December 15, 2003
Personligen tycker jag en religion är till för folk som inte har koll på läget och som är understimulerade.
Om vi nu ska ta kristendomen (ja, ni får sparka på mig om ni misstycker, dock så ger jag igen då 😉 ) så var Jesus säkert en schysst snubbe, lite väl puckad men vissa blir ju tappade som små odyl , inget man direkt kan lasta honom för. Men jag vägrar tro att han skulle vara någon kosmisk "skapares" son som fötts av en jungfru.
en fotnot om jungfru, det är ju baserat på ett missförstånd, i den arameiska texten så var jungfru maria "unga kvinnan maria", det var i den grekiska översättningen det blev till "jungfru", häpp!
I den heliga synoden i Edea på fyrahundratalet (kan inte komma på extaxt årtal just nu) där samlades kyrkans överhuvuden och skrev om hela bibeln för att det skulle passa deras syften bättre (kristna kejsare styrde etc) så man kan ju undra vad den urprungliga texten var?
Jag kan tillägga att jag gjorde en gång ett test för att se vilken religion som passade mig men efter tre timmars testande (och rättande) så fick jag höra att jag tillhörde den promillen av världens befolkning som var genuina ateister. Jag fick även höra att om jag mot förmodan kände att någonting saknades i mitt liv så kanske jag kunnde inrikta mig på Zen-buddism, vanlig buddism dög inte, det skulle vara Zen!
Nöjd i hågen gick jag hem 😉
July 13, 2002
berghund wrote:
Jag är kristen och tror inte på moralisk relativism. Jag kan hålla med om att jag ser upp till den person som gjorde allt rätt (Jesus) men jag ser inte ner på folk som gör fel, för jag har gjort det så många gånger själv och vet att jag kommer göra det igen. Jag går heller inte runt med dåligt samvete eller komplex för att jag skulle vara mindre värd, för jag tror att det är förlåtet och uppklarat.
I mina ögon är det en svaghet att gå omkring att tro att man är berättigad att definera vad som är rätt och fel bara för att man tror på en sagobok (BIBELN). Det känns helt enkelt insnöad. Men så länge det gör dig glad och till en bättre person så för all del 😀
August 22, 2005
HerrPutte wrote: Personligen tycker jag en religion är till för folk som inte har koll på läget och som är understimulerade.
Om vi nu ska ta kristendomen (ja, ni får sparka på mig om ni misstycker, dock så ger jag igen då 😉 ) så var Jesus säkert en schysst snubbe, lite väl puckad men vissa blir ju tappade som små odyl , inget man direkt kan lasta honom för. Men jag vägrar tro att han skulle vara någon kosmisk "skapares" son som fötts av en jungfru.
en fotnot om jungfru, det är ju baserat på ett missförstånd, i den arameiska texten så var jungfru maria "unga kvinnan maria", det var i den grekiska översättningen det blev till "jungfru", häpp!
I den heliga synoden i Edea på fyrahundratalet (kan inte komma på extaxt årtal just nu) där samlades kyrkans överhuvuden och skrev om hela bibeln för att det skulle passa deras syften bättre (kristna kejsare styrde etc) så man kan ju undra vad den urprungliga texten var?
Jag kan tillägga att jag gjorde en gång ett test för att se vilken religion som passade mig men efter tre timmars testande (och rättande) så fick jag höra att jag tillhörde den promillen av världens befolkning som var genuina ateister. Jag fick även höra att om jag mot förmodan kände att någonting saknades i mitt liv så kanske jag kunnde inrikta mig på Zen-buddism, vanlig buddism dög inte, det skulle vara Zen!
Du sa att Jesus "en schysst snubbe, lite väl puckad men..." vad var han då? Morallärare, lögnare, mentalsjuk? Jag har hört många teorier men ingen som jag tycker verkar mer sannorlik än den att han skulle vara den han är...
Intressant med Maria, har du några källor?
Det har jag också hört talas om (om det var då de valde ut vilka texter som skulle vara med i det nya testamentet). Jag hörde även vilka kriterier de hade (kommer dock inte ihåg dem) när de valde ut texterna och jag tykte de verkade helt rimliga. Om du vill läsa det som de tog bort så finns det i apokryferna (eller hur det nu stavas) eller i alla fall en del av texterna.
August 22, 2005
Elias667 wrote: [quote=berghund] Jag är kristen och tror inte på moralisk relativism. Jag kan hålla med om att jag ser upp till den person som gjorde allt rätt (Jesus) men jag ser inte ner på folk som gör fel, för jag har gjort det så många gånger själv och vet att jag kommer göra det igen. Jag går heller inte runt med dåligt samvete eller komplex för att jag skulle vara mindre värd, för jag tror att det är förlåtet och uppklarat.
