Jag ska bli vegan|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jag ska bli vegan
-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
sp_UserOfflineSmall Offline
443732
October 26, 2003 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: "Nothing will benefit health and increase the chanses for survival of life
on Earth as the evolution to a vegetarian diet."
Albert Einstein

Har Albert sagt det så måste det ju vara sant. :cy:
Kan mycket möjligt vara det också men å andra sidan har en annan stor tänkare sagt så här:

”If we weren’t supposed to eat animals, they wouldn’t be made out of meat”
// Homer J. Simpson

------------------------------------------------------------------- 2und to come..

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
// Albert Einstein (1879 - 1955)

"Om inte livet ler mot dig, får du le mot livet"
// Icedor Johansson

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
443772
October 26, 2003 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Coore]"Nothing will benefit health and increase the chanses for survival of life
on Earth as the evolution to a vegetarian diet."
Albert Einstein

Har Albert sagt det så måste det ju vara sant. :cy:
Kan mycket möjligt vara det också men å andra sidan har en annan stor tänkare sagt så här:

”If we weren’t supposed to eat animals, they wouldn’t be made out of meat”
// Homer J. Simpson

------------------------------------------------------------------- 2und to come..

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
// Albert Einstein (1879 - 1955)

"Om inte livet ler mot dig, får du le mot livet"
// Icedor Johansson

Jag litar mera på Albert än vad jag gör på Homer.. 😉
såå... inget kött för mig... jag klarar mig bra ändå.. inga djur ska behöva dö för min skull...

Twinsen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1842
443798
October 26, 2003 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

"Svar: Om man äter upp djur som dödats för köttets skull, så bidrar man till att fler djur dödas i framtiden. Att tro att man gör en god handling genom att konsumera kött och göra just det djurets död nödvändig är helt fel. Ju mer kött folk äter, oavsett skäl, dessto fler djur dödas. Om man t ex köper trä från regnskogen kan nog dom flesta hålla med om att man stödjer skövlingen av regnskogen, och att bojkotta all trä från regnskogen, gynnar regnskogens överlevnad, och väldigt få skulle säga "vadå, trädet är ju redan nerhugget, jag ser till att det inte blev det i onödan genom att köpa det". det är samma sak när det gäller köttkonsumtion och produktionen av djurs kroppsdelar. Kort sagt, konsumerar man produkter som består, eller kommer från djur, så stödjer man vidare produktion av djur, man stödjer att djuren föds upp på trånga otillräckliga djurfabriker och går en för tidig död till mötes genom brutal slakt."

Jag skickade frågan till syrran som ni säkert redan räknat ut är vegan, och fick detta svar. (Jag själv orkar inte bry mig)

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
443862
October 27, 2003 - 7:45 am
sp_Permalink sp_Print

Hmmm... Det mesta vi människor gör skadar ändå djuren på något sätt...

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
443886
October 27, 2003 - 9:08 am
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote:

såå... inget kött för mig... jag klarar mig bra ändå.. inga djur ska behöva dö för min skull...

Men... om du inte vill att djuren ska dö.... varför äter du upp deras mat då? 🙂

Jozzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 363
443933
October 27, 2003 - 10:50 am
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=Coore]

were just gonna say it 😛

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
443998
October 27, 2003 - 12:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=Coore]

Gör jag inte, jag äter inte över huvudtaget... 😉

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
445887
October 29, 2003 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Twinsen wrote: "Svar: Om man äter upp djur som dödats för köttets skull, så bidrar man till att fler djur dödas i framtiden. Att tro att man gör en god handling genom att konsumera kött och göra just det djurets död nödvändig är helt fel. Ju mer kött folk äter, oavsett skäl, dessto fler djur dödas. Om man t ex köper trä från regnskogen kan nog dom flesta hålla med om att man stödjer skövlingen av regnskogen, och att bojkotta all trä från regnskogen, gynnar regnskogens överlevnad, och väldigt få skulle säga "vadå, trädet är ju redan nerhugget, jag ser till att det inte blev det i onödan genom att köpa det". det är samma sak när det gäller köttkonsumtion och produktionen av djurs kroppsdelar. Kort sagt, konsumerar man produkter som består, eller kommer från djur, så stödjer man vidare produktion av djur, man stödjer att djuren föds upp på trånga otillräckliga djurfabriker och går en för tidig död till mötes genom brutal slakt."

Jag skickade frågan till syrran som ni säkert redan räknat ut är vegan, och fick detta svar. (Jag själv orkar inte bry mig)

Synd att din syrra inte är här och kan försvara sig.. 😕
Men visst de är väl sant bara avsaknaden av det jag skrev i ironi.

