkämpas för en bit öken.

Sen att man skulle dö för sitt land, jag skulle inte göra det, inte direkt men indirekt i krig eller så (för kämpa för det skulle jag troligtvis) de ända jag skulle kunna sätta mitt eget liv för skulle vara familjemedlemmar

pcw
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 853
628683
May 25, 2004 - 2:19 am
sp_Permalink sp_Print

Som tur är så försvinner nog en hel del religion framöver då alla 20-60talister försvinner, och en vettigare folkgrupp kan ta över.

Ja du.. relgion har funnits i några tusen år och har den försvunnit? Nej skulle inte tro det.. så det lär ju inte hjälpa om några 20-60 talister försvinner.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
628835
May 25, 2004 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

Religon finns för att mennsikor behöver nåt att tro på, med det menar jag att dom flästa inte kan acceptera att det inte finns nån mening med livet (detta är MIN uppfattnig inte en universiel sanning.)
Vetenskap anser jag används på samma sätt som religion i konlfikter och diskutioner, det används för att rättfärdiga vårt handlande/missbruk/vådltäkt av/på jorden och dess natur.

Krig startas inte för att nån tycker religioner eller någon livsåtskådning säger det, krig startas för att det är ett effektift sätt att få sin vilja igenom utan att behöva ge nått. T,ex Vi ska ha skåne (vad i helvete det nu skulle vara bra för.) Danmark (som vi nu antar äger skåne) säger "I helvete heller."
Vi svarar "Aha vi har mer vapen DÖ!"

Att jag tycker livet är utan mening betyder inte att jag säger att det e meningslöst utan att det inte finns någon universiel mening eller entitet som skapat allt.

Att jag inte tagit livet av mig ännu beror på att jag inför tidigare försök har slagits av tanken: Jag vet inte ett skit av vad som finns efter, det skulle lika gjärna vara värre.

Ps. Jag hoppas på att man slutar att existera, kom nu inte och säg någonting om att man skull tycka att livet var si och så då, eller att fan vad tråkit det skulle va. För det skulle inte vara nånting inte heller skulle du kunna tycka nåt för då skulle du inte längre EXISTERA/FINNAS.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
629015
May 25, 2004 - 1:12 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: [quote=Json_81][quote=CasO][quote=Json_81]

Jäklar vad tråden växte fort!

Nä, det är klart att en religion i sig inte kan starta ett krig.
En bok, eller en berättelse kan ju av förklarliga skäl inte göra det.

Men det är fortfarande så att religionen är en orsak till kriget.

Om religionen inte startade kriget hur kan den då vara orsaken till de?
lite logik tack...

Religion i sig är ju inget levande som kan utföra saker.
Därför blir det svårt för den att utföra något.
Det krävs ju en människa/liknande som startar det hela.
Men människan startar kriget pga att religionen säger att det här är den enda sanna läran, så här ska det vara. (t ex kristendomen, du ska inte ha några andra gudar)
Då tycker den här människan att andra borde tycka så oxå och en konflikt uppstår.
Råkar då människan i fråga ha en massa kompisar som tycker likadant kanske de vill övertala folk att tycka som de gör.
Vilket resulterar i krig.

Logiskt nog?

men då är det inte religionens fel utan själva individen....
för att religionen säger det finns en enda gud, men den säger inte gå och döda din kompis för att han intet tror på vår gud...

Nej men religionen säger att det är fel att tro på något annat.
Och vi vill ju inte att folk ska tro på fel saker eller hur?
Därför måste vi ju förklara för de som inte är lika upplysta som oss.
Och om vi nu måste göra det genom att slå dem sönder och samman, så må det vara hänt.

Självklart hänger det på hur man tolkar det, en helt annan person kanske skulle tolka det som att "sköt dig själv och skit i andra"
MEN, utan religionen hade man inte kunnat tolka det som att man måste banka in den i de som tror annorlunda.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
629019
May 25, 2004 - 1:16 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote:

Allt är ju en definitionsfråga.
Tycker man att ett terrorvälde där mord och tortyr är en del av vardagen är lugn och ro så, visst.

Att det är olagligt att ha en annan åsikt än de som leder landet.