I mina ögon är det en svaghet att gå omkring att tro att man är berättigad att definera vad som är rätt och fel bara för att man tror på en sagobok (BIBELN). Det känns helt enkelt insnöad. Men så länge det gör dig glad och till en bättre person så för all del 😀
Jag ser mig inte som berättigad att definiera vad som är rätt coh fel. Självklart så tolkas varje text av en läsare men jag ser det inte som min rätt att tolka Bibeln hur jag vill.
October 22, 2002
Bogus^ wrote: aja, jag e kristen och komfirmerad men jag tror inte på så mycket av det som står i bibeln...
om du inte tror på gud eller biblen då kan du inte räkna dig själv som kristen.....
många gör de misstaget att bara för att de är komfirmerade så tror de att dem är kristna.... 😛
October 22, 2002
Json_81 wrote: [quote=CasO] var det inte redan fred och lugn och ro innan USA kom dit ??
eller är det bara jag som är efter?
Allt är ju en definitionsfråga.
Tycker man att ett terrorvälde där mord och tortyr är en del av vardagen är lugn och ro så, visst.
Att det är olagligt att ha en annan åsikt än de som leder landet.
Jag tror inte att du själv tror på det där.
jag menar mer så här:
hur många människor har dött hittils pågrund av kriget? om saddam hade varit kvar så tror jag knappast att att små många människor hade dött...
December 15, 2002
cool wrote: Länge leva Irak o våra beväpnade motståndsmän i falluja,najaf,kufa,karbala.slå era fiender med era styrkor.
Har de inlägget något med tråden i övrigt att göra? Låt mig gärna slippa låsa tråden, vilket jag inte tvekar att göra om fler svammlar iväg efter denna lilla pekpinne.
July 13, 2002
berghund wrote: [quote=Elias667]
Jag ser mig inte som berättigad att definiera vad som är rätt coh fel. Självklart så tolkas varje text av en läsare men jag ser det inte som min rätt att tolka Bibeln hur jag vill.
Jo men indirekt tror du ju dig göra det då du anser att bibeln och bara bibelt innehåller riktlinjerna för rätt och fel. Men om du anser att bibeln kan förmedla flera olika rätt och fel (beroende på tolkning) så är det väl nån sorts new-age moralisk relativism för då kan man ju forma hur detta enda rätt och fel ska se ut :/ Ännu läskigare, och förmodligen orsaken till många religösa disputer, feltolkningar.
Men jag tycker även att det är viktigt att påpeka att religion kan ge en folk en annan sorts styrka som de kanske inte skulle haft utan religion... svagheten som jag och jag tror colic även syftar på är att inte kunna hitta denna styrka i sig själv utan religion. Så religion är inte alltid fel, jag tror det gjort väldigt mycket bra och gett många styrkan att orka leva, men den har även felanvänts så många gånger att jag hellre skulle se en värld utan den :/ Fast om människor var som de var idag skulle någon stark person bara förr eller senare hitta på en ny religion för att ge styrka och vägledning till de som inte själva kunde hitta denna "styrka" i sig. Denna person eller hans/hennes efterträdare skulle då förmodligen också förr eller senare missbruka denna vägledning och orsaka skada till andra människor.
October 22, 2002
StarCraft wrote: [quote=obelix][quote=StarCraft][quote=CoLiC]Jag ser tecken på svaghet överallt.
Det är också en svaghet att inte acceptera andras tro.
Ett av de bästa inläggen hittils...
Tackar, tackar...jag tar gärna lite fler komplimanger 🙄
joo jag håller med obben =) riktigt bra inlägg 😉
March 21, 2004
berghund wrote: [quote=HerrPutte]Personligen tycker jag en religion är till för folk som inte har koll på läget och som är understimulerade.
Du sa att Jesus "en schysst snubbe, lite väl puckad men..." vad var han då? Morallärare, lögnare, mentalsjuk? Jag har hört många teorier men ingen som jag tycker verkar mer sannorlik än den att han skulle vara den han är...
Intressant med Maria, har du några källor?
Det har jag också hört talas om (om det var då de valde ut vilka texter som skulle vara med i det nya testamentet). Jag hörde även vilka kriterier de hade (kommer dock inte ihåg dem) när de valde ut texterna och jag tykte de verkade helt rimliga. Om du vill läsa det som de tog bort så finns det i apokryferna (eller hur det nu stavas) eller i alla fall en del av texterna.