De som klipper ner regnskoden däremot de ska slaktas plågsamt. Fattar inte att de inte gör mer för att stoppa det? Är det nått av de saker vi håller på med som verkligen kan utrota oss så är det nog det.
En dag när vi vaknar så kan vi inte andas mer.. 🙄
Plus all viktig information vi går miste om bara för att de skövlar skogarna.. 👿 👿 👿

caged
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1576
445888
October 29, 2003 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, intressant topic, har dock missat den för jag har inte varit här på ett tag. =) Men men, jag kommer äta kött så länge de serveras. Visst kan jag bli vegan eller något men så länge det finns kött så kommer jag äta det. =)

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
445891
October 29, 2003 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Twinsen]"Svar: Om man äter upp djur som dödats för köttets skull, så bidrar man till att fler djur dödas i framtiden. Att tro att man gör en god handling genom att konsumera kött och göra just det djurets död nödvändig är helt fel. Ju mer kött folk äter, oavsett skäl, dessto fler djur dödas. Om man t ex köper trä från regnskogen kan nog dom flesta hålla med om att man stödjer skövlingen av regnskogen, och att bojkotta all trä från regnskogen, gynnar regnskogens överlevnad, och väldigt få skulle säga "vadå, trädet är ju redan nerhugget, jag ser till att det inte blev det i onödan genom att köpa det". det är samma sak när det gäller köttkonsumtion och produktionen av djurs kroppsdelar. Kort sagt, konsumerar man produkter som består, eller kommer från djur, så stödjer man vidare produktion av djur, man stödjer att djuren föds upp på trånga otillräckliga djurfabriker och går en för tidig död till mötes genom brutal slakt."

Synd att din syrra inte är här och kan försvara sig.. 😕
Men visst de är väl sant bara avsaknaden av det jag skrev i ironi.

De som klipper ner regnskoden däremot de ska slaktas plågsamt. Fattar inte att de inte gör mer för att stoppa det? Är det nått av de saker vi håller på med som verkligen kan utrota oss så är det nog det.
En dag när vi vaknar så kan vi inte andas mer.. 🙄
Plus all viktig information vi går miste om bara för att de skövlar skogarna.. 👿 👿 👿

Att syret skulle ta slut för att dom skövlar all regnskog är en myt. Regnskogen konsumerar i samma grad som den producerar, vilket gör att det som blir över är ungefär samma som en vanlig nordisk lövskog. Detta betyder naturligtvis inte att vi skall skövla den, regnskogen är hem för miljarder djur och insekter som alla är värda att bevara.

Pertan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 316
445896
October 29, 2003 - 7:58 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: Att syret skulle ta slut för att dom skövlar all regnskog är en myt. Regnskogen konsumerar i samma grad som den producerar, vilket gör att det som blir över är ungefär samma som en vanlig nordisk lövskog. Detta betyder naturligtvis inte att vi skall skövla den, regnskogen är hem för miljarder djur och insekter som alla är värda att bevara.

Men tänk då på att regnskogen också "omvandlar" koldioxid till syre(iof så gör alla växter det).
Eftersom regnskogen också är så stor skulle det behövas rätt många nordiska lövskogar för att täcka upp den area som regnskogen utgör. Syret skulle säkert inte ta slut, men det skulle nog bli lite sämre kvalitet(eller hur man kan säga). Och växthus-effekten skulle späs på.

Arne_Garflak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 916
445999
October 29, 2003 - 10:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Det mesta syret kommer väl från alger och sånt i havet?
Jag tror inte att vi behöver regnskogarna, men det är kanske inte så bra att skövla dom för alla insekter och djurs skull.
Själv äter jag kött och skulle hellre äta rått kött än bara grönsaker

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
446060
October 29, 2003 - 11:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Arne_Garflak wrote:
Själv äter jag kött och skulle hellre äta rått kött än bara grönsaker

Mmm, men det komiska är att du skulle dö ganska snart av den dieten då vi människor inte tål rått kött i några större mängder då det blir dåligt så fort. Så trots att vi är köttätare så har vi tappat förmågan att äta rått kött...

carlberg
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 112
446102
October 30, 2003 - 12:33 am
sp_Permalink sp_Print

Hos vissa slakterier blir djuren riktigt illa behandlade innan dem skall bli mat och det är fel. Men människor är rovdjur och det hör till livets cirkel att vi skall äta kött. Kött innehåller också protein somär ett viktigt ämne för att våra kroppar skall må bra och funka som dem skall. Att vägra äta kött kan jag tycka är lite småfjantigt, djuret kommer förbli dött även om du vägrar äta det. Nej det man skall lägga energi på istället är att kämpa mot dem som behandlar djuren illa och få dem att ändra sig så djuren mår bra innan dem skall bli mat. För jag lovar er, kött från en glad ko smakar bättre än kött från en ledsen ko...

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
446103
October 30, 2003 - 12:34 am
sp_Permalink sp_Print

Arne_Garflak wrote: Det mesta syret kommer väl från alger och sånt i havet?
Jag tror inte att vi behöver regnskogarna, men det är kanske inte så bra att skövla dom för alla insekter och djurs skull.

Kan meddela dig att vi behöver mer än syret som havet producerar.
Vi blir ju inte precis mindre varelser på jorden som behöver syre.

Metz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1533
446174
October 30, 2003 - 3:18 am
sp_Permalink sp_Print

Jag fattar det inte varför ska man inte äta kött tror folk att djuren mår bättre av att vi inte äter dem 😀

instämmer till fullo med homer... einstein kan dra nått gammalt över sig

Knowledge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 447
446177
October 30, 2003 - 4:17 am
sp_Permalink sp_Print

Fyfan vilket liv som Vegan, skulle hänga mig direkt :bgrin:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 274
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL