March 5, 2002
tänkte bara en grej...
det som händer med ditt mobo (lampa lyser, men inte ett skit händer vid power-on) hände exakt när mitt "gick sönder"...
(du är ju soetast, så du har redan provat detta, men jag är som jag är (saer) så jag måste säga ändå :()
lägg mobot på skrivbordet. i med cpu, minne, gfx, kortslut cmos i 10s. på med kylning te cpu. i med atx-kontakt. i med pc-speakern. inget annat. kortslut power-on-pinsen. liv? 😮
edit: HAHA, det var ju noddan jag pratade med, ingen nybörjare 🙁
April 3, 2003
kommer ihåg när jag var liten (på 486:ans tid då spelen var dosbaserad och win95 tufft) men då åska de som fan och blixten slog ner i modemet, de lät som om nån smällde av ett dussin smällare och sen var hela datorn stendöd, bklixten hade tagit sig igenom modemt och smällt hela datorn lyckligtvis fick vi ut lite på hemförsäkringen men cp:na på office hade värderat datorn så jävla mycket lägre än den va värd då :arg:
October 18, 2002
Blixten drog ner i mitt hus idag, för några timmar sedan.
Skulle precis stänga av datan när det hördes ett skapligt sprak i högtalarna, bilden började blinka och svaja, neon röret i datan svajade, 2 sekunder efter så slocknar hela skiten, hela bordet skakar när kompressorn slocknar (vapochill).
Fan vad rädd jag blev.
Skyndar mig att rycka ut alla sladdar ur väggen och ska kolla om jag ser någe bränt, men det visar sig att hela huset är utan ström. Så jag ser inget.
Efter ca: 1timme är det ström i huset igen, och jag sätter nervöst på datorn. Nätagget va tydligen inte pajj, för kompressorn startar, väntar på att den ska komma ner i minus grader. Och så startar den. Har aldrig varit så lättad.
Särskilt nu när jag är arbetslös och inte har råd med nya prylar...
July 19, 2001
Jag slår vad om 20:- att hårddiskarna inte är trasiga.. Vad skulle kunna ha pajjat dom? Det lär ju knappast komma starkström från IDE kabeln och nätagget funkar väl.. Skaffa bara ett nytt moderkort.. Det är ju inte så värst dyrt.. Eller så kan du väl koppla in grejjerna i någon annan dator..
January 23, 2003
som man säger i finland... "vittu..."
rätt mycket du förlorade, absolut ingen backup? formaterar du aldrig om?
två kompisar fick sina datorer OCH skärmar dödade av åskan för några månader sen, samma oväder, eget fel om man lämnar downloads på och åker hemifrån, åskade SOM FAN, drog ut alla sladdar hemma.
Din vattenkylnings incident måste ha varit en ganska stor chock, enda orsaken till att jag inte har minsta tanke på att skaffa det... "tänk om det läcker ut vatten då? vatten+el..."
February 11, 2001
[NH wrote: Noddan]För två dagar sedan hade jag en stor vattenläcka pga felkonstruerat swiftec-block. Hela moderkortet blev täckt av vatten, lyckligtvis fick jag igång datorn med mycke möda efter att torkat av allting och använt avfuktare, böner och annat för att torka och få igång den. Några timmar senare gick den igång utan problem, den nya kylpastan gav mig t.om några MHz extra på FSB:n.
Gårdagen flöt som vanligt, inga direkta problem med datorn. Livet kändes bra, det var varmt och skönt ute och datorn fick tugga lite SETI. Kommer in, och ICQ är väldigt konstigt. Våran router hade lagt av, fick in en ny samma dag (tack expert).
Och så idag, jag bygger en 3d-modell av en ny chassimod jag har på G. Detta var ca 1½ timma sedan. Allting går bra, datorn flyter som sjutton (älskar mitt härliga ti4200). I datorn har jag också en 120Gb WD-disk som ska testas snart, och 2x256Mb OCZ-minne som också skall recenseras. Det börjar spöregna och åska lite grand utomhus, och jag är mitt uppe i en renderingskö. Jag avslutar raskt alla konversationer på ICQ/MSN och väntar på att kön ska ta slut så att jag kan dra ur strömkabeln utifall någonting ska hända. När det är ca 1 minut kvar av renderingen så säger det sprak i rummet, och en ljusblixt ungefär lika kraftig som när man ställer om ett nätaggregat till 110v och slår på det uppstår vid moderkortet. Hela rummet slocknar. Varenda j**la halvledare på det där kortet lär vara brännt inuti, lustigt nog så syns det inga brända halvledare. Jag testar datorn; inte ett livstecken. Den röda lysdioden lyser på moderkortet, vilket ger mig hopp. Jag testar nätagget för sig, och det går igång. Jag kopplar ihop allting, den röda lysdioden lyser. Jag kortsluter pinnarna för poweron, men ingenting händer. Ingenting. Allting är bara dött. Detta är slutet för min kära dator, och som det känns nu slutet för allting som har med datorer att göra. Sitter på farsans bärbara och hoppas att det bara är moderkortet som har brännt, och att allting annat fungerar. Har någon utav mina hårddiskar eller något recensionsmaterial pajat vet jag inte vad jag gör. Jag skickar väl en uppdatering när jag är på arlanda på väg till yttre mongoliet för att inleda mitt nya liv.
R.I.P Socket A. "He came, he saw, he logged out".
Lider med dig. Har hänt otrevliga saker här med. Får hem två nya fina Hitachi diskar efter retur av de goa IBM 75GXP. 4 timmars hård använding och sortering av material senare. Poof. Båda är nu också döda. SÅ FÖRBANNAD. 4 timmar!
December 5, 2002
Jag hade med blixtnedslag för nån vecka sen....
Skärmen lyste vitt, sen drog nån ut sladdarna (Jag var inte hemma)
Jag var inte lite nervös när jag kom hem, hörde och såg blixten...
Och detta efter att min farbror har fått sin dator dödad 2 gånger på en månad pga blixtnedslag :cy:
3 Guest(s)