Det finns faktiskt en hel del saker kring Jesus som är förvirrande och ovanliga......
Efter att han blivit avlad av en (ande) och fötts av jungfru (vilket faktiskt verkar lite långsökt) så var det inte mycket med honom förren han kommer i 30 års åldern, då han börjar predika.
Normal giftasålder i regionen vid denna tid... 12-14 års ålder.. Jesus borde haft barn på väg in i tonåren när han gick.. med tanke på att han betraktas som Josefs förstfödda och därför arvinge borde trycket på honom att få egna barn vara ganska stort, det borde med STOR sannolikhet finnas en familjen Kristus.
Kyrkomötet i Nicea bestämde runt 380 EKr att Djävulen och Satan är samma person, detta var tydligen inte helt självklart innan.. ????
http://www.crossnet.se/kyrkor/brobyggarna/159.html ang hur man bestämde att Gud och Jesus var samma "person"
December 15, 2003
Åja, du har inte läst bibeln va? Det har jag gjort, flera gånger. Läs nya testamentet, där ser du vad jesus gjorde.
(jobba inte till sjöss i tre månader med en massa fillipinare utan böcker, jag kunde knappt prata med dom och dom hade inga engelskspråkiga böcker eller tidningar förrutom bibeln.)
gamla testamentet är bäst, många galna profeter som förmodligen var packade och vaknade ute i öknen och såg syner. Hezekiel är min favoritprofet, skvatt galen! Dock om man läser första kapitlet ur Hezekiel så är det precis som ett rymdskepp landar med robotar som snurrar runt en bakfull Hezekiel....
April 10, 2003
berghund wrote:
Universum är skapat av en slump (hur är en mycket intressant fråga men det tar vi väl en annan diskussion någon gång) och det finns ingen Gud.Människan är alltså bara en sammansättning av vissa kemiska substanser som råkade bilda en kropp. Vad har hon då för värde? Hon tjänar inget syfte och fyller ingen funktion, hon lever sitt liv här och sen är det slut. Varför skulle hon då ses som någonting värt att vara rädd om? Hon är inte mer värd än en sten eller fysisk kropp som helst.
Jag menar visst, som du själv har märkt kan den mänskliga varelsen uppleva känslor men vad är det?! Elektroniska signaler i hjärnan och olika kemiska substanser i omlopp i en kropp.
Vad spelar det då för roll om männskligheten dör ut? allt är ju bara den naturliga följden av vad slumpen har åstadkommit.
Exakt 😀
May 17, 2002
Tyrfing wrote: [quote=berghund] Universum är skapat av en slump (hur är en mycket intressant fråga men det tar vi väl en annan diskussion någon gång) och det finns ingen Gud.
Människan är alltså bara en sammansättning av vissa kemiska substanser som råkade bilda en kropp. Vad har hon då för värde? Hon tjänar inget syfte och fyller ingen funktion, hon lever sitt liv här och sen är det slut. Varför skulle hon då ses som någonting värt att vara rädd om? Hon är inte mer värd än en sten eller fysisk kropp som helst.
Jag menar visst, som du själv har märkt kan den mänskliga varelsen uppleva känslor men vad är det?! Elektroniska signaler i hjärnan och olika kemiska substanser i omlopp i en kropp.
Vad spelar det då för roll om männskligheten dör ut? allt är ju bara den naturliga följden av vad slumpen har åstadkommit.
Exakt 😀
visst, det kanske inte spelar någon roll om mänskligheten dör ut, för det kommer den nog att göra i sinom tid. Men lite tråkigt att vara med om det tycker jag allt att det skulle vara.
January 17, 2002
StarCraft wrote: [quote=CoLiC]Jag ser tecken på svaghet överallt.
Det är också en svaghet att inte acceptera andras tro.
Det kan jag ju inte riktigt hålla med om, lika mycket som du håller med om att Matrix inte är bra.
Tvinga mig inte till att börja posta igen... Jag står inte ut med alla hjärndöda personer som tvunget måste käfta emot och skrika "BEVIS BEVIS BEVIS!", det är alltid ett tecken på att man vet att det är sant. Och jag har inte tänkt slösa energi på att leta fram ett godtyckligt svar till er, den energin behöver jag till att öppna min ciderflaska här.
*pfsssst*
EDIT: Hmm, det där fick jag nog lov att ta bort, kunde inte formulera meningen så det lätt rätt...
2 Guest(s)