Jag tror inte att du själv tror på det där.

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
629230
May 25, 2004 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta är bara en tankegång.

Universum är skapat av en slump (hur är en mycket intressant fråga men det tar vi väl en annan diskussion någon gång) och det finns ingen Gud.

Människan är alltså bara en sammansättning av vissa kemiska substanser som råkade bilda en kropp. Vad har hon då för värde? Hon tjänar inget syfte och fyller ingen funktion, hon lever sitt liv här och sen är det slut. Varför skulle hon då ses som någonting värt att vara rädd om? Hon är inte mer värd än en sten eller fysisk kropp som helst.

Jag menar visst, som du själv har märkt kan den mänskliga varelsen uppleva känslor men vad är det?! Elektroniska signaler i hjärnan och olika kemiska substanser i omlopp i en kropp.

Vad spelar det då för roll om männskligheten dör ut? allt är ju bara den naturliga följden av vad slumpen har åstadkommit.

StarCraft
Kommer du hit ofta?
Medlem
629249
May 25, 2004 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: Jag ser tecken på svaghet överallt.

Det är också en svaghet att inte acceptera andras tro.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
629348
May 25, 2004 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

StarCraft wrote: [quote=CoLiC]Jag ser tecken på svaghet överallt.

Ett av de bästa inläggen hittils...

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
629374
May 25, 2004 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

StarCraft wrote: [quote=CoLiC]Jag ser tecken på svaghet överallt.

Man kan acceptera en tro men man behöver inte ge sitt samtyckte till den för det (vettfaen hur man översätter "approve").

Men att inte kunna acceptera att andra människor tror på övermaketer är en svaghet... tror dock inte det är det Colic försöker förmedla. Mer att han uppfattar vilka problem dessa religioner orsakar och vilken makt dessa har över "svaga" personer, som mer än gärna gör vilka tokiga saker som helst för att de tror de kommer på nått sätt spirituellt bli belönade för det.

För mig är det en svaghet i det anseendet att religioner sätter sig över sunt förnuft och den inre rösten och på många sätt dikterar människors liv. Visst många goda gärningar har gjorts i religioners namn, men även en stor del dåliga gärningar... t.ex. krig. Och jag vet att det inte är religionerna som uppmanar till krig men de blir ett vapen i dem, minst lika mäktigt (om inte mäktigare) än nationalism då det skapar en sådan tillhörighet och därmed undermedveten förakt mot allt som säger emot denna tillhörighet.

Skrev ett arbete för ett tag sedan om hur moralisk absolutism (eller realism) bidrar till rasism (vilket skapar många dåliga ting). Hur att tror på att det bara finns ett ABSOLUT rätt eller fel gör så att man indirekt diskriminerar och ser ned på alla som då gör emot detta "rätt och fel". Att tro blint på en religion är i mina ögon samma sak som att tro på moralisk absolutism, vilket är motsatsen till moralisk relativism (att det kan finnas fler rätt och fel beroende på plats/kultur/tid/etc.)

pcw
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 853
629387
May 25, 2004 - 5:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Men jag gillar pytt-i-panna!

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
629419
May 25, 2004 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Elias667 wrote: Skrev ett arbete för ett tag sedan om hur moralisk absolutism (eller realism) bidrar till rasism (vilket skapar många dåliga ting). Hur att tror på att det bara finns ett ABSOLUT rätt eller fel gör så att man indirekt diskriminerar och ser ned på alla som då gör emot detta "rätt och fel". Att tro blint på en religion är i mina ögon samma sak som att tro på moralisk absolutism, vilket är motsatsen till moralisk relativism (att det kan finnas fler rätt och fel beroende på plats/kultur/tid/etc.)

Jag är kristen och tror inte på moralisk relativism. Jag kan hålla med om att jag ser upp till den person som gjorde allt rätt (Jesus) men jag ser inte ner på folk som gör fel, för jag har gjort det så många gånger själv och vet att jag kommer göra det igen. Jag går heller inte runt med dåligt samvete eller komplex för att jag skulle vara mindre värd, för jag tror att det är förlåtet och uppklarat.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 146
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL