June 19, 2002
För två dagar sedan hade jag en stor vattenläcka pga felkonstruerat swiftec-block. Hela moderkortet blev täckt av vatten, lyckligtvis fick jag igång datorn med mycke möda efter att torkat av allting och använt avfuktare, böner och annat för att torka och få igång den. Några timmar senare gick den igång utan problem, den nya kylpastan gav mig t.om några MHz extra på FSB:n.
Gårdagen flöt som vanligt, inga direkta problem med datorn. Livet kändes bra, det var varmt och skönt ute och datorn fick tugga lite SETI. Kommer in, och ICQ är väldigt konstigt. Våran router hade lagt av, fick in en ny samma dag (tack expert).
Och så idag, jag bygger en 3d-modell av en ny chassimod jag har på G. Detta var ca 1½ timma sedan. Allting går bra, datorn flyter som sjutton (älskar mitt härliga ti4200). I datorn har jag också en 120Gb WD-disk som ska testas snart, och 2x256Mb OCZ-minne som också skall recenseras. Det börjar spöregna och åska lite grand utomhus, och jag är mitt uppe i en renderingskö. Jag avslutar raskt alla konversationer på ICQ/MSN och väntar på att kön ska ta slut så att jag kan dra ur strömkabeln utifall någonting ska hända. När det är ca 1 minut kvar av renderingen så säger det sprak i rummet, och en ljusblixt ungefär lika kraftig som när man ställer om ett nätaggregat till 110v och slår på det uppstår vid moderkortet. Hela rummet slocknar. Varenda jävla halvledare på det där kortet lär vara brännt inuti, lustigt nog så syns det inga brända halvledare. Jag testar datorn; inte ett livstecken. Den röda lysdioden lyser på moderkortet, vilket ger mig hopp. Jag testar nätagget för sig, och det går igång. Jag kopplar ihop allting, den röda lysdioden lyser. Jag kortsluter pinnarna för poweron, men ingenting händer. Ingenting. Allting är bara dött. Detta är slutet för min kära dator, och som det känns nu slutet för allting som har med datorer att göra. Sitter på farsans bärbara och hoppas att det bara är moderkortet som har brännt, och att allting annat fungerar. Har någon utav mina hårddiskar eller något recensionsmaterial pajat vet jag inte vad jag gör. Jag skickar väl en uppdatering när jag är på arlanda på väg till yttre mongoliet för att inleda mitt nya liv.
R.I.P Socket A. "He came, he saw, he logged out".
August 24, 2002
FAN vlken röta du!...
Jag som aldrig har brytt mig i stort sett, sen för en vecka sen tog åskan en kompis modem, börja jag tänka om lite. Så idag blev det fart på mig sladden till routern plupppa ur, lungt tänkte jag ... ställer mig och funderar vid servern ett tag, hmm nä det lungnar sig nog. Drar inte ur den(tar ju sån jävla tid o boota upp skiten)...
Sen hör jag hur hela huset bara dör, AV Strömavbrott dock 🙂 😮
Så jag blev något lättad...
En gång när vi hade många strömavbrott i följd gick våran pentuin 75a sönder .. försäkringsbolaget betalade en ny 400 mhz då, men i åska gäller inga försökningar väl?
Jahopp...lycka till och hoppas på få skador för din skull 🙂
August 15, 2002
Biblo wrote: FAN vlken röta du!...
Jag som aldrig har brytt mig i stort sett, sen för en vecka sen tog åskan en kompis modem, börja jag tänka om lite. Så idag blev det fart på mig sladden till routern plupppa ur, lungt tänkte jag ... ställer mig och funderar vid servern ett tag, hmm nä det lungnar sig nog. Drar inte ur den(tar ju sån j**la tid o boota upp skiten)...
Sen hör jag hur hela huset bara dör, AV Strömavbrott dock 🙂 😮
Så jag blev något lättad...
En gång när vi hade många strömavbrott i följd gick våran pentuin 75a sönder .. försäkringsbolaget betalade en ny 400 mhz då, men i åska gäller inga försökningar väl?
Jahopp...lycka till och hoppas på få skador för din skull 🙂
Röta var väl helt fel ord men... 🙄
June 23, 2002
Marcan- wrote: Förra sommaren dog mitt modem, blixtrade ute och den sa pooooof innan jag han stänga ner all el i rummet. Det sken blått i hela rummet. hade inget modem på flera veckor så jag vet hur det känns. Drar alltid ut allt nu vid blixt.
Det var ett adsl modem 😉
Skaffa åskledare då :D, sen finns det åskskydd för elen också vet inte vad dom heter men skit samma har iaf det i flesta datorerna i huset ;).
1 Guest(